Gå til innhold

Tesla-Skam, reelt eller blåst ut av alle proporsjoner?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (2 minutter siden):

Å selge bilen blir jo bare tullete. Noen må jo kjøpe den og da er man like langt. Skal man bare selge bilen i det uendelige?

Rent økonomisk med tanke på Musk så er bilen solgt så fort den er registrert på første eier. Om første eller femte eier av bilen ønsker å selge den for å ramme Musk, så gjør dem jo ikke det. Derimot slipper man vandalisering av bilen og eller skjeve blikk fra andre hvis man føler det er et problem. Men Musk rammer man ikke ved å selge bilen. 

Men ved å selge bilen og skape litt blest rundt det så kan man være med på og skape en slags negativ lokal greie rundt Tesla som kan spre seg. Men man skal på en måte ha mest mulig penger for en bil og reklamere for denne i positiv grad til neste kjøper, noe som blir veldig falskt... 

Så feilen man gjorde i utgangspunktet i så tillfelle var å kjøpe Tesla i utgangspunktet. har man først kjøpt en Tesla og angrer grunnet alt dette som skjer, så er det bedre og beholde den og heller bestemme seg for å ikke kjøpe flere senere. Det blir på en måte mer moralsk riktig. 

Grunnen til at JEG avstår fra Tesla rundt dette er ustabiliteten rundt merket for tiden. Jeg er selvsagt heller ingen fan av Musk eller Trump, men det kommer som en negativ greie i andre rekke. 

Markedet styrer seg litt selv tror jeg. Om tollsatsene skulle øke og Tesla blir dyrere, samtidig som de dårlige ryktene og det politiske rundt forværrer seg, så vil færre og færre kjøpe Tesla og det stagnerer seg selv på sikt. Altså OM det ikke blir en bedring i ting som skjer. 

Som sluttbruker er det nok fint lite om noe man kan gjøre, uten å gjøre noe som er ulovlig. Å det blir jo feil det også.

Lenke til kommentar
Just now, PosteMonopolet said:

Det er Musk og Tesla vi kan takke for at elbiler har blitt så bra og populært.🙂

Eller kanskje dere er i mot elbiler?

Dette er nok en av grunnene til at Musk og Tesla er så utrolig populære i Norge. Han blir sett på som verdens frelser som skal redde planeten.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Antar at dem aller fleste som velger å eie og kjøre Tesla gjør det fordi dem liker bilen, uavhengig av den løkrullen som eier selskapet. Det er utrolig synd at moralister tyr til vandalisme fordi noen liker et bilmerke. 

Tesla som selskap består av så mange andre fler enn akkurat Elon Musk og det er disse som har gjort Tesla til den bilen den er i dag. 

Endret av Wheeljack
  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (31 minutter siden):

Dette er nok en av grunnene til at Musk og Tesla er så utrolig populære i Norge. Han blir sett på som verdens frelser som skal redde planeten.

Samtidig avlyser han hele klimakrisen ved å si at det ikke haster å gjøre noe før om et par hundre år.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Spørsmål: I hvilken stor grad er Musk sin Teslaformue knyttet til bilsalget, fremfor aksjeverdien? Tesla er verdt mer enn mange av de største bilprodusentene i verden, helt alene. Etter kursfall. Bilsalget tilsier vel ikke en sånn verdi? Er det egentlig norske Tesla-kjøpere som påvirker dette i noen som helst grad? Jeg er ikke MOT at man velger bort Tesla, men for meg er det et stykke unna å skulle forvente at alle som eier Norges mest solgte biler de siste årene skal kvitte seg med dem. Bilen er like god den. 

Når det kommer til trusler, hærverk og trakassering av de som eier bilene så har vi alt et lovverk som regulerer det. Etisk og moralsk synes jeg det sier mye mer om de som utfører slikt enn dem som eier en vanlig, populær bil. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (27 minutter siden):

Spørsmål: I hvilken stor grad er Musk sin Teslaformue knyttet til bilsalget, fremfor aksjeverdien? Tesla er verdt mer enn mange av de største bilprodusentene i verden, helt alene. Etter kursfall. Bilsalget tilsier vel ikke en sånn verdi? Er det egentlig norske Tesla-kjøpere som påvirker dette i noen som helst grad? Jeg er ikke MOT at man velger bort Tesla, men for meg er det et stykke unna å skulle forvente at alle som eier Norges mest solgte biler de siste årene skal kvitte seg med dem. Bilen er like god den. 

Når det kommer til trusler, hærverk og trakassering av de som eier bilene så har vi alt et lovverk som regulerer det. Etisk og moralsk synes jeg det sier mye mer om de som utfører slikt enn dem som eier en vanlig, populær bil. 

Ser du i videoen jeg postet litt tidligere (se hele) så blir det forklart der. Forutsatt at det som sies er sant.

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (10 timer siden):

Nei russisk eksport av gass til Tyskland er kraftig redusert.

(Artikkelen du linker til omhandler lng som er en liten del av gassmarkedet)

Narurgass i rør var det store volumet, det er borte.

https://www.statista.com/statistics/1332783/german-gas-imports-from-russia/

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (1 minutt siden):

Kan ikke snakke for alle andre, men for min egen del er Tesla totalt uaktuelt så lenge Musk har noe med det selskapet å gjøre. Jeg synes igrunn også at folk som kjøper seg ny Tesla nå totalt mangler ryggrad. 

Så lenge ting er billig nok, så biter de fleste av oss på. Personlig hadde jeg ikke valgt Tesla slik det ser ut nå. Men det har ikke KUN med alt det som skjer å gjøre. Det er en totalvurdering. men klart, Musk sine sprell gjør det ikke bedre.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Reg2000 said:

Jeg synes igrunn også at folk som kjøper seg ny Tesla nå totalt mangler ryggrad. 

Evt. har de ikke råd til å betale 50 000++ kr ekstra for å kjøpe en annen tilsvarende bil.
Det er hovedsaklig de med veldig mye penger som kan ta seg råd til å være på moralens høyborg.

Personlig har jeg full forståelse for at folk ikke ønsker å kjøpe Tesla lenger.
Men jeg har ingen forståelse for at folk skal dømme de som velger å kjøpe Tesla, så lenge det ikke er Tesla som firma som har uetiske verdier.

Finner det smått komisk at hele USA og Europa, med miljøforkjempere i første linje, har bestemt seg for å boikotte et firma med dette som hovedmål:
"To accelerate the world's transition to sustainable energy"

Tesla er mer enn biler, noe av det viktigste de gjør for miljøet på sikt er kanskje Megapack løsningene som kan gjøre at vi omsider kan komme oss vekk fra kull og andre miljøskadelige måter å generere strøm på. Men dette må vi altså boikotte! 

Endret av John-B
  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 minutt siden):

For egen del sitter det langt inne å kjøpe NOE amerikanskt nå.

Pepsi? Nei. Cola? Nei. Mcdonalds? Nei.

Tesla? Nope.

En generell boikott mot amerikanske varer har jeg langt mer respekt for. Det kan i hvert fall argumenteres for, og er fornuftig på mange måter i dagens situasjon med fare for handelskrig o.s.v.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Man får gjøre en Musk hilsen til alle de med ny utgave av Y.

Jeg vurderer fremtidige kjøp mot hvem som produserer og hva som finnes av alternativer.

Google phone får byttes ut mot Samsung selv om det er play store som ligger til grunn osv 

• Liker 5
Lenke til kommentar

Der jeg jobber var tesla favoritt temaet å snakke om for flere med tesla.

Nå sier de aldri et ord om bilene.

Jeg kan ikke svare på om det er skam, men noe er helt forandret.

Edit, virker som om moroa er borte

Endret av Mag ne
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...