Gå til innhold

Tesla-Skam, reelt eller blåst ut av alle proporsjoner?

Anbefalte innlegg

Noxhaven skrev (8 minutter siden):

Musk har aldri hat makt til å gjøre noe av det du påstår, så det er regelrett feil. Trump derimot som er ansvarlig for sin administrasjon - men han eier ikke 20% av tesla aksjene så da er vel lettere for deg å gå til angrep på Musk og Tesla?

Lite gjennomtenkt. Det er ikke bare smått ironisk at du skriver at andre sine meningsfeller ikke har kjønt hva det handler om.

Musk er en aktiv del av Trumps regjering og an aktiv støttespiller. Ved siden av Vance, så er Musk den mest inflytelsesrike i administrasjoinen, så ja, det er både praktisk og lettest å ramme ham. Og hvorfor skulle det være lite gjennomtenkt? Litt manglende logikk i resonementet ditt her.

• Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Smule8o skrev (3 minutter siden):

Musk har bidratt med enorme pengesummer til Trumps valgkamp, og bidrar fortsatt til andre MAGA-valgkamper (dommervalg).

Kjøper du en Tesla i dag støtter du i praksis MAGA-bevegelsen økonomisk. Frontfiguren i MAGA-bevegelsen (altså Trump) truer bla. med å gå til krig mot Danmark 

Penger Trump ikke hadde selv som han kunne brukt på valgkampen? Og kan du vise til at bistanden fra Musk var grunnen til at han vant?

Nei, kjøper du en Tesla i dag så støtter du ikke MAGA-bevegelsen økonomisk. Bare sånn siden vi bare slenger ut grunnløse påstander her.

Har du en forklaring som underbygger det så er jeg helt åpen her.
Sett gjerne opp et regnestykke med en eller annen type dokumentasjon/kilde på hvor mye av Ola Normanns bilkjøp av en ny model Y til 650.000 kr som går til MAGA nå om dagen.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (1 minutt siden):

Nei, kjøper du en Tesla i dag så støtter du ikke MAGA-bevegelsen økonomisk.

Selvfølgelig gjør du ikke det. Det er ikke mye maga å spore i den amerikanske administrasjonen uansett. Ved å kjøpe en Tesla i dag, så støtter du Musk, og det bør man ikke gjøre, enkelt og greit.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (4 minutter siden):

Musk er en aktiv del av Trumps regjering og an aktiv støttespiller. Ved siden av Vance, så er Musk den mest inflytelsesrike i administrasjoinen, så ja, det er både praktisk og lettest å ramme ham. Og hvorfor skulle det være lite gjennomtenkt? Litt manglende logikk i resonementet ditt her.

Fordi det er Trump som sitter på makten, ikke Musk. Og fordi småpengene det utgjør ikke har noen som helst innvirkning på noe som helst.
Og sist men ikke minst fordi Musk tydeligvis er på vei ut av DOGE.

"President Donald Trump har fortalt sin indre krets, inkludert medlemmer av son regjering, at Elon Musk vil trekke seg i løpet av de kommende ukene fra sin nåværende rolle som regjeringspartner i DOGE"

https://www.vg.no/nyheter/i/0V71Mo/kilder-til-politico-trump-sier-musk-snart-gir-seg-som-raadgiver

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig gjør du ikke det. Det er ikke mye maga å spore i den amerikanske administrasjonen uansett. Ved å kjøpe en Tesla i dag, så støtter du Musk, og det bør man ikke gjøre, enkelt og greit.

Du glemte argumentene. Du er ikke på Predikant.no nå.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Noxhaven said:

Penger Trump ikke hadde selv som han kunne brukt på valgkampen?

Musk er betydelig rikere enn Trump. Hadde ikke Musk bidratt hadde valgkampen blitt tilsvarende mindre finansiert.

Og kan du vise til at bistanden fra Musk var grunnen til at han vant?

https://www.npr.org/2023/11/01/1205728664/campaign-finance-donations-election-fec-fundraising-ad-spending

Nei, kjøper du en Tesla i dag så støtter du ikke MAGA-bevegelsen økonomisk. Bare sånn siden vi bare slenger ut grunnløse påstander her.

Du gjør Musk rikere. Jo rikere Musk er jo mer penger har han til overs å støtte MAGA med. Burde ikke være særlig vanskelig å forstå 

Har du en forklaring som underbygger det så er jeg helt åpen her.
Sett gjerne opp et regnestykke med en eller annen type dokumentasjon/kilde på hvor mye av Ola Normanns bilkjøp av en ny model Y til 650.000 kr som går til MAGA nå om dagen.

Salg gir penger i kassa til Telsa. Tesla kan da gi utbytte/lønn til Musk. Aksjeverdien er også påvirket av salg. Musk er største aksjonær i Tesla.

• Liker 9
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Bing123 said:

Nei du påstår da er du en "shady type"

"shady" pleier å bety noen som opererer litt på utsiden av loven. Så det er en meget spesiell påstand du også kommer med gitt...

Ja, Musk er en shady type. Har en egen post med en rekke kilder på det tidlig i tråden et sted. 

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 4/1/2025 at 9:22 PM, Smule8o said:

Det er langt mer enn bare den "my heart goes out" episoden som fremstiller Apartheid-Elon, Teslas CEO, i et dårlig lys. Her er et lite utvalg:

https://www.vg.no/nyheter/i/Oo09ww/elon-musk-til-afd-moete-det-er-greit-aa-vaere-stolt-over-aa-vaere-tysker

https://amp.cnn.com/cnn/2025/01/27/europe/israel-holocaust-memorial-chair-musk-criticism-intl

https://www.forbes.com/sites/antoniopequenoiv/2025/03/13/musk-retweets-hitler-didnt-murder-millions-message-amid-ongoing-nazi-controversy/

https://www.washingtonpost.com/politics/2025/03/20/elon-musk-race-dei-doge/

https://arstechnica.com/tech-policy/2023/11/white-house-condemns-elon-musks-antisemitic-post-ibm-halts-x-ads/

+280 millioner dollar i støtte til Trumps valgkamp. Man skal jaggu være passelig blind for ikke å se at dette er en shady type. 

Men hey, noen kameler må man svelge for å få en bil som kan lage fiselyder

@Bing123Her et lite utvalg bevis på Musks forkastelighet

• Liker 9
Lenke til kommentar
Markiii skrev (10 timer siden):

Vel. Jeg husker godt hvordan kritikere og eksperter var veldig aktive med å fortelle hvor dumme Tesla var som ikke gjorde ting som alle andre. Det kom til å gjøre at de aldri kom noen vei, ble det sagt.

Men så viste det seg at det at Tesla gikk sine egne veier og fant nye løsninger som kanskje ikke passet inn i A4-boksen til ekspertene, også var det som gjorde at Tesla i dag er de eneste som faktisk tjener penger på salg av elbiler.

Tesla har vunnet. Hadde ikke Elon Musk blitt til en enda større dritt, så hadde de vært enda mer foran alle andre.

Nå var ikke argumentet mitt myntet mot nyskaping av ting.

Lenke til kommentar

Selvsagt er det i teorien en nøytral handling å kjøpe en bil.
Man kjøper bare et kjøretøy, noe med en motor og fire hjul, det er en handling det røper ingen mening, utover kanskje en idé om at man behøver en bil.
Det er selvsagt ikke en handling som tilskriver utøveren til noen politisk ideologi.

Samtidig som dette er å isolere situasjonen ned til det absurde, det er ikke det å handle en bil i seg selv folk kritiserer, det er det å bevisst bidra til å støtte en person som Elon Musk, og indirekte MAGA-operasjonen, eller er det mer nøyaktig å kalle den ved sitt rette navn, project 2025?

Det er alltid et valg hva man gjør med pengene sine, vi som enkeltpersoner har begrenset makt, og mager tilgang på aksepterte former for å utøve makt utover forbrukermakt.
Hva man velger å støtte økonomisk er faktisk en helt essensiell del av det å være bevisst et tenkt samfunnsansvar.

Det er lov å ikke være bevisst dette samfunnsansvaret, å velge å forkaste sin økonomiske stemme, det er legitimt, den er ikke så sterk likevel, som individ er man som sagt temmelig maktesløs, hvis et individ velger å frasi seg dette verktøyet, kunne ikke jeg klandret dem. Apati er helt naturlig, og vanskelig å ungå.
Men jeg forstår ikke dette behovet fra disse som forholder seg apatisk til dette, å kritisere de som ønsker å benytte seg av sin stemme som forbruker, hvorfor er det så viktig å overbevise de mer samvittighetsfulle til å også bli apatiske?

Det er heller ikke dritvanskelig å forsøke å inngå med verden med noen prinsipper rundt hvor en ønsker å plassere pengene sine, ja, det er sikkert uvant hvis man ikke har gjort det tidligere, og ja, man kan tenke alt for stort på det, og således føle seg overveldet, men i det store og det hele er det veldig rart å observere hvor stor sak mange her lager av noe ganske enkelt; det å være bevisst sin stemme som konsument, hva det innebærer å støtte de ulike aktørene, hvor varene kommer fra, og hvordan de er produsert.

Jeg er glad folk blir mer oppmerksom på dette, men vi finner ikke opp kruttet, det er den mildeste og enkleste aksjonsformen som finnes.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Atib Azzad said:

Selvsagt er det i teorien en nøytral handling å kjøpe en bil.
Man kjøper bare et kjøretøy, noe med en motor og fire hjul, det er en handling det røper ingen mening, utover kanskje en idé om at man behøver en bil.
Det er selvsagt ikke en handling som tilskriver utøveren til noen politisk ideologi.

Samtidig som dette er å isolere situasjonen ned til det absurde, det er ikke det å handle en bil i seg selv folk kritiserer, det er det å bevisst bidra til å støtte en person som Elon Musk, og indirekte MAGA-operasjonen, eller er det mer nøyaktig å kalle den ved sitt rette navn, project 2025?

Det er alltid et valg hva man gjør med pengene sine, vi som enkeltpersoner har begrenset makt, og mager tilgang på aksepterte former for å utøve makt utover forbrukermakt.
Hva man velger å støtte økonomisk er faktisk en helt essensiell del av det å være bevisst et tenkt samfunnsansvar.

Det er lov å ikke være bevisst dette samfunnsansvaret, å velge å forkaste sin økonomiske stemme, det er legitimt, den er ikke så sterk likevel, som individ er man som sagt temmelig maktesløs, hvis et individ velger å frasi seg dette verktøyet, kunne ikke jeg klandret dem. Apati er helt naturlig, og vanskelig å ungå.
Men jeg forstår ikke dette behovet fra disse som forholder seg apatisk til dette, å kritisere de som ønsker å benytte seg av sin stemme som forbruker, hvorfor er det så viktig å overbevise de mer samvittighetsfulle til å også bli apatiske?

Det er heller ikke dritvanskelig å forsøke å inngå med verden med noen prinsipper rundt hvor en ønsker å plassere pengene sine, ja, det er sikkert uvant hvis man ikke har gjort det tidligere, og ja, man kan tenke alt for stort på det, og således føle seg overveldet, men i det store og det hele er det veldig rart å observere hvor stor sak mange her lager av noe ganske enkelt; det å være bevisst sin stemme som konsument, hva det innebærer å støtte de ulike aktørene, hvor varene kommer fra, og hvordan de er produsert.

Jeg er glad folk blir mer oppmerksom på dette, men vi finner ikke opp kruttet, det er den mildeste og enkleste aksjonsformen som finnes.

Hver og en av oss har ett ansvar. Om vi velger å "se" det eller ikke.

Selvsagt blir det opp til hver og en. Det er en av grunnpilarene i å leve og bo i ett demokratisk samfunn. Vi står fritt til å velge både hva vi bruker penger på (og eventuelt støtter indirekte gjennom disse valgene). Og om vi velger å se bort fra når eier av firma som selger og tjener penger på vårt kjøp velger å være en rass.

Jeg for min del velger å tro at dette ansvaret tar samfunnet som helhet. Det er slik jeg ser det lite trolig at den retorikken og de handlingene som nå blir gjort fra ledelsen i USA ikke vil få økonomiske konsekvenser for de som støtter denne ledelsen som også er mottaker av eventuelt overskudd fra varer som enkelte da velger å kjøpe på tross av at de ikke nødvendighvis står inne for hva denne eieren sier og gjør (og får mulighet til å si og gjøre som følge av den økonomiske støtten vedkommende har).

Ingen av oss er ansvarlig for andres ytringer eller handlinger. Men når vi blir gjort oppmerksom på at disse tingene står i sterk kontrast til hva som er til ens beste så er det også opplagt for meg at videre økonomisk støtte gjennom å kjøpe noe som vedkommende tjener godt på blir uaktuelt. Jeg betaler ikke for at noen skal underbygge andres rett til å gjøre hva de vil med meg (Russland "støtten" fra Musk er ....).

Men akkurat som at det fremdeles ikke er ulovlig å røyke i Norge er det fremdeles lovlig og innafor i de fleste sine øyne å kjøre en Tesla. Å kjøpe en ny Tesla nå derimot er ikke sikkert at befolkningen er like aksepterende overfor. Det betyr ikke at jeg støtter herværk ol. eller for den saks skyld ødeleggelse av privat bil i form av tagging, skading etc (altså herværk).

Men at du vil få noen rare stygge blikk i din retning... vel det må du nesten leve med om du velger å ignorere allmenn kunnskap som sier sitt om Musk etc i disse dager.

Apati. Jau. Var ikke uten grunn at nicket mitt ble det når Trump vant valget.

Apati i møte med forum, diverse mennesker som på tross av alle advarsler fortsetter å støtte enveisbiletten til .... Ja. Jeg har lite tro at mine ord nå vil ha mer effekt enn de hadde mens de kom som advarsler.

Apati til en viss grad i møte med andre, men alt annet når det kommer til å endre ting jeg selv kan gjøre noe med uten verken hjelp eller støtte fra andre. Jeg tar ansvar for mitt, så får andre velge selv hva de vil gjøre.

Og når det kommer til å støtte saker, Ukraina støttes så mye jeg kan da det Ukraina nå i praksis kjemper for er retten til eget land. Om den retten blir visket ut, så ligger vi dårlig ann. MAO er det imo selvforsvar å støtte Ukraina.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...