Gjest fd7b5...564 Skrevet lørdag kl 18:26 Del Skrevet lørdag kl 18:26 I forrige uke var jeg ute for en ubehagelig og skuffende opplevelse på en av mine nærbutikker. Lang historie kort kom jeg inn på en dagligvarebutikk etter trening med en bag på skulderen. Smilte og sa hei til den ansatte. Gikk raskt til kjøledisken for å hente det jeg skulle ha og gikk raskt til selvbetjeningskassen og betalte for meg. Jeg hadde alt lagt merke til at den ansatte jeg smilte til på vei inn nå hadde stilt seg ved utgangen. Jeg tenkte kanskje han skulle snakke med noen andre eller at det var en standard rutine før stengetid (var der sent på kvelden), men da stoppet han meg og ville kikke i bagen min. Jeg spurte hvorfor han ønsket det? Om han mistenkte at jeg hadde stjålet noe? Språkferdighetene var noe dårlige, så usikker hva han skjønte, men han mumlet bare at de hadde rett til dette. Jeg sa han kunne få kikke i bagen om han ville, men at jeg da var ferdig der som kunde. Han ville fortsatt kikke. Jeg åpnet bagen og den inneholdt selvsagt ikke noe annet enn to sure treningssko og en vannflaske. Vet ikke hvor jeg vil med denne tråden, men jeg regner med butikker har rett til å gjøre dette? Men skal de ikke ha ganske god grunn for å gjøre noe slikt? Jeg gjorde absolutt INGENTING mistenksomt i butikken. Så jeg skjønner ikke hvorfor han virket så overbevist om at jeg hadde stjålet noe. For ordens skyld er jeg en godt voksen mann i en stabil livssituasjon og tror ikke jeg ser ut som en tyv så vidt jeg vet. Det er i hvert fall første gang jeg opplever noe sånt etter over 40 år på denne jord. Anonymous poster hash: fd7b5...564 Lenke til kommentar
ps5 Skrevet lørdag kl 18:36 Del Skrevet lørdag kl 18:36 Jeg ville tatt en tur tilbake og snakket med butikkeier. Du skal definitivt ikke bare stoppe folk uten skjellig grunn. Du kan ha tilfeldige sjekker i forbindelse med selvbetjeningen men dette hørtes veldig inngripende ut. 3 Lenke til kommentar
nVIDIAsucks Skrevet lørdag kl 18:38 Del Skrevet lørdag kl 18:38 (endret) Gjest fd7b5...564 skrev (11 minutter siden): men jeg regner med butikker har rett til å gjøre dette? Nei, det har de ikke. Ikke vektere heller for den saks skyld. Begge er avhengig av samtykke. Endret lørdag kl 18:39 av nVIDIAsucks 3 Lenke til kommentar
Gjest fd7b5...564 Skrevet lørdag kl 18:50 Del Skrevet lørdag kl 18:50 ps5 skrev (10 minutter siden): Jeg ville tatt en tur tilbake og snakket med butikkeier. Du skal definitivt ikke bare stoppe folk uten skjellig grunn. Du kan ha tilfeldige sjekker i forbindelse med selvbetjeningen men dette hørtes veldig inngripende ut. Jeg har alt sendt en mail til butikken uten hell, men vurderer følge det opp om jeg ikke får svar. Det opplevdes definitivt veldig inngripende og jeg ble nok litt satt ut av hele situasjonen. Særlig når dette er en butikk jeg har handlet på ukentlig i årevis og sikkert lagt igjen flere hundre tusen. Om jeg gjorde noe mistenksomt inne i butikken kunne jeg skjønt det, men jeg var veldig raskt inn og ut. Bagen ble ikke på noe tidspunkt åpnet inne i butikken. Jeg er ikke akkurat en bråkete tenåring lenger heller. Har jo passert 40 år og har en godt betalt jobb og tror jeg ser ganske så normal ut. nVIDIAsucks skrev (10 minutter siden): Nei, det har de ikke. Ikke vektere heller for den saks skyld. Begge er avhengig av samtykke. Skjønner. Han pekte på et skilt, men jeg rakk ikke se på det. Uansett gav jeg samtykke siden jeg ikke hadde noe å skjule. Reagerte bare på auto-pilot. Men jeg sa at om han insisterte på å få kikke i bagen er jeg ferdig der som kunde. Om språkkunnskapene til den ansatte hadde vært bedre hadde jeg kanskje tatt en diskusjon først på hvorfor han ville kikke i bagen. Anonymous poster hash: fd7b5...564 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet lørdag kl 19:06 Del Skrevet lørdag kl 19:06 Butikker som sliter med nasking har ofte skilt om at sekker må settes ved inngangen etc. Kan det være noe slikt? Typisk rundt skoler Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet lørdag kl 19:27 Del Skrevet lørdag kl 19:27 Dette var nok en overivrig ansatt som tok seg til rette på din bekostning, egentlig bare slikt som kan skje, han hadde ikke rett til dette men jeg tenker det er en smal sak å tilgi han for dette. Han ønsket nok bare å forhindre det han trodde var et forsøk på tyveri, og på den måten sier det mer om han enn det sier om deg. Smil og vær glad for at du både vet og er bedre enn som så, er mitt råd. 3 Lenke til kommentar
obygda Skrevet lørdag kl 19:32 Del Skrevet lørdag kl 19:32 Gjest fd7b5...564 skrev (37 minutter siden): Jeg har alt sendt en mail til butikken uten hell, men vurderer følge det opp om jeg ikke får svar. Det opplevdes definitivt veldig inngripende og jeg ble nok litt satt ut av hele situasjonen. Særlig når dette er en butikk jeg har handlet på ukentlig i årevis og sikkert lagt igjen flere hundre tusen. Om jeg gjorde noe mistenksomt inne i butikken kunne jeg skjønt det, men jeg var veldig raskt inn og ut. Bagen ble ikke på noe tidspunkt åpnet inne i butikken. Jeg er ikke akkurat en bråkete tenåring lenger heller. Har jo passert 40 år og har en godt betalt jobb og tror jeg ser ganske så normal ut. Skjønner. Han pekte på et skilt, men jeg rakk ikke se på det. Uansett gav jeg samtykke siden jeg ikke hadde noe å skjule. Reagerte bare på auto-pilot. Men jeg sa at om han insisterte på å få kikke i bagen er jeg ferdig der som kunde. Om språkkunnskapene til den ansatte hadde vært bedre hadde jeg kanskje tatt en diskusjon først på hvorfor han ville kikke i bagen. Anonymous poster hash: fd7b5...564 Har opplevd noe lignende..en såkalt tilfeldig kontroll. Synes ikke det var hyggelig.. Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet lørdag kl 19:56 Del Skrevet lørdag kl 19:56 (endret) Salvesen. skrev (51 minutter siden): Butikker som sliter med nasking har ofte skilt om at sekker må settes ved inngangen etc. Kan det være noe slikt? Typisk rundt skoler Trodde det var innarbeidet, at en ikke tar en bag med, inn i en matvarebutikk. Endret lørdag kl 19:58 av Karltorbj Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet lørdag kl 19:57 Del Skrevet lørdag kl 19:57 Karltorbj skrev (Akkurat nå): Trodde det var innarbeidet, at en ikke tar en bag med inn i en matvarebutikk Jeg pleier alltid å spør eller i det minste peke på baggen og få ett nikk før jeg drar inn. 1 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet lørdag kl 20:03 Del Skrevet lørdag kl 20:03 Salvesen. skrev (2 minutter siden): Jeg pleier alltid å spør eller i det minste peke på baggen og få ett nikk før jeg drar inn. Har jeg glemt noe, setter jeg handleposen i kassen, og baggen ogsaa, hvis den er med, Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet lørdag kl 20:05 Del Skrevet lørdag kl 20:05 Var det saa heftig da? Aeren ble jo opprettet, naar han ikke fant noe. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet lørdag kl 20:11 Del Skrevet lørdag kl 20:11 Karltorbj skrev (4 minutter siden): Var det saa heftig da? Aeren ble jo opprettet, naar han ikke fant noe. Reagerer også på holdningen, true med ditt og datt når en blir stoppet i en vanlig kontroll. Klart en blir sjekket da. Kommer langt med ett smil og velvilje. Sist jeg ble stoppet i tollen på gardermoen var jeg lydig og smilende. Endte med at jeg fikk gå videre uten noe visning. 2 Lenke til kommentar
Satan666 Skrevet lørdag kl 20:14 Del Skrevet lørdag kl 20:14 Karltorbj skrev (5 minutter siden): Karltorbj skrev (6 minutter siden): Var det saa heftig da? Aeren ble jo opprettet, naar han ikke fant noe. Ja, når man blir utsatt for slikt, er det bare å smile og si selvfølgelig. Den butikkansatte vil garantert føle seg liten i ettertid når han skjønner at han har tatt feil. Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet lørdag kl 20:17 Del Skrevet lørdag kl 20:17 Gjest fd7b5...564 skrev (1 time siden): Skjønner. Han pekte på et skilt, men jeg rakk ikke se på det. Uansett gav jeg samtykke siden jeg ikke hadde noe å skjule. Hvis dette var nærbutikken, er det mer enn merkelig at du ikke fikk med deg skiltet. Er dette noe å hisse opp for hvis butikken er plaget av stadige tyverier ? 3 Lenke til kommentar
ps5 Skrevet lørdag kl 20:18 Del Skrevet lørdag kl 20:18 49 minutes ago, Kakkelfant said: Dette var nok en overivrig ansatt som tok seg til rette på din bekostning, egentlig bare slikt som kan skje, han hadde ikke rett til dette men jeg tenker det er en smal sak å tilgi han for dette. Han ønsket nok bare å forhindre det han trodde var et forsøk på tyveri, og på den måten sier det mer om han enn det sier om deg. Smil og vær glad for at du både vet og er bedre enn som så, er mitt råd. Uenig. Ekspeditøren kunne helt fint gått bort i selvbetjeningskassen og tatt en kontroll der som er helt innenfor. Å gå i mellom på veien ut blir i overkant aggressivt og er ikke innenfor med mindre du har sett noe gå opp i bagen i løpet av den lynraske turen inn som ble beskrevet. 7 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet lørdag kl 20:18 Del Skrevet lørdag kl 20:18 Gjest fd7b5...564 skrev (1 time siden): Om jeg gjorde noe mistenksomt inne i butikken kunne jeg skjønt det, men jeg var veldig raskt inn og ut. Bagen ble ikke på noe tidspunkt åpnet inne i butikken. Jeg er ikke akkurat en bråkete tenåring lenger heller. Har jo passert 40 år og har en godt betalt jobb og tror jeg ser ganske så normal ut. Det er en helt normal forventning om at man ikke tar med seg sekker, bager inn i butikker med tanke på tyverier. (Spesielt i utlandet, nevner det siden du sa den ansatte hadde dårlige språkferdigheter). 1 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet lørdag kl 20:22 Del Skrevet lørdag kl 20:22 Satan666 skrev (5 minutter siden): Ja, når man blir utsatt for slikt, er det bare å smile og si selvfølgelig. Den butikkansatte vil garantert føle seg liten i ettertid når han skjønner at han har tatt feil. I slike situasjoner, er det viktig aa tenke objektivt og forstaa hvorfor. 1 Lenke til kommentar
RookieNO Skrevet lørdag kl 20:32 Del Skrevet lørdag kl 20:32 På min butikk så er det i hvert fall sånn at i det du skanner den første varen, så kommer det opp en knapp som ber deg bekrefte at du sier deg enig i at du kan bli "utsatt" for tilfeldig kontroll. Dette må bekreftes før du kan skanne videre, du får ingen mulighet til å handle i selvbetjeningen uten dette. I min butikk kan du både bli trukket ut til tilfedig kontroll i det du skal betale, samt når du skanner kvitteringen i "porten" for å komme ut. Har hendt meg flere ganger at jeg har blitt stoppet begge steder, ikke noe stress det vel?!? 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet lørdag kl 20:39 Del Skrevet lørdag kl 20:39 RookieNO skrev (6 minutter siden): På min butikk så er det i hvert fall sånn at i det du skanner den første varen, så kommer det opp en knapp som ber deg bekrefte at du sier deg enig i at du kan bli "utsatt" for tilfeldig kontroll. Dette må bekreftes før du kan skanne videre, du får ingen mulighet til å handle i selvbetjeningen uten dette. I min butikk kan du både bli trukket ut til tilfedig kontroll i det du skal betale, samt når du skanner kvitteringen i "porten" for å komme ut. Har hendt meg flere ganger at jeg har blitt stoppet begge steder, ikke noe stress det vel?!? Det samme her. Helt greit for min del. Lenke til kommentar
Gjest fd7b5...564 Skrevet lørdag kl 20:57 Del Skrevet lørdag kl 20:57 1. Dette var ikke en tilfeldig kontroll i en selvbetjeningskasse. Det skjer jo hele tiden og er helt uproblematisk selvsagt. Opplevde en senest i dag. Her hadde jeg betalt, skannet og var på vei ut, men han blokkerte utgangen og ba om å få se i bagen min - hvor han tydeligvis trodde jeg hadde puttet ting som jeg ikke hadde betalt for. 2. Dette var i Norge. Jeg er etnisk norsk. Språkproblemet var ikke hos meg. 3. I forhold til å ta med bag inn i butikk er jo dette noe jeg helst ikke ønsker å gjøre, men jeg har jo vært på hundrevis av butikkbesøk etter trening tidligere med bag. Er det slik at kvinner ikke kan gå i butikk om de har med veske da eller? Blir jo nøyaktig det samme. Til og med verre siden det er jo lettere å putte noe i en veske. 4. Folk reagerer på holdningen min? Jeg kunne fint ha hisset meg opp og vært ufin. Jeg sa med rolig og vennlig stemme at de fint kunne ta en titt, men at da var jeg ferdig der som kunde. I min verden behandler man ikke kunder slik. Anonymous poster hash: fd7b5...564 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå