Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er IEEE en fagforening?

Anbefalte innlegg

Jeg var tidligere medlem av Tekna, men jeg følte det eneste jeg fikk igjen var et dyrt Teknisk Ukeblad.

Jeg er meldem av IEEE som er ikke ulik Tekna, men de opererer over hele verden. De har et Chapter-8 for Europa og en avdeling i Norge.

De har en ombudsman og advokater som kan hjelpe med konflikter og juridiske spørsmål.
De har faglig litteratur som overgår TU.
De jobber med bedring av arbeidsforhold for arbeidere.
De jobber med å utvikle og publisere standarder.

Er IEEE en fagforening og kan man trekke i fra kontigent for IEEE på lik linje med Tekna på skatten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lovens utgangspunkt er at kontingenter ikke er fradragsberettiget. Kontingent til arbeidstakerorganisasjoner er fradragsberettiget, men ut fra hva du beskriver er ikke IEEE en arbeidstakerorganisasjon. 

Skatteetatens normer for hva en arbeidstakerorganisasjon er forutsetter at: 

• Organisasjonen i det vesentligste tar seg av medlemmenes lønns- og arbeidsvilkår
  • Organisasjonen må være landsomfattende (ikke regional/lokal)
  • Organisasjonen må ha inngått tariffavtale på vegne av medlemmene (for privat og kommunal sektor)
  • Organisasjonen må ha forhandlingsrett etter tjenestetvistloven (for statlig sektor)

Ut fra hva du beskriver er ikke kulepunkt 1 og 3 oppfylt. 

Til sammenligning er såvidt jeg vet Juristforbundet fagforening etter bestemmelsen mens Advokatforeningen ikke er det. Det er altså norske eksempler på at ikke alle foreninger man er medlem i på grunn av sin profesjon er fagforeninger. 

Endret av krikkert
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Litt off topic men hva betaler en for Tekna? Er selv medlem i NITO og synes det er relativt billig, rundt 500 kroner flatt.

Har tidligere  vært del av foreninger som tar prosent og høye satser.

Tekna koster omtrent det samme, inntil 450 i mnd avhengig av hva lokallaget tar. Ser jeg betaler 463 i mnd til NITO.

https://www.tekna.no/medlemsfordeler/kontingent/

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...