Gå til innhold

Tesla-Skam, reelt eller blåst ut av alle proporsjoner?

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (1 minutt siden):

Jeg vil anta at priselastisiteten kan variere stort mellom land.

Sagt på en annen måte: Det er muligens flere som svelger Swasticar-kamelen i Norge enn i Tyskland. I Tyskland kan det være en høyere andel enn her som har satt Tesla på ignore-lista uansett om de fikk TMY kastet gratis etter seg.

I Norge er det bare to personer (av 5,5 mill) som har stukket seg fram i media med Tesla på sin ignore-liste: Halvtan Sivertsen og Anders Opsal. Jeg vil anta det er adskillig høyere andel tyskere som har satt Tesla på ignore - uansett pris.

Jeg forstår, det er swastika kampanje for Norge er så nazistiske 😂 denne tråden er jaggu meg morsom til tider, det skal dere ha altså!

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse

Ja, kall det gjerne swastikampanje. Nordmenn har nok et litt mer distansert forhold til swastica-skammen enn tyskerne har. Altså mer priselastiske slik at det er lettere å sende bilene nordover hit for å få solgt de, enn det er å prakke de på tyskere. Minste motstands vei.

• Liker 1
  • Hjerte 1

Tror det generelt er slik at i markeder der Tesla har stor markedsandel, slik at "alles" bestemor eller nære venn eier en Tesla, så skal det mye mer til for å sette et likhetstegn mellom politikken til en Tesla-eier og politikken til eieren av selskapet. Og da vil tankegodset rundt "swasticar" ikke ha særlig grobunn.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Espen Hugaas Andersen skrev (18 minutter siden):

Tror det generelt er slik at i markeder der Tesla har stor markedsandel, slik at "alles" bestemor eller nære venn eier en Tesla, så skal det mye mer til for å sette et likhetstegn mellom politikken til en Tesla-eier og politikken til eieren av selskapet. Og da vil tankegodset rundt "swasticar" ikke ha særlig grobunn.

Teslaer kjøpt før 20. januar 2025: Helt akseptert som vanlig bil.

Teslaer kjøpt etter den datoen: Swasticar.

Disse to kan ikke slåes sammen til "alles bestemor og nære venn har en så da gjør ikke nasisympatien og Doge-galskapen noe". Det er og forblir en før og en etter.

Derfor spår jeg framtidig prisnedgang for å sukre pillen.

• Liker 4
7 minutes ago, Simen1 said:

Disse to kan ikke slåes sammen til "alles bestemor og nære venn har en så da gjør ikke nasisympatien og Doge-galskapen noe". Det er og forblir en før og en etter.

Det er ikke min erfaring hittil. I de situasjonene jeg har vært med i nyere tid der Tesla/Musk blir diskutert så vil det kanskje spøkes litt med de som eventuelt eier en Tesla, men samtidig er det ca ingen som tror at Tesla-eierne nødvendigvis støtter Musk politisk. Det er bil, ikke politikk.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Derfor spår jeg framtidig prisnedgang for å sukre pillen.

Jeg har aldri hørt ett "normalt" menneske si noe i nærheten. Dog har jeg lest det på forumet her og gjerne i kommentarer på facebook. Typisk i fra de samme folkene som har kommentert andre negative ting om Tesla siden 2013. 

Personlig tror jeg at de som tenker på denne måten driter i når bilen var produsert, de hater på førerene uavhengig. 

Men jeg tror vi snakker en ekstremt liten promille her. 

Men at folk dropper å kjøpe Tesla av politiske årsaker utelukker jeg ikke i det heletatt. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
55 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det er ikke min erfaring hittil. I de situasjonene jeg har vært med i nyere tid der Tesla/Musk blir diskutert så vil det kanskje spøkes litt med de som eventuelt eier en Tesla, men samtidig er det ca ingen som tror at Tesla-eierne nødvendigvis støtter Musk politisk. Det er bil, ikke politikk.

Musk er CEO og største aksjonær i Tesla. 

Her er et bilde fra det tyske brunskjortepartiets AfDs årsmøte, hvor Musk hadde spilt inn en videohilsen med støttende ord.

image.png.d51fedf282cf5686d62e178ba6a40894.png

Dett er det folk som kjøper Tesla støtter økonomisk og moralsk. Neste dag kjører de rundt i Teslaen sin og klager om hvor fæl Listhaug er. Ikke en gang kinesiske myndigheter støtter nynazisme i Europa.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
5 minutes ago, Smule8o said:

Her er et bilde fra det tyske brunskjortepartiets AfDs årsmøte

Er de faktisk brunskjorter eller? - paramilitære som går rundt i gatene og banker opp politiske motstandere?

Som sagt syns jeg de som setter fyr på Teslaer har mye mer til felles med dette konseptet.

• Liker 1
2 hours ago, Bing123 said:

Er de faktisk brunskjorter eller? - paramilitære som går rundt i gatene og banker opp politiske motstandere?

De flørter med kreftene som bragte frem de ekte brunskjortene. Og det er slettes ikke umulig at det hadde blitt slik hadde de fått bestemt. 

Se på likhetene mellom en annen person Musk brukte sine penger og inflytelse på å få til makta, altså Trump, og oppbyggingen av nazismen i mellomkrigstiden.

2 hours ago, Bing123 said:

Som sagt syns jeg de som setter fyr på Teslaer har mye mer til felles med dette konseptet.

Det er helt uholdbart ja. Heldigvis er det allerede straffbart. Ikke er det særlig utbredt i Europa heller.

Men det må mye hjernegymnastikk til for å ikke se hvor tvilsom Musk er. Men hey, litt nynazasime må vi tåle for at folket skal få biler som kan lage fiselyder. 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
45 minutes ago, Smule8o said:

De flørter med kreftene som bragte frem de ekte brunskjortene. Og det er slettes ikke umulig at det hadde blitt slik hadde de fått bestemt. 

Se på likhetene mellom en annen person Musk brukte sine penger og inflytelse på å få til makta, altså Trump, og oppbyggingen av nazismen i mellomkrigstiden.

Det er helt uholdbart ja. Heldigvis er det allerede straffbart. Ikke er det særlig utbredt i Europa heller.

Men det må mye hjernegymnastikk til for å ikke se hvor tvilsom Musk er. Men hey, litt nynazasime må vi tåle for at folket skal få biler som kan lage fiselyder. 

Så du har en hypotese at det kommer til å bli som brunskjortene fordi vi har et innvandringsfiendtlig og islam-kritisk parti i Tyskland?

Det er nok det som er hjernegymnastikk. Og det er litt feil rekkefølge.

Brunskjortene brakte frem nazi-partiet, ikke omvendt. Når nazistene hadde oppnådd makten tok de nærmest knekken på brunskjortene og drepte lederen.

Sliter ekstremt med å se disse paralellene.
Og det er en gjenganger hver gang jeg hører anklager om nazist/fascist. Det er stort bare vage greier som koker ned til politisk uenighet.

• Liker 1
3 hours ago, Bing123 said:

Så du har en hypotese at det kommer til å bli som brunskjortene fordi vi har et innvandringsfiendtlig og islam-kritisk parti i Tyskland?

Det er nok det som er hjernegymnastikk. Og det er litt feil rekkefølge.

Brunskjortene brakte frem nazi-partiet, ikke omvendt. Når nazistene hadde oppnådd makten tok de nærmest knekken på brunskjortene og drepte lederen.

Sliter ekstremt med å se disse paralellene.
Og det er en gjenganger hver gang jeg hører anklager om nazist/fascist. Det er stort bare vage greier som koker ned til politisk uenighet.

Om du mener AfD ikke er et grumsete nynazistisk parti kan du begynne med feks Wikipedia-artikkelen om de. Mye god informasjon med kilder:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Alternative_for_Germany

Alternativt denne artikkelen fra Der Spiegel:

https://www.spiegel.de/international/germany/dangerous-liaisons-the-true-proximity-of-germany-s-afd-to-neo-nazis-a-e69c51d3-4b3c-49d2-8d54-d7b0a19c3f9a

Om du mener Elon Musk ikke hadde spilt inn en engen videohilsen til de for å støtte de, så hvorfor gjorde han det?

Elon Musk donerte også ~290 millioner dollar til Donald Trumps valgkamp. Men du synes kanskje hans fremferd er beundringsverdig?

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
52 minutes ago, Smule8o said:

Alternativt denne artikkelen fra Der Spiegel:

Edit.

Jeg har fått med meg at det er et klassisk parti langt ute på høyresiden som spiller på populisme om motstanden mot innvandring som nå står sterkt.

Du bruker bevisst vage formuleringer og ord. Du sier "grumsete". Er det nazistisk eller ikke? Hva står i partiprogrammet som gjør at du mener det er nazistisk?

Du må gjerne mene det er hårreisende politikk. Men det er frustrerende med alt misbruket av begrepet nazist.

Nazistene hadde rot rase-teorier kokt ut i fra en masse gamle esoteriske sagn. De reiste verden rundt etter den ariske rase. De letet helt alvorlig etter Tors hammer, den hellige gral og andre lignende relikvier. De hadde seanser for å kontakte de døde. Pluss alt det andre du antagelig kjenner til. Det var bare så mye galskap satt i system. Veldig langt unna innvandrings-stopp og islamkritisk populisme imo.

Og spesielt rart at det visstnok skal kunne koblest videre slik at det blir nazistisk å kjøpe seg den bilen man mener er best fordi eieren av produsenten har støttet et parti man mener er "grumsete".

Endret av Bing123

Ikke Tesla-skam, men USA-skam...

Dog overrasket at tallet var høyere for USA enn for Kina-biler!

https://www.tv2.no/broom/nye-tall-vil-ikke-ha-bil-fra-usa/17683431/

"Nordmennene som ikke vil kjøpe kinesisk eller amerikansk er enige om en ting: Den viktigste årsaken er politisk. Blant dem som sier det ikke er sannsynlig at de vil kjøpe en bil fra USA, er det hele 73 prosent som begrunner det med «politiske årsaker», mens tilsvarende andel blant «ikke-kinesisk» er 56 prosent."

• Innsiktsfullt 2
9 hours ago, Smule8o said:

Men jeg forstår også at Tesla er eneste bil på markedet som kan lage fiselyder.

Du har i utgangspunktet noen argumenter på gang men så kommer dette. Skal du virkelig trolle vekk en saklig diskusjon?

Folk som svir av en halv million og oppover bryr seg bare om best mulig valuta for pengene. Det er ekstremt lite sannsynlig at folk bruker oppsparte penger på en spesifikk bil for å tilfredsstille deg og et par andre innen politiske spørsmål.

Et åpent marked og personlig frihet er essensielt i vårt samfunn. Jeg syns det blir for dumt å begynne å skal rokke ved det for noe dagsaktuelle politiske tema.

9 hours ago, Smule8o said:

Les artikkelen fra Der Spiegel. Les Wikipedia-artikkelen.

Jada jeg har lest, også har jeg mine egne artikler til deg.
Det er fortsatt veldig langt opp til nazistene som tvangssteriliserte egen befolkning og avlivet sine egne barn med mindre misdannelser og psykiske problem

Endret av Bing123
  • Liker 1
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Ikke Tesla-skam, men USA-skam...

Dog overrasket at tallet var høyere for USA enn for Kina-biler!

https://www.tv2.no/broom/nye-tall-vil-ikke-ha-bil-fra-usa/17683431/

"Nordmennene som ikke vil kjøpe kinesisk eller amerikansk er enige om en ting: Den viktigste årsaken er politisk. Blant dem som sier det ikke er sannsynlig at de vil kjøpe en bil fra USA, er det hele 73 prosent som begrunner det med «politiske årsaker», mens tilsvarende andel blant «ikke-kinesisk» er 56 prosent."

Jeg spår at all denne skammen bare vil øke for hver dag Trump og Musk har politisk makt. Og at den gjør seg gjeldende langt utover Skandinavia.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...