Gå til innhold

Tesla-Skam, reelt eller blåst ut av alle proporsjoner?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, obygda said:

Ja,det kan godt tenkes denne egenskapen er etterttraktet blant kundegruppen.

Altså, de sier at bilene er helt unike og at ingen konkurrenter kan tilby noe lignende. Og meg bekjent er det eneste funksjon de er alene om å tilby. På alle ande områder finnes det rikelig med alternativ.

• Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Om du tar bort kinabiler er det bare andre amerikanske biler som er alternativer for meg iallefall. Og de er litt på bærtur prismessig mot Tesla..

Virkelig? Hvilke amerikanske produsenter lager biler i samme klasse som Tesla Y og 3?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (På 31.3.2025 den 12.37):

Tesla tok helt av i mars - tydelig at norske bilkjøpere ikke eier Teslaskam. Litt kleint, men ikke for dem åpenbart.

Det er ingen skam å kjøpe en amerikansk bil, det er derimot en stor skam å kjøpe Kina bil. Kina som er et diktatur på linje med Russland og dessuten deres nærmeste allierte.
Kina holder folkemordet i Ukraina i gang - så nordmenn som kjøper Kina-bil er dermed indirekte delaktige i dette.

Gjelder også kommuner som bruker skattebetalernes penger til å kjøpe Kina-busser.
Fytterakkern.

Endret av Neptun1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (19 minutter siden):

Kina som er et diktatur på linje med Russland og dessuten deres nærmeste allierte.

Er jo dit MAGA, Musk og Trump vil ta USA og, så forskjellen er stor kun foreløpig.

Neptun1 skrev (19 minutter siden):

Kina holder folkemordet i Russland i gang

På lik linje med Murica. 👍 Eller, ikke nå lenger da dersom de får viljen sin. Er vel noen som sikler meget nå som det ligger blodpenger på bordet.(les mineralavtale)

Resten av posten er bare ett stort sammensurium av whataboutisme.

Edit* Man kan utmerket godt boikotte både Kina og Amerika, null stress for min del.

Endret av Duriello
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Duriello skrev (15 minutter siden):

Er jo dit MAGA, Musk og Trump vil ta USA og, så forskjellen er stor kun foreløpig.

På lik linje med Murica. 👍 Eller, ikke nå lenger da dersom de får viljen sin. Er vel noen som sikler meget nå som det ligger blodpenger på bordet.(les mineralavtale)

Resten av posten er bare ett stort sammensurium av whataboutisme.

Edit* Man kan utmerket godt boikotte både Kina og Amerika, null stress for min del.

"whataboutisme" er alle tiders favorittord til radikal venstreside.

De vil ikke ha noe negativt om Kina, kun USA og Vesten.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Bing123 said:

Er lett å påstå ting. Talk is cheap.

Gå å lat som om du skal kjøpe en elbil også kommer du tilbake med alternativene.

Siden den nå er Model Y som selger stort, her er noen alternativer i omtrentlig samme prisklasse: Skoda Enyaq, VW ID4, VW ID7, Toyota bZ4X, Nissan Aryia, Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 osv.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Duriello said:

Hmm, legger til mine merknader i siteringsfeltet. Tommel opp på de jeg ikke har stort å påpeke.

Når det kommer til det med app så synes i alle fall jeg at det er en liten pris å betale i forhold til å støtte en politisk bevegelse som har invasjon av dansk territorium på agendaen.
Ellet har de fleste modeller fra Tesla også vært langt fra feilfrie (noe ingen biler bygd til dags dato har vært)

Edit: og for min del er jeg ikke der at jeg ser det hensiktsmessig å boikotte alt amerikansk (enda). Kun de som støtter MAGA. Det finnes heldigvis en del fornuftige krefter igjen i landet. Så får vi se hva fremtiden gir 

Endret av Smule8o
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (23 minutter siden):

Softwaremessig er Lucid og Rivian ganske lik Tesla, noe som betyr mye for meg. Ellers bare kineserne som matcher det. For det meste bare møl hos de andre merkene..

Trenger du egentlig bil? Høres ut som om en god app er det du trenger. 

Jeg er motsatt. Jeg trenger bil for å ta meg fram. At den inneholder software vet jeg men så lenge bilen virker greit og tar meg fra a til b så får det heller være om softwaren inneholder feil som gjør at jeg kan rygge uten at døren er helt igjen eller at dørene går i lås ved 8km/h i stedet for 12. At jeg selv er i stand til å beregne hvor langt jeg kommer både med en strøm bil og en bensin bil er greit. Jeg forstår at ikke bilen kan vite at jeg om 4 km henger på en 15 kubikks henger med 1500kilo last som halverer rekkevidde. Som sagt så regner datamaskinen i bilen ut en masse ting jeg ikke trenger. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Trestein said:

Jeg er motsatt. Jeg trenger bil for å ta meg fram. At den inneholder software vet jeg men så lenge bilen virker greit og tar meg fra a til b så får det heller være om softwaren inneholder feil som gjør at jeg kan rygge uten at døren er helt igjen eller at dørene går i lås ved 8km/h i stedet for 12.

Tror nok ikke du har innsett hvor ille software-feilene i moderne elbiler kan være. Det er såpass ille at bilene kan bli helt ubrukelige eller så irriterende at det er trafikk-farlige. Og det inkluderer Tesla.

Skulle ønske feks VW ikke hadde prøvd å kopiere alle Teslas "fancy" og bug-prone funksjoner, holdt det enkelt, så kunne de konkurrert. I stedet lanserte de biler som drev folk gale.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Bing123 skrev (1 minutt siden):

Tror nok ikke du har innsett hvor ille software-feilene i moderne elbiler kan være. Det er såpass ille at bilene kan bli helt ubrukelige eller så irriterende at det er trafikk-farlige. Og det inkluderer Tesla.

Skulle ønske feks VW ikke hadde prøvd å kopiere alle Teslas "fancy" og bug-prone funksjoner, holdt det enkelt, så kunne de konkurrert. I stedet lanserte de biler som drev folk gale.

Jeg kjører ganske mange biler og software i biler har man hatt siden 80 tallet. Kan ikke se at det har vert mange grove feil på biler jeg har kjørt. Enten har jeg vert ekstremt heldig.eller så er det ikke noe stort problem. Har nylig kjørt flere leigebiler fra VW BMW og Volvo. Funket helt fint alle 

• Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Trestein said:

Trenger du egentlig bil? Høres ut som om en god app er det du trenger. 

Jeg er motsatt. Jeg trenger bil for å ta meg fram. At den inneholder software vet jeg men så lenge bilen virker greit og tar meg fra a til b så får det heller være om softwaren inneholder feil som gjør at jeg kan rygge uten at døren er helt igjen eller at dørene går i lås ved 8km/h i stedet for 12. At jeg selv er i stand til å beregne hvor langt jeg kommer både med en strøm bil og en bensin bil er greit. Jeg forstår at ikke bilen kan vite at jeg om 4 km henger på en 15 kubikks henger med 1500kilo last som halverer rekkevidde. Som sagt så regner datamaskinen i bilen ut en masse ting jeg ikke trenger. 

Problemet med Tesla er at bilen er ikke som å boote opp Windows.
Du setter deg i bilen, og skal du langt begynner du etter et helt trykk å legge inn adresse, og så vet du sånn ca hvor du skal lade.

Det lille jeg har kjørt av eNiro, Ioniq og eGolf er ikke det tilfellet i det heletatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...