Gå til innhold

Kommentar: – Lei av å bli skuffet

Anbefalte innlegg

Fenris Helheim skrev:

Noen spill idag er nok litt uoptimale ja. Men ofte så er det folk som syter når de ikke greier å få over 120fps med sitt aldrende hardware. Dragons dogma er ett godt eksempel, der i byene det er mye npcer som krever myyye av cpu siden de skal være mer levende. Noe mange spillere ikke kan forstå att vil bli mer vanligt i framtida med mer levende Ai.

Kjører stødigt 60-70 fps i Monsterhunter wilds på ganske high settings med ett 3080 10g kort og 7800x3d, og er super fornøyd med det og vor stabilt spillet kjører.

Det holder ikke lenger å tro att har man kan klare seg med gammelt/billigt ustabilt hardware til alt det fremtidige, da man kan ikke forvente att spilla skal bli holdt igjen teknisk for dere i evig tid.

Blir som med konsoller, de gamle generasjoner holder igjen de nye alt for lenge. Bytter man ikke så trenger man ikke spille det nyeste.

Og ikke forvent mye store spill som kan kjøre bra på Switch2 med bra grafikk.

Så det poenget eg vil ha mest fram er att folk spesielt på pc, må begynne tenke mere på ossen riggen er bygd og vor delene kommer fra. Eksempelvis jeg kommer aldri til å kjøpe noe fra Zotac. Er og noen harddisker som er bannlyst. Intel prosessorer skjer ikke før de skjerper seg å lager kvalitet igjen. AMD gpu er kanskje bra teknisk, men de som oftest har problemer med krasj og dritt i spill som Space marine 2 er amd folka.

Så neste gang dere skal ha ny pc eller bygge, Sjekk opp hva som er kvalitet og ikke først. Det er irriterende å høre på alt sytet.

Poenget er at utviklere bruker lite tid på optimalisering, fordi de tenker DLSS fikser alt. Se på Stalker 2 foreksempel, der de også tvinger Ray-tracing på. Ray-tracing er krise for bransjen, fordi før kunne man fake et fint vann og refleksjoner med litt timer med programering, mens nå trykker de på en knapp som krever kalkulering av 100 lysstråler som treffer millioner av flater som treffer nye millioner av flater, dette krever alt for mye i forhold til hva man får tilbake i "grafikk".
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TazheI skrev (4 timer siden):

Kanskje ikke relatert til release, men Zelda Tears of the Kingdom har forferdelig ytelse. Det beviser bare at Nintendo også sliter med dette syndromet at de gjør det 1% finere grafikk for 100% dårligere ytelse.

Selv om ytelsen var dårlig så syntest jeg dette spillet va noe av de beste jeg har spilt. Jeg har brukt over 100 timer på det spillet på en Switch Lite. Jeg ønsker minst 60 fps, men ytelse betyr ikke alt.

Lenke til kommentar

Tears of the Kingdom var og er en makt demonstrasjon som viste hva som var mulig å få til på elendig hardware. Å klare å få til noe slikt på en maskin som kjører en 10 år gammel halvkjip mobilchip er sort magi, selv om frameraten tidvis var noe ustabil. Ser frem til å spille dette igjen på Switch 2 med bedre hardware! 

Lenke til kommentar
TazheI skrev (5 timer siden):
Fleskelars skrev (På 29.3.2025 den 12.06):
Kjøp ALDRI spill på utgivelsesdato som er presset frem av aksjonærenes deadline . Når skal folk lære !! Det er pga deg og slike som deg at spillindustrien tillater seg å slippe uferdige spill - folk kjøper de alikevel .

Så du tenker at folk burde vente med å kjøpe GTA 6 når det blir released? Bare sitt i en stol, scroll på tiktok, å bli spoila hele storien du har venta 12år på? Eller hva med elder scroll 6, hadde du klart det?

Slett Tiktok🙂

Lenke til kommentar
TazheI skrev (På 31.3.2025 den 8.58):

Poenget er at utviklere bruker lite tid på optimalisering, fordi de tenker DLSS fikser alt. Se på Stalker 2 foreksempel, der de også tvinger Ray-tracing på. Ray-tracing er krise for bransjen, fordi før kunne man fake et fint vann og refleksjoner med litt timer med programering, mens nå trykker de på en knapp som krever kalkulering av 100 lysstråler som treffer millioner av flater som treffer nye millioner av flater, dette krever alt for mye i forhold til hva man får tilbake i "grafikk".

Du har kanskje noe rett i når det kommer til DLSS, men DLSS o.l føyer seg inn i en lang liste med “fakery” teknikker som først og fremst handler om muliggjørelse av grafikk og effekter med real-time rendering. Shader basert AA kontra SSAA er et annet eksempel som sparer GPU’en for å rendre en stor mengde pixler.

Når det kommer til ray-tracing er ihvertfall RTGI noe som kan spare spill utviklerne for en masse arbeidstimer og penger med å slippe å bake inn lys i omgivelsene, med et bedre resultat for oss forbrukere. Om RT er verdt det kommer ann på hvor mye man setter pris på RT og hvor kraftig hardware man har. Jeg setter ihvertfall pris på f.eks å ikke få SSR artifacting med ting som popper ut og inn av refleksjonene eller cubemaps som bare viser et statisk bilde. En overgangs periode kan være kjedelig, spesielt når det er ingen fallback, noe jeg ikke er noe motstander av, ihvertfall frem til mid-range kort kan kjøre RT akseptabelt i de fleste AAA spill. Det var nok i sin tid eksempler på fixed-function effekter som ble forsømt pga pixel shaders som var veldig krevende i sin tid, men jeg er glad for at vi ikke i dag fortsatt sitter med fixed-function GPU’er og grafikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...