Gå til innhold

Marie (30) fekk 90 avslag før ho fant ny jobb i spelbransjen: – Tøft

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ps5 skrev (4 timer siden):

Om ikke lenge ryker ca 10000 arbeidsplasser i Ubisoft. Dette er definitivt ikke bransjen å satse på nå om man ikke er veletablert. Men jeg ønsker lykke til videre!

Ikke helt enig, men det kommer an på hvilken type spillutvikler man vil være. Det er en næring i vekst med svært mye potensiale. Men mange av de etablerte aktørene bommer på hva forbrukerene vil ha, og går derfor på store smeller. Samtidig er det mange eksempler på nyetablerte selskap som selger spill i bøtter og spann. 

Endret av Føniks
  • Innsiktsfullt 1
Føniks skrev (15 timer siden):

Ikke helt enig, men det kommer an på hvilken type spillutvikler man vil være. Det er en næring i vekst med svært mye potensiale. Men mange av de etablerte aktørene bommer på hva forbrukerene vil ha, og går derfor på store smeller. Samtidig er det mange eksempler på nyetablerte selskap som selger spill i bøtter og spann. 

Er du uenig med fakta?

Fra 2023-2024 (til og med) er det beregnet at over 25000 mistet jobben sin innen spillindustrien.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/2022–2025_video_game_industry_layoffs

Dette er ikke akkurat tegn på en voksende industri.

Vi kan også se På omsetningen innen spillindustrien som har stått forholdsvis rolig siden 2021 uten noen klar tendens til å vokse. Det hikke litt opp i 2024 etter fall i 2023.

https://www.globalxetfs.com/gaming-industry-charts-a-rebound-in-2023/

Det at noen gjør det bra er ikke et argument for industrien i sin helhet. Om du ønsker å bli spillutvikler i dag må du konkurrere mot alle de som ble arbeidsløse i fjor. Har du noe som tyder på at disse ikke er godt kvalifiserte?

Endret av Yopaz
Skrev 2025 i stedet for 2024
  • Liker 1
Yopaz skrev (13 timer siden):

Er du uenig med fakta?

Fra 2023-2024 (til og med) er det beregnet at over 25000 mistet jobben sin innen spillindustrien.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/2022–2025_video_game_industry_layoffs

Dette er ikke akkurat tegn på en voksende industri.

Vi kan også se På omsetningen innen spillindustrien som har stått forholdsvis rolig siden 2021 uten noen klar tendens til å vokse. Det hikke litt opp i 2024 etter fall i 2023.

https://www.globalxetfs.com/gaming-industry-charts-a-rebound-in-2023/

Det at noen gjør det bra er ikke et argument for industrien i sin helhet. Om du ønsker å bli spillutvikler i dag må du konkurrere mot alle de som ble arbeidsløse i fjor. Har du noe som tyder på at disse ikke er godt kvalifiserte?

Har nok bare et annet perspektiv enn deg. Fra link du selv henviser til anslås det en 16% økning for sektoren fra 2022 til 2026. Din egen kilde peker også på sterk vekst i USA i år, og sterke resultater fra selskaper som Microsoft (Xbox), Sony og Nintendo.

Min påstand er at næringen er i vekst og har mye potensiale. Jeg kan ikke se at dette blir feil. Pilene peker definitivt oppover.

Endret av Føniks
  • Innsiktsfullt 1

Det er alt for mye bloat i industrien, og det er McUbi og de andre junkfood kjedene som står for det, og det er ikke bærekraftig. 

Folk kjøper spill som aldri før. Hvis man vil lage spill som selger, så lag noe som:

-respekterer brukernes tid

-er originalt

-gir en følelse av mestring

-har en gjennomtenkt gameplay loop

Føniks skrev (På 1.4.2025 den 1.21):

Har nok bare et annet perspektiv enn deg. Fra link du selv henviser til anslås det en 16% økning for sektoren fra 2022 til 2026. Din egen kilde peker også på sterk vekst i USA i år, og sterke resultater fra selskaper som Microsoft (Xbox), Sony og Nintendo.

Min påstand er at næringen er i vekst og har mye potensiale. Jeg kan ikke se at dette blir feil. Pilene peker definitivt oppover.

Ja, lenken jeg viser til viser til en økning fra 2022 til 2026. Du må gjerne få lov til å korrigere meg, men vi er vel ikke i 2027 enda? Om jeg har rett så er vi fortsatt i starten av 2025 så det er over et og et halvt år igjen til vi får se om denne estimeringen er riktig. Kilden jeg viser til viser ikke en faktisk vekst, men en beregning basert på historiske data.

Du kan ikke se at det blir feil, men du nekter å svare på situasjonen slik den er i dag. Det er fakta at mange har mistet jobben de siste årene. Hvorfor blir det da lettere å få seg jobb? Blir det da færre søkere per åpne stilling eller blir det flere? Har du noe faktagrunnlag for å si at det gjør det lettere?

Spillindustriens omsetning har stått rolig de siste årene. Er dette per definisjon voksende eller ikke? Om du du måler deg og finner ut at du er 1,90 i dag og 1,90 om et års tid. Har du da vokst?

Du sier vi har ulike perspektiv og det stemmer. Jeg ser på dagens målbare tall (les fakta) og du ser på håp og drømmer. Jeg håper du viser deg å ha rett i fremtiden, men akkurat nå så er det ikke en voksende industri. Det er en stillestående industri med ekstremt minkende jobbmuligheter.

At spillbransjen er beinhard er ikke noe nytt. Det burde nesten vært pensum for alle som utdanner seg i den retningen.

Bransjen blir sånn når man må investere store ressurser i et prosjekt man ikke har en anelse om blir en suksess eller total flopp. Det gir lav arbeidstrygghet, ukonvensjonell arbeidstid og en arbeidsgiver som konstant er nervøs om å ha de riktige folkene og riktig mengde folk.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Yopaz skrev (28 minutter siden):

Ja, lenken jeg viser til viser til en økning fra 2022 til 2026. Du må gjerne få lov til å korrigere meg, men vi er vel ikke i 2027 enda? Om jeg har rett så er vi fortsatt i starten av 2025 så det er over et og et halvt år igjen til vi får se om denne estimeringen er riktig. Kilden jeg viser til viser ikke en faktisk vekst, men en beregning basert på historiske data.

Du kan ikke se at det blir feil, men du nekter å svare på situasjonen slik den er i dag. Det er fakta at mange har mistet jobben de siste årene. Hvorfor blir det da lettere å få seg jobb? Blir det da færre søkere per åpne stilling eller blir det flere? Har du noe faktagrunnlag for å si at det gjør det lettere?

Spillindustriens omsetning har stått rolig de siste årene. Er dette per definisjon voksende eller ikke? Om du du måler deg og finner ut at du er 1,90 i dag og 1,90 om et års tid. Har du da vokst?

Du sier vi har ulike perspektiv og det stemmer. Jeg ser på dagens målbare tall (les fakta) og du ser på håp og drømmer. Jeg håper du viser deg å ha rett i fremtiden, men akkurat nå så er det ikke en voksende industri. Det er en stillestående industri med ekstremt minkende jobbmuligheter.

Når jeg snakker om en næring som har mye potensiale og som er i vekst må du vel forstå at det da blir naturlig å se utviklingen over lengre tid, både tilbake og frem i tid. Du viser til nedgang de siste årene, og er fokusert på det. Jeg motsier ikke det du sier, men jeg mener du får litt tunnelsyn her. 

Om jeg vurderer å jobbe i en næring, vil jeg være mest opptatt av hvordan fremtidsutsiktene til næringen ser ut. Og disse utsiktene tyder på videre vekst. Blant annet linken du selv viste til. I en næring som dette er ikke vekstanslag frem mot 2030 et resultat av håp og drømmer. Det er gjort utallige analyser og rapporter om dette temaet, og jeg tror ikke du finner en som anslår stagnasjon frem mot 2030. Her er blant annet en fra Grand View Research som anslår en sterk økning i sektoren frem mot 2030. https://www.grandviewresearch.com/horizon/outlook/gaming-market-size/global 

Endret av Føniks
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...