Imaginacíon Skrevet lørdag kl 16:28 Del Skrevet lørdag kl 16:28 Jeg ser gjerne flere ganger på hvor det jeg kjøper er produsert. Og ofte er de beste produktene fra Europa. Null problem med å kjøpe. Naturligvis for en som er glad i Europa som meg. Ser med spenning på fremveksten av europeisk baserte sosiale media. Der har det manglet mye. 1 Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet lørdag kl 17:43 Del Skrevet lørdag kl 17:43 (endret) Boing_80 skrev (På 29.3.2025 den 16.03): Men å velge europeisk så langt det lar seg gjøre er vel noe de fleste kan klare? Ekspander Såklart. Men jeg begynner ikke å drikke Pepsi bare fordi Coca-Cola kommer fra USA når det er Coca-Cola jeg liker best. Det samme med andre produkter og tjenester. Jeg syntes Freia melkesjokolade smaker godt, så derfor fortsetter jeg å kjøpe Freia melkesjokolade. Så "så langt det lar seg gjøre" handler jo om hvor langt den enkelte er villig å gå. Dersom det beste alternativet (mtp pris og kvalitet) til å handle noe for meg er europeisk, så gjør jeg det, hvis det beste alternativet er amerikansk, så gjør jeg det. Et nylig eksempel nå er en britisk nettbutikk jeg har opp gjennom åra kjøpt varer for titusner av kroner fra. Nå har dem med vilje misforstått norske importregler og nekter å selge noe til nordmenn, med mindre minst en enkeltvare i bestilinga koster 3000kr eller mer. En tilsvarende nettbutikk med tilsvarende utvalg finnes i USA som ikke har dette latterlige kravet. Sier seg sjøl hvor jeg handler fra om jeg skal ha et adapter til ~250kr. Jeg tror også at en stor, nasjonal boikott av varer fra eksempelvis Freia vil gå utover uskyldige nordmenn lenge før det går utover dem som det er ment å gå utover - om det i det hele tatt gjør det, og det er ikke noe jeg ønsker å bidra til. Jeg dømmer dog ingen som kjører på med boikott av alt som dem mener har tilknytning til USA. Jeg mener det er viktig å stå for det man mener. Endret lørdag kl 17:44 av Wheeljack 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet lørdag kl 17:47 Del Skrevet lørdag kl 17:47 skaftetryne32 skrev (På 29.3.2025 den 11.53): Freia er eid av amerikanske mondelez, Nidar er eid av orklagruppen, ett enkelt valg i grunn. Ekspander Freia er "made in norway". Og norske Vivaldi bygger på en nettleser-motor fra amerikanske Google. 1 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet lørdag kl 17:49 Del Skrevet lørdag kl 17:49 Wheeljack skrev (På 29.3.2025 den 17.43): Såklart. Men jeg begynner ikke å drikke Pepsi bare fordi Coca-Cola kommer fra USA når det er Coca-Cola jeg liker best. Det samme med andre produkter og tjenester. Jeg syntes Freia melkesjokolade smaker godt, så derfor fortsetter jeg å kjøpe Freia melkesjokolade. Så "så langt det lar seg gjøre" handler jo om hvor langt den enkelte er villig å gå. Dersom det beste alternativet (mtp pris og kvalitet) til å handle noe for meg er europeisk, så gjør jeg det, hvis det beste alternativet er amerikansk, så gjør jeg det. Et nylig eksempel nå er en britisk nettbutikk jeg har opp gjennom åra kjøpt varer for titusner av kroner fra. Nå har dem med vilje misforstått norske importregler og nekter å selge noe til nordmenn, med mindre minst en enkeltvare i bestilinga koster 3000kr eller mer. En tilsvarende nettbutikk med tilsvarende utvalg finnes i USA som ikke har dette latterlige kravet. Sier seg sjøl hvor jeg handler fra om jeg skal ha et adapter til ~250kr. Jeg tror også at en stor, nasjonal boikott av varer fra eksempelvis Freia vil gå utover uskyldige nordmenn lenge før det går utover dem som det er ment å gå utover - om det i det hele tatt gjør det, og det er ikke noe jeg ønsker å bidra til. Jeg dømmer dog ingen som kjører på med boikott av alt som dem mener har tilknytning til USA. Jeg mener det er viktig å stå for det man mener. Ekspander Jeg vil bare si "Den krisen som ikke rammer en selv personlig...". 1 Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet lørdag kl 17:52 Del Skrevet lørdag kl 17:52 Du mener det vil sende et signal, kjør på. Ingen stopper deg. Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet lørdag kl 18:03 Del Skrevet lørdag kl 18:03 (endret) Stoetter kjoep av europeiske varer, men tror jeg, paa grunn av kvaliteten, vil styre unna, en del engelske. Endret lørdag kl 18:05 av Karltorbj Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet lørdag kl 18:07 Del Skrevet lørdag kl 18:07 Neptun1 skrev (På 29.3.2025 den 12.02): Hensikten hadde vært god om det gjaldt boikott av våre fiender - Kina. Men som alltid er det USA som skal hates av venstresiden. Ekspander Har igrunn unngått kinesisk også helt siden bilde/video fra hundefestivalene begynte å dukke opp i norske medier... Nå synes jeg Trump har gått for langt, han oppfører seg som om han er en nyttig idiot for Putin. 1 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet lørdag kl 18:12 Del Skrevet lørdag kl 18:12 DukeNukem3d skrev (På 29.3.2025 den 18.07): bilde/video fra hundefestivalene Ekspander Jeg spyr av dette der men det er ting på gang nå. Har blitt forbud på flere plasser/områder i Kina. Og kampen forsetter.. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå