kåre b Skrevet 29. mars Del Skrevet 29. mars Hei Har idag noen ptp forbindelser, noen er trådløse, men en er en Ethernet kabel på ca 150meter. Bruker en mikrotik gper ca midt på kabelen. Kabelen er ca 8 år nå og hat blitt skjøtet ved flere anledninger pga graving. Skal opp med noe utebelysning nå og vurderer å grave ned ny kabel. Hvis jeg ønsker å legge fiber, hva trenger jeg i hver ende? kan jeg terminere endene på kabelen selv? Hvilken kabel trenger jeg ? Har ingen erfaring med fiber, noen som kan idiotforklare hva som trengs, hvor det bestilles og hvordan det gjøres? Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 29. mars Del Skrevet 29. mars Du må ha utstyr som takler fiber - enten mediekonverter, eller switch med SFP-slots og SFP-moduler. Du kan ikkje terminere kabelen sjølv. I praksis i dag er singlemode det beste, altså 9/125 OS2. Multimode har lavere kapasitet og er dyrere. Du kan kjøpe ferdig kabel på fs.com, velg armert kabel laga for utendørsbruk. Bestill gjerne 20 meter for lang kabel; linkbudsjettet er rikelig på fiber. Med singelmode er vanlig optikk til 10-20$ gull opp til 10 km eller meir. fs.com selger også mediekonvertere og alt anna du trenger. Det er seriøs sjappe. 1 Lenke til kommentar
kåre b Skrevet 30. mars Forfatter Del Skrevet 30. mars Ok, så det enkleste og billigste er å bestille ferdig kabel på mål med sfp plugg i hver ende. Videre trenger jeg transceivere i hver ende og noe med sfp porter, enten switch eller mediakonverter. Kabelen blir å ligge nedgravd i trekkerør. Vil tro det kan bli noen utfordringer med trekking. Blir sikkert rundt 100 meter i trekkerør. Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars (endret) kåre b skrev (På 30.3.2025 den 13.47): Ok, så det enkleste og billigste er å bestille ferdig kabel på mål med sfp plugg i hver ende. Videre trenger jeg transceivere i hver ende og noe med sfp porter, enten switch eller mediakonverter. Kabelen blir å ligge nedgravd i trekkerør. Vil tro det kan bli noen utfordringer med trekking. Blir sikkert rundt 100 meter i trekkerør. Ekspander kjøp OS2 kabel, med LC Simplex plugg. Blå litt kraftig plugg. Samme som mange fiber operatører benytter. Denne tåler litt mer enn Duplex plugg, og er enklere å trekke. Ellers følg barfoo sin shoppingliste. Det er forskjell på Simplex og Duplex plugger, så husk dette når SFP kjøpes inn. Simplex -1 fiber hvor data går begge veier i samme kabel med forskjellig bølgelengde. Duplex - 2 fiber hvor data går hver sin vei i hver sin kabel. Ikke noe stress å dra en Simplex igjennom ø-16 eller større. Fordel om du rekker å trekke før røret graves ned. Denne OS2 kabelen støtter 100gbit eller mer, så her er det bare å velge fart etter behov. Endret 31. mars av N|troXx Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars Ville trekt to kabler i så fall - simplex begrenser deg litt i tranceivere og drar opp prisen. Går fint å trekke duplex, i verste fall splitter du pluggane og taper dei sammen etter kvarandre når du skal trekke... Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars Jeg er i samme situasjon og har lagt klar tomme fiberør for når det blir nødvendig. Jeg har en kamerat som jobber med fiber som sa det var mulig og få det terminert I ettertid, så du kan høre med caverion eller noen andre som holder på med slikt? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars Hvis du først legger ned rør hele veien, så legg ned minimum 50mm rør, å er det enkelt å trekke ting igjennom, og når du trekker med kabelen, så trekk med ett trekketau samtidig, så har du muligheter for å trekke med med i fremtiden. Standard uterør er ikke så dyrt, fås i 50, 75 og 110mm størrelser. De finnes i versjoner med glatt innside som gjør det enkelt å trekke. Det eneste å tenke på er antall svinger på røret. Kabelen vil alltid prøve å rette seg ut, slik at mange svinger flere veier vil gjøre det vanskelig å trekke. Flere svinger samme vei går som regel mye enklere. Kjør duplex, altså 2 fibre. Billigere utstyr, og null problem å trekke, bare beskytt enden godt nok når du trekker, og fordel trekke kraften over lengre del av kabelen, og ikke kun 2 cm i enden. Som andre nevner, bruk singelmodus kabel, og ha noen meter ekstra for sikkerhetsskyld. Terminering er ikke noe man gjør selv, utstyret for det er dyrt. Hadde jeg gjort dette selv, og ikke terminert kabel selv, så hadde jeg valgt å gå for 4 eller 8 fiber kabel, så har man noe til overs hvis det skjer noe med kabelen i endene. Mange er litt uforsiktige med håndtering av ubeskyttet fiber, og får skade på endene. (Som regel møkk). Ett trykk på fingeren kan hindre mye lys igjennom fiberen. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars Sjørøver skrev (På 31.3.2025 den 9.22): Jeg er i samme situasjon og har lagt klar tomme fiberør for når det blir nødvendig. Jeg har en kamerat som jobber med fiber som sa det var mulig og få det terminert I ettertid, så du kan høre med caverion eller noen andre som holder på med slikt? Ekspander Det er mulig, men det koster jo penger - det blir fort en del tusenlapper (1 time + kjøring). Fiberrør - er det blåserør du har da? I så fall må du jo ha utstyr for å blåse. Med vanlig rør kan du trekke sjølv, og sparer penger der. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars barfoo skrev (På 31.3.2025 den 9.53): Fiberrør - er det blåserør du har da? I så fall må du jo ha utstyr for å blåse. Med vanlig rør kan du trekke sjølv, og sparer penger der. Ekspander Det går vanlige kabel i de rørene også, men ikke noe man får tak i enkelt. De kommer som regel på 300-1000m trommler som er store å drive med. De er 40mm utvendig. Skulle man fått noen til å skjøte for seg, så ville jeg bruke fiber firmaer, mye enklere å ha med å gjøre enn store firmaer som Caverion osv. Men det kommer an på hvor sentralt man bor. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars Jeg hadde kjøpt ferdig kabel, terminert i en keystone så en kortere patche kabel fra den til switch med SFP/SFP+ etc, da blir det mindre slitasje på lange kabelen. som andre sier hadde også lagt den i trekkerør 20-30mm rør du graver ned så kan du bytte, samme gjelder trekkrør for strøm. vanlig k-rør burde funger bare sørg for at den er for utendørsbruk. Lenke til kommentar
Woff Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars Noen som har erfaring med vann i rørene som ligger i bakken? Vann BLIR det uansett, kondens blant annet og har du ikke kontroll på endene KAN det jo komme inn vann der også? Og ikke alle har beregnet fall hele veien.. Vann alene kan jo være et problem og det blir ikke bedre når bakken fryser og vannet i røret blir til is.. Hva gjør dere som har erfaring med problemet? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars Woff skrev (På 31.3.2025 den 11.14): Noen som har erfaring med vann i rørene som ligger i bakken? Vann BLIR det uansett, kondens blant annet og har du ikke kontroll på endene KAN det jo komme inn vann der også? Og ikke alle har beregnet fall hele veien.. Vann alene kan jo være et problem og det blir ikke bedre når bakken fryser og vannet i røret blir til is.. Hva gjør dere som har erfaring med problemet? Ekspander Bruker kabel som tåler det. Brukes riktig rør utstyr, og rørene avsluttes riktig, så blir det normalt heller ikke vann i dem, men mange som slurver her. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars AndersT2 skrev (På 31.3.2025 den 11.20): Bruker kabel som tåler det. Brukes riktig rør utstyr, og rørene avsluttes riktig, så blir det normalt heller ikke vann i dem, men mange som slurver her. Ekspander what he said, så hvor paranoid skal man være? bruker man kabler som tåler det er det null stress. og siden det er rør så kan jo kablene byttes ut om 5-10 år uansatt om det er behov. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå