Gå til innhold

Regler ang. igangsetning av tiltak.

vstr

Anbefalte innlegg

Hei. våren 2022 søkte eg om tiltak på tomten, blant annet støttemurer langs tomtegrense og økt bredde på innkjørsel.

paralelt med dette pågående ett annet prosjekt som dro ekstra ut i tid pga kommunen var treg med behandlingstid. resultatet i dette var at prosjektet med støttemurer ble forskyvd/forsinket. og nå er fristen for igangsettelse (generelle regler 3 år) om en uke.

Eg har entrepenør som skal utføre arbeidet, men han rekker ikke begynne før fristen går ut.  Noken som har kjennskap til hvilke regler som gjelder med definisjon av at tiltaket er igangsatt? 

kan det være ett enkelt spadetak, begynne å kappe trær og annet vegetasjon som er en del av prosjektet,  eller må det liksom betydelig starte i form av gravemaskin på stedet som herjer rundt?  er f.eks gravemelding fra entrepenør ett tegn på igangsettelse?

eg vil sannsyneligvis tro at ingen kommer til å kontrollere å sjekke hva som er gjennomført, alle naboer har og sjølvsagt godkjendt prosjektet da det er søkt og godkjendt i kommunen.  Eg tenker at eg ikke vil snakke med teknisk etat ang dette, da de sikkert er forpliktet å svare ihht. norsk lov som sier 3 år. Men på en annen måte, kan eg ikke forstå hva "straffen" kan være for å f.eks være 1 mnd forsinket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vstr skrev (22 minutter siden):

eg vil sannsyneligvis tro at ingen kommer til å kontrollere å sjekke hva som er gjennomført, alle naboer har og sjølvsagt godkjendt prosjektet da det er søkt og godkjendt i kommunen.  Eg tenker at eg ikke vil snakke med teknisk etat ang dette, da de sikkert er forpliktet å svare ihht. norsk lov som sier 3 år. Men på en annen måte, kan eg ikke forstå hva "straffen" kan være for å f.eks være 1 mnd forsinket.

Gamlingen har drevet med eiendom hele mitt liv. Har gått ett år over fristen uten at det har skjedd noe. Men du kan selvfølgelig være uheldig. Om jeg var deg ville jeg bare lagd det til sånn at det ser ut som det har vært gjort noen undersøkelser eller lignende, da er det per definisjon i gang. 

Lenke til kommentar

Jeg regner med at dette gjelder plan- og bygningsloven § 21-9 første ledd. Sivilombudet gir en forklaring om gjeldende rett i SOM-2020-573 i forbindelse med en konkret sak (mine understrekninger):

Ombudsmannens syn på saken
1. Rettslige utgangspunkter
Plan- og bygningsloven § 21-9 første ledd lyder:

«Er tiltaket ikke satt i gang senest 3 år etter at tillatelse er gitt, faller tillatelsen bort. Det samme gjelder hvis tiltaket innstilles i mer enn 2 år. Disse bestemmelser gjelder tilsvarende for dispensasjon. Fristene kan ikke forlenges.»

[...]

Vedtaket om dispensasjon fra kommuneplanens arealdel for utbygging av vindkraftverket i Kjølberget ble fattet 9. mai 2016, jf. plan- og bygningsloven § 19-2. Treårsfristen i § 21-9 første ledd regnes i hovedregelen fra det tidspunktet tiltakshaveren får melding om vedtaket. Tiltakshaveren ble underrettet om vedtaket 11. mai 2016. Avgjørende for om dispensasjonen er bortfalt er følgelig om tiltaket var «satt i gang» senest 11. mai 2019.

Plan- og bygningsloven § 21-9 viderefører plan- og bygningsloven 1985 § 96, med noen språklige endringer, jf. Ot.prp. nr. 45 (2007-2008) s. 324. Av proposisjonens punkt 7.2 om gjeldende rett fremgår det på s. 83 om bortfall av tillatelse:

«Det følger av gjeldende lov § 96 første ledd første punktum at tiltaket må være ’satt i gang’ senest tre år etter at rammetillatelse er gitt, ellers faller tillatelsen bort. At tiltaket skal være ’satt i gang’ medfører etter departementets syn at selve byggeprosessen, det vil si det fysiske arbeidet, er satt i gang. At byggeprosessen er i gang gjennom at tegninger er utarbeidet og at byggesøknader er innsendt, medfører ikke at byggearbeidene er ’satt i gang’. Det er heller ikke tilstrekkelig for å avbryte fristen at tiltakshaver er meddelt igangsettingstillatelse. Selve tiltaket må også være påbegynt før tre år er gått. Er grunnmur eller fundament oppført, må byggverket sies å være satt i gang. Pedersen med flere legger i ’Plan- og bygningsrett’ side 252 til grunn at det må være utført arbeider som er ledd i selve realiseringen av tiltaket. Rent forberedende arbeid som å rydde vegetasjon vil imidlertid ikke være tilstrekkelig. Det er vanligvis heller ikke tilstrekkelig at byggegropa er gravd ut.»

Som det fremgår, må det vurderes konkret om de arbeidene som er utført er tilstrekkelige til å anse tiltaket for å være «satt i gang», jf. også Ot.prp. nr. 45 (2007-2008) s. 76. Avgjørende er om det er igangsatt fysiske arbeider av et slikt omfang at det er naturlig å betrakte tiltaket som igangsatt. De utførte arbeidene må være knyttet til realiseringen av selve tiltaket. Det er ikke tilstrekkelig kun å ha igangsatt forberedende arbeider. Tilsvarende fremgår av Innjord og Zimmermann (red), Plan- og bygningsloven med kommentarer, 2. utg. 2020 s. 735, og Pedersen mfl., Plan- og bygningsrett, del II, Byggesaksbehandling, håndhevelse og sanksjoner, 3. utg. 2018 s. 81-82.

2. Kommunestyrets begrunnelse for at dispensasjonen ikke er bortfalt
[...]

Kommunestyret har også vist til at «anleggsarbeidene i marka så vidt [var] påbegynt» 11. mai 2019. I svarbrevet hit har kommunen opplyst at disse anleggsarbeidene var forberedende, og besto av «veiutbedring, inntransport av maskiner og brakker, fjerning av vegetasjon og sikring av anleggsområdet». Ombudsmannen er enig i at disse arbeidene ikke knytter seg til realiseringen av selve tiltaket, og at de er av forberedende art. Det fremgår uttrykkelig av proposisjonen s. 83 at rent forberedende arbeider ikke er tilstrekkelig for å anse tiltaket igangsatt, se punkt 1 ovenfor. De nevnte arbeidene er følgelig ikke av betydning for spørsmålet om dispensasjonen er bortfalt.

[...]

https://www.sivilombudet.no/uttalelser/kommunestyrets-konstatering-av-at-dispensasjon-for-utbygging-av-vindkraftverk-i-kjolberget-ikke-er-bortfalt/

Det må altså være "igangsatt fysiske arbeider av et slikt omfang at det er naturlig å betrakte tiltaket som igangsatt". Arbeidene "må være knyttet til realiseringen av selve tiltaket". Fjerning av vegetasjon er ikke tilstrekkelig. Selv graving av byggegrop er visst "vanligvis" ikke tilstrekkelig.

Dette betyr at du ikke kan ta et spadetak eller kappe ned en busk og erklære at tiltaket er satt i gang. "Undersøkelser" er definitivt ikke nok. 

Konsekvensen av å starte arbeidene for sent må være at du bygger uten tillatelse. Dermed risikerer du (eller etterfølgende eier) pålegg om retting fra kommunen.

Rent praktisk er nok det beste å mase på entreprenøren for å starte før fristen løper ut. Selv om det koster litt ekstra.

En annen mulighet er å kontakte kommunen og søke om ny tillatelse. Med litt godvilje fra saksbehandler behøver ikke det ta lang tid, men du må antakelig betale nytt gebyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...