Gå til innhold

Tesla-Skam, reelt eller blåst ut av alle proporsjoner?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
OJ Doe skrev (3 minutter siden):

Ønsker forslag på følgende sosialt akseptable biler: 

-7 seter

-4x4

-Hengerfeste

-Pris tilsvarende Tesla Y

Så for å konstruere dette argumentet må du ty til 7 seter som krav? Noe Norges mest solgte bil kun har tilbydd det siste halvåret, og som knapt er solgt i Norge?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (8 minutter siden):

Boikotter tesla siden det er assosiert med en person som støtter politikk jeg ikke liker -> kjøper varer fra diktaturet kina -> 🤡

Kom gjerne hit og pek på de ikke eksisterende temu pakkene, og den ikke eksisterende kinesiske bilen min. 👍😃

• Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Har du prøvd en slik?

Er vel like sprek som en gammel Nissan leaf..

Motor sto ikke blandt kravene hans. Nei har ikke kjørt den., 

men tar jeg ikke feil så kommer motorkravene straks. Samt utseende etc. Men ut fra kravene så passer E-5008.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det har blitt veldig stille angående Tesla her også fra de jeg kjenner som har en. Om det er skal vet jeg ikke, men de er nok klar over at å skryte over Tesla akkurat nå kan skape diskusjoner. Selv så kunne jeg ikke kjøpt noe Tesla etter Musk sin oppførsel, men jeg kommer ikke til å hate folk som gjør det. Synes nok de er litt spesielle, men det er fritt valg til å kjøpe en.

Jeg er absolutt i mot vandalisering av andre personers eiendeler og eventuelt eiendom (Tesla forhandlere). Men jeg liker type de som bytter til annet merkes logo osv, da det blir morsomt i tillegg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (12 minutter siden):

Peugot E-5008.

Ikke i salg enda, lokal forhandler estimerer at de ender på rundt 650, reelt sett. 120 000 over Y. Større og flottere bil da, men 120 000 dyrere. 

Elgen-Hansi skrev (11 minutter siden):

Så for å konstruere dette argumentet må du ty til 7 seter som krav? Noe Norges mest solgte bil kun har tilbydd det siste halvåret, og som knapt er solgt i Norge?

Ingenting altså? Det var derfor jeg kjøpte Tesla, og det er flere i vår omgangskrets som kjøpte av akkurat samme grunn. Det handler ikke om å "konstruere" et behov. Hengerfeste, 4x4 og 7 seter har vært høyt på lista hos mange i Norge, i mange år. Du kan mene at det ikke utgjør mange nok til at de ikke kan ofres i korstoget ditt, men det får være opp til deg. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Føniks skrev (3 timer siden):

For noe tull dette er. Om noen skulle eie noe skam i forhold til å kjøpe bil bør man ikke kjøpe kinesisk eide merker som eksempel. Men dette gir 99% fullstendig blaffen i.

Se på salgstallene. Folk flest unngår kinesisk

• Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Se på salgstallene. Folk flest unngår kinesisk

Det handler nok mer om hvilke bilmerker folk har lojalitet til og foretrekker enn å unngå kinesisk. 

Lenke til kommentar

606.000 kr. inkludert alt utstyr og hengerfeste på den E-5008 som jeg bygde. Med litt pruting og prosnter ender du nok under 600k vil jeg tro. 

Men jeg skjønner jo selvsagt poenget ditt. Du konstruerte et behov for å understreke at Tesla Model Y er den eneste muligheten for din del. 

Ut fra behovet ditt har du nok trolig i utgangspunktet for lavt budsjett. Husk at Tesla er en såkalt "billigbil". Jeg ville selvsagt selv valgt Tesla Y fremfor E-5008 da den ser bedre ut og nok er mer spennende. Men med familie må man nok sette behovene før egoet :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (Akkurat nå):

606.000 kr. inkludert alt utstyr og hengerfeste på den E-5008 som jeg bygde. Med litt pruting og prosnter ender du nok under 600k vil jeg tro. 

Men jeg skjønner jo selvsagt poenget ditt. Du konstruerte et behov for å understreke at Tesla Model Y er den eneste muligheten for din del. 

Ut fra behovet ditt har du nok trolig i utgangspunktet for lavt budsjett. Husk at Tesla er en såkalt "billigbil". Jeg ville selvsagt selv valgt Tesla Y fremfor E-5008 da den ser bedre ut og nok er mer spennende. Men med familie må man nok sette behovene før egoet :) 

E-5008 har nok en del problemer som gjør den utelukket for de fleste. Det er i mine øyne en veldig fin bil, men det er jo ikke nok.

https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/peugeot-e-5008

https://www.motor.no/aktuelt/peugeot-e-3008-og-e-5008-far-kjoreforbud-i-danmark/301782

Og mye klaging på software.. 🫣

• Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Nyregistreringarna av Teslas Model Y rasade med 61,9 procent i mars jämfört med motsvarande månad i fjol, ned till 767 registrerade bilar. För Tesla Model 3 är nedgången ännu djupare, ned med 70,6 procent till 141 registrerade bilar.

https://www.svd.se/a/yEr2zr/tvarnit-for-tesla-pa-svenska-marknaden?utm_source=androidapp&utm_medium=share

Ser ikke ut til at facelift på Model Y hjelper i Sverige

• Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (20 minutter siden):

Men det er med tohjulstrekk. Det er firehjulstrekk som er kravet. E-5008 er ikke tilgjengelig med firehjulstrekk. Det er mange fine biler hvis man kan droppe noen av kravene, men det var den ikke veldig sære kombinasjonen av firehjulstrekk, hengerfeste og syv seter som var poenget. Jeg skjønner ikke hvorfor du anser det som et "konstruert" behov? Vi vil gjerne kunne ha med alle i familien når vi skal kjøre bil. Jeg synes ikke det er veldig urimelig. Vi har en bratt og vanskelig bakke hjem, så vi har behov for firehjulstrekk dersom vi ikke vil gå hjem 10-15 dager i året. Vi har behov for å kunne trekke tilhenger av ulike årsaker. Dette er HELT vanlige behov. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (1 minutt siden):

Men det er med tohjulstrekk. Det er firehjulstrekk som er kravet. E-5008 er ikke tilgjengelig med firehjulstrekk. Det er mange fine biler hvis man kan droppe noen av kravene, men det var den ikke veldig sære kombinasjonen av firehjulstrekk, hengerfeste og syv seter som var poenget. Jeg skjønner ikke hvorfor du anser det som et "konstruert" behov? Vi vil gjerne kunne ha med alle i familien når vi skal kjøre bil. Jeg synes ikke det er veldig urimelig. Vi har en bratt og vanskelig bakke hjem, så vi har behov for firehjulstrekk dersom vi ikke vil gå hjem 10-15 dager i året. Vi har behov for å kunne trekke tilhenger av ulike årsaker. Dette er HELT vanlige behov. 

Jeg skjønner hvor du vil, å jeg skjønner at Model Y tilbyr noe som er litt unikt her, men naboen litt lenger bort i gata har faktisk 8 unger (smitts venner). Dem kjører Ford Transit med tilhenger på ferietur. Jada, den koster trolig mer enn en Tesla og man trenger sikkert minibuss sertfikat etc. men har man såpass mange unger så kan man ikke regne med samt satse alt på at ett bilmerke skal levere dette frem til ungene flytter ut. 

Hvis det er Teslas eventuelle bortgang som setter stopper for familiens ferie grunnet et noe lavt budsjett, så forstår jeg frustrasjonen hvis Model Y forsvinner, men da har man trolig ønsket seg litt for mye?

Men altså... ja. Jeg skjønner at Model Y er litt unik i så måte. Men det finnes alternativer hvis man justerer budsjettet litt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

For min del er det enkelt.

Før Musk viste hvem han var; no problem. Kjør bilen til den står eller gjør hva du vil med den. Ditt valg. Jeg tenker ikke at du er Musk fan om du kjører en Tesla fra før han aktivt gikk inn i politisk spill rundt Trump sin valgkamp.

Men kjøper du Tesla i dag støtter du indirekte denne mannen og hans holdninger og meninger.

Ferdig snakka for min del.

• Liker 9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...