Gjest 4f01d...5da Skrevet lørdag kl 06:17 Del Skrevet lørdag kl 06:17 Jeg går rett på sak...... Jeg er 31 år og jeg har blitt påvist gallestener (usymptomatisk). Jeg har nylig flyttet inn i en leilighet, og jeg er singel. Ingen kan hjelpe meg om der skulle skje et nødstilfelle, og det er like greit, siden naboene er eldre (senior). Mine 2 spørsmål jeg har er.... 1: Her i Norge, er det ansett som uakseptabelt (for en ensom person) å tilkalle ambulanse under gallesteinanfall? Dette er veldig intense smerter som krever sterke medikamenter om ikke operasjon 2: Hvis jeg ringer ambulansen, hvor sannsynlig er det for at de nekter å gi hjelp, kjefter på meg eller ignorerer meg? Det skal dog sies at jeg kjenner noen som faktisk har fått hjelp av ambulanse bare pga angstanfall, så da skjønner jeg ikke hvordan dette ikke skal være lov. Del dine tanker Anonymous poster hash: 4f01d...5da Lenke til kommentar
Sippe Skrevet lørdag kl 07:25 Del Skrevet lørdag kl 07:25 Jobber som Ambulansearbeider. 1: vil si det er fult ut akseptert å tilkalle ambulanse vist man har sterke smerter hvor egenbehandling ikke hjelper, vi har tidligere måtte hente kollegaer pga samme problematikk. Vi har tilgang på god smertelindring i form av paracet, toradol, morfin/fentanyl og snart ketamin (kan variere noe ut ifra hvor i Norge du befinner deg, men nå har alle ambulansetjenesten i Norge signert om å kjøre med samme medikament oppsett så i løpet av ett år eller to burde dette være standard. 2: hvis du ringer 113 så skal du ikke få kjeft så lenge man ikke misbruker eller åpenbart ringer for tull. Du skal bli vurdert i henhold til medisinsk indeks som er ett oppslagsverk hvor operatøren bestemmer om du får ambulanse eller settes over til legevakt basert på forhåndsdefinerte spørsmål. Ved sterke smerter som ved gallesteinsanfall så blir det som oftest utløst ambulanseoppdrag. 4 1 Lenke til kommentar
Gjest 28932...3f5 Skrevet lørdag kl 16:56 Del Skrevet lørdag kl 16:56 Jeg har hatt gallestein, normalt sett får man jo smertestillende som kan brukes ved anfall av legen. Det falt meg aldri inn å ringe ambulanse for det. I verste fall legevakt med taxi. Det er ingen akutt, akutt situasjon.som jeg ville planlagt ambulansetur for Anonymous poster hash: 28932...3f5 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet lørdag kl 17:23 Del Skrevet lørdag kl 17:23 Så lenge du ikkje kan hjelpe deg sjølv så er det sjølvsagt innafor å ringe etter hjelp. Om du har så sterke smerter at du må ha sterke medisinar eller til og med må opererast så er det fort eit ambulanseoppdrag. Ved slike smerter så vil du i liten grad kunne transportere deg sjølv til f.eks legevakta på ein forsvarleg måte, så då må du ha hjelp. Men det er klart at dersom det er praktisk gjennomførbart å dra på legevakta eller apoteket, eller kanskje også kan vente til du får time hos fastlegen, så skal du sjølvsagt ikkje ringe etter ambulanse. Den situasjonen du legger fram er openbart ein akuttsituasjon. 1 Lenke til kommentar
Gjest 28932...3f5 Skrevet lørdag kl 17:53 Del Skrevet lørdag kl 17:53 The Avatar skrev (27 minutter siden): Så lenge du ikkje kan hjelpe deg sjølv så er det sjølvsagt innafor å ringe etter hjelp. Om du har så sterke smerter at du må ha sterke medisinar eller til og med må opererast så er det fort eit ambulanseoppdrag. Ved slike smerter så vil du i liten grad kunne transportere deg sjølv til f.eks legevakta på ein forsvarleg måte, så då må du ha hjelp. Men det er klart at dersom det er praktisk gjennomførbart å dra på legevakta eller apoteket, eller kanskje også kan vente til du får time hos fastlegen, så skal du sjølvsagt ikkje ringe etter ambulanse. Den situasjonen du legger fram er openbart ein akuttsituasjon. Nja, operasjon ja, etter ørten mnd på venteliste, man får ikke operasjon av dette på dagen. Jeg synes bare det er veldig spesielt å hypotetisk forestille seg akkurat ambulanse hvis en slik situasjon skulle oppstå. Selv for oss aleneboende er det som regel ok å ta taxi til legevakt. Jeg gjorde det selv, flere ganger. Først ønsker de jo at man prøver medikamenter hjemme. Anonymous poster hash: 28932...3f5 Lenke til kommentar
Gjest 28932...3f5 Skrevet lørdag kl 18:02 Del Skrevet lørdag kl 18:02 Gjest 28932...3f5 skrev (8 minutter siden): Nja, operasjon ja, etter ørten mnd på venteliste, man får ikke operasjon av dette på dagen. Jeg synes bare det er veldig spesielt å hypotetisk forestille seg akkurat ambulanse hvis en slik situasjon skulle oppstå. Selv for oss aleneboende er det som regel ok å ta taxi til legevakt. Jeg gjorde det selv, flere ganger. Først ønsker de jo at man prøver medikamenter hjemme. Anonymous poster hash: 28932...3f5 Forutsetter selvsagt at man vet hva smerten er Anonymous poster hash: 28932...3f5 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet lørdag kl 19:41 Del Skrevet lørdag kl 19:41 Gjest 4f01d...5da skrev (13 timer siden): Jeg går rett på sak...... Jeg er 31 år og jeg har blitt påvist gallestener (usymptomatisk). Jeg har nylig flyttet inn i en leilighet, og jeg er singel. Ingen kan hjelpe meg om der skulle skje et nødstilfelle, og det er like greit, siden naboene er eldre (senior). Mine 2 spørsmål jeg har er.... 1: Her i Norge, er det ansett som uakseptabelt (for en ensom person) å tilkalle ambulanse under gallesteinanfall? Dette er veldig intense smerter som krever sterke medikamenter om ikke operasjon 2: Hvis jeg ringer ambulansen, hvor sannsynlig er det for at de nekter å gi hjelp, kjefter på meg eller ignorerer meg? Det skal dog sies at jeg kjenner noen som faktisk har fått hjelp av ambulanse bare pga angstanfall, så da skjønner jeg ikke hvordan dette ikke skal være lov. Del dine tanker Anonymous poster hash: 4f01d...5da Hvorfor i all verden skulle de kjefte på/ignorere en person med sterke smerter ? Når det er sagt ville jeg nok ringt legevakten først….. Lenke til kommentar
PosteMonopolet Skrevet lørdag kl 20:22 Del Skrevet lørdag kl 20:22 Helt greit å ringe 113 hvis du føler det er nød. 1 Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet lørdag kl 20:27 Del Skrevet lørdag kl 20:27 Du SKAL ringe. Dette kan gå skikkelig galt. Jeg holdt på å dø, men ble reddet av kona mi, som er sykepleier. Lenke til kommentar
leticia Skrevet lørdag kl 20:28 Del Skrevet lørdag kl 20:28 Gjest 4f01d...5da skrev (14 timer siden): Jeg går rett på sak...... Jeg er 31 år og jeg har blitt påvist gallestener (usymptomatisk). Jeg har nylig flyttet inn i en leilighet, og jeg er singel. Ingen kan hjelpe meg om der skulle skje et nødstilfelle, og det er like greit, siden naboene er eldre (senior). Mine 2 spørsmål jeg har er.... 1: Her i Norge, er det ansett som uakseptabelt (for en ensom person) å tilkalle ambulanse under gallesteinanfall? Dette er veldig intense smerter som krever sterke medikamenter om ikke operasjon 2: Hvis jeg ringer ambulansen, hvor sannsynlig er det for at de nekter å gi hjelp, kjefter på meg eller ignorerer meg? Det skal dog sies at jeg kjenner noen som faktisk har fått hjelp av ambulanse bare pga angstanfall, så da skjønner jeg ikke hvordan dette ikke skal være lov. Del dine tanker Anonymous poster hash: 4f01d...5da Hei. Et av barna mine ble hentet i ambulanse pga dette. Men da var hen passasjer i en bil, og det var usikkert hva dette var, de mistenkte noe med hjertet. Legevakten og drosje / privat transport kan være et alternativ. Men jeg tror ikke det er et problem å ringe 1 1 3 heller. De sier evt til deg hvis de mener legevakt er et bedre alternativ for deg. Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet lørdag kl 20:29 Del Skrevet lørdag kl 20:29 Vennligst kutt ut synsingen, og vurderinger frem og tilbake. Dette er alvorlige greier. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet lørdag kl 20:31 Del Skrevet lørdag kl 20:31 14 hours ago, Guest 4f01d...5da said: 1: Her i Norge, er det ansett som uakseptabelt (for en ensom person) å tilkalle ambulanse under gallesteinanfall? Det er akseptabelt. Har sjølv opplevd at AMK sender ambulanse for samboer sine gallesteinsanfall, der årsak var kjent. 14 hours ago, Guest 4f01d...5da said: 2: Hvis jeg ringer ambulansen, hvor sannsynlig er det for at de nekter å gi hjelp, kjefter på meg eller ignorerer meg? Nekter, kjefter eller ignorerer gjer dei ikkje. Men om det er kjent at det er gallesteinsanfall, og AMK vurderer det til det, så vil åpenbart AMK kunne konkludere med at andre oppdrag haster meir, og at du må vente, eventuelt ta taxi til legevakt/sjukehus. Er ambulansane opptatt med hjerteinfarkt vil du måtte vente, for å sei det slik. Men - ikkje ver redd for å ringe 113! Dei som jobber der er veldig godt trent på å prioritere, og så lenge det ikkje er åpenbar tulleringing vil du få hjelp! 1 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet lørdag kl 20:35 Del Skrevet lørdag kl 20:35 (endret) Jeg har hatt gallestein, og det var helt jævlig. Veldig sterke brystsmerter. Tror ikke jeg har hatt det vondere noen gang. Dro til legevakt. Jeg har også hatt andre brystsmerter som ikke var like ille, og da ringte jeg 113, og da insisterte de på å komme for å hente meg. Endret lørdag kl 20:49 av RRhoads 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet lørdag kl 20:44 Del Skrevet lørdag kl 20:44 RRhoads skrev (9 minutter siden): Jeg har hatt gallestein, og det var helt jævlig. Veldig sterke brystsmerter. Tror ikke jeg har hatt det vondere noen gang. Dro til legevakt. Jeg har også hatt andre brystsmerter som ikke var like ille, og da ringte jeg 112, og da insisterte de på å komme for å hente meg. Ringte du 112 for helsehjelp ? Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet lørdag kl 20:49 Del Skrevet lørdag kl 20:49 Vokteren skrev (3 minutter siden): Ringte du 112 for helsehjelp ? Mente selvfølgelig 113. Men 112 hadde ikke vært feil det heller. Man blir satt over til riktig sted. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet lørdag kl 21:28 Del Skrevet lørdag kl 21:28 Gjest 4f01d...5da skrev (15 timer siden): 1: Her i Norge, er det ansett som uakseptabelt (for en ensom person) å tilkalle ambulanse under gallesteinanfall? Dette er veldig intense smerter som krever sterke medikamenter om ikke operasjon 2: Hvis jeg ringer ambulansen, hvor sannsynlig er det for at de nekter å gi hjelp, kjefter på meg eller ignorerer meg? 1: Når du ringer 113, er det kvalifisert helsepersonell som tar telefonen. De vil, basert på de opplysningene de får fra deg vurdere om det skal sendes en ambulanse eller ikke. Derfor er det bare å ringe - det er jo derfor de er der. (Jeg mener ikke at man skal ringe 113 for absolutt alt, men har man så vondt at man ikke klarer å hjelpe seg selv, og ikke komme seg til legevakten selv, er det helt klart innenfor) 2: Hvis du ringer 113, og de sender en ambulanse, kommer de ikke til å ignorere eller kjefte. 1 Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet søndag kl 00:37 Del Skrevet søndag kl 00:37 Hei! Jeg tar utgangspunkt i at du har snakket grundig om dette med din lege, og dersom du har hatt tilbakevendende anfall er du kanskje allerede i kø for operasjon? Dersom du har gallesten, er det sannsynlig at du vil komme til å oppleve smerter igjen. Da er det lurt å ha smertelindrende medisiner hjemme slik at raskt og enkelt kan behandle smerteanfallene når de oppstår. Om du samtidig skulle få feber, eller at smertestillende ikke virker, så kan det være behov for en legevurdering. Om det ikke er snakk om en livstruende situasjon, så ville jeg ringt legevakten. Husk at de også rekvirerer ambulanse om det er behov for dette. Ofte er det fint med en Taxi. Det er viktig å si at ambulansen er vår akuttmedisinske ressurs, og de er også begrenset. Dersom man bor langt uti distriktet, kan det være èn ambulanse i drift som dekker et stort område, mens i byene er det flere ambulanser i drift samtidig. De bør være forbeholdt alvorlige og livstruende tilstander. Om en person får hjertestans eller en tilstand som innen kort tid kan føre til død, så bør helst ikke ambulansene være opptatt med andre pasienter som likegodt kunne sittet i en taxi. Jobben med å sortere ut hvem som skal ha ambulanse eller taxi er det AMK eller legevakten som gjør, MEN publikum vil i stor grad også påvirke hvilken hjelp de får. Det er ikke alle som er helt ærlige når de ber om hjelp og dramatiserer situasjonen sin mer enn realiteten tilsier, og dette gjør arbeidet for operatøren hos legevakt eller 113 svært vanskelig, og kan ofte føre til at man sender ambulanse uten at det er nødvendig. 1 Lenke til kommentar
Ajnor Skrevet søndag kl 04:45 Del Skrevet søndag kl 04:45 Jeg ble hentet med ambulanse, og sendt rett på sykehus pga veldig store smerter. De smertene hadde vart noen dager og jeg holdt på å bli koko. Hadde en stein sittende fast i gallerøret(?) De fjernet steinen og opererte bort galleblæren en uke etterpå. Ringte ikke 113, men legevakt. Ble behandlet veldig bra helt fra ambulansen kom til jeg dro hjem en uke etterpå. Så ja, har du så store smerter og ingen annen mulighet å komme deg på legevakten så kan de sende ambulanse. Lenke til kommentar
November79 Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Jeg ville ringt legevakta. 113 ringer man kun i nødsituasjon. Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Jeg holdt på å dø av gallestein. Det er en nødsituasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå