Gå til innhold

Hvordan kan USA annektere Grønland?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan USA kunne annektere Grønland dersom et stort flertall der er imot? 

En kan tenke seg at amerikanske soldater rusler rundt i bygder på Grønland, men ville man måtte skifte ut lokale myndigheter på Grønland med amerikanere fra for eksempel Texas? Det virker rart. Jeg antar at amerikanerne ikke ville innføre noen form for frykt-regime på Grønland der de setter folk i fengsel dersom de motsier dem på noen måte. Så amerikanerne måtte vel satse på gullrot og ikke pisk.

En mulighet er å stoppe dansk øknomisk bistand og erstatte det med noe bedre ?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke forvente fornuft på noen som helst måte fra Trump og co.

Han har hatt lyst å bruke militæret mot sivile i flere år, men stoppes av at han ikke klarer å holde en tanke mens han krysser dørene mellom to rom.

Nå har han en gruppe syke sykofantiske elefanter rundt rundt seg som fungerer som hurkommelsen hans og kan fortelle ham eksakt hva han holdet på med før lunsj eller han så 4 timer med kabel-TV på kontoret, som betyr at han kan realisere drømmen sin om sin egne invasjon, i sandkassestørrelsen som passer for det mentale nivået hans.

Slik sett er Grønnland desverre perfekt: Det kan bli hans Ukraina, når han leker Hitler eller Putin.

Problemet hans er de voksne menneskene som fremdeles er igjen i det amerikanske statsapparatet; dommere og militæret.

Republikanske senatorer er sannsynligvis for verdiløse til at man kan forvente at de pisser på grunnloven om den settes i flammer, men noen av dem har grodd ryggmarg de senere måneder -- nå er det bare å gro ryggraden som gjenstår.
Men jeg forventer ikke moralsk evolusjon av ryggrad i løpet av de neste månedene, slikt tar millioner av år.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

De kan bare ikke gjøre det, det ville utløse en katastrofe i den vestlige verden og sannsynligvis bety åpenlys militær konfrontasjon mellom to NATO land. Når Trump sier "just gotto have it" mener han nok de store mineral forekomstene som finnes der, og det er som kjent billigere å ta noe med makt enn å skulle måtte forhandle om det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nja, rekner med at USA(Trump) kjem til å presse Danmark og EU til å overlate Grønland til USA. Så er det bare eit spørsmål om pris før mange nok stemmer på at Grønland blir ein stat av USA. Ukraina og Russland kan sjå ut som brikker i deler av dette spillet om å presse Danmark og EU. Synast og som at Russland meiner seg berettiget meir makt i nord, dvs Svalbard ligger ann til å glippe ut av hendene på Norge. Vanskelig å tru at USA kan gå med på ei slik utvikling, men Trump kan være den som gjere det mulig for Putin og Russland. 

Nå kan man jo alltids håpe på at England, Frankrike + fleire(Canada, Tyskland osv) står opp for Ukraina og jager Putin og Russland ut av Ukraina samt setter ein stopper for Trump's slue måte å ta Grønland...

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet var *hvordan* kunne USA/Trump gå frem dersom de virkelig forsøkte å annektere Grønland?

Kunne det bli nødvendig å bruke fysisk/psykisk vold dersom de aller fleste på Grønland var imot annektering? Man kunne jo tenke seg et scenarie  der amerikanskje soldater bare ruslet rundt i bygder på Grønland uten å kunne gjøre noe spesielt? 

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (1 time siden):

Så situasjonen er slik at dersom gullrot ikke fungerer så er utstrakt pisk/vold (frykt-regime) eneste alternativ?

Eller å gi opp da 🙂

Fri barneoppdragelse? Mange som har det. Som du sier. Å gi etter. Det kan lett bli NATO sin endelige beslutning, unngå WW3.

Forøvrig er militærmakt heller ikke spesielt.gratis. Vi kan håpe at hans økonomiske sans er i retning Thon. Men jeg synes Åse at tullingen stort sett er ganske investerings villig. Kan Grønland bli en investering det er verdt å satse på?

Men selv den største idiot der borte i cowboy - land ser katastrofen i dette. Problemet er at Trump kan overbevise et folk med sinnssvake argumenter. Jeg tenker derfor det er helt i det blå hva som skjer via dette menneske. Hører han på rådgivere i det hele tatt. Tipper nei. Da kan kanskje hans konsekvent-løse beslutninger skje. Ja, militærmakt.

Lenke til kommentar
Maabren skrev (På 29.3.2025 den 13.24):

Nja, rekner med at USA(Trump) kjem til å presse Danmark og EU til å overlate Grønland til USA. Så er det bare eit spørsmål om pris før mange nok stemmer på at Grønland blir ein stat av USA.

Grønland har for få innbyggere til å opptas som stat. I en tenkt situasjon som at USA anekterer(noe jeg selv tror er fullstendig usannsynlig)vil det heller få status som teritorium slik som Samoa og Virgin Island(som forøvrig også var dansk i sin tid).

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Maabren skrev (På 29.3.2025 den 13.24):

Nja, rekner med at USA(Trump) kjem til å presse Danmark og EU til å overlate Grønland til USA. Så er det bare eit spørsmål om pris før mange nok stemmer på at Grønland blir ein stat av USA. Ukraina og Russland kan sjå ut som brikker i deler av dette spillet om å presse Danmark og EU. Synast og som at Russland meiner seg berettiget meir makt i nord, dvs Svalbard ligger ann til å glippe ut av hendene på Norge. Vanskelig å tru at USA kan gå med på ei slik utvikling, men Trump kan være den som gjere det mulig for Putin og Russland. 

Nå kan man jo alltids håpe på at England, Frankrike + fleire(Canada, Tyskland osv) står opp for Ukraina og jager Putin og Russland ut av Ukraina samt setter ein stopper for Trump's slue måte å ta Grønland...

Tydelig at Putin og Trump lider av samme overbevisning, nemlig at Europa er i moralsk og militært forfall.
EU har blitt så svakt og degenerert at de skjelver i buksene av den minste maktdemonstrasjon og det er bare å forsyne seg.
Unionen overlever for tiden kun på ressursrike lands nåde. 

Putin har vel snart innsett at han bommet med antagelsen i Ukraina. Nå er det på høy tid at Trump lærer det samme på Grønland.

• Liker 2
Lenke til kommentar
lada1 skrev (På 30.3.2025 den 6.51):

Spørsmålet var *hvordan* kunne USA/Trump gå frem dersom de virkelig forsøkte å annektere Grønland?

Kunne det bli nødvendig å bruke fysisk/psykisk vold dersom de aller fleste på Grønland var imot annektering? Man kunne jo tenke seg et scenarie  der amerikanskje soldater bare ruslet rundt i bygder på Grønland uten å kunne gjøre noe spesielt? 

Det er mange måter å presse frem en endring for Grønland, både økonomisk, militært og politisk.
EU har satt seg selv i en særdeles svak forhandlingsposisjon gjennom sine lite realpolitiske veivalg.

Trump er troende til å la sentral-europa seile sin egen sjø hvis han bare får kontroll over et tynt befolket Grønland

Lenke til kommentar
Vokteren skrev (2 timer siden):

Trump er troende til å la sentral-europa seile sin egen sjø hvis han bare får kontroll over et tynt befolket Grønland

Han fortsetter å si at han skal ha Grønland men jeg har ikke klart å finner ut hvordan han tenker å gjøre det. Noen vet mer om hvordan han tenker å gå fram?

Lenke til kommentar
LBe skrev (9 minutter siden):

Han fortsetter å si at han skal ha Grønland men jeg har ikke klart å finner ut hvordan han tenker å gjøre det. Noen vet mer om hvordan han tenker å gå fram?

I teorien kan USA invadere Grønland og ta området med makt. Det ville som nevnt tidligere utløst artikkel 5, men i praksis ville øvrige Nato-land ikke seriøst vurdere en væpnet konflikt med USA. Om USA tar Grønland med makt vil ingen stoppe dem.

Men en slik handling, i praksis en kortvarig erobringskrig mot en alliert, ville fullstendig ødelegge USAs rykte og ødelegge NATO. Det er ikke realistisk at USA vil gå til et slikt skritt, selv om Trump antyder at han kan gjøre det.

Det mest realistiske er at USA på en eller annen måte oppnår Danmarks/Grønlands velsignelse til å overta Grønland. Dette må eventuelt skje gjennom kjøp, et folkekrav fra grønlands innbyggere eller annen avtale som tvinges gjennom (tollsatser osv).

Lenke til kommentar
18 minutes ago, LBe said:

Det er vel bare å gå inn med masse folk og utstyr på og rundt øya. Før noen andre gjør det.

spacer.png

Endret av Ove38
Lenke til kommentar
lada1 skrev (På 29.3.2025 den 5.49):

Jeg lurer på hvordan USA kunne annektere Grønland dersom et stort flertall der er imot? 

En kan tenke seg at amerikanske soldater rusler rundt i bygder på Grønland, men ville man måtte skifte ut lokale myndigheter på Grønland med amerikanere fra for eksempel Texas? Det virker rart. Jeg antar at amerikanerne ikke ville innføre noen form for frykt-regime på Grønland der de setter folk i fengsel dersom de motsier dem på noen måte. Så amerikanerne måtte vel satse på gullrot og ikke pisk.

En mulighet er å stoppe dansk øknomisk bistand og erstatte det med noe bedre ?

Det å annektere et territorium er noe ethvert land kan gjøre ensidig. Russland har f.eks. annektert de fylker i Ukraina de har fått militært fotfeste i. Dette betyr ikke annet enn at Russland nå anser disse fylkene som del av Russland. 

Hvor effektivt det er å annektere andres territoroer kommer an på hvor sterk du er militært og hvordan resten av verden ser på dette. 

Jeg er ikke i et øyeblikks tvil om at Trump er troende til, og at det republikanske partiet vil servilt la ham få lov til, å sende amerikanske militære styrker til Grønland for å ta kontrollen over øya. Se bare hvor rå og brutal han er overfor Ukraina ved at han bruker amerikanske hjelpeforsyninger landet er avhengige av til å tvinge igjennom en "frivilig" avtale som gir USA eiedomsrett til en stor andel av landets naturressurser. En som gjør slikt er troende til hva som helst.

Trump og hans bevegelse er blitt en trussel for oss alle. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (2 minutter siden):

Det er ikke realistisk at USA vil gå til et slikt skritt, selv om Trump antyder at han kan gjøre det.

Jeg er dessverre redd du tar feil i dette. 

Grønlenderne har talt, de vil ikke inn i USA. Danmark vil ikke selge. Skal Trump få viljen sin her må han ty til hardere midler. Jeg er redd de kommer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Tronhjem said:

Jeg er dessverre redd du tar feil i dette. 

Grønlenderne har talt, de vil ikke inn i USA. Danmark vil ikke selge. Skal Trump få viljen sin her må han ty til hardere midler. Jeg er redd de kommer. 

Ikke nødvendigvis. Russland gikk inn på Krim halvøya uten noen harde midler februar 2014.

Også Kina bare tar øyer som ikke er deres. Forskjellen er at Grønland er verdens største øy. Og den øya vil tydeligvis USA ha.

Endret av Ove38
Lenke til kommentar
LBe skrev (42 minutter siden):

Mulighetene er mange.
Han kan følge Putins eksempel ved å lage en «folkeavstemming» etter å ha solgt inn rosenrøde fremtidsutsikter for grønlenderne.
Han kan lage en «torskekrig» som EU presset Island med på 60-70tallet.
Han kan lage en blokkade / tollmur for ikke-amerikanske transportører og skylde på noe helt absurd.
Han kan fremprovosere en aksjon fra Russland som medfører en langvarig reaksjon fra USA.

Svake Grønland har plutselig forstått at skilsmissen fra Danmark får realpolitiske konsekvenser og at de ikke kan stå alene.
Trump har vist seg som en uforutsigbar og useriøs samarbeidspartner.
Det smarteste de kan gjøre for å ikke ekskalere spenningen er nok å videreutvikle sameksistensen med Danmark

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (På 30.3.2025 den 6.51):

Det som er vanskeleg er at Trump er vanskeleg å forutsjå, men eg vil nok tru at ei annektering vil skje utan behov for militære operasjonar. For på tilsvarande måte så har eg vanskeleg for å sjå at Danmark vil svare på Amerikansk annektering med vold. Om Amerikanarane kjem til Grønland og startar å bygge hus og militæranlegg utan å søke om løyve så vil nok ikkje Danmark svare med å skyte mot amerikanske byggningsarbeidarar som tek seg til rette.

Det nærmaste eg kan sjå for meg av militær operasjon er at enten USA eller Danmark setter opp ei handelsblokkade med krigsskip der enten danskane gjer det for å holde amerikanerane unna, eller at USA gjer dette for å hindre danskane i å kome til Grønland.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...