Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Made with ❤️ i Europe var beskjeden som møtte meg når jeg fyrte opp den norsk utviklede nettleseren Vivaldi for første gang, og det fikk meg til å tenke at vi kanskje trenger en tråd som dette ? 

Hva er europeiske alternativer til amerikanske varer, er de brukbare og er de tilgjengelige i Norge ?

https://vivaldi.com/

Norsk nettleser med blant annet innebygd vpn.

Freia er eid av amerikanske mondelez, Nidar er eid av orklagruppen, ett enkelt valg i grunn.

Noen som har noen gode norske eller europeiske alternativer til amerikanske varer ? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
skaftetryne32 skrev (4 timer siden):

Made with ❤️ i Europe var beskjeden som møtte meg når jeg fyrte opp den norsk utviklede nettleseren Vivaldi for første gang, og det fikk meg til å tenke at vi kanskje trenger en tråd som dette ? 

Hva er europeiske alternativer til amerikanske varer, er de brukbare og er de tilgjengelige i Norge ?

https://vivaldi.com/

Norsk nettleser med blant annet innebygd vpn.

Freia er eid av amerikanske mondelez, Nidar er eid av orklagruppen, ett enkelt valg i grunn.

Noen som har noen gode norske eller europeiske alternativer til amerikanske varer ? 

Fin tråd.

Jeg har begynt å handle denne solsikkeoljen produsert under merket Kernel og opprinnelseslandet er Ukraina. Har så langt fått tak i den på utenlandske matbutikker. Tror det er flere innvandrerbutikker på Grønland i Oslo som selger den. Fikk også  tak i den i Hamar. Tror den koster rundt kr. 29,90 eller 39,90. Langt billigere enn den som selges i norske matbutikker.

95cb5932-fd99-9687-420f-52fcc7a33945?w=8

Endret av Boing_80
  • Liker 5
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (7 minutter siden):

Hensikten hadde vært god om det gjaldt boikott av våre fiender - Kina.

Men som alltid er det USA som skal hates av venstresiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (1 minutt siden):

Hensikten hadde vært god om det gjaldt boikott av våre fiender - Kina.

Hvem snakker om boikott, jeg snakker om et alternativ til amerikanske varer ? 

Neptun1 skrev (1 minutt siden):

Men som alltid er det USA som skal hates av venstresiden.

Det handler mer om trusler mot våre naboer å allierte enn noen innbilte tilhengere av venstresiden. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
TheKims skrev (16 minutter siden):

Har du levd under en stein de siste månedene? Det er ikke snakk om at USA er vår fiende, men er en måte vi vanlige forbrukere kan protestere på galskapen som Trump og co har stelt i stand. De snakker om å annektere land fra alliererte og innfører tariffer på vennligsinnede land. 

Toll er ikke noe nytt. Men mediene skriver ikke om EU-toll (EU er en tollunion) eller skyhøy norsk toll på matvarer, kun om USA fordi norske medier i bunn er USA-fiendtlige.
Snakket om annektering er selvsagt ille - og Trump er ille. Men det handler om å holde hodet kaldt og se litt lengre enn Trump. Noe lettpåvirkelige tydeligvis ikke greier.

Som denne fjotten;
https://www.journalisten.no/solgte-teslaen-i-protest-og-sendte-krass-melding/638328

Solgte Tesla og kjøpte kinesisk el-bil. Kina som er et brutalt diktatur!
Ingen snakker om å boikotte Kina som er Russlands fremste allierte her heller. Skuffende.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (2 minutter siden):

Ingen snakker om å boikotte Kina som er Russlands fremste allierte her heller. Skuffende.

Altså det er ille nok at du for andre gang avsporer tråden, og ikke tilfører noe som helst i forhold til emnet, men er det ikke bare opplagt at man boikotter kina, ja så mye som mulig ? Jeg mener det, om du vil lage en tråd om europeiske alternativer til kinesiske varer så anbefaler jeg at du gjør det, eller faen heller, gjør det her om du vil, men forhold deg litt løst til emnet vi diskuterer i det minste, og ikke alt annet som ikke har noe med emnet å gjøre.  

Faen heller 5 innlegg i tråden og hele emnet handler om noe helt annet 😣

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hei, jeg velger europeisk over amerikansk så godt det lar seg gjøre. Men det er vanskelig å orientere seg. F.eks slik som Freia som egentlig virker norsk, men som er eid av Mondelez.

Reiser snart til EU - land, og blir borte en måneds tid. Der er det enklere å velge lokalt, pga lokale markeder, samt at selvforsyningsgraden er endel høyere enn her hjemme.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Har handlet europeisk så langt det lar seg gjøre i en 10-15 år nå. Mitt utgangspunkt har egentlig ikke vært boikott av andre land, men at jeg har ønsket å støtte opp om arbeidsplasser i Europa.

Når det kommer til valg av bil, sykkel, kjøkkenutstyr, møbler, hvitevarer, osv, har det vært ganske enkelt.

Vanskeligere er det når det kommer til klær og elektronikk. Og ikke minst digitale løsninger. Tenker der at det er greit å bruke amerikansk eller kinesisk så lenge det er open source. Men uansett ikke så lett å få folk fra utenfor IT-bransjen til å ville bruke Signal eller Mastodon...

• Liker 3
Lenke til kommentar
leticia skrev (51 minutter siden):

Hei, jeg velger europeisk over amerikansk så godt det lar seg gjøre. Men det er vanskelig å orientere seg. F.eks slik som Freia som egentlig virker norsk, men som er eid av Mondelez.

Reiser snart til EU - land, og blir borte en måneds tid. Der er det enklere å velge lokalt, pga lokale markeder, samt at selvforsyningsgraden er endel høyere enn her hjemme.

Var heller ikke klar over at Freia er eid av Mondolez. Eneste plassen jeg har sett Mondolez navnet er i Finnland og jeg har stusset litt over at de selger akkurat samme sjokoladen som Freia. Nå er sjokolade uansett så dyrt at det er svartelistet for min del.

Lenke til kommentar
TheKims skrev (36 minutter siden):

Var heller ikke klar over at Freia er eid av Mondolez. Eneste plassen jeg har sett Mondolez navnet er i Finnland og jeg har stusset litt over at de selger akkurat samme sjokoladen som Freia. Nå er sjokolade uansett så dyrt at det er svartelistet for min del.

Jeg er altfor glad i sjokolade. 😄

Men her er andre ting som Mondelez eier...

https://snl.no/Mondelēz

Lenke til kommentar
TheKims skrev (44 minutter siden):

Det står på innpakningspapiret.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid kjøpt produkter fra USA, ofte fordi de rett og slett er bedre enn europeiske varer og har god pris. Grillen min er Amerikansk (Weber), PCen min er amerikansk (AMD og nvidia), mobiltelefonen og nettbrettet er amerikansk (Apple) og mye annet av forskjellig prisnivå, for eksempel klær (Nike) og mat som Burger King.

Og jeg jeg kommer ikke til å endre på det, da jeg heller ikke har noen problemer med Trump eller Musk. Jeg har alltid vært konservativ og aldri likt elbiler, men om jeg noen gang skal kjøpe ny elbil, så har jeg ingen problemer med at det blir en ny Tesla.

Og kinesiske varer kjøper jeg også mye av, fordi veldig mye av det som selges i Norge i dag er "Made in China", selv Volvo er eid av et kinesisk firma og laget i Kina. Kinesiske varer er også billige, og mye av det man trenger får man fra steder som Temu.

Jeg er mer skeptisk til EU enn Russland, Kina og USA, så om jeg kan unngå å kjøpe "Made in EU" så gjør jeg det, men ellers kjøper jeg det jeg har lyst på uansett hvor det kommer fra. Jeg kjøpte for eksempel nylig appelsiner og poteter fra Israel, med god samvittighet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (19 minutter siden):

Jeg har alltid kjøpt produkter fra USA, ofte fordi de rett og slett er bedre enn europeiske varer og har god pris. Grillen min er Amerikansk (Weber), PCen min er amerikansk (AMD og nvidia), mobiltelefonen og nettbrettet er amerikansk (Apple) og mye annet av forskjellig prisnivå, for eksempel klær (Nike) og mat som Burger King.

Og jeg jeg kommer ikke til å endre på det, da jeg heller ikke har noen problemer med Trump eller Musk. Jeg har alltid vært konservativ og aldri likt elbiler, men om jeg noen gang skal kjøpe ny elbil, så har jeg ingen problemer med at det blir en ny Tesla.

Og kinesiske varer kjøper jeg også mye av, fordi veldig mye av det som selges i Norge i dag er "Made in China", selv Volvo er eid av et kinesisk firma og laget i Kina. Kinesiske varer er også billige, og mye av det man trenger får man fra steder som Temu.

Jeg er mer skeptisk til EU enn Russland, Kina og USA, så om jeg kan unngå å kjøpe "Made in EU" så gjør jeg det, men ellers kjøper jeg det jeg har lyst på uansett hvor det kommer fra. Jeg kjøpte for eksempel nylig appelsiner og poteter fra Israel, med god samvittighet.

Ditto! Politikk vil ikke forandre mine kjøpevaner.(unntatt kommunisme) Tross alt vanlige folk lever av å produsere og selge varer.

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...