Trestein Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april Markiii skrev (2 minutter siden): BYD taper penger på elbilene sine, og har for eksempel 1/3 eller 1/4 av inntektene sine fra statlige subsidier. Videre så selger de stort sett billige drittbiler, og klarer ikke konkurrere direkte mot Tesla. Model Y er fortsatt den mest solgte bilen. Hvis Tesla kommer med en mindre og billigere bil så vil det bli massakre for BYD. Da fjerner Tesla mye av inntektsgrunnlaget til BYD. Har ikke sagt at BYD tjener penger på el biler. Bare at Tesla ikke er de eneste som tjener penger på el biler Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april Neptun1 skrev (På 2.4.2025 den 19.54): Det er ingen skam å kjøpe en amerikansk bil, det er derimot en stor skam å kjøpe Kina bil. Kina som er et diktatur på linje med Russland og dessuten deres nærmeste allierte. Kina holder folkemordet i Ukraina i gang - så nordmenn som kjøper Kina-bil er dermed indirekte delaktige i dette. Gjelder også kommuner som bruker skattebetalernes penger til å kjøpe Kina-busser. Fytterakkern. Elon Musk har tette knytninger til det brutale regimet i Kina. Elon Musk støtter Russland, og har konsekvent spydd ut prorussisk propaganda. Trump ønsker å knytte USA tettere til Russland. 7 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april Markiii skrev (Akkurat nå): BYD taper penger på elbilene sine, og har for eksempel 1/3 eller 1/4 av inntektene sine fra statlige subsidier. Videre så selger de stort sett billige drittbiler, og klarer ikke konkurrere direkte mot Tesla. Model Y er fortsatt den mest solgte bilen. Hvis Tesla kommer med en mindre og billigere bil så vil det bli massakre for BYD. Da fjerner Tesla mye av inntektsgrunnlaget til BYD. Flere av de Europeiske produsentene, feks BMW tjener penger på sine elbiler. Tesla kommer ikke med noen billig småbil med det første, så det blir litt hvisatteomatte. Tesla ville nok uansett slitt med å konkurere med Europeerene på det markedet, så BYD hadde neppe vært truet. 4 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april 6 minutes ago, Markiii said: Tesla har vunnet. Hadde ikke Elon Musk blitt til en enda større dritt, så hadde de vært enda mer foran alle andre. Tja, "elbilrevolusjonen" har på ingen måte gått så kjapt mange så for seg. Var må massevis av sammenligninger mellom Toyota og Kodak med spådommer om at Toyota var konkurs innen få år, og Tesla skulle ta over plassen. Sånn ble det ikke. Tror mange ser seg litt blind på den høye elbilandelen her til lands og tror det er sånn over hele verden 4 Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april 2 minutes ago, Smule8o said: Har du sett ett eneste innlegg som støtter hærverk her? Ikke i denne tråden, har sett et fåtall som tar avstand fra det. Det jeg har sett i denne tråden er det klassiske at kjøper du en Tesla så er du nazist/fascist eller støtter nazister/fascister. I andre forum snakkes det om sosial utfrysing, lapp på bil, risse eller tagge hakekors på bilene. Spør du meg har folk som skal plage andre, pga påstått politisk uenighet, mye mer til felles med brunskjorter - enn folk som kjøper en bil med egne penger basert på egne kriterier. 1 1 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april AL123 skrev (5 minutter siden): Flere av de Europeiske produsentene, feks BMW tjener penger på sine elbiler. Tesla kommer ikke med noen billig småbil med det første, så det blir litt hvisatteomatte. Tesla ville nok uansett slitt med å konkurere med Europeerene på det markedet, så BYD hadde neppe vært truet. Tesla dominerer jo i Europa innenfor sitt segment alt. Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april Trestein skrev (7 minutter siden): Har ikke sagt at BYD tjener penger på el biler. Bare at Tesla ikke er de eneste som tjener penger på el biler Vel, BYD har uansett ikke vunnet. 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april John-B skrev (11 timer siden): Tull og tøys. De eneste som har "skyld" i Elon Musk sine handlinger er de som kjøpte Tesla fra 2012 til ca 2019. Om Tesla skulle gå konk i morgen ville det ikke utgjort noen som helst forskjell på hvilken makt Musk har. Forklar oss gjerne hvordan Tesla spiller en nøkkelrolle i Musks handlinger, når fyren har verdier for 1,5 billioner(!) kroner i SpaceX? De eneste som har skyld i noe som helst er de som stemte på Trump. USA fikk det slik de ville, og det er ingenting vi kan gjøre med det annet enn å håpe på at idiotene tar til vett ved neste valg. Inntil det motsatte er bevist er USA fortsatt et demokrati. Musk har vel tatt opp lån med sikkerhet i Tesla-aksjene sine. Jo høyere kursen er, desto større lån kan han at opp, og desto mindre er sannsynligheten for at lånet må tvangsinnløses. 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april Markiii skrev (2 minutter siden): Vel, BYD har uansett ikke vunnet. De selger vel mest el biler. Uansett så er det vel VAG som domminerer i europa. 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april Bing123 skrev (1 minutt siden): Ikke i denne tråden, har sett et fåtall som tar avstand fra det. Det jeg har sett i denne tråden er det klassiske at kjøper du en Tesla så er du nazist/fascist eller støtter nazister/fascister. Du har jo, som de fleste av dine meningsfeller her inne, ikke skjønt hva det handler om. Det handler ikke om at Musk er "nazi" eller om at de som kjøper bil av han er det, men om at Musk er en del av en regjering som har skadet både USA og den demokratiske stabiliteten i den vestlige verden så mye på 2mnd at det vil ta flere tiår å reparere skadene. Det er derfor i vår alles interesse å skade Musk økonomi så mye som mulig, slik at makten hans reduseres. Det gjøres best ved at inntekten til Tesla reduseres, slik at aksjekursen stuper 8 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april Markiii skrev (6 minutter siden): Vel, BYD har uansett ikke vunnet. Nei, men de er på fremmarsj, mens Tesla har stagnet voldsomt i utviklingen. De selger fremdeles bra takket være greie produkter til en veldig lav pris, men teknologisk skjer det veldig lite, og produktutviklingen har omtrent stoppet helt opp. 5 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april Trestein skrev (4 minutter siden): De selger vel mest el biler. Uansett så er det vel VAG som domminerer i europa. Som sagt, BYD selger stort sett billige biler, mye dritt. Tesla dominerer innenfor sitt segment, og bilene er ganske mye dyrere enn gjennomsnittsbilen fra BYD. Det er derfor jeg sier at BYD vil kunne slite hvis Tesla beveger seg nedover mot billigere segmenter. De vil da "fortrenge" BYD. VAG selger biler med tap, og jeg har faktisk vurdert VW som ny elbil. Men det er mye å betale for dårlig rekkevidde, navigasjon, osv. Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april AL123 skrev (1 minutt siden): Du har jo, som de fleste av dine meningsfeller her inne, ikke skjønt hva det handler om. Det handler ikke om at Musk er "nazi" eller om at de som kjøper bil av han er det, men om at Musk er en del av en regjering som har skadet både USA og den demokratiske stabiliteten i den vestlige verden så mye på 2mnd at det vil ta flere tiår å reparere skadene. Det er derfor i vår alles interesse å skade Musk økonomi så mye som mulig, slik at makten hans reduseres. Det gjøres best ved at inntekten til Tesla reduseres, slik at aksjekursen stuper Musk har aldri hat makt til å gjøre noe av det du påstår, så det er regelrett feil. Trump derimot som er ansvarlig for sin administrasjon - men han eier ikke 20% av tesla aksjene så da er vel lettere for deg å gå til angrep på Musk og Tesla? Lite gjennomtenkt. Det er ikke bare smått ironisk at du skriver at andre sine meningsfeller ikke har kjønt hva det handler om. 2 1 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april (endret) Selfuniverse skrev (4 timer siden): Jeg eier ikke en Tesla, og har egentlig ikke noen plan om å kjøpe en. Men jeg støtter Trump og Musk og deres USA, direkte med alle mine meninger, samtaler, og valg. Og jeg er stolt av å støtte dem nå. Tidligere presidenter i USA og deres kabinett medlemmer har gjort svært mye destruktivt og forårsaket svært mye lidelse hos mange forskjellige andre land, med kriger og mange andre operasjoner. Bistand foreksempel har overordnet en reel hensikt og effekt som bidrar til å destabilisere land. disse regjeringene i USA i fortiden har også direkte og indirekte angrepet og forsøkt å fjerne vestlige verdier innenriks, slik som ytringsfrihet. Og de har også bidratt til å påføre forskjellige ekstreme ideologier på hele vesten, som leder til svært negative resultater. Selv om det har kommet mye forferdelig ut av tidligere regjeringer i USA, så har ikke jeg engang tenkt tanken om at jeg måtte boikotte USA eller noe presidentene eller deres kabinettmedlemmer var forbundet med. Og selvsagt ikke oppfordret til, eller oppført meg støttende til å skulle utføre hærverk på eller hate personer som ellers har ingenting med regjeringen i USA å gjøre, og bare lever livene sine og tar de valgene de vil. Du tuller nå, ikke sant? Trump er den som ønsker å angripe Iran, som angrep Jemen, som gir ubegrenset med midler til Israels krigføring, som i forrige periode bombet flere andre land, drepte en iransk general, økte dronebruken mot sivile med mange hundre prosent, prøvde å gjennomføre et kupp i Venezuela, osv. Og i dag driver Trump med ren destabilisering av verden, og angriper selv nære allierte av USA. Og Trump er stor motstander av ytringsfriheten. Han ønsker å forby ytringer, f.eks. å brenn det amerikanske flagget, og han ønsker å straffeforfølge blant annet medier som kritiserer ham. Han har også saksøkt flere medier tidligere for å ha kritisert ham. Han beordret også Twitter til å utestenge kontoer som gjorde narr av ham. For ikke å snakkat han arresterer og deporterer folk uten lov og dom. Og hærverk? Se på 6. januar-kuppforsøket du. Sitat Men jeg har uttalt meg sterkt imot de lidelser disse regjeringene i USA påførte andre land i verden tilbake i tid, og alt det de har gjort for å forverre situasjonen for vesten forøvrig. Men i du har åpenbart ingen problemer med lidelsene Trump-regimet påfører ikke bare andre land, men sin egen befolkning. Herregud... Endret 3. april av Markiii 7 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april Markiii skrev (33 minutter siden): Jeg har hatt Tesla i en god del år nå, og har ikke opplevd noe hat eller diskriminering. Merkelig. Jeg skammer meg over Elon Musks idioti. Jeg pleide å synes han var en dyktig fyr som gjorde bra ting. Nå er han bare en dritt. Tesla-tråder har alltid fått mange kommentarer, så det sier egentlig ingenting som helst. Oss eiere? Snakk for deg selv. Merkelig at du er så opptatt av å ikle deg offerrollen, for jeg kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i din virkelighetsoppfatning. Men kanskje dette ikke handler om Tesla eller Elon Musk til syvende og sist, men hvordan man selv møter omverdenen? Som man høster, sår man, kanskje. Kanskje er du en sånn som skal trykke Tesla ned i halsen på folk og aldri slutter med å mase? Ikke rart folk reagerer da. Selv kjører jeg min Tesla fordi det er en knallgod bil, og til tross for at jeg hater fascistsvinet Musk. Og jeg opplever aldri noen problemer fra andre som Tesla-eier. Jo jeg er kanskje det, eller kanskje du er blind? Begge to hadde gitt mening. men orker ikke slikt personlig pjatt, dere går alle inn i ignore listen. 4 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april (endret) Lille Norge, med sine 5,5 millioner mennesker prøver å sette Tesla-standart for hele verden i tråden? Glem det.. Endret 3. april av Jarmo 2 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april Salvesen. skrev (1 minutt siden): Jo jeg er kanskje det, eller kanskje du er blind? Begge to hadde gitt mening. men orker ikke slikt personlig pjatt, dere går alle inn i ignore listen. Se der ja, tålte ikke egen medisin. 5 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april Markiii skrev (6 minutter siden): Som sagt, BYD selger stort sett billige biler, mye dritt. Tesla dominerer innenfor sitt segment, og bilene er ganske mye dyrere enn gjennomsnittsbilen fra BYD. Det er derfor jeg sier at BYD vil kunne slite hvis Tesla beveger seg nedover mot billigere segmenter. De vil da "fortrenge" BYD. VAG selger biler med tap, og jeg har faktisk vurdert VW som ny elbil. Men det er mye å betale for dårlig rekkevidde, navigasjon, osv. Du uttaler deg rimelig skråsikkert om vw økonomi. Har du dokumentasjon på dette? At vw har store utviklingskostnader drar nok ned overskuddet men de tjener penger. VW har vel laget 5-6 nye el modeller siste åra mens tesla har laget en? Zybertruck. Det slår nok ut på bunnlinja. Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april 6 minutes ago, Noxhaven said: Musk har aldri hat makt til å gjøre noe av det du påstår, så det er regelrett feil. Trump derimot som er ansvarlig for sin administrasjon - men han eier ikke 20% av tesla aksjene så da er vel lettere for deg å gå til angrep på Musk og Tesla? Lite gjennomtenkt. Det er ikke bare smått ironisk at du skriver at andre sine meningsfeller ikke har kjønt hva det handler om. Musk har bidratt med enorme pengesummer til Trumps valgkamp, og bidrar fortsatt til andre MAGA-valgkamper (dommervalg). Kjøper du en Tesla i dag støtter du i praksis MAGA-bevegelsen økonomisk. Frontfiguren i MAGA-bevegelsen (altså Trump) truer bla. med å gå til krig mot Danmark 7 2 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april 26 minutes ago, Bing123 said: Ikke i denne tråden, har sett et fåtall som tar avstand fra det. Det jeg har sett i denne tråden er det klassiske at kjøper du en Tesla så er du nazist/fascist eller støtter nazister/fascister. Om du kjøper en Tesla i dag støtter du en shady type som Musk direkte, og Trump/MAGA indirekte. 26 minutes ago, Bing123 said: I andre forum snakkes det om sosial utfrysing, lapp på bil, risse eller tagge hakekors på bilene. Kanskje du skal ta det opp på de forumene da?Å ikke beklage folk her for sånn oppførsel. 26 minutes ago, Bing123 said: 7 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå