Gå til innhold

Tesla-Skam, reelt eller blåst ut av alle proporsjoner?


Anbefalte innlegg

Bjerknez skrev (12 minutter siden):

Jeg skjønner hvor du vil, å jeg skjønner at Model Y tilbyr noe som er litt unikt her, men naboen litt lenger bort i gata har faktisk 8 unger (smitts venner). Dem kjører Ford Transit med tilhenger på ferietur. Jada, den koster trolig mer enn en Tesla og man trenger sikkert minibuss sertfikat etc. men har man såpass mange unger så kan man ikke regne med samt satse alt på at ett bilmerke skal levere dette frem til ungene flytter ut. 

Hvis det er Teslas eventuelle bortgang som setter stopper for familiens ferie grunnet et noe lavt budsjett, så forstår jeg frustrasjonen hvis Model Y forsvinner, men da har man trolig ønsket seg litt for mye?

Men altså... ja. Jeg skjønner at Model Y er litt unik i så måte. Men det finnes alternativer hvis man justerer budsjettet litt. 

 

For moro skyld: Du får ikke Transit som ikke er varebil med firehjulstrekk. Altså, 6-18 seter kan ikke kombineres med firehjulstrekk. Som jeg kan finne på finn eller ford sine sider i alle fall. Men du har jo rett i at den er både dyrere og ofte krever minibuss.

Volvo EX90 og KIA EV9 derimot, funker. Det samme gjør MANGE fossilbiler. De koster vesentlig mer da. Ikke litt mer. EX90 er rundt millionen, og uten kampanjerente. Den blir over dobbelt så dyr totalt sett. 

Det handler ikke om at vi skal på bilferie, men det kan være så enkelt som at vi skal på besøk til venner, eller bare hvor som helst man reiser med hele familien i hverdagen. 

Det handler heller ikke om å ha et helt fotballag, det handler om at bare det å ha 3 barn gjør at 3 barneseter ofte gjør at kabalen er vanskelig. 

Jeg sliter med å forstå at en nokså normal norsk familie er helt absurd for den jevne deltaker i denne diskusjonen. Denne diskusjonen og alle tilsvarende kan jo avsluttes helt enkelt på deres premisser. Hva skal man med bil i det hele tatt? Det går jo trikk! 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syar-2003 skrev (Akkurat nå):

Er det noen her som har sittet 7 stykker på en lengre tur i en Model Y ?
Det virker trangt og ukomfortabelt og man skal i allefall ikke lide av klaustrofobi.

 

Heldigvis ikke 😂

Kunne ikke falt meg inn å sittet i baksetet i en vanlig bil over lang strekning en gang. I tillegg skal man så klart ha hengeren på slep også, hehe. 

Med så mange på tur hadde jeg definitivt revurdert hele ferien. Evt. tatt tog/buss/Fly/Trikk/taxi de dagene i året jeg måtte ha med hele familien på syv i bilen. (+ henger). 

Men nå skal det sies at jeg får klaus av å ta bussen også 😂

 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (2 minutter siden):

Er det noen her som har sittet 7 stykker på en lengre tur i en Model Y ?
Det virker trangt og ukomfortabelt og man skal i allefall ikke lide av klaustrofobi.

Jepp. Det passer helt ypperlig til barn. Når man nærmer seg 180 cm blir det trangt. Heldigvis finnes det 5 andre seter i bilen. Dersom man tenker at en Model Y er en ideell bil til langtur for 7 voksne tenker jeg at man burde vurdere om man er mentalt skikket til å gå ut døra i det hele tatt.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (4 minutter siden):

Jepp. Det passer helt ypperlig til barn. Når man nærmer seg 180 cm blir det trangt. Heldigvis finnes det 5 andre seter i bilen. Dersom man tenker at en Model Y er en ideell bil til langtur for 7 voksne tenker jeg at man burde vurdere om man er mentalt skikket til å gå ut døra i det hele tatt.

Ypperlig ..
Selv barn (som ikke trenger barnesete) kan føle seg innestangt og utilpass (klaustrofobisk) når det er så trangt på rad 2-3.
Inn/utstigning ser jo også veldig vanskelig ut. 
Utfra videoer som jeg har kikket på vet jeg at jeg ikke hadde likt meg bak der i en fullstappet bil (når jeg var barn).

Lenke til kommentar
sk0yern skrev (2 timer siden):

Det var forsåvidt ikke ment spesifikt mot deg, mer en generell betraktning.
Jeg tror få er villige til å "ofre" iphonen sin, derav kommentaren.
Har ikke iphone selv 😛

Mobiltelefon er ein ting, ein kan sjølvsagt kjøpe Samsung men ein må likevel forholde seg til Android som er amerikansk. I tillegg kan ein kjøpe Huawei med HarmonyOS, men i dagens politiske verdensbilde så er nok ikkje Kinesisk telefon og operativsystem så mykje betre.

Det som kanskje er aller vanskelegast med ein boikott med USA er all den øvrige programvaren, særleg innafor jobbmarkedet der både Office-pakke og mange fagsystemer er utvikla av amerikanske utviklarar. 
Det er nok ikkje like enkelt for alle bedrifter å skulle bytte over til OpenOffice, det er ikkje ein gong alle som kan gå vekk frå Microsoft Office då dette er program som er tungt integrert i andre system som bedrifta er avhengig av.

 

Likevel. Har du iPhone og ønsker å boikotte USA så kan du fint gjere det "offeret" at du bruker telefonen i 6-12 månedar lenger enn du bruker før du kjøper ny telefon. Ved å ikkje kjøpe ny iPhone kvart år så råker du Apple ved at dei tener mindre pengar enn normalt, så sjølv om det ikkje er like virkningsfullt som å slutte å kjøpe iPhone for evig og alltid så er det ein liten dråpe som saman med alle andre dråpane gir utslag på USA sin utanlandshandel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Jeg prøvde ikke å være morsom . Men seriøs. Rad-3 sitter jo med hodet rett under bakruta i bakluken. 
Denne bilen på bilde ble "rear ended".

Jeg skjønte det. Men JEG klarte ikke å la vær, siden han har skrevet at han også må ha hengerfeste. Hvor mye en henger tar i mot vet jeg ikke... men LITT vil det kanskje hjelpe... ? Så sant ikke hengerstaget blrir skjøvet rett inn i bilen... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønte det. Men JEG klarte ikke å la vær, siden han har skrevet at han også må ha hengerfeste. Hvor mye en henger tar i mot vet jeg ikke... men LITT vil det kanskje hjelpe... ? Så sant ikke hengerstaget blrir skjøvet rett inn i bilen... 

Off-topic, men den store faren ved påkjørsel bakfra er at dersom ein ikkje er så lav at ein unngår bakruta med god margin så vil ein ved ein påkjørsel bakfra få sleng på hode bakfra som då gjerne treffer bakruta med stor kraft, deretter blir ein kasta framover og stoppa av bilbeltet, og deretter kjem skadane ved at bilen blir pressa saman.
Må også påpeike at svært ofte så gir tilhengaren dårleg kollisjonsbeskyttelse ved at all krafta ved påkjørsel bakfra forplanter seg via hengerfestet og inn i rammen til bilen. Dermed omgår mykje av kreftene dei kompresjonssonene som vanlegvis absorberer energien frå kollisjonen. For dei som er inne i bilen så vil det medføre ein kraftigare akselerasjon når bilen plutseleg blir skjøvet frammover via hengerfestet enn desom bilen bak fyrst hadde måtte knuse bagasjerommet før resten av bilen blir skjøvet framover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (8 minutter siden):

Jeg prøvde ikke å være morsom . Men seriøs. Rad-3 sitter jo med hodet rett under bakruta i bakluken. 
Denne bilen på bilde ble "rear ended".

Hva foreslår du da? Jeg er lutter øre, faktisk. To biler? Minibuss? Tesla Y er ansett som er trygg bil, men det er klart at fysikkens lover gjelder. Det er kort vei fra baksete til bakfanger. 

Jeg skjønner ikke hva dere mener at folk egentlig skal gjøre. Finnes det alternativer? 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (14 minutter siden):

Hva foreslår du da? Jeg er lutter øre, faktisk. To biler? Minibuss? Tesla Y er ansett som er trygg bil, men det er klart at fysikkens lover gjelder. Det er kort vei fra baksete til bakfanger. 

Jeg skjønner ikke hva dere mener at folk egentlig skal gjøre. Finnes det alternativer? 

Jeg hadde ikke følt det trygt nok og ville nok lagt til for en 7 seter ID Buzz, EV9 etc. Det virker litt risky på meg med Y sin hellende taklinje og skånende bakluke med påkjørseler bak. Selv om 7 seteren har fått redusert crumble zone bak grunnet 3de rad virker de som sitter der utsatt. Men jeg kan ta feil.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (48 minutter siden):

Å sette de minste og kjære helt bak i denne på rad3 virker risikabelt.

 

23-mylr-rear-ended-aka-destroyed-be-careful-out-there-v0-p34djefdj2ya1.jpg

Ja kriteriet for bilvalg burde så klart gå på hva som skjer om man blir påkjørt bakfra i 80kmt av en Ford F-150 med gigantiske dekk når man står stille.
Det er jo tross alt noe som de fleste opplever et par ganger i livet.

Ed. Kan legge med et bilde av bilen til idioten
image.png.ea804bdc1212d10141125524336887bb.png

Endret av Noxhaven
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (12 minutter siden):

Ja kriteriet for bilvalg burde så klart gå på hva som skjer om man blir påkjørt bakfra i 80kmt av en Ford F-150 med gigantiske dekk når man står stille.
Det er jo tross alt noe som de fleste opplever et par ganger i livet.

Ed. Kan legge med et bilde av bilen til idioten
image.png.ea804bdc1212d10141125524336887bb.png

En gang er kanskje nok , eller en gang for mye om barna dine eller mine "satt" der.
Om ikke pickups , så er det mange SUVer i Norge, lastebiler og vogntog ,alle med samme eller større høyde og som antagelig hadde gitt liknende utfall.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Elgen-Hansi said:

Å påstå at model Y ikke har gode alternativer er en utrolig dårlig unnskyldning. Da er det kravspecen som trenger justering, ikke bilene.

Jeg hører dette gjentas stadig, men av en merkelig grunn kan ingen forklare hvorfor Model Y selger langt over dobbelt så mye som konkurrentene, til tross for at disse konkurrentene tydeligvis har tilsvarende pris og funksjonalitet/spesifikasjoner.

Hadde det eksistert gode alternativer hadde disse solgt like godt som Model Y.

Lommeboken bestemmer til slutt. Også når det kommer til boikott.

Endret av John-B
  • Liker 7
Lenke til kommentar
6 hours ago, Reg2000 said:

Kan ikke snakke for alle andre, men for min egen del er Tesla totalt uaktuelt så lenge Musk har noe med det selskapet å gjøre. Jeg synes igrunn også at folk som kjøper seg ny Tesla nå totalt mangler ryggrad. 

Men alternativene er visst så forferdelige. De kan ikke en gang lage fiselyder! SÅ langt bak er de faktisk teknologisk

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...