Gå til innhold

Måtte tilbakebetale lønn

aQlol

Anbefalte innlegg

Fikk beskjed fra arbeidsgiver ifjor at jeg hadde fått x antall for mye i lønn, grunnen til dette var at det var glemt å trekke fra ferie, noe som stemmer. Jeg betalte da tilbake disse x kronene.

På skattemeldingen nå stusser jeg over at det er registrert inn mer lønn enn forventet. Er det sånn at når jeg den gang fikk for mye utbetalt, at dette blir registrert som inntekt i slutten av året, til tross for at jeg tilbakebetale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
aQlol skrev (18 minutter siden):

Fikk beskjed fra arbeidsgiver ifjor at jeg hadde fått x antall for mye i lønn, grunnen til dette var at det var glemt å trekke fra ferie, noe som stemmer. Jeg betalte da tilbake disse x kronene.

På skattemeldingen nå stusser jeg over at det er registrert inn mer lønn enn forventet. Er det sånn at når jeg den gang fikk for mye utbetalt, at dette blir registrert som inntekt i slutten av året, til tross for at jeg tilbakebetale?

Tror arbeidsgiver melder inn hver mnd, så hvis de ikke har meldt inn fordi du tilbakebetaler og ikke blir trukket må du få en erklæring fra arbeidsgiver du kan sende inn

Edit: eller du skal ha fått en årsoppgave med korrekt lønn å sende inn

Endret av Tussi
Lenke til kommentar
aQlol skrev (2 timer siden):

Fikk feil ifjor sommer, tilbakebetalte samme mnd

Da virker det ikke som arbeidsgiver har gjort jobben sin. Jeg ville trodd at de skulle korrigert dette i a-meldingen. Som nevnt, sjekk om årsoppgaven er riktig og korriger i skattemeldingen din. Gi uansett beskjed til arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
On 3/31/2025 at 6:07 PM, aQlol said:

På skattemeldingen nå stusser jeg over at det er registrert inn mer lønn enn forventet.

På skattemeldingen skal det stå summen av det du fikk utbetalt i lønn pluss det du fikk utbetalt i feriepenger. (Pluss andre ting som fordel av innbetalt forsikringspremie, betalt telefon, osv.)

Lenke til kommentar

Hei

Om feilutbetalinger - Betalingsvillfarelse

condictio indebiti, krav om tilbakebetaling av penger m.m. som er betalt i den villfarende tro at betalingsplikt bestod; hentet fra romerretten. De fleste kontinentale lovbøker anerkjenner condictio indebiti, dog i alminnelighet slik at tilbakesøkningskravet er begrenset til det som er kommet mottageren til nytte (berikelsen).   Norge I norsk rett er condictio indebiti ikke direkte omhandlet i lovgivningen, og rettspraksis har heller ikke anerkjent noen alminnelig adgang til å søke tilbake et indebitum. Domstolene inntar det standpunkt at spørsmålet må avgjøres etter omstendighetene i det enkelte tilfellet. Bl.a. legges det vekt på hvorvidt mottageren har foranlediget betalingen, om han burde ha forstått at han ikke hadde krav på pengene, om betaleren har hatt en moralsk plikt til å erlegge beløpet osv. For mye betalt skatt tilbakebetales etter særskilte regler. (Store Norske)                                                                   

Eks. Du har fast jobb som er fra kl 08 - kl 16:00. Du har aldri og vil aldri arbeide overtid. Du får ikke og har aldri fått noen form for tillegg, til din ordinære lønn. Du får utbetalt din ordinære lønn, pluss et ekstra beløp. Du vil forstå at dette er en feilutbetaling, og plikter å tilbakebetale det overskytende beløpet. Du har fast jobb som begynner og slutter til forskjellige tider, pga. kunder. Du mottar også kjøregodtgjørelse, som varierer mye. På lønnsslippen er alt dette spesifisert. Du mottar utbetaling, spesifisert, som vanlig, men får ca kr 1 235, 60 for mye utbetalt, i overtid. Du skulle hatt utbetalt overtid på kr 356,67. I og med at din overtidsbetaling hele tiden varier, vil du sannsynligvis ikke reagere på at du har fått for mye. Du vil sannsynligvis kunne beholde det overskytende feilutbetalte beløpet, da det ligger innfor det du normalt kan regne med å få i overtid, for en mnd. Det finnes ingen Norsk lov som regulerer Betalingsvillfarelse, kun rettspraksis.

Med vennlig hilsen

TBergh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...