Gå til innhold

Hvordan best bruke penger man har tjent.

anna74

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nettop tjent en god slat penger på et oppdrag jeg har gjort. Jeg jobber som næringsdrivende,(enkeltmannsforetak)  og det er kanskje en gang i livet at jeg får en slik inntekt på et oppdrag. Nå kommer pengene snart på konto. Og jeg lurer på hva som ville være absolutt det smarteste å gjøre.

1. Betale ned huslånet?  det tilsvarer den summen jeg får. (Og rentene alene på lånet er 9000 kr til banken pr mnd, hvilket jeg hater, og helst vil bli kvitt)

Saken er den, at jeg må betale toppskatt, omtrent 1/3 del av inntekten. Noe jeg synes er vel mye, siden jeg ikke tjener dette på det jevne fra år til år. Jeg er generelt sett lavtlønnet.

Jeg lurer derfor på; hvis oppdragsgiver overfører penger direkte til lånet, slik at de ikke er innom min privatkonto, om dette kan ha betydning for skatten? Altså om nedbetaling av huslån, fører til mindre skatt av mottatt beløp?

Jeg vil isåfall bli gjeldfri. Men pengene fortsetter ikke å gro. De er da borte.

Hvis jeg setter de på sparekonto, kan jeg max få 6000 kr i renter pr mnd. (og det skal jo også skattes av)

Alternativt, hvis man kjøper eiendom, som en del av mitt enkeltmannsforetak, vil jeg da slippe skatt helt og fullt?

(Men det vil likevel ikke føre til at rentene på huslånet minker. Jeg misliker sterkt at banken tjener mer på renter, enn jeg gjør på månedlige avdrag)

Jeg øsnker meg først og fremst trygghet, iom usikker inntekt i utgangspunktet. Å være gjeldsfri, gir meg muligheten til å være blakk.

På den andre siden, kan jeg jo også tenkte at pengene kan faktisk brukes til noe, en utvidelse av virksomheten. Men jeg kan som sakt ingenting om penger, fond, akser eller regler generelt. Men forøker å bli litt klokere nå.  For toppskatt føles dumt i min situasjon.

Er klar over at man kan fordele inntekten over 3 år. Men det hjelper jo ikke hvis jeg nå har flaks, og får flere oppdrag, som jo er godt mulig.

Det er kun meg i firmaet, ingen ansatte, kun innleid hjelp v behov.

Hva er det absolutt smarteste man kan gjøre med pengene. Jeg betaler gjerne litt skatt, men m måte..

Mvh Anna

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok ikke det har betydning for skatt om pengene blir overført direkte til lånekonto.

Om du skal betale ned lånet eller sette pengene på sparekonto eventuelt noe annet avhenger av om du trenger penger og hvor mye fremover. 

Når du betaler ned lånet forsvinner fradraget på skatten fra lånerentene, så jeg ville ikke tenkt på skatt på sparerentene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Betale ned på huslån er en fin ting. Om du vil så kan du sette av en del av beløpet til sparing. Det er lurt om du skal bruke de til noe eller investere. Du kan få pengene inn på din konto, det er ikke hjelp i å overføre direkte til huslånet.

Toppskatt er vel det de nå kaller trinnskatt: https://www.skatteetaten.no/satser/trinnskatt/

En får skatt på inntekten som er for hvert år, så det slipper en vel ikke unna. En kan tjene eller tape på å fordele det på 3 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for gode tips, lånet deler jeg med en annen. Så planen er at vedkommende betaler sin del til meg rentefritt over noen år, i stedet for til banken. De pengene kan jeg kanskje sette på en eller annen form for sparekonto. Hører noen bruker fond, men jeg kan virkelig intet om dette.  Men pga. skatten, så forsvinner en stor del av kaka, og jeg får ikke betalt hele lånet slik jeg ønsket.

En fordel kan være at  50% av boligen er brukt til næring. Så mulig jeg får trukket en del fra der? 

Jeg har bestilt time for å snakke med rådgiver i banken. (de vil sikkert helst at jeg beholder lånet, så derfor jeg spør her inne)

Hadde en på besøk her nå, som foreslo å sette pengene inn i holdingselskap...men det høres litt voldsomt ut. Vet ingenting om hva det er. Men leste at man oppbevarer penger som kan brukes skattefritt innenfor aksjehandel? De vokser vel heller ikke der. Det var ment som et forslag for å slippe unna skatten.

Jeg kan klare meg knapt ved å sette bort pengene, og fortsette med lavt forbruk. mens et blir litt rausere om jeg får betalt ned lånet, selv om det kanskje er mer å tape på å betale ned lånet. Da rentene har en verdi på 108 pr år. Mens skatten vil ligge på 500 for dette året. Men samtidig vil jeg få en inntekt fra lånepartner på kanskje 60  pr år.

Jeg har også barn som vil trenge hjelp for å komme inn på boligmarkedet ganske snart. Har jeg betalt ned mitt huslån, vil jeg også kunne stå som garantist for dem. Noe som er en fordel.

Jeg kunne også brukt alt på aksjer, men den risikoen har jeg ingen kompetanse på.  Men hadde jeg hatt det, kunne det sikkert vert verd det på lang sikt.

Lenke til kommentar
1 hour ago, anna74 said:

Jeg lurer derfor på; hvis oppdragsgiver overfører penger direkte til lånet, slik at de ikke er innom min privatkonto, om dette kan ha betydning for skatten?

Det ville ikke gått gjennom, såfall fort ansett som et forsøk på å unndra skatt.

Du må nok innfinne deg med at penger du skal bruke privat må ned til din private konto og dermed skattes. Man kan ikke betale ut private lån fra firma-kontoer.

Dersom du ønsker å ikke få ut alt som lønn umiddelbart kan du la det stå på firmaets konto. Eventuelt ha holding selskap i mellom som kan få utbytte og sånn sett investere i andre aksjer uten at du må ned til privat konto og skatte. Etc.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil for all del ikke svindle. Og betaler min skatt. Jeg er selvfølgelig kun ute etter lovlydig forslag. Men innrømmer at jeg vil unngå så mye skatt som mulig. Dette er ikke mine ordinære inntekter. Jeg ligger lagt under gjennomsnittet når det er snakk om årlige inntekter. Nå fikk jeg et bra oppdrag. Og vil ikke være en idiot som ikke forstår hvordan jeg best mulig kan forvalte pengene. Jeg er null interessert i penger, dvs, jeg forstår meg ikke på dem, men vet at de trengs for salt på grøten mm. At 1/3 inntekten går til skatt oppleves feil. Neste år kan jeg for eksempel ikke tjen noen verdens ting, og vil da være vel vitende om at en årslønn gikk til skatt året før! 

Mitt ønske er å bli kvitt lånet, det er en kvale å drasse på i dårlige tider, vel vitende at mesteparten av månedlige avdrag også  går til banken. 

Jeg prøver ført og fremst å si at jeg er en idiot når det kommer til penger, og spør derfor her etter smarte svar.

Lenke til kommentar

Du er nok best tjent med å ta kontakt med regnskapsføreren din. Men slik jeg forstår er det lite å gjøre med dette som selvstendig. Med AS kunne du muligens trikset til noe lurt. Men ja, stol på noen med kompetanse på området og ikke folk som meg som bare spekulerer.

er du heldig får du nesten gratis hjelp også, aldri fått ekstra regning fra min regnskapsfører selv om jeg for tid og annen spør om råd og veiledning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Bing123 skrev (16 minutter siden):

Det ville ikke gått gjennom, såfall fort ansett som et forsøk på å unndra skatt.

Du må nok innfinne deg med at penger du skal bruke privat må ned til din private konto og dermed skattes. Man kan ikke betale ut private lån fra firma-kontoer.

Dersom du ønsker å ikke få ut alt som lønn umiddelbart kan du la det stå på firmaets konto. Eventuelt ha holding selskap i mellom som kan få utbytte og sånn sett investere i andre aksjer uten at du må ned til privat konto og skatte. Etc.

Ok. Så det du sier, er at hvis jeg får pengene inn på en næringskonto, noe jeg må oprette. Så kan pengene settes inn der. Og jeg kan for eksempel bruke de til å investere til forbedring av verkstedet mitt.  (Jeg har bare privat konto knyttet til mitt enkeltmannsforetak) Da vil pengen ikke skattes av før jeg bruker det i privat forbruk, som for eksempel nedbetaling av privat huslån eller forbruk. Med andre ord. Pengene blir nyttige på en annen måte. Skal vurdere det. Takk:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Du er nok best tjent med å ta kontakt med regnskapsføreren din. Men slik jeg forstår er det lite å gjøre med dette som selvstendig. Med AS kunne du muligens trikset til noe lurt. Men ja, stol på noen med kompetanse på området og ikke folk som meg som bare spekulerer.

er du heldig får du nesten gratis hjelp også, aldri fått ekstra regning fra min regnskapsfører selv om jeg for tid og annen spør om råd og veiledning. 

Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg har ikke regnskapsfører enda. Har gjort alt regnskap selv, det har vert enkelt og greit tidligere. Men forsøker å finne noen nå. Jeg skal på møte med rådgiver i banken på onsdag. Mulig et AS er løsningen. Men krever at man skjønner hva det grå ut på... uten at man lurer noen. Takk for tilbakemelding og råd;)

Lenke til kommentar
anna74 skrev (1 time siden):

Ok. Så det du sier, er at hvis jeg får pengene inn på en næringskonto, noe jeg må oprette. Så kan pengene settes inn der. Og jeg kan for eksempel bruke de til å investere til forbedring av verkstedet mitt.  (Jeg har bare privat konto knyttet til mitt enkeltmannsforetak) Da vil pengen ikke skattes av før jeg bruker det i privat forbruk, som for eksempel nedbetaling av privat huslån eller forbruk. Med andre ord. Pengene blir nyttige på en annen måte. Skal vurdere det. Takk:)

Det er ikke sånn det funker nei. Det har ingenting å si hvilken konto du har knyttet til enkeltmannsforetaket ditt, (netto, altså etter relevante fradrag) inntekt i enkeltmannsforetaket er skattbare i inntektsåret med sats for næringsinntekt. Hvis du stifter AS og får inntekten der (som nok er for sent nå) betaler du 22 % skatt av overskuddet (inntekter minus selskapets utgifter), og så kan du beholde pengene i ASet uten ytterligere beskatning før du tar dem ut (og reinvestere dem).

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Krig og fred said:

Å ja, så da er du åpen for å snyte på skatten? 

Problemstillingen er helt legitim.  Dersom du blåser en stor inntekt rett ut som lønn betaler du mye mer skatt enn alle andre som vet hvordan det bør gjøres.

Firma kan holde på overskudd og man kan smøre en lønn til seg selv jevnt ut over årene.

Rådet her er vel egentlig å skjønne regnskap generelt 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Bing123 said:

Problemstillingen er helt legitim.  Dersom du blåser en stor inntekt rett ut som lønn betaler du mye mer skatt enn alle andre som vet hvordan det bør gjøres.

Firma kan holde på overskudd og man kan smøre en lønn til seg selv jevnt ut over årene.

Rådet her er vel egentlig å skjønne regnskap generelt 

Ja, da. Det var et dårlig forsøk på humor. 

Lenke til kommentar
anna74 skrev (4 timer siden):

Saken er den, at jeg må betale toppskatt, omtrent 1/3 del av inntekten. Noe jeg synes er vel mye, siden jeg ikke tjener dette på det jevne fra år til år. Jeg er generelt sett lavtlønnet.

Jeg lurer derfor på; hvis oppdragsgiver overfører penger direkte til lånet, slik at de ikke er innom min privatkonto, om dette kan ha betydning for skatten? Altså om nedbetaling av huslån, fører til mindre skatt av mottatt beløp?

Den skatten er en "betaling" for utdannelsen du har fått av staten gratis, alle velferdstjenestene du nyter godt av - og alt det andre som du har mottatt gjennom årene. Som igjen er av stor (avgjørende!) betydning for at du faktisk har tjent disse pengene. Derfor hadde jeg betalt skatten med glede, som en "takk" tilbake. Hadde alle hatt moral som deg, ville ikke skattesystemet vi har - som i stor grad er basert på tillitt. Fungert!

Dersom oppdragsgiver betaler et lån for deg, vil banken kontakte deg å spørre hvor pengene kommer fra. Iht hvitvaskingsloven.

Betal heller det du skal i skatt. Husk at Skatteetaten kan gå tilbake i tid, og ta kontroll over tidligere skattemeldinger. Veldig kjipt å få straffeskatt om noen år. En straffeskatt er på topp av vanlig skatt, og kan kreves fra folk som forsøker seg på "kreative metoder" for å unngå skatt. 

Betal skatten din du!

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Milhouse85 said:

Den skatten er en "betaling" for utdannelsen du har fått av staten gratis,

Når du driver firma er det mulig å gjøre tabber som gjør at man betaler unødig mye skatt. Det er det tråden handler om, hvis du leser og ikke hopper rett på skatt-mansplaining

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...