Gå til innhold

Tesla-Skam, reelt eller blåst ut av alle proporsjoner?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
13 minutes ago, Auto Asmodeus said:

Tesla tok helt av i mars - tydelig at norske bilkjøpere ikke eier Teslaskam. Litt kleint, men ikke for dem åpenbart.

Såkalt Hitler hilsen, og opprettelsen av DOGE skjedde vel helt i slutten av januar. 

Så om nordmenn har Tesla skam får vi vel ikke se før vi er ferdig med Juni. Du får krysse fingrene.

EDIT: Tesla registrerte 5121 biler i 1 kvartal 2024. Så det har jo vært en markant flytting i markedet.

De andre merkene har spist av Model Y salget, ettersom de har kommet med konkurransedyktige modeller, og satt ned prisene sine.

Endret av bzzlink
  • Liker 3
bzzlink skrev (8 minutter siden):

Såkalt Hitler hilsen, og opprettelsen av DOGE skjedde vel helt i slutten av januar. 

Så om nordmenn har Tesla skam får vi vel ikke se før vi er ferdig med Juni. Du får krysse fingrene.

Krysser fingrene gjør jeg neppe. Har skiftet beite så mange ganger i bilbransjen er jeg er super illojal mot bilmerker på godt og vondt. Er ikke så altfor lenge siden jeg solgte Teslaen min, men er ikke fanboymateriale..

Men jeg må innrømme at jeg er litt overrasket over hvor ignorante mange norske bilkjøpere er. Eller skaprasister.

• Liker 5
The Very End skrev (4 timer siden):

Enig i at dette var kjipe saker. Men, vil ikke forsikring dekke dette? Eks. har jeg i min forsikring fra Gjensidige full dekning av deler relatert til batteri og motor frem til 200 000 km eller 10 år (det som inntreffer først). 

Skal du ha forsikring på noe som du tenker er dekket av garanti? 

bzzlink skrev (4 timer siden):

Må innrømme at jeg blir ganske skeptisk til å ha elbil, om den ikke gjør det. Skal man plutselig få en regning på 200.000,- når batteriet er ødelagt, selv om man er innenfor 8 år, blir det skummelt å kjøre batteribil.

Det er vel ikke helt uten grunn at eldre Model S er verdiløse nå. Ac anlegg som krever mye vedlikehold og batteri som er utenfor garanti. 

Ayrton skrev (33 minutter siden):

Musk er vel største aksjonær og toppsjef i Tesla fortsatt? Han er vel også kjent for å involvere seg i design og tekniske detaljer på bilene.

Er det likevel grunn til å shame meg som privatperson i Norge får å kjøpe én av bilene som selges her?

For uansett grad av involvering av én av tusener av aksjeholdere og designere og arbeidere på Tesla, så kan vel neppe Tesla eller jeg gjøres ansvarlig for hva han finner på i privatlivet fjernt borte fra Tesla sine lokaler?

Hvis du mener jeg har det, så forklar oss hvorfor! For vi er mange som ikke ser sammenhengen.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Jalla21 skrev (17 minutter siden):

Så lenge Elon Musk er administrerende direktør for Tesla så er det faktisk ikke rart at folk reagerer.
Fyren virker å ha blitt mer og mer koko, og det beste hadde vært om Tesla klarte å kvitte seg med fyren.

Det er helt greit å mene.
Men en kjøper av en Tesla verken mener det samme som Elon Musk, eller utgjør noen som helst moralsk eller økonomisk støtte.

Elon Musk sine meninger og handlinger er lovlige i et demokrati, selv om man ikke liker dem. Og de er hans meninger og handlinger. Ikke bilkjøpernes. Er det virkelig så vanskelig å forstå?

Handlingene til bilbrennere derimot, er kriminelle.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
ozone skrev (9 minutter siden):

Det er helt greit å mene.
Men en kjøper av en Tesla verken mener det samme som Elon Musk, eller utgjør noen som helst moralsk eller økonomisk støtte.

Elon Musk sine meninger og handlinger er lovlige i et demokrati, selv om man ikke liker dem. Og de er hans meninger og handlinger. Ikke bilkjøpernes. Er det virkelig så vanskelig å forstå?

Handlingene til bilbrennere derimot, er kriminelle.

Jo men vi handler lite med Russland også for tiden. Tror det hadde vert vanskelig om staten hadde handlet tog eller busser fra Russland. Rusiske biler er vel heller ikke populære. Selv om den jevne russer ikke har gjort noe galt.

Se på Tyskland. De gir klar beskjed om hva de mener! Forbrukermakt!

• Liker 6
ozone skrev (49 minutter siden):

Er det likevel grunn til å shame meg som privatperson i Norge får å kjøpe én av bilene som selges her?

For uansett grad av involvering av én av tusener av aksjeholdere og designere og arbeidere på Tesla, så kan vel neppe Tesla eller jeg gjøres ansvarlig for hva han finner på i privatlivet fjernt borte fra Tesla sine lokaler?

Hvis du mener jeg har det, så forklar oss hvorfor! For vi er mange som ikke ser sammenhengen.

Det er noe du evt. må kjenne på selv, eller ikke. Er du tilfreds med å kjøpe Tesla så kjør på. Hvis ikke, la vær. Hva andre mener er klinkende likegyldig. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
5 minutes ago, Trestein said:

Tyskland, ja ...

Har i minst 15-20 år  frem til 2023 fått det meste av gassen sin fra Russland - også etter Krim-overfallet. Dette kaller jeg solid krigsfinansiering.

Og nylig leste jeg at de stadig handler for høyere beløp med Russland/Putin enn de støtter Ukraina.

Forøvrig er de kjempeforbannet over hva Tesla har gjort med fossilbilindustrien.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
trikola skrev (1 minutt siden):

Tyskland, ja ...

Har i minst 15-20 år  frem til 2023 fått det meste av gassen sin fra Russland - også etter Krim-overfallet. Dette kaller jeg solid krigsfinansiering.

Og nylig leste jeg at de stadig handler for høyere beløp med Russland/Putin enn de støtter Ukraina.

Forøvrig er de kjempeforbannet over hva Tesla har gjort med fossilbilindustrien.

Og dette har endret seg siste året?

• Liker 3
ozone skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det kleint?
Bor du fremdeles i Norge? Hvorfor har du ikke flyttet når Norge eier en stor del av Tesla?

Jeg mener at hva Elon Musk måtte finne på, ikke påvirker Tesla som firma overhodet. Har er ikke involvert i verken design eller produksjon av bilene. Han eier aksjer, i likhet med mange andre.

Hele denne "Teslaskam" greia er et førsteklasses eksempel på ugjennomtenkt woke og søkt krenkehysteri.

Det har blitt tydelig at mange bare "latcher" på denne greia for å kunne stå på sin høye woke-hest mot enda en fullstendig uskyldig gruppe mennesker som bare har kjøpt en veldig bra bil for lite penger.

For jeg nekter å tro at verken du eller de fleste andre som maser om Teslaskammen, faktisk mener at vi som kjøper Tesla støtter fascisme.

Gjør du virkelig det? Hvis ikke, så er det jo ingen grunn til sånne uttalelser.

Og de som vandaliserer biler i denne "noble saken", utfører jo handlinger som er mye verre enn det de demonstrerer mot.
Hvorfor ser de ikke det selv, når de er så fantastisk opptatt av moral?

Du er hittil prakteksempelet på poenget mitt. Takker. 

• Liker 6
oophus skrev (38 minutter siden):

Elon Musk lever av lånte penger med sine Tesla aksjer som vektstang. Om man svekker Tesla og tilhørende aksjer, så svekker man Elon Musk direkte. Så lenge han er ute etter å knuse demokratier så er det ikke så rart at folk ser litt rart på nordmenn som kjører rundt i nyere Tesla modeller. 

Jeg personlig gir blanke F i Elon Musk og hva han driver med.
Er ikke det min demokratiske rett, uten å bli anklaget for delaktighet? Eller få bilen brent?
Så lenge FN eller Stortinget ikke forbyr Tesla, så kjører jeg Tesla samme hva Musk måtte finne på privat.
Han har vel ikke brutt noen loven enda, så jeg lurer fortsatt på hva problemet er. Er han høyreekstrem, så er jo det fullt lovlig. Politiske meninger er fortsatt lovlig. Og de er personlige; noe som betyr at de som kjøper og kjører Tesla ikke har noe med dem å gjøre.

Trestein skrev (29 minutter siden):

Jo men vi handler lite med Russland også for tiden. Tror det hadde vert vanskelig om staten hadde handlet tog eller busser fra Russland. Rusiske biler er vel heller ikke populære. Selv om den jevne russer ikke har gjort noe galt.

Sammenlignet du nettopp det Elon Musk "har gjort" med det Russland har gjort?

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...