Spillredaksjonen Skrevet lørdag kl 02:00 Del Skrevet lørdag kl 02:00 The Holy Gosh Darn ble årets norske spill Her er vinnerne av Spillprisen. Les hele saken på Gamer.no» Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet lørdag kl 11:47 Del Skrevet lørdag kl 11:47 Av nysgjerrighet; Hvor mange norske spill kom det egentlig i år? Jeg ser jo at enkelte spill som har fått temmelig dårlig mottagelse er nominert i flere kategorier og til og med vinner noen, og får jo da litt inntrykk av at utvalget er så lite at en så detaljert pris er litt unødvendig. Jeg mener, når "Dustborn" er nominert til årets spill virker utvalget ganske begrenset, men mulig dette likevel er nyttig for bransjen? 3 Lenke til kommentar
ps5 Skrevet lørdag kl 13:00 Del Skrevet lørdag kl 13:00 (endret) Wow, norsk spillbransje må være rimelig kjørt inntekts-messig hvis disse titlene vinner. Endret lørdag kl 13:01 av ps5 2 Lenke til kommentar
Alpred93 Skrevet lørdag kl 14:45 Del Skrevet lørdag kl 14:45 ps5 skrev: Wow, norsk spillbransje må være rimelig kjørt inntekts-messig hvis disse titlene vinner. Hva er greia med at folk er avhengig av negativitet. 4 1 Lenke til kommentar
Lush Skrevet lørdag kl 14:49 Del Skrevet lørdag kl 14:49 Skulle gjerne likt å leste kriterier, og begrunnelse for de ulike prisene. Fant ikke noe på arrangørens hjemmesider. Så da blir dette veldigt hult, selv om jeg forstår at Norsk Spillindustri er liten og det kan gå langt mellom lanseringer. I søkingen fant jeg og den Danske utgaven, og denne var mye bedre lagt opp. https://spilprisen.dk/en/about-us/ (mye mer innbydende spill her btw.., noe få av de norske nominerte kan vise til i salg) I motsetning til https://www.virke.no/bransjeomrade/produsentforeningen/spillprisen/pamelding/ det nærmeste jeg fant til noe kriterie.. Så stort forbedrings potensiale, ellers gir det lite mening å ha slike utdelinger utenom for industrien selv.. Til neste gang, så er det vel ganske klart at Dune Awakening vil ta de fleste priser... men Flåklypa oppussingen bør tas med, for å gi litt konkurranse :D Lenke til kommentar
Lush Skrevet lørdag kl 15:00 Del Skrevet lørdag kl 15:00 Alpred93 skrev (3 minutter siden): ps5 skrev (1 time siden): Wow, norsk spillbransje må være rimelig kjørt inntekts-messig hvis disse titlene vinner. Ekspander Hva er greia med at folk er avhengig av negativitet. Fordi vi vil ha gode og intressante spill. Norsk Spillindustri blir solid støttet av skattepenger, hvor hovedformålet er å få stablet opp en industri som kan stå på egne bein. Men når mange av de nominerte og noen av vinnerne er spill som ikke har noe marked, så viser det til en dyster trend. Men det er håp - https://www.nfi.no/nyheter/21-millioner-kroner-til-ni-spill Selv ser jeg fram til Yield! Fall of Rom(early access), og Life Below 1 1 Lenke til kommentar
SirRobert Skrevet lørdag kl 15:02 Del Skrevet lørdag kl 15:02 Alpred93 skrev (12 minutter siden): ps5 skrev (1 time siden): Wow, norsk spillbransje må være rimelig kjørt inntekts-messig hvis disse titlene vinner. Ekspander Hva er greia med at folk er avhengig av negativitet. Er det blitt sånn nå at hvis folk er kritiske så er man avhengig av negativitet? Bruken påpeker jo bare at norsk spillbransje sliter med å lage titler som gjør det like bra som f.eks vårt naboland Sverige. 1 1 Lenke til kommentar
ps5 Skrevet lørdag kl 15:11 Del Skrevet lørdag kl 15:11 21 minutes ago, Alpred93 said: Hva er greia med at folk er avhengig av negativitet. Det må da være lov å påpeke at vinnertitler ikke genererer mer inntekter og interesse enn et middels hobbyprosjekt for en enkel indie-utvikler. Dette er som andre påpeker i stor grad statsfinansiert med skattekroner som kommer fra meg og muligens også deg. 2 Lenke til kommentar
Feenyx Skrevet lørdag kl 17:53 Del Skrevet lørdag kl 17:53 4 hours ago, ps5 said: Wow, norsk spillbransje må være rimelig kjørt inntekts-messig hvis disse titlene vinner. Grafen der sier jo bare noe om popularitet på et gitt tidspunkt, og absolutt 0 om kvaliteten på det. Mener du virkelig at f.eks. Bad Rats er et bedre spill enn Gosh Darn fordi tallene er høyere? Folk må slutte å ha så teite fordommer basert på helt irrelevante ting. 1 1 Lenke til kommentar
ps5 Skrevet lørdag kl 17:56 Del Skrevet lørdag kl 17:56 Just now, Feenyx said: Grafen der sier jo bare noe om popularitet på et gitt tidspunkt,Folk må slutte å ha så teite fordommer basert på helt irrelevante ting. Mener du virkelig at hvorvidt et spill når faktiske kunder som er villige til å betale for det er uten relevans for en produksjon som mottar store mengder norsk og europeisk støtte? 1 1 Lenke til kommentar
Alpred93 Skrevet lørdag kl 18:12 Del Skrevet lørdag kl 18:12 ps5 skrev: Just now, Feenyx said: Grafen der sier jo bare noe om popularitet på et gitt tidspunkt,Folk må slutte å ha så teite fordommer basert på helt irrelevante ting. Mener du virkelig at hvorvidt et spill når faktiske kunder som er villige til å betale for det er uten relevans for en produksjon som mottar store mengder norsk og europeisk støtte? For steam er den ene og endelige sannheten her? 2 Lenke til kommentar
ps5 Skrevet lørdag kl 18:21 Del Skrevet lørdag kl 18:21 7 minutes ago, Alpred93 said: For steam er den ene og endelige sannheten her? Dette var tallene jeg kunne finne. Du er selvsagt velkommen til å finne og presentere tall for andre plattformer. 1 1 Lenke til kommentar
Håvard Skrevet lørdag kl 19:14 Del Skrevet lørdag kl 19:14 Holy Gosh Darn får gode skussmål også utenfor landegrensen. Det er en nisjesjanger, men det virker som folk liker det? https://www.metacritic.com/game/the-holy-gosh-darn/ https://opencritic.com/game/17366/the-holy-gosh-darn/reviews https://store.steampowered.com/app/1466230/The_Holy_Gosh_Darn/ 1 1 Lenke til kommentar
havchr Skrevet lørdag kl 23:21 Del Skrevet lørdag kl 23:21 5 hours ago, ps5 said: Mener du virkelig at hvorvidt et spill når faktiske kunder som er villige til å betale for det er uten relevans for en produksjon som mottar store mengder norsk og europeisk støtte? Det er forskjell på å ikke ha noe marked, og at man misslykkes i å være synlig og nå potensielle kjøpere. Spillbransjen er generelt veldig hit-drevet, og da blir det ofte sånn at veldig mange spill drukner i et saturert marked, mens et ganske lite fåtall av spill stikker av med storeslem i fortjeneste. For et spill som Holy-Gosh-darn , kan man anta sånn ca, at salgstallene til de nye monkey-island-utgivelsene kanskje kan være en pekepinn på "market-cappen". Enda viktigere når det kommer til underholdning og kulturprodukter, er at de som lager spillet - bryr seg om det de lager - det er den eneste måten å få gode produkter på. Såklart er det relevant for en produksjon å oppnå økonomisk sukksess. Dessverre er det vanskelig å ha en sikker oppskrift på hva som treffer markedet når det kommer til innhold, og å være synlig promotert. Hvis det er skattepenge-bruken som skal arresteres, så er finansiering av dataspill en så mikroskopisk del av statsbudsjettet at dersom et norsk spillstudio hadde fått en mega-hit - så hadde skatteinntektene på firmaet fint dekket inn utgiftene staten har på kulturstøtte. Til og med uten mega-hits, så betaler man allerede inn en del av belølpet tilbake til staten gjennom arbeidsgiveravgift og selskapsskatt. 1 1 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet lørdag kl 23:29 Del Skrevet lørdag kl 23:29 Norsk spill industri lider av det samme norsk film industri gjorde til utpå 90 tallet eller senere. Det er smalt og går hardt på kunst. Jeg er helt for at sånne spill skal lages. Men ikke bare sånne spill. Vi kan ha søndagsengler OG Max Manus. Også ikke norsk spill industri. Tenk et norsk produsert viking spill ala det Tsjekkiske Kingdom Come. Der vi har vikinger som ser og oppfører seg som vikinger. I stedet for Vikings/last kingdom klone spillene vi er servert, som AC valhalla. Norsk viking historie er full av masse som er perfekt for en realistisk RPG ala KC spillene. 2 1 Lenke til kommentar
Early Skrevet søndag kl 12:18 Del Skrevet søndag kl 12:18 Litt uærlige og misvisende fremstillinger folk kommer med i kommentarer om bransjen her, når dere velger å bare trekke frem de spillene som har truffet dårligst på Steam av de nominerte: Snufkin har solgt godt over 100 000 kopier, mye tyder på at de antakeligvis nærmer seg dobbelte av dette eller mer nå. Dette spillet traff markedet godt! 1250 peak concurrent players. Skald, enda en hit fra i fjor, har også solgt mange titusener eksemplarer på Steam, også godt over 1000 peak concurrent players. Fruitbus gjør det ok, med ganske stødig publikumengasjement. Hvorfor velger dere bare å sette lys på spillene som ikke traff så godt? Dustborn vant pris for visuelle stil, du kan si hva du vil om spillet, men det ser bra ut. Holy Gosh Darn har blitt kritikerrost og anerkjent, men desverre har ikke de truffet markedet. Dette er heller ikke uvanlig, at prisvinnende spill ikke blir de største publikumssuksessene. Alan Wake 2, nå nylig såvidt klart tjene inn utviklingskostadene... det spillet har fått MYE omtale. Norsk bransje ER liten, den blir neppe større og bedre om det norske publikumet først og fremst er interessert i å snakke ned produktene som skapes her. Om politikere/investorer bare leser kommentarer som latterligjør bransjen (og ofte er misvisende), så er det kanskje mindre vilje til å satse på bransjen sånn at man kan skape de store kule spillene i fremtiden? 1 Lenke til kommentar
ps5 Skrevet søndag kl 12:27 Del Skrevet søndag kl 12:27 7 minutes ago, Early said: Litt uærlige og misvisende fremstillinger folk kommer med i kommentarer om bransjen her, når dere velger å bare trekke frem de spillene som har truffet dårligst på Steam av de nominerte: Snufkin har solgt godt over 100 000 kopier, mye tyder på at de antakeligvis nærmer seg dobbelte av dette eller mer nå. Dette spillet traff markedet godt! 1250 peak concurrent players. Skald, enda en hit fra i fjor, har også solgt mange titusener eksemplarer på Steam, også godt over 1000 peak concurrent players. Fruitbus gjør det ok, med ganske stødig publikumengasjement. Hvorfor velger dere bare å sette lys på spillene som ikke traff så godt? Dustborn vant pris for visuelle stil, du kan si hva du vil om spillet, men det ser bra ut. Holy Gosh Darn har blitt kritikerrost og anerkjent, men desverre har ikke de truffet markedet. Dette er heller ikke uvanlig, at prisvinnende spill ikke blir de største publikumssuksessene. Alan Wake 2, nå nylig såvidt klart tjene inn utviklingskostadene... det spillet har fått MYE omtale. Norsk bransje ER liten, den blir neppe større og bedre om det norske publikumet først og fremst er interessert i å snakke ned produktene som skapes her. Om politikere/investorer bare leser kommentarer som latterligjør bransjen (og ofte er misvisende), så er det kanskje mindre vilje til å satse på bransjen sånn at man kan skape de store kule spillene i fremtiden? Gode poenger, men det var nå engang disse to eksemplene som vant majoriteten av kategorier. Men selvsagt hyggelig at runnerups har hatt langt mer suksess. Lenke til kommentar
Early Skrevet søndag kl 12:40 Del Skrevet søndag kl 12:40 (endret) ps5 skrev (14 minutter siden): Early skrev (23 minutter siden): Litt uærlige og misvisende fremstillinger folk kommer med i kommentarer om bransjen her, når dere velger å bare trekke frem de spillene som har truffet dårligst på Steam av de nominerte: Snufkin har solgt godt over 100 000 kopier, mye tyder på at de antakeligvis nærmer seg dobbelte av dette eller mer nå. Dette spillet traff markedet godt! 1250 peak concurrent players. Skald, enda en hit fra i fjor, har også solgt mange titusener eksemplarer på Steam, også godt over 1000 peak concurrent players. Fruitbus gjør det ok, med ganske stødig publikumengasjement. Hvorfor velger dere bare å sette lys på spillene som ikke traff så godt? Dustborn vant pris for visuelle stil, du kan si hva du vil om spillet, men det ser bra ut. Holy Gosh Darn har blitt kritikerrost og anerkjent, men desverre har ikke de truffet markedet. Dette er heller ikke uvanlig, at prisvinnende spill ikke blir de største publikumssuksessene. Alan Wake 2, nå nylig såvidt klart tjene inn utviklingskostadene... det spillet har fått MYE omtale. Norsk bransje ER liten, den blir neppe større og bedre om det norske publikumet først og fremst er interessert i å snakke ned produktene som skapes her. Om politikere/investorer bare leser kommentarer som latterligjør bransjen (og ofte er misvisende), så er det kanskje mindre vilje til å satse på bransjen sånn at man kan skape de store kule spillene i fremtiden? Gode poenger, men det var nå engang disse to eksemplene som vant majoriteten av kategorier. Men selvsagt hyggelig at runnerups har hatt langt mer suksess. Snufkin vant 2 priser, Dustborn vant 1... Skald fikk også 1 pris. Holy Gosh Darn vant flest og den gjeveste prisen. Prisen tildeles jo tross alt ikke det mest suksessfulle spillet. Holy Gosh Darn sitter i det minste på 99% positive på Steam, så de har gjort en del ting riktig. Så sinnsykt synd at de ikke klarte å treffe markedet. Endret søndag kl 12:41 av Early 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet søndag kl 12:54 Del Skrevet søndag kl 12:54 (endret) Kjenner igjen stilen fra Manual Samuel. Toppen av publisitet selskapet har fått var da Markiplier spilte Manual Samuel i en episode, før han avsluttet: Spillet gjorde narr av rike, som jeg tror støtte bort Markiplier fra å lage en andre episode, fordi det ble for ukorrekt for amerikansk publikum. Endret søndag kl 12:55 av Red Frostraven 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå