Gå til innhold

Trådløst bredbånd fra Telenor, bytte til mobil bredbåndsruter?

Anbefalte innlegg

Jeg har trådløst bredbånd fra Telenor m/Zyxel NR7101 antenne + wifi forsterkere. Antennen + router er montert på loftet for å unngå å unngå å ha antennen montert på utsiden av huset (WAF).

Jeg leker med tanken om å sette inn SIM-kortet i en mobil bredbåndsruter i stedet, f.eks. Zyxel FWA510, for å slippe å bruke wifi forsterkere.

Vil dette fungere? 

Videoannonse
Annonse

Nei.

Hvis du uansett her ender opp med wifi-forsterkere, hadde det ikke vært bedre å få ruteren ned fra loftet? Å ha dette innendørs er jo ellers ikke å anbefale, og vil kunne bety ganske mye for både hvilket signal du bruker og egentlig hvor mye ressurser du bruker. 

• 2 uker senere...

Selv hadde jeg beholdt Zyxel NR7101 som er en meget god antenne på loftet.
Selve wifi-router/forsterker trenger du ikke ha på loftet, men på en mer sentral plass i hytta (gitt at du kan trekke nettverkskabel som oppnår godkjent WAF)

Bytte til en FWA510 kan fungere gitt at du har meget bra 5G signal, men vil gi lavere hastigheter.

Det vil ikke fungere da SIM-kortet på trådløst bredbånd er koblet mot antennen. 

Gjorde det på gøy da vi flyttet på samme type antenne, Zyxel NR7101, som du har i forbindelse med maling av huset. Puttet SIM-kortet i en Nokia 5G-antenne og fikk aldri signal. Puttet det tilbake i Zyxel’en og da fungerte det med en gang. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...