Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Falskt anklaget for tyveri på butikk.

Gjest fd7b5...564

Anbefalte innlegg

Atib Azzad skrev (På 1.4.2025 den 12.40):

Men hen snakker jo om hvilken anledning butikken/butikkansatte har, det er helt irrelevant for hens innlegg at du kommer med en kommentar om politiet (selv om du er inne på noe når det kommer til profilering).
Politiet har åpenbart langt større handlingsrom ovenfor borgerne enn en butikkansatt.
Også tar de seg i flere tilfeller anledninger de kanskje ikke hadde, men igjen, skjelig mistanke kan være så mangt.

Jeg har kamerat som jobbet som Securitas på handlesenter. Selvsagt så de naskeri på kamera osv, eller med spaning.

Da ba de om å se i bagasjen deres dvs sekker eller vesker, ellers ville de tilkalle Politiet, og det var aldri ønskelig selvom mange nektet først…

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest fd7b5...564 skrev (59 minutter siden):

Da var det torsdag igjen og jeg har nettopp hatt en veldig hyggelig handletur på min lokale Joker-butikk etter nok en sen trening - med samme bag på skulderen som forrige torsdag. Hvorfor Joker? Jo, fordi jeg går ikke tilbake til den andre butikken etter det som skjedde forrige torsdag.

Når jeg kom til kassen sa jeg: "Jeg må bare spørre. Har jeg lov til å ta med bag inn i butikken?"

Da så den ansatte på meg bare som et spørsmålstegn og sa, "Selvsagt har du lov til det?"

Jeg forklarte at grunnen til at jeg spurte var fordi jeg forrige torsdag ble stoppet og anklaget for tyveri på en butikk i nærheten. Så forklarte jeg hele episoden til den ansatte i kassa, samt en annen ansatt som ble nysgjerrig på historien. De virket sjokkert over det jeg fortalte og sa at det var jo en selvfølge at folk måtte få lov å ha med seg inn bager på butikken. Om jeg stjal var jo uansett det et valg jeg tok enten jeg puttet det i en bag eller noe annet.

PS: Ser det har vært litt kommentarer siden sist, men har ikke hatt tid til å lese her på en stund. Mulig jeg svarer på noen av de senere. :) 

Anonymous poster hash: fd7b5...564

Vel flere butikker her jeg bor vil vi skal sette poser i kassen. Ikke alltid jeg orker det styret, men da har jeg enten papir kvittering eller digitalt på mobilen.

Riktignok i Sverige, men var samme i Norge. Har du med handleposer inn i en butikk så vil de gjerne at du setter det bak kassen.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ransaking krever hjemmel, og denne hjemmelen kan være samtykke, men samtykket må i så fall være til stede under hele ransakingen. Det kan trekkes når som helst. 

Hvis samtykket trekkes har butikken ingen adgang til å bruke makt for å tvinge gjennom avtalen. Her står ikke "samtykke til ransaking" i noen annen stilling enn "samtykke til å betale penger". 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...