AL123 Skrevet onsdag kl 18:57 Del Skrevet onsdag kl 18:57 (endret) Complexity skrev (51 minutter siden): Softwaremessig er Lucid og Rivian ganske lik Tesla, noe som betyr mye for meg. Ellers bare kineserne som matcher det. For det meste bare møl hos de andre merkene.. Wow, så du vet hvordan softwaren i de ulike bilene er bygget opp? Eller mener du app når du sier software? Og hva nøyaktig er det som er møl, feks hos Mercedes og BMW? Og at du kan lukke vinduene i appen betyr faktisk mer enn hvordan bilen er bygget, eller hvordan den er å kjøre? Endret onsdag kl 18:58 av AL123 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet onsdag kl 19:02 Del Skrevet onsdag kl 19:02 del_diablo skrev (1 minutt siden): Problemet med Tesla er at bilen er ikke som å boote opp Windows. Du setter deg i bilen, og skal du langt begynner du etter et helt trykk å legge inn adresse, og så vet du sånn ca hvor du skal lade. Det lille jeg har kjørt av eNiro, Ioniq og eGolf er ikke det tilfellet i det heletatt. En el bil kan kjøres akkurat som en bensin bil. Man kjører mot målet. Når det minker på rekkevidde(Tanken kommer ned på en kvart) så ser man seg om en bensinstasjon eller ladestasjon langs veien. Det finnes mange flere ladestasjoner enn bensin stasjoner. Må si jeg er overasket over hvor lite styr det er med el bil. Bruker kun navigering for å se live trafikk foran meg. Så lenge man vet hvor stor tanken er og hvor mye bilen bruker så er det som å kjøre et hvilket som helst annet kjøretøy 2 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet onsdag kl 19:03 Del Skrevet onsdag kl 19:03 6 minutes ago, del_diablo said: Problemet med Tesla er at bilen er ikke som å boote opp Windows. Du setter deg i bilen, og skal du langt begynner du etter et helt trykk å legge inn adresse, og så vet du sånn ca hvor du skal lade. Det lille jeg har kjørt av eNiro, Ioniq og eGolf er ikke det tilfellet i det heletatt. Hvor ofte kjøre du så langt at du må lade underveis? De fleste moderne elbiler har tross alt en rekkevidde på 400-500-600km 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet onsdag kl 19:18 Del Skrevet onsdag kl 19:18 obygda skrev (9 timer siden): Jeg mener hun nesten sidestiller seg med tyskertøsene på mange måter. Videre var dette en privat tur i rommet uten noen verdi for jordens befolkning ut over at denne raketten bidro til å skade jordens klima og miljø. Mao.her er det null å være stolt av og mye hun burde skjemmes over. https://www.nrk.no/urix/norske-jannicke-mikkelsen-er-i-verdensrommet-1.17364183 1 Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet onsdag kl 19:20 Del Skrevet onsdag kl 19:20 (endret) 30 minutes ago, Trestein said: Jeg kjører ganske mange biler og software i biler har man hatt siden 80 tallet. Kan ikke se at det har vert mange grove feil på biler jeg har kjørt. Enten har jeg vert ekstremt heldig.eller så er det ikke noe stort problem. Har nylig kjørt flere leigebiler fra VW BMW og Volvo. Funket helt fint alle Har vært et paradigme-skifte etter de begynte å ta bort fysiske knapper og dure alt innpå en skjerm. Da må den hersens skjermen bare fungere. De har både gått i svart, samt vindusviskere og klimaanlegg som går i hytt og gevær. I tillegg begynte de med OTA oppdatering over internett, noe som endrer psykologien til leverandøren til å mer "tillate seg å gjøre feil". I tillegg mye mer avansert generelt med nett, apps og mye jeg selv anser som fjas. Men som ungdommen liker Software fra 80-tallet kan ikke sammenlignes. Endret onsdag kl 19:25 av Bing123 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet onsdag kl 19:23 Del Skrevet onsdag kl 19:23 7 minutes ago, Trestein said: Spørsmålet ditt var "Hva trenger du elegant software til bil?" Fordi: Jeg setter dessverre pris på at jeg plugger i bilen, går inne for å hente ut en kaffekopp, kanskje går på do, og så kjører videre. Hvor dette finner sted fordi batteriforvarmingen går knirkefritt fra navigasjonen, og navigasjone er mer enn greit integrert. 6 minutes ago, Smule8o said: Hvor ofte kjøre du så langt at du må lade underveis? De fleste moderne elbiler har tross alt en rekkevidde på 400-500-600km Det der tror jeg er dummeste måten å flytte målstreken på jeg har sett i dag. "Hvor ofte kjører du lenge enn 2-3 mil i pendling per dag? Trenger jo ikke mer rekkevidde enn en Think Nordic med 180km rekkevide gir :)" "Men du har da en slektning du kunne ha lånt en dieselhest av for å kjøre på Europaferie :)" "Hvorfor kjøper du bil med 700km rekkevidde? Det blir jo bare en halvtime til time mer lading vis du kjøper en bil med 400km rekkevidde :)" 2 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet onsdag kl 19:28 Del Skrevet onsdag kl 19:28 del_diablo skrev (4 minutter siden): Spørsmålet ditt var "Hva trenger du elegant software til bil?" Fordi: Jeg setter dessverre pris på at jeg plugger i bilen, går inne for å hente ut en kaffekopp, kanskje går på do, og så kjører videre. Hvor dette finner sted fordi batteriforvarmingen går knirkefritt fra navigasjonen, og navigasjone er mer enn greit integrert. Det der tror jeg er dummeste måten å flytte målstreken på jeg har sett i dag. "Hvor ofte kjører du lenge enn 2-3 mil i pendling per dag? Trenger jo ikke mer rekkevidde enn en Think Nordic med 180km rekkevide gir :)" "Men du har da en slektning du kunne ha lånt en dieselhest av for å kjøre på Europaferie :)" "Hvorfor kjøper du bil med 700km rekkevidde? Det blir jo bare en halvtime til time mer lading vis du kjøper en bil med 400km rekkevidde :)" La spørsmålet gå litt andre veien. Om du lager biler folk med lavt kunnskapsnivå kan kjøpe og bruke. Hvilke kunder får man da? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet onsdag kl 19:32 Del Skrevet onsdag kl 19:32 (endret) 3 minutes ago, Trestein said: La spørsmålet gå litt andre veien. Om du lager biler folk med lavt kunnskapsnivå kan kjøpe og bruke. Hvilke kunder får man da? Du setter deg fortsatt inn i Teslaen, setter den i gir, og kjører. Og navigasjonen er ikke *skjult i en undermeny. Endret onsdag kl 19:32 av del_diablo 1 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet onsdag kl 19:48 Del Skrevet onsdag kl 19:48 (endret) 53 minutes ago, AL123 said: Wow, så du vet hvordan softwaren i de ulike bilene er bygget opp? Eller mener du app når du sier software? Og hva nøyaktig er det som er møl, feks hos Mercedes og BMW? Og at du kan lukke vinduene i appen betyr faktisk mer enn hvordan bilen er bygget, eller hvordan den er å kjøre? Nei det vet jeg ikke men har sett mye tester av hvordan de forsjellige bilene fungerer. Bare det at de har mobilapp som nøkkel (som jeg etter å ha brukt i snart 6 år på Teslan absolutt ikke vil slutte med) gjør meg mere interessert. Jada BMW har hatt dette som en opsjon siden 1976 eller noe med "comfort access" utstyrspakke men BMW sin software fenger meg på ingen måte ellers. Mercedes sin software minner meg om Windows Media Center/Windows XP. De burde virkelig redesigne det snart.. Rivian har Sentry mode og Pet mode som er meget praktisk. Dette er vel noe jeg bare tror kineserne og Tesla ellers har. Jeg bor og langt nord i landet. At jeg med en enkel widget på telefonen starter forvarming av kupe\batteri og at det funker alle gangene verdsetter jeg stort. Her feiler også veldig mange andre biler. Er alltid serverfeil eller for lav spenning på 12V batteriet eller "overforbruk av app" eller noe annet joss. Endret onsdag kl 19:52 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet onsdag kl 19:49 Del Skrevet onsdag kl 19:49 21 minutes ago, del_diablo said: Det der tror jeg er dummeste måten å flytte målstreken på jeg har sett i dag. "Hvor ofte kjører du lenge enn 2-3 mil i pendling per dag? Trenger jo ikke mer rekkevidde enn en Think Nordic med 180km rekkevide gir :)" "Men du har da en slektning du kunne ha lånt en dieselhest av for å kjøre på Europaferie :)" "Hvorfor kjøper du bil med 700km rekkevidde? Det blir jo bare en halvtime til time mer lading vis du kjøper en bil med 400km rekkevidde :)" Så at en funksjon man bruker, si en gang i måneden, er bittelitt mer tungvindt et godt argument for å støtte en super shady type som står å hvisker ting inn i øret til verdens mektigste mann? På nivå med de klassiske "jeg kjøper elbil først den dagen de har 8000km rekkevidde i autobahn-hastighet med to campingvogner på slep" argumentasjonen. De dikter opp grunner til å hate elbiler, mens andre dikter opp grunner til at kun Tesla duger 2 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet onsdag kl 19:53 Del Skrevet onsdag kl 19:53 1 minute ago, Complexity said: Nei det vet jeg ikke men har sett mye tester av hvordan de forsjellige bilene fungerer. Bare det at de har mobilapp som nøkkel (som jeg etter å ha brukt i snart 6 år på Teslan absolutt ikke vil slutte med) gjør meg mere interessert. Jada BMW har hatt dette som en opsjon siden 1976 eller noe med "comfort access" utstyrspakke men BMW sin software fenger meg på ingen måte ellers. Så at software "ikke fenger" er nok grunn til å støtte en mann som publiserer dette økonomisk og moralsk? En mann som støtter og hjelper Donald Trump i sin raljering om å muligens gå til krig mot Danmark? 8 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet onsdag kl 19:56 Del Skrevet onsdag kl 19:56 3 minutes ago, Smule8o said: Så at en funksjon man bruker, si en gang i måneden, er bittelitt mer tungvindt et godt argument for å støtte en super shady type som står å hvisker ting inn i øret til verdens mektigste mann? På nivå med de klassiske "jeg kjøper elbil først den dagen de har 8000km rekkevidde i autobahn-hastighet med to campingvogner på slep" argumentasjonen. De dikter opp grunner til å hate elbiler, mens andre dikter opp grunner til at kun Tesla duger Og så prøver man å flytte målstreken videre. Hverken VAG, de Japanske, de Koreanske eller de Kinesiske har en spesielt høy strang å klatre over for å komme etter Tesla i SW for brukeren til hverdaggsbruk. Men det som er spesielt her er at de har ikke klart det. Og siden bruktbilmarkedet finnes, så tar det ganske lang tid fra adapsjon til allemannseie. Jeg gjentar: Spørsmålet til Trestein er hvorfor trenger du godt integrert navigasjon? Å flytte målstreket videre hjelper ikke. 5 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet onsdag kl 20:01 Del Skrevet onsdag kl 20:01 del_diablo skrev (1 minutt siden): Og så prøver man å flytte målstreken videre. Hverken VAG, de Japanske, de Koreanske eller de Kinesiske har en spesielt høy strang å klatre over for å komme etter Tesla i SW for brukeren til hverdaggsbruk. Men det som er spesielt her er at de har ikke klart det. Og siden bruktbilmarkedet finnes, så tar det ganske lang tid fra adapsjon til allemannseie. Jeg gjentar: Spørsmålet til Trestein er hvorfor trenger du godt integrert navigasjon? Å flytte målstreket videre hjelper ikke. Ja si det. Min er veldig bra men jeg bruker den ikke. Jeg lader heller når jeg kjører forbi et sted jeg har lyst å stoppe. Kan ikke se at godt integrert navigasjon er noen deal braker for meg. Har en bil helt uten navigasjon. Har overhode ingen problemer med det heller. 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet onsdag kl 20:01 Del Skrevet onsdag kl 20:01 Just now, del_diablo said: Og så prøver man å flytte målstreken videre. Hverken VAG, de Japanske, de Koreanske eller de Kinesiske har en spesielt høy strang å klatre over for å komme etter Tesla i SW for brukeren til hverdaggsbruk. Men det som er spesielt her er at de har ikke klart det. Og siden bruktbilmarkedet finnes, så tar det ganske lang tid fra adapsjon til allemannseie. Jeg gjentar: Spørsmålet til Trestein er hvorfor trenger du godt integrert navigasjon? Å flytte målstreket videre hjelper ikke. Ingen målstrek er flyttet. Mulig Tesla er hakket bedre på SW. Men hva så? De er dårlige på mye annet. Noe så enkelt som feks komfort. Men jeg dømmer ingen for at de vil kjøpe en ny bil med lydisolering som en 94 Corolla. I orden formeg. Men de er har også en CEO og største aksjonær som er uendelig mye bedre på å spre tvilsomme holdninger og støtte til Trump. 4 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet onsdag kl 20:04 Del Skrevet onsdag kl 20:04 (endret) 3 minutes ago, Smule8o said: Ingen målstrek er flyttet. Mulig Tesla er hakket bedre på SW. Men hva så? De er dårlige på mye annet. Noe så enkelt som feks komfort. Men jeg dømmer ingen for at de vil kjøpe en ny bil med lydisolering som en 94 Corolla. I orden formeg. Men de er har også en CEO og største aksjonær som er uendelig mye bedre på å spre tvilsomme holdninger og støtte til Trump. Fått med deg at de nye bilene har blitt stillere? mere komfortabel har de også blitt https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-nye-tesla-model-y/311170 Endret onsdag kl 20:05 av Complexity 2 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet onsdag kl 20:12 Del Skrevet onsdag kl 20:12 2 minutes ago, Complexity said: Fått med deg at de nye bilene har blitt stillere? mere komfortabel har de også blitt https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-nye-tesla-model-y/311170 Kan være, men det at nåå er Teslaer stille og komfortable har nesten nådd samme nivå som nååå er Alfa Romeoer driftssikre. Anyways, spiller ingen rolle enn så lenge Musk har den rollen han har. Ingen kommentar til Teslas CEO og største investors forsvar av Hitler altså? Slike ubetydelige ubehageligheter ignorerer man for å forsvare at man har skikkelig lyst på en bil som kan lage fiselyder? 6 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet onsdag kl 20:25 Del Skrevet onsdag kl 20:25 Complexity skrev (14 minutter siden): Fått med deg at de nye bilene har blitt stillere? mere komfortabel har de også blitt https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-nye-tesla-model-y/311170 Alt er relativt. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?gid=2069101638#gid=2069101638 Du skal rimelig langt ned på listene for å finne model y 2 1 Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet onsdag kl 20:41 Del Skrevet onsdag kl 20:41 Kjøp bil med hodet. Håper Europa kan bli et konkurransedyktig kontinent iallfall på dette feltet. Kan gjerne være greit å tenke på personvern og sikkerhet også, ikke sikkert du vil at hverken amerikanere eller kinesere skal snuse inn alle dine posisjonsdata, kjøremønster eller generelt ha overdrevet mye kontroll på bilen din med endeløse updates og foreløpig lav transparens. 3 1 1 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet onsdag kl 21:22 Del Skrevet onsdag kl 21:22 Strategisk toll er vel på sin plass.... Lenke til kommentar
Trestein Skrevet onsdag kl 21:40 Del Skrevet onsdag kl 21:40 Apathy skrev (17 minutter siden): Strategisk toll er vel på sin plass.... Tollmurer er vel det beste Trump folka har gjort for miljøet. Men det vil nok gi inflasjon så det holder 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå