Karltorbj Skrevet lørdag kl 21:15 Del Skrevet lørdag kl 21:15 (endret) Gjest fd7b5...564 skrev (5 timer siden): 1. Dette var ikke en tilfeldig kontroll i en selvbetjeningskasse. Det skjer jo hele tiden og er helt uproblematisk selvsagt. Opplevde en senest i dag. Her hadde jeg betalt, skannet og var på vei ut, men han blokkerte utgangen og ba om å få se i bagen min - hvor han tydeligvis trodde jeg hadde puttet ting som jeg ikke hadde betalt for. 2. Dette var i Norge. Jeg er etnisk norsk. Språkproblemet var ikke hos meg. 3. I forhold til å ta med bag inn i butikk er jo dette noe jeg helst ikke ønsker å gjøre, men jeg har jo vært på hundrevis av butikkbesøk etter trening tidligere med bag. Er det slik at kvinner ikke kan gå i butikk om de har med veske da eller? Blir jo nøyaktig det samme. Til og med verre siden det er jo lettere å putte noe i en veske. 4. Folk reagerer på holdningen min? Jeg kunne fint ha hisset meg opp og vært ufin. Jeg sa med rolig og vennlig stemme at de fint kunne ta en titt, men at da var jeg ferdig der som kunde. I min verden behandler man ikke kunder slik. Anonymous poster hash: fd7b5...564 Hvorfor ikke se paa det slik? I den virkelige verden, er butikktyveri et stort problem og dette er ikke et personlig angrep, mot meg. Bagen forklarer jo ogsaa sitt. Endret søndag kl 02:44 av Karltorbj 3 Lenke til kommentar
ps5 Skrevet lørdag kl 21:19 Del Skrevet lørdag kl 21:19 Tydelig vi ikke klarer å bli enige om hva som er juridisk og sosial greit her. Ingen jurist som kan oppklare om menigmann kan leke politi? 3 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet lørdag kl 21:20 Del Skrevet lørdag kl 21:20 Har ofta med med ryggsäck in i butikken. Har aldrig varit något problem. Hvor ska jag göra av den hvis jag är på tur gående eller syklande eller vill packa det jag köper i säcken? 6 Lenke til kommentar
Satan666 Skrevet lørdag kl 22:31 Del Skrevet lørdag kl 22:31 Gjest fd7b5...564 skrev (1 time siden): 1. Dette var ikke en tilfeldig kontroll i en selvbetjeningskasse. Det skjer jo hele tiden og er helt uproblematisk selvsagt. Opplevde en senest i dag. Her hadde jeg betalt, skannet og var på vei ut, men han blokkerte utgangen og ba om å få se i bagen min - hvor han tydeligvis trodde jeg hadde puttet ting som jeg ikke hadde betalt for. 2. Dette var i Norge. Jeg er etnisk norsk. Språkproblemet var ikke hos meg. 3. I forhold til å ta med bag inn i butikk er jo dette noe jeg helst ikke ønsker å gjøre, men jeg har jo vært på hundrevis av butikkbesøk etter trening tidligere med bag. Er det slik at kvinner ikke kan gå i butikk om de har med veske da eller? Blir jo nøyaktig det samme. Til og med verre siden det er jo lettere å putte noe i en veske. 4. Folk reagerer på holdningen min? Jeg kunne fint ha hisset meg opp og vært ufin. Jeg sa med rolig og vennlig stemme at de fint kunne ta en titt, men at da var jeg ferdig der som kunde. I min verden behandler man ikke kunder slik. Anonymous poster hash: fd7b5...564 Du har mange gode poenger, og du har ikke gjort noe galt. Tvert imot er det den butikkansatte som sitter igjen med svarteper her. Men egoet ditt spiser deg, og det er det ingen grunn til. Hvis du får til å gjøre deg selv ydmyk her, så hever du deg automatisk 1000 hakk over hele situasjonen. Ta det med et smil og ikke tenk så mye på at dette går på din karisma/utstråling. For din personlige karakter defineres ikke av en butikkansatt sine nykker, men du lar ham likevel gjøre det, og det er hva jeg mener med at egoet ditt spiser deg opp. 2 Lenke til kommentar
ps5 Skrevet lørdag kl 22:39 Del Skrevet lørdag kl 22:39 6 minutes ago, Satan666 said: Du har mange gode poenger, og du har ikke gjort noe galt. Tvert imot er det den butikkansatte som sitter igjen med svarteper her. Men egoet ditt spiser deg, og det er det ingen grunn til. Hvis du får til å gjøre deg selv ydmyk her, så hever du deg automatisk 1000 hakk over hele situasjonen. Ta det med et smil og ikke tenk så mye på at dette går på din karisma/utstråling. For din personlige karakter defineres ikke av en butikkansatt sine nykker, men du lar ham likevel gjøre det, og det er hva jeg mener med at egoet ditt spiser deg opp. Når man passerer 40 får man tilgjengelig et verktøy som fremdeles fungerer og bare blir bedre med alderen: voksenkjeft - det skal man ikke kimse av eller rote bort. Prat med sjefen som jeg initielt anbefalte gjelder fremdeles. 4 Lenke til kommentar
Gjest fd7b5...564 Skrevet lørdag kl 22:40 Del Skrevet lørdag kl 22:40 Salvesen. skrev (2 timer siden): Reagerer også på holdningen, true med ditt og datt når en blir stoppet i en vanlig kontroll. Klart en blir sjekket da. Kommer langt med ett smil og velvilje. Sist jeg ble stoppet i tollen på gardermoen var jeg lydig og smilende. Endte med at jeg fikk gå videre uten noe visning. At du sammenligner dette med å bli stoppet i tollen på Gardermoen synes jeg vitner om at du virkelig ikke har forstått situasjonen. Men jeg beskrev ikke alt i detalj og du var ikke der, så jeg har forståelse for det. Har selv blitt stoppet mange ganger i tollen på Gardermoen og blitt fysisk ransaket i tilfeldig kontroll og hatt null problemer med dette. At noen sperrer utgangen for deg og implisitt sier at du er en tyv er en helt annen situasjon! Særlig når du ikke har gjort noe som kan fatte mistanke om tyveri. Om jeg hadde tuklet med bagen eller brukt lang tid frem og tilbake hadde jeg skjønt det bedre, men jeg var raskt inn og ut. Det var absolutt INGEN annen grunn til at han kunne mistenke meg for tyveri enn at jeg så mistenksom ut eller ikke likte ansiktet mitt. Anonymous poster hash: fd7b5...564 Lenke til kommentar
Gjest fd7b5...564 Skrevet lørdag kl 22:44 Del Skrevet lørdag kl 22:44 Satan666 skrev (10 minutter siden): Du har mange gode poenger, og du har ikke gjort noe galt. Tvert imot er det den butikkansatte som sitter igjen med svarteper her. Men egoet ditt spiser deg, og det er det ingen grunn til. Hvis du får til å gjøre deg selv ydmyk her, så hever du deg automatisk 1000 hakk over hele situasjonen. Ta det med et smil og ikke tenk så mye på at dette går på din karisma/utstråling. For din personlige karakter defineres ikke av en butikkansatt sine nykker, men du lar ham likevel gjøre det, og det er hva jeg mener med at egoet ditt spiser deg opp. Falt litt av lasset her i forhold til hva du mener med at egoet mitt spiser meg. Kan du utdype? Jeg har tre nærbutikker i nabolaget. Jeg ser ingen grunn til å handle der igjen når jeg har to andre alternativ. Synd, siden jeg har satt pris på butikken, men dette handler om prinsipp for min del. Om det er ego, så ok. Om den ansatte hadde en annen fremgangsmåte og la seg langflat etterpå, så kanskje, men jeg opplevde at han taklet dette på en ufin måte og gikk derifra med halen mellom bena straks han innså at han tok feil. Han sa riktignok beklager, men uansett. Jeg hadde hatt forståelse for situasjonen om jeg tuklet med bagen min og brukte lang tid frem og tilbake inne på butikken. Men når dette ikke var tilfellet synes jeg det hele ble veldig rart. Anonymous poster hash: fd7b5...564 Lenke til kommentar
Gjest fd7b5...564 Skrevet lørdag kl 22:46 Del Skrevet lørdag kl 22:46 Karltorbj skrev (1 time siden): Hvorfor ikke se paa det slik? I den virkelige verden, er butikktyveri et stort problem og dette er ikke et personlig angrep, mot meg. Baggen forklarer jo ogsaa sitt. Er det et stort problem? Har du sjekket regnskapet til de ulike kjedene i det siste? De går så det suser - butikktyveri eller ei. Uansett ikke grei oppførsel i min verden. Jeg synes det er spesielt ille når jeg er stamkunde i butikken og har blitt plukket ut til tilfeldig kontroll ørten ganger uten noen ting å påpeke. Anonymous poster hash: fd7b5...564 Lenke til kommentar
Satan666 Skrevet lørdag kl 22:52 Del Skrevet lørdag kl 22:52 Gjest fd7b5...564 skrev (1 minutt siden): Falt litt av lasset her i forhold til hva du mener med at egoet mitt spiser meg. Kan du utdype? Jeg har tre nærbutikker i nabolaget. Jeg ser ingen grunn til å handle der igjen når jeg har to andre alternativ. Synd, siden jeg har satt pris på butikken, men dette handler om prinsipp for min del. Om det er ego, så ok. Om den ansatte hadde en annen fremgangsmåte og la seg langflat etterpå, så kanskje, men jeg opplevde at han taklet dette på en ufin måte og gikk derifra med halen mellom bena straks han innså at han tok feil. Han sa riktignok beklager, men uansett. Jeg hadde hatt forståelse for situasjonen om jeg tuklet med bagen min og brukte lang tid frem og tilbake inne på butikken. Men når dette ikke var tilfellet synes jeg det hele ble veldig rart. Anonymous poster hash: fd7b5...564 Ja, ut fra det du skriver så kan det virke som hovedproblemet ditt med hele situasjonen er at denne kontrollen har tråkket på selvbildet ditt. Du synes jo det er vanskelig å forstå hvordan du som ser sånn og slik ut og som er så så gammel osv. kan bli mistenkt for å være en tyv. Og da sier jeg til deg at det ikke er noen grunn til at du skal la en butikkansatt definere deg som person. For det virker som det er det du gjør ved å gruble masse på dette og poste om dette på forum osv. Spør du meg er hele greia en bagatell, det skjer hver dag, og bare folk med skyhøyt ego kan henge seg opp i noe sånt. Som sagt, ydmykhet er nøkkelen. 1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet lørdag kl 23:59 Del Skrevet lørdag kl 23:59 Den ansatte ville se i bagen din og du sa det var greit... Du er en voksen mann, om du mener det ikke er greit, så sier du at det ikke er greit, og går derfra. Suttring etterpå når du har gitt samtykke, den holder ikke. 4 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet søndag kl 00:24 Del Skrevet søndag kl 00:24 Hvis det nå var sånn at du i utgangspunktet ikke ønsket å la butikkansatte sjekket innholdet i bagen, men følte at du egentlig ikke hadde noe valg - så har du jo ett veldig sterkt kort for hånden. Surt undertøy - så hvorfor ikke insistert på at kontrollen blir gjort ordentlig nøye? Alt tøy skal klemmes på - hardt og godt - for å kontrollere at ikke noe småtteri har blitt gjemt inni, det er jo veldig viktig at butikken gir sin godkjenning på at de er helt sikker på at du ikke har tatt noe. Kunne kanskje insistert på en inngående lukt-test. Kan fort finne på en morsom argumentasjon på hvorfor dette er viktig også. Lenke til kommentar
leticia Skrevet søndag kl 00:59 Del Skrevet søndag kl 00:59 Gjest fd7b5...564 skrev (2 timer siden): Uansett ikke grei oppførsel i min verden. Jeg synes det er spesielt ille når jeg er stamkunde i butikken og har blitt plukket ut til tilfeldig kontroll ørten ganger uten noen ting å påpeke. Du er klar over at de ikke har mulighet til å stoppe deg, se i bagen din uten ditt samtykke? Det de derimot kan gjøre hvis du nekter er å tilkalle politiet. Var det ingen lapp ved inngangen at det ikke er lov med større bager eller vesker inni butikken? (Dette minner meg om en periode jeg var uten bil, hvor jeg faktisk hadde med meg en stor tursekk på handlerunden, uten at butikkpersonalet noen gang stilte spørsmål ved det) 😅 Lenke til kommentar
Nepa Skrevet søndag kl 01:34 Del Skrevet søndag kl 01:34 Tror de går etter psykologisk inntrykk. Hvis de føler at noen ser nervøs eller utilpass ut, kobler de det til tjuveri og går til aksjon. Det betyr jo at stressede folk, smertepasienter m.m. kan gjøre et dårlig inntrykk i butikken. En tursekk er trygg på den måten at den er godt plassert på ryggen. Hvis det ikke går en annen bakenfor og legger ting nedi. Lenke til kommentar
vidor Skrevet søndag kl 04:40 Del Skrevet søndag kl 04:40 Har ikke lest igjennom hele tråden, men butikkfolk og vektere har ikke lov til å ransake folk, men de kan be deg om dette for å løse en sak raskt, men dette blir helt opp til deg. Du frasier da en rettighet som du har. Kun politiet kan ransake deg ved mistanke som en mistanke om nasking/tyveri er. Jeg har selv jobbet i butikk og fikk da ingen info om hvordan jeg skulle reagere om jeg mistenkte tyveri. Vet vel om et tyveri som skjedde mens jeg var på jobb hvor en kjent tyv stod fremfor en hylle hvor kompisen hans hjelp til å blokkere innsyn mens de etter all sannsynlighet forsynte seg. Problemet er at jeg ikke er sikker, heller ikke har mulighet til å sjekke ved ransakelse og heller ikke har lov å holde dem igjen. En vekter kunne nok fintet dem ut, men som sagt kunne de krevd politi. Ting er vel litt for enkelt for å gripe inn selv og påberope seg selvforsvar da det er såpass lave verdier det er snakk om. Butikker burde jo få lov å beskytte varene sine, men det som skjer i utlandet nå er at varene innlåses for å beskytte dem mot tyver. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet søndag kl 06:30 Del Skrevet søndag kl 06:30 Om han sto midt i døra for å blokkere deg, altså tvinge deg til å bli der for å tvinge deg til å åpne sekken/bag, så hadde jeg av prinsipielle årsaker nektet, og hadde han ikke latt meg gå innen fem sekunder, så finnes det andre metoder til å overbevise slike mennesker. Lenke til kommentar
traveldag Skrevet søndag kl 06:47 Del Skrevet søndag kl 06:47 Jobber som butikksjef i dagligvare. Ansatte har ikke lov til å stoppe deg etter handelen, så lenge de ikke har helt konkret sett at du har nasket. Da skal de vite hvilken vare og hvor den er gjemt (bag, lomme, jakke, bukse). Om de vet dette og den som nasker fortsatt nekter skal politiet tilkalles. Om butikken har mange skoleelever for eksempel, kan skilt settes opp, der bag kan sjekkes ved betalingspunkt (ikke etter). Denne kontrollen skal i så fall være lik for alle kunder. 2 Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet søndag kl 06:47 Del Skrevet søndag kl 06:47 Den butikkansatte dreit seg ut. Move on med mindre det blir gjentagende. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet søndag kl 07:22 Del Skrevet søndag kl 07:22 (endret) 14 hours ago, Guest fd7b5...564 said: Jeg har tre nærbutikker i nabolaget. Jeg ser ingen grunn til å handle der igjen når jeg har to andre alternativ. Enig, så lenge du har alternativer så er det bare å bytte til en annen kjede. Endret søndag kl 12:52 av J-Å 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet søndag kl 07:43 Del Skrevet søndag kl 07:43 Det er kanskje en misforhold mellom hva butikken kan gjøre - og dine rettigheter som kunde? Jeg mener at dersom du blir stoppet på vei ut - uten å ha tatt noe - og bedt om å vise frem f.eks en bag,sekk osv..og du nekter..Så kan butikken tilkalle politiet - det er helt ok. Men dersom man ikke finner noe - så bør politiet egentlig bøtelegge butikken - altså det må være en mot reaksjon her dersom man gjør noe feil? Poenget må være at butikken også må forholde seg til visse regler med konsekvenser. 2 Lenke til kommentar
Satan666 Skrevet søndag kl 11:07 Del Skrevet søndag kl 11:07 (endret) J-Å skrev (3 timer siden): Enig, så lenge du har alternativer så er det bare å bytte. Jeg har selv byttet butikk-kjede nylig, etter at jeg kom tilbake med en vare som var myglet, på grunn av lekkasje i vacuumpakkingen trolig. Jeg ble da møtt med "Når sjøpte du den da? Har du kvittering?" Jeg er en gammel pensjonist, men rimelig god på IT, og jeg hadde tilfeldigvis en elektronisk kvittering. "Ja, gå og finn deg en ny da". Der mistet de en kunde som har handlet for minst 100000 der. Du blir furten fordi butikken ber deg vise at du faktisk har kjøpt den hos dem, og når du viste kvittering så fikk du selvfølgelig lov til å bytte varen? Hahahahaha, og du har levd et helt liv med en slik innstilling? Hahahahaha...... At det går an! Hva forventet du? At butikken skulle bære deg rundt på gullstol og vifte med palmeblader foran deg? Snakk om lettkrenket ego, helt utrolig... jeg ler så jeg griner. Edit skriveleif, skrev nemlig med lattertårer i øynene. Endret søndag kl 11:09 av Satan666 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå