Populært innlegg Trestein Skrevet 31. mars Populært innlegg Del Skrevet 31. mars ozone skrev (Akkurat nå): Sammenlignet du nettopp det Elon Musk "har gjort" med det Russland har gjort? Støtter ikke Musk en President som vil overta Cannada og Grønnland? Mye likt det Putin har gjort med Ukraina. Putin truet lenge med å anngripe Ukraina.Trump truer Cannada og Grønnland. Musk vil ha USA ut av Nato. Det er bare tid som skiller gjerningene! Trump/Musk sier de skal gjøre det. Putin har gått litt lenger. Prinsippene er de samme. Å legge et annet land under seg med makt. 10 2 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars Snowleopard skrev (1 time siden): Har lest at det å hurtiglade fra lav SoC kan være positivt for å "trimme" batteriet litt. Andre tips kan være å kjøre litt mere i rykk og napp, altså med kraftig aks og tilsvarende kraftig "brems" med kun regen. Dessuten la bilen få kjøre seg litt godt ned i SoC, om du ikke gjør det allerede. La også batteriet få balansere seg, gjerne etter å ha kjørt seg nesten tomt. Disse tipsene er ikke noe garanti, ei heller kvalifiserte tips, men kun hva jeg har lest meg opp til med de siste funnene på hva som kan forlenge livet til batteriene/redusere "nedbrytningen. Så ta de gjerne med en klype salt om du vil, om ikke andre her inne backer opp dette. Stiller meg bak de fleste forslagene, basert på erfaring i mindre skala på lithiumbatterier. Min erfaring er, muligens med unntak av nedlading og balansering, der man kan utnytte batterikapasiteten litt bedre, at tiltakene er kortvarige, da man ikke kan reversere degraderingen av batteriene. 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars Auto Asmodeus skrev (6 minutter siden): Du er hittil prakteksempelet på poenget mitt. Takker. Hersketeknikker virker ikke på meg😉 Har du noen argumenter? 5 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars ozone skrev (7 minutter siden): Jeg personlig gir blanke F i Elon Musk og hva han driver med. Er ikke det min demokratiske rett, uten å bli anklaget for delaktighet? Nei, det er din demokratiske rett å kjøre Tesla, akkurat som at det er andres demokratiske rett å beskylde deg i delaktighet. ozone skrev (7 minutter siden): Sammenlignet du nettopp det Elon Musk "har gjort" med det Russland har gjort? Både Kina og Russland er selvfølgelig mye verre land for de som bor der enn det USA er, men de utgjør ikke den samme trusselen for vestlig demokrati og verdier. 7 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars AL123 skrev (7 minutter siden): Hvor langt må de egentlig gå før du er villig til å skjønne poenget med en boikott? Hvis de invaderer Grønnland... "De"? Invaderer Tesla Grønnland? Hva har Tesla og Musk med dette å gjøre? Det er her ekstrapoleringen på venstresiden blir mer enn vanlig surrealisitsk. 4 2 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Trestein Skrevet 31. mars Populært innlegg Del Skrevet 31. mars ozone skrev (4 minutter siden): "De"? Invaderer Tesla Grønnland? Hva har Tesla og Musk med dette å gjøre? Det er her ekstrapoleringen på venstresiden blir mer enn vanlig surrealisitsk. Når verdens rikeste man støtter noe/noen så har det faktisk betydning. 12 Lenke til kommentar
Populært innlegg AL123 Skrevet 31. mars Populært innlegg Del Skrevet 31. mars ozone skrev (3 minutter siden): "De"? Invaderer Tesla Grønnland? Hva har Tesla og Musk med dette å gjøre? Det er her ekstrapoleringen på venstresiden blir mer enn vanlig surrealisitsk. Musk er en av de mest profilerte og inflytelsesriker representantene fori regjeringen som truer med dette, og det til tross for at han ikke er valgt. Han har til nå støttet Trump i tykt og tynt, bla ved at han vil ha USA ut av både FN og NATO. Han har også på egenhånd gjort politiske frestøt for å sikre seg mineraler i andre land, så det er veldig sannsynlig at han er blant arkitektene bak Grønnland og Ukrainapolitikken. 14 Lenke til kommentar
Populært innlegg AL123 Skrevet 31. mars Populært innlegg Del Skrevet 31. mars ozone skrev (7 minutter siden): Det er her ekstrapoleringen på venstresiden blir mer enn vanlig surrealisitsk. Foreslår at du slutter med begrepsbruk som "venstreside" og "woke". Det setter deg ikke i et særlig flatterende lys. Hva med å begynne å lese nyheter i stedet? 15 2 Lenke til kommentar
paatur Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars (endret) 9 hours ago, Hanhijnn said: "Tesla-skam" er nok mest utbredt hos de som uansett ikke skulle ha en Tesla. Er det ikke sånn måltid når media og sosial media hiver ordet skam rundt, flyskam, kjøttskam osv, er bare et fåtall som faktisk bryr seg og ofte bare noen influsenere som tror de viktige som skriker etter oppmerksomhet i media. Endret 31. mars av paatur 4 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg oophus Skrevet 31. mars Populært innlegg Del Skrevet 31. mars ozone skrev (1 time siden): Jeg personlig gir blanke F i Elon Musk og hva han driver med. Men du skjønner ikke hvorfor andre mennesker kan bry seg i hva han gjør? ozone skrev (1 time siden): Er han høyreekstrem, så er jo det fullt lovlig. Politiske meninger er fortsatt lovlig. Og de er personlige; noe som betyr at de som kjøper og kjører Tesla ikke har noe med dem å gjøre. Kanskje oppdatere deg litt i hva han gjør og har gjort, slik at du kanskje forstår at folk reagerer? Det at verdens rikeste mann involverer seg i valg i andre land, kjøper seg tilgang til regjeringen i USA, betaler folk for å velge etc etc er problematisk. 12 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Bing123 Skrevet 31. mars Populært innlegg Del Skrevet 31. mars "Tesla-skam" er noe av det dummeste så langt i denne politiske krigen. Vi har et åpent marked hvor folk selv velger hvilket kriterie de har når de bruker sine hardt opparbeidede beskattede penger. Å begynne å promotere mobb-styre som skal sette høyst flytende "regler" for hva "er greit å kjøpe", under trusselen at bilen din skal bli risset eller satt fyr på er begynnelsen på anarki. Ikke kom her å påstå dere er noe forkjempere for demokrati, dere som snakker høyt om dette. 8 2 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars Trestein skrev (2 timer siden): trikola skrev (2 timer siden): Tyskland, ja ... Har i minst 15-20 år frem til 2023 fått det meste av gassen sin fra Russland - også etter Krim-overfallet. Dette kaller jeg solid krigsfinansiering. Og nylig leste jeg at de stadig handler for høyere beløp med Russland/Putin enn de støtter Ukraina. Forøvrig er de kjempeforbannet over hva Tesla har gjort med fossilbilindustrien. Ekspander Og dette har endret seg siste året? Russisk rkport av gass til Tyskland øker... https://www.finansavisen.no/energi/2025/01/28/8235162/tysk-import-av-russisk-lng-stiger-kraftig 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars Tesla skam er skapt av media, Tesla er den mest solgte bilen i Norge og kommer til å være det før det er ett reelt alternativ. 2 2 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars Å boikotte Tesla er heilt legitimt det. Eg er likevel ikkje sikker på kor mange det er som kjenner på Tesla skam, og ikkje minst kor mange det er som ser ein Tesla-eigar og tenker at dette er ein person som er enig med Musk på alle områder? For dei få som helst vil køyre andre bilmerker på grunn av politikken så gir det meining å selge Teslaen, men dette er då ei rein symbolhandling som ikkje endrer noko som helst for Musk. Det å drive hærverk på Teslaer er berre idioti, det gir jo meir pengar til Tesla ved at forsikringsselskapet må kjøpe delar eller ein heilt ny Tesla til bileigaren. Formålet med ein boikott er å ikkje gi nye pengar til den du vil boikotte, og i den samanhenger så er det meiningslaust å drive hærverk. På eit litt meir overordna nivå så meiner eg at det er fornuftig å prøve å gjere seg mindre avhengig av USA, detber ikkje nødvendigvis boikott som er løysinga, men mange bør nok sjå seg om etter gode alternativ til amerikanske tenester og varer. Alt frå å vurdere om du skal lagre backupen din på andre tenester enn Google drive, til å sjå om det finnes anna brus enn Pepsi Max som du liker. Om det skulle tilpasse seg med handelskrig så er det ikkje gitt at amerikanske varer og tenester vil fortsette å være lett tilgjengelege til ein billig penge, og då vil det openbart være ein ulempe om du plutseleg har blitt utelåst frå skylagringa eller butikken er tom for Pepsi Max. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg RookieNO Skrevet 31. mars Populært innlegg Del Skrevet 31. mars Teslamenigheten kommer ikke til å forandre mening uansett, man kan lede en hest til vann men ikke tvinge den til å drikke. Mange folk, meg selv inkludert, kommer til å ha Musk i i frontallappen neste gang man skal handle bil. Jeg er ganske sikker på at flesteparten av de som nå har handlet ny Tesla, er de som allerede eier en Tesla, eller hadde inne en forhåndsbestilling, og således har bundet seg til masta. Jeg vil tro, når røyken legger seg, at Tesla vil merke på totalsalget at folk flest forbinder Tesla med Musk. Det er ikke uten grunn at aksjonærene i Tesla nå etter hvert ønsker distanse fra Musk. 11 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars RookieNO skrev (22 minutter siden): Teslamenigheten kommer ikke til å forandre mening uansett, man kan lede en hest til vann men ikke tvinge den til å drikke. Mange folk, meg selv inkludert, kommer til å ha Musk i i frontallappen neste gang man skal handle bil. Jeg er ganske sikker på at flesteparten av de som nå har handlet ny Tesla, er de som allerede eier en Tesla, eller hadde inne en forhåndsbestilling, og således har bundet seg til masta. Jeg vil tro, når røyken legger seg, at Tesla vil merke på totalsalget at folk flest forbinder Tesla med Musk. Det er ikke uten grunn at aksjonærene i Tesla nå etter hvert ønsker distanse fra Musk. Tesla er Norges mest solgte bil, det er veldig få av kjøperene som er i en ‘menighet’. Å tro at majoriteten av Norske bilkjøpere er i en menighet er sykt. folk kjøper model Y for den tilbyr det folk ønsker til en god pris. for å fjerne dette må en levere en alternativ bil som tilbyr samme eller mer, ikke hva Elon skriver på X(som så og si ingen kjøpere følger) eller på valgvake i USA. Folk har virkelige ting å tenke på å bry seg om… 4 2 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars (endret) Hvis man skal være kritisk til hvem stom står bak produkter og tjenester, kan man omtrent ikke bruke noe. Det er kjedelige biler og det er mange av de, men la folk få kjøre i fred. Endret 1. april av BadCat 4 4 Lenke til kommentar
John-B Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars (endret) En ting er i alle fall sikkert, og det er at det ikke er først og fremst Musk som straffes ved å boikotte Tesla. Det er alle de ansatte som merker det best, for Norges tilfelle, på fabrikken i Berlin. Mange av disse får også deler av lønn i aksjer. Finner det smått ironisk at når USA skal boikottes, så velger folk altså å boikotte et produkt som er produsert i Europa, og genererer skatter og avgifter til Europa. Ikke tro at det er de europeiske bilmerkene med de middelmådige alternativene som tjener på en boikott av Tesla, på lang sikt er det først og fremst kineserne som vinner på denne boikott Musk har ved flere anledninger vist at han ikke bryr seg spesielt mye om penger, feks. ved kjøpet av Twitter. Så lenge han har nok, noe han alltid vil har via SpaceX, hjelper det lite om han skulle miste alt i Tesla. Det vil også bli feil å tro at en boikott kan totalt drive Tesla konk. Selv om Tesla legger ned driften i USA og Europa har de fortsatt et massivt marked i Asia som overhode ikke bryr seg. Endret 31. mars av John-B 4 1 1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 1. april Del Skrevet 1. april 17 hours ago, Auto Asmodeus said: Tesla tok helt av i mars - tydelig at norske bilkjøpere ikke eier Teslaskam. Litt kleint, men ikke for dem åpenbart. Hmm, noen tror at Norge er så veldig forskjellig fra land lenger sør. Fort gjort å rote med statistikk. Hvordan er tallene for Toten? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå