Hanhijnn Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Neptun1 skrev (11 timer siden): Gjelder også kommuner som bruker skattebetalernes penger til å kjøpe Kina-busser. Fytterakkern. Det er vel de eneste bussene som blir kjøpt nå for tiden. Men det er ikke like morsomt å shame kommuner, så dette forbigås nok i relativ stillhet. 2 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Hanhijnn skrev (1 time siden): Det er vel de eneste bussene som blir kjøpt nå for tiden. Men det er ikke like morsomt å shame kommuner, så dette forbigås nok i relativ stillhet. Kina er i det minste en stabil,forutsigbar leverandør. Det kan man ikke si om USA som vil dra verden ned i resesjon. 2 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden 3 minutes ago, obygda said: Kina er i det minste en stabil,forutsigbar leverandør. Det kan man ikke si om USA som vil dra verden ned i resesjon. Den dagen Kina igangsetter sin varslede invasjon av Taiwan er nok ikke dette lengre tilfellet. Og de legger ikke skjul på at det er noe de har tenkt å gjøre i nær fremtid 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Smule8o skrev (6 minutter siden): Den dagen Kina igangsetter sin varslede invasjon av Taiwan er nok ikke dette lengre tilfellet. Og de legger ikke skjul på at det er noe de har tenkt å gjøre i nær fremtid De har store militærøvelser utenfor Taiwan så det er den usikkerheten..men Kina har så langt ikke agert som en 5 åring som ikke får lekene sine slik Trump gjør. Sånn sett er det mye mer forutsigbarhet fra Kina enn fra USA . Jeg tror ikke Europa ser med blide øyne på USA om dagen,mens forholdet til Kina er uforandret. 2 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden 13 minutes ago, obygda said: De har store militærøvelser utenfor Taiwan så det er den usikkerheten..men Kina har så langt ikke agert som en 5 åring som ikke får lekene sine slik Trump gjør. Sånn sett er det mye mer forutsigbarhet fra Kina enn fra USA . Jeg tror ikke Europa ser med blide øyne på USA om dagen,mens forholdet til Kina er uforandret. Måten Kina driver på er ikke så veldig annerledes. Det er generelt skummelt å la autoritære makter få for mye makt over oss. Det være seg Kina eller USA. Noen som husker da Erna måtte til Kina for å slikke keiser Xi opp etter ryggen? Quote Forholdet mellom Norge og Kina ble som kjent svært kjølig etter at Nobels fredspris ble tildelt den kinesiske dissidenten Liu Xiaobo i 2010. https://www.nrk.no/norge/slik-endrer-solberg-besoket-forholdet-til-kina-1.13469385 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden obygda skrev (36 minutter siden): Kina er i det minste en stabil,forutsigbar leverandør. Det kan man ikke si om USA som vil dra verden ned i resesjon. Så kinabiler og -busser er greit, men ikke Tesla. OK, det er notert! Syns dere moralistene kan bli enige om slike ting. Blir unødvendig forvirrende for vanlige forbrukere. 4 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden (endret) Er det noe forsjell om man har Tesla produsert i Kina eller Tyskland da kontra California? De fleste Tesla levert til Norge de siste årene har jo blitt produsert i disse landene. Endret 18 timer siden av Complexity 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Complexity skrev (2 minutter siden): Er det noe forsjell om man har Tesla produsert i Kina eller Tyskland da kontra California? De fleste Tesla levert til Norge de siste årene har jo blitt produsert i disse landene. Spiller ingen rolle hvilken Tesla du kjører eller hvor den er bygget. Du er uansett skyld i alt Musk og Trump foretar seg. 3 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden 42 minutes ago, Smule8o said: Den dagen Kina igangsetter sin varslede invasjon av Taiwan er nok ikke dette lengre tilfellet. Og de legger ikke skjul på at det er noe de har tenkt å gjøre i nær fremtid Slik som USA holder på så er det nesten mer sansynlig at Taiwan går til Kina frivillig. 2 Lenke til kommentar
John-B Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden (endret) 23 minutes ago, Hanhijnn said: Spiller ingen rolle hvilken Tesla du kjører eller hvor den er bygget. Du er uansett skyld i alt Musk og Trump foretar seg. Tull og tøys. De eneste som har "skyld" i Elon Musk sine handlinger er de som kjøpte Tesla fra 2012 til ca 2019. Om Tesla skulle gå konk i morgen ville det ikke utgjort noen som helst forskjell på hvilken makt Musk har. Forklar oss gjerne hvordan Tesla spiller en nøkkelrolle i Musks handlinger, når fyren har verdier for 1,5 billioner(!) kroner i SpaceX? De eneste som har skyld i noe som helst er de som stemte på Trump. USA fikk det slik de ville, og det er ingenting vi kan gjøre med det annet enn å håpe på at idiotene tar til vett ved neste valg. Inntil det motsatte er bevist er USA fortsatt et demokrati. Endret 18 timer siden av John-B 1 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden John-B skrev (1 minutt siden): Tull og tøys. De eneste som har "skyld" i Elon Musk sine handlinger er de som kjøpte Tesla fra 2012 til ca 2019. Om Tesla skulle gå konk i morgen ville det ikke utgjort noen som helst forskjell på hvilken makt Musk har. Forklar oss gjerne hvordan Tesla spiller en nøkkelrolle i Musks handlinger, når fyren har verdier for 1,5 trillioner(!) kroner i SpaceX? Nei, jeg forstår det heller ikke, men det er opptil flere moralister her som påstår det motsatte. Du får nok snart beskjed om hvor feil du tar. 3 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Hanhijnn skrev (5 minutter siden): Spiller ingen rolle hvilken Tesla du kjører eller hvor den er bygget. Du er uansett skyld i alt Musk og Trump foretar seg. Ikke skyld..men du bidrar til å støtte Trump,USA sin tollkrig,trusler mot allierte,brudd på nato artikkel 2,verdensøkonomien sin kurs mot resesjon,gi deler av Ukraina til Russland osv. Alt dette og mer til støtter man ved å handle fra Tesla eller andre amerikanske selskap. Kina er sånn sett en mye bedre handelspartner enn USA. Kina har vært ekstremt tydelig på at de IKKE vil blande seg inn i andre lands innenr ikspolitikk..USA derimot har sendt ut egne skriv og spørreundersøkelser for å presse andre land til å underkaste seg USA sin politikk. Det er helt uhørt det USA gjør og dersom Kina var en 8 på en skala fra 1-10 over handelspartnere man ikke bør handle med så har USA beveget seg fra 2 til 10..på kun 2 mnd. Mao USA fremstår som verdens verste handelspartner for øyeblikket. 5 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden (endret) 42 minutes ago, John-B said: Tull og tøys. De eneste som har "skyld" i Elon Musk sine handlinger er de som kjøpte Tesla fra 2012 til ca 2019. Da visste man ikke hvor gal han var, så alle handlet i god tro. Hvordan mange faktisk trudde han var et geni forstår jeg ikke, men det spiller igrunn ingen rolle. 42 minutes ago, John-B said: Om Tesla skulle gå konk i morgen ville det ikke utgjort noen som helst forskjell på hvilken makt Musk har. Musk har fortsatt betydelige eiendeler i Tesla som er verdt svært mye. Han er dessuten CEO og kjemper for å få enorme utbetalinger fra selskapet. 42 minutes ago, John-B said: Forklar oss gjerne hvordan Tesla spiller en nøkkelrolle i Musks handlinger, når fyren har verdier for 1,5 billioner(!) kroner i SpaceX? Når han ikke lengre blir sett på som et "stort geni" som ikke kan ta feil vil hans innflytelse minske. 42 minutes ago, John-B said: De eneste som har skyld i noe som helst er de som stemte på Trump. USA fikk det slik de ville, og det er ingenting vi kan gjøre med det annet enn å håpe på at idiotene tar til vett ved neste valg. Inntil det motsatte er bevist er USA fortsatt et demokrati. Endret 17 timer siden av Smule8o 1 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden (endret) Tesla er og forblir en MAGA aksje nå. Å påstå noe annet for å unngå reaksjoner på at du nå velger å støtte den mannen. Jeg har til gode å høre ett eneste argument som faktisk forklarer hvordan den som nå velger å kjøpe Tesla ikke velger å støtte Musk sitt BS. Eneste jeg hører fra de nå er syltynne unnskyldninger og ansvarsfraskrivelse. Mitt kjøp av en elbil har ingen reell betydning osv. Svaret er enkelt nå. Før var rassene i bmv, nå er det Tesla. Endret 15 timer siden av Apathy 2 1 1 Lenke til kommentar
Ankor Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden 2 hours ago, John-B said: Forklar oss gjerne hvordan Tesla spiller en nøkkelrolle i Musks handlinger, når fyren har verdier for 1,5 billioner(!) kroner i SpaceX? Fint at du spør når det er ting du ikke vet noe om selv. Musk har som de fleste rikinger store lån med sikkerhet i aksjer. Hvis aksjeprisen faller tilstrekkelig i verdi så vil de ble tvangssolgt. I tillegg vil et slikt tvangssalg presse aksjeprisen enda mer, slik at opsjonspakken hans i Tesla kan bli verdiløs. Den var verd godt over 1 billion(!) kr på det meste. Tror du virkelig at dette ikke er noe som bekymrer ham? https://www.newsweek.com/elon-musk-facing-margin-call-tesla-stock-2047059 3 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden 4 minutes ago, Ankor said: Fint at du spør når det er ting du ikke vet noe om selv. Musk har som de fleste rikinger store lån med sikkerhet i aksjer. Hvis aksjeprisen faller tilstrekkelig i verdi så vil de ble tvangssolgt. I tillegg vil et slikt tvangssalg presse aksjeprisen enda mer, slik at opsjonspakken hans i Tesla kan bli verdiløs. Den var verd godt over 1 billion(!) kr på det meste. Tror du virkelig at dette ikke er noe som bekymrer ham? https://www.newsweek.com/elon-musk-facing-margin-call-tesla-stock-2047059 For ikke å glemme hans medakjonærer sitt kommende søksmål for tapt aksjeverdi som følge av hans bs på x etc. det er ikke bare når det går bra at du er ansvarlig og dermed kan kreve utbetaling fra dine felles aksjonærer ut fra kapitalen til firma som tross alt ikke er ditt alene. hbis du gjør ting som skader selskapet og dets felles verdi kan medaksjonærer saksøke for dette tapet. 3 1 Lenke til kommentar
John-B Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden (endret) 49 minutes ago, Ankor said: Fint at du spør når det er ting du ikke vet noe om selv. Musk har som de fleste rikinger store lån med sikkerhet i aksjer. Hvis aksjeprisen faller tilstrekkelig i verdi så vil de ble tvangssolgt. I tillegg vil et slikt tvangssalg presse aksjeprisen enda mer, slik at opsjonspakken hans i Tesla kan bli verdiløs. Den var verd godt over 1 billion(!) kr på det meste. Tror du virkelig at dette ikke er noe som bekymrer ham? https://www.newsweek.com/elon-musk-facing-margin-call-tesla-stock-2047059 Aner ikke hva du prøver å fortelle meg her som ikke var åpenbart, men du unngikk jo elegant å svare på spørsmålet: Nøyaktig hvilken makt er det Musk mister, dersom han skulle miste Tesla? Formuen hans går fra 3 billioner, til 1,5 billioner. Tror du virkelig at når han kun har 1,5 billioner, så har han ikke råd til å fortsette med det han har holdt på med hittil? Kommer Trump til å dumpe han som venn, fordi han nå kun har 1 500 000 000 000 kr? Kommer han plutselig til å endre holdningene sine? Det er absolutt ingen praktisk forskjell for Musk om han har 1,5 eller 3 billioner. Eneste som skjer i praksis er at han går fra å være verdens rikeste, til å bare bli 5. rikeste. Så han kommer vel til å sutre enda mer på X. Så nei, jeg tror ikke han er bekymret, han har jo vist flere ganger at han ikke bryr seg om penger så lenge han har nok (f.eks. kjøpet av Twitter til fantasipris, samt uttalelser om at Tesla sin aksjepris er for høy). Poenget mitt er altså: Musk har overhode ikke behov for Tesla, for å kunne fortsette med akkurat det samme dritet han har holdt på med det siste året. Endret 14 timer siden av John-B 2 Lenke til kommentar
John-B Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden 1 hour ago, Apathy said: Jeg har til gode å høre ett eneste argument som faktisk forklarer hvordan den som nå velger å kjøpe Tesla ikke velger å støtte Musk sitt BS Dette kommer kanskje som et sjokk for deg, men folk flest kjøper faktisk produkter fordi de trenger produktet, ikke for å "støtte" verken firmaet eller eieren. Når jeg kjøpte meg nye sko sist, så var det fordi jeg trengte sko, ikke fordi jeg ønsket å støtte Nike, og er fan av Nike's CEO og stiller meg bak hans meninger. Jeg kjøpte skoene fordi de passet best og hadde OK pris. 5 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden John-B skrev (28 minutter siden): Dette kommer kanskje som et sjokk for deg, men folk flest kjøper faktisk produkter fordi de trenger produktet, ikke for å "støtte" verken firmaet eller eieren. Når jeg kjøpte meg nye sko sist, så var det fordi jeg trengte sko, ikke fordi jeg ønsket å støtte Nike, og er fan av Nike's CEO og stiller meg bak hans meninger. Jeg kjøpte skoene fordi de passet best og hadde OK pris. Men hadde nikes CEO vært en fascist så hadde det falt naturlig og heller velge adidas eller andre merker. De er som oftest like i pris og kvalitet. 3 Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden 1 hour ago, Apathy said: Tesla er og forblir en MAGA aksje nå. Å påstå noe annet for å unngå reaksjoner på at du nå velger å støtte den mannen. Jeg har til gode å høre ett eneste argument som faktisk forklarer hvordan den som nå velger å kjøpe Tesla ikke velger å støtte Musk sitt BS. Eneste jeg hører fra de nå er syltynne unnskyldninger og ansvarsfraskrivelse. Mitt kjøp av en elbil har ingen reell betydning osv. Svaret er enkelt nå. Før var rassene i bmv, nå er det Tesla. Jeg har til gode å høre om noen som kjøper biler for å støtte politikere. Men det har kanskje du? Prinsipper. Vi har personlig frihet til å både kjøpe den bilen vi vil og støtte politikken vi vil. Så har vi lover mot skadeverk, ærekrenkelse og plagsom adferd etc. Du har ingen rett til å plage folk grunnløst. Dersom de støtter Trump så sier de det, så kan du diskutere med de. 3 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå