Gå til innhold

Tesla-Skam, reelt eller blåst ut av alle proporsjoner?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Markiii skrev (1 minutt siden):

Som vanlig er skamløsheten på topp hos Trump-supporterne. I motsetning til Elon Musk som faktisk gjorde en nazi-hilsen, så viser videoene disse bildene er hentet fra at de f.eks. vinker eller andre ting, og ikke gjør noen nazi-hilsen.

@frode789 har ikke fått det med seg dessverre...

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
obygda skrev (4 minutter siden):

Helt greit - skjenn meg grønn og blå i Gjert Ingebrigtsen stil - jeg bryr meg ikke. Dessuten så handler jeg så lite klær at det er nesten flaut. Mitt klesbudsjett er vel 2-3000 kroner i året...og jeg tjener flere millioner i året..så min interesse for klær er i praksis null. Har KUN HELT sorte strømper så jeg kan bruke dem om hverandre..kjøper alltid like bukser, skjorter osv når jeg handler..Telefonen har jeg ikke kjøpt - den har arbeidsgiver gitt meg. Kjøper ikke varer fra Israel....

Tanken er vel mer et forsøk på å få hykleriet frem i lyset.

Om en nekter å benytte seg av Tesla varer og prøver å få andre som gjør det til å skamme seg samtidig som man bruker netflix, windows, apple produkter, kinesiske billigvarer og importerte klær produsert av barnearbeidere eller i det minste folk som arbeider for "slavelønn" m.m. så er vel egentlig ikke holdningen den at man er i mot det hele, og vil gjøre en endring? Men heller at man vil fremstå som moralsk overlegen hos gutteklubben som verdsetter Tesla-hat ekstremt høyt.

Altså jeg ville forstått det bedre om man var prinsipp fast og kun handlet lokalt, eller nektet alle amerikanske varer, om man var imot den amerikanske regjeringen og deres politikk nå som Trump vant valget - og siden Elon logrer ved siden av fyren.
Men det å plukke ut Tesla eksplisitt pga. Elon eier 19.x% av aksjene i firmaet og samtidig hate andre som benytter seg av bilene deres, bare fordi Elon har en stilling i en regjering man ikke liker - og samtidig benytter man seg av mangfoldige av andre produkter fra landet denne regjeringen er demokratisk valgt inn i.. det virker søkt.
Da virker det som om man søker moralske poeng ettersom hva som er populert til en gitt tid, noe som er en stor konstrast til det å sette et klart skille hvor man nekter å bruke varene dette landet produserer. Da står man iallefall for noe selv, ikke bare kaster seg rundt ettersom hva som populert for øyeblikket.

Norge og oljefondet eier forøvrig ca. 1% av tesla sine aksjer til en verdi av ca. 160 milliarder kroner - om det er så klar forbindelse mellom Elon og Tesla, så burde også forbindelsen være mellom Tesla og Norge, hvorfor er det ingen som riper opp vinduene på sykebiler og brenner opp noen tomme eldrehjem eid av staten? Eller i det minste rynke på nesen av alle som betaler skatt og benytter seg av statens tjenester?

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Jeg kjører Tesla og jeg kjenner en haug med folk som har tesla og ingen kjenner på noe "tesla skam". Elon Musk oppfører seg som en idiot, ja. Men så vil jeg jo tro at folk flest kjøper tesla pga bilens kvaliteter og ikke pga deres syn på Musk. 

Hva med de som kjører vw? Er ingen som snakker om Volkswagen skam pga Hitler 🤷

Endret av ViPeR
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Duriello said:

Begynner å bli litt gammel den der, det er en viss forskjell på 80 år siden og idag.

Enig i det og en av tommelen opp er fra meg.

Men med tanke på historien: 20+ år etter opphør av okkupasjonen var meg bekjent VW-bobla den desidert største bilsalgssuksess noensinne i Norge - tror ikke den er slått så langt.

Men over og ut i denne saken - er lett å bli vurdert som off-topic. 🫢

Endret av trikola
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (6 minutter siden):

Tanken er vel mer et forsøk på å få hykleriet frem i lyset.

Om en nekter å benytte seg av Tesla varer og prøver å få andre som gjør det til å skamme seg samtidig som man bruker netflix, windows, apple produkter, kinesiske billigvarer og importerte klær produsert av barnearbeidere eller i det minste folk som arbeider for "slavelønn" m.m. så er vel egentlig ikke holdningen den at man er i mot det hele, og vil gjøre en endring? Men heller at man vil fremstå som moralsk overlegen hos gutteklubben som verdsetter Tesla-hat ekstremt høyt.

Altså jeg ville forstått det bedre om man var prinsipp fast og kun handlet lokalt, eller nektet alle amerikanske varer, om man var imot den amerikanske regjeringen og deres politikk nå som Trump vant valget - og siden Elon logrer ved siden av fyren.
Men det å plukke ut Tesla eksplisitt pga. Elon eier 19.x% av aksjene i firmaet og samtidig hate andre som benytter seg av bilene deres, bare fordi Elon har en stilling i en regjering man ikke liker - og samtidig benytter man seg av mangfoldige av andre produkter fra landet denne regjeringen er demokratisk valgt inn i.. det virker søkt.
Da virker det som om man søker moralske poeng ettersom hva som er populert til en gitt tid, noe som er en stor konstrast til det å sette et klart skille hvor man nekter å bruke varene dette landet produserer. Da står man iallefall for noe selv, ikke bare kaster seg rundt ettersom hva som populert for øyeblikket.

Norge og oljefondet eier forøvrig ca. 1% av tesla sine aksjer til en verdi av ca. 160 milliarder kroner - om det er så klar forbindelse mellom Elon og Tesla, så burde også forbindelsen være mellom Tesla og Norge, hvorfor er det ingen som riper opp vinduene på sykebiler og brenner opp noen tomme eldrehjem eid av staten? Eller i det minste rynke på nesen av alle som betaler skatt og benytter seg av statens tjenester?

Jeg kjører linux på pc, har sagt opp netflix og disney...oppga forøvrig Trump som begrunnelse..Drikker ikke brus..så cola er ute..sjokolade spiser jeg aldri..ikke kjører jeg Tesla..null Facebook eller andre sosiale konto med adresse USA..osv..har virkelig gjort en innsats for å kutte ut alt made in us.. og vil oppforde alle andre til å gjøre det man kan for å unngå å støtte Trump sitt USA...

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
obygda skrev (1 minutt siden):

Jeg kjører linux på pc, har sagt opp netflix og disney...oppga forøvrig Trump som begrunnelse..Drikker ikke brus..så cola er ute..sjokolade spiser jeg aldri..ikke kjører jeg Tesla..null Facebook eller andre sosiale konto med adresse USA..osv..har virkelig gjort en innsats for å kutte ut alt made in us.. og vil oppforde alle andre til å gjøre det man kan for å unngå å støtte Trump sitt USA...

Nå blir det gnål om at du har konto her straks. 👍😅

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (2 minutter siden):

Men med tanke på historien: 20+ år etter opphør av okkupasjonen var meg bekjent VW-bobla den desidert største bilsalgssuksess noensinne i Norge - tror ikke den er slått så langt.

Var det samme ledelse i VW som under krigen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke behov for å boikotte amerikanske varer generellt, da jeg er glad i USA både som land, ide, samt at jeg har gode venner der. Det er nettopp en av grunnene til at Tesla bør boikottes, da Musk, sammen med Trump og resten av regjeringen er i ferd med å ødelegge det USA som man har brukt 250 år på å bygge opp. Og da har jeg ikke engang nevnt hva de gjør med sikkerheten i Europa, og stabiliteten i verden.

• Liker 5
Lenke til kommentar
trikola skrev (9 minutter siden):

Enig i det og en av tommelen opp er fra meg.

Men over og ut i denne saken - er lett å bli vurdert som off-topic. 🫢

Spiller liten rolle om OT tenker jeg, så lenge noen anser 60-80 år siden som fortsatt relevant. 😏

Tror ikke Bobbla er slått enda nei.

Tommel opp i retur. 🙂

Endret av Duriello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke behov for å boikotte amerikanske varer generellt, da jeg er glad i USA både som land, ide, samt at jeg har gode venner der. Det er nettopp en av grunnene til at Tesla bør boikottes, da Musk, sammen med Trump og resten av regjeringen er i ferd med å ødelegge det USA som man har brukt 250 år på å bygge opp. Og da har jeg ikke engang nevnt hva de gjør med sikkerheten i Europa, og stabiliteten i verden.

Du må vekke amerikanere flest..ved å være passiv støtter du Trump slik jeg ser det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (6 minutter siden):

Var det samme ledelse i VW som under krigen?

Ikke samme ledelse, ikke samme regime, og til en viss grad ikke engang samme land. Mao sammenligningen er tåpelig. Å kjøpe VW på 50-tallet var tvert i mot en støtte til fredsprosjektet Europa, og VW, slik vi kjenner det i dag, ble skapt av den britiske hæren.

• Liker 7
Lenke til kommentar
AL123 skrev (Akkurat nå):

Passiv til hva?

Å ikke boikotte er å gi tommelen opp til Trump. Det er svært mange i usa som ikke stemmer, som ikke ser galskapen og veien til diktatur tegne seg opp. De må vekkes...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Å ikke boikotte er å gi tommelen opp til Trump. Det er svært mange i usa som ikke stemmer, som ikke ser galskapen og veien til diktatur tegne seg opp. De må vekkes...

Nei, det er det ikke, jeg har ikke behov for å ramme amerikanere generellt, eller endatil MAGA-tilhengere. Men jeg holder meg unna firma som har noen kjent tilknytning til project 2025, og uttaler meg aktivt mot de som er en del av den amerikanske regjeringen. Dersom det skulle kommen noen som kjørte juniper innom jobben med en søknad, så ville det ikke blitt noe intervju, for å si det sånn.

Samtlige av de jeg kjenner i USA er forøvrig meget oppegående, politisk bevisste og, uttalte Trumpmotstandere, så de trenger ingen overtalelse.

• Liker 8
Lenke til kommentar
1 hour ago, Noxhaven said:

"Bare fordi" han er en av Trumps desidert største støttespillere, både politisk og økonomisk, og fordi han får en stor del av inntektene når man kjøper en Tesla så bør de behandles spesielt, ja. Hvis du kan nevne andre selskaper i Norge som har i nærheten av samme tilknytning til Trumps regime så setter jeg pris på det. Jeg bruker selvsagt ikke Twitter heller, men det er jo også pga. Musk.

• Liker 7
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Elgen-Hansi said:

Whataboutism er så jævlig tafatt argumentasjon ass...

Når man ikke kan forsvare saken, trekk inn absolutt alt annet i verden som ikke er perfekt, og kall motstanderen hykler 🙄

Vi må boikotte Mercedes også!

Spoiler

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...