freedomseeker Skrevet lørdag kl 01:39 Del Skrevet lørdag kl 01:39 (endret) Jeg overførte tilbake i 2021 ca 30 000 fra mitt kredittkort til Revolut, som var ment som en sparekonto til fremtidige reiser. Dvs jeg konverterte disse pengene til usd, thb og aud. Dette har det ikke blitt noe av og pengene har stått latent på kontoen. Jeg har derfor hatt en valutagevinst, iform av det er mer i norske kroner enn det jeg har betalt inn. Er dette noe jeg skulle ha betalt skatt på? Endret lørdag kl 03:39 av freedomseeker Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet lørdag kl 01:47 Forfatter Del Skrevet lørdag kl 01:47 (endret) Dobbelpost Endret lørdag kl 03:37 av freedomseeker Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet mandag kl 09:00 Del Skrevet mandag kl 09:00 1) Gevinst (og tap) knyttet til veksling av "utenlandske betalingsmiddel til personlig bruk" er ikke skattepliktig. Jeg er litt usikker på om det du beskriver i praksis omfattes av dette unntaket, dersom du ender opp med å aldri faktisk bruke noen av pengene du vekslet utenlands. (Det typiske eksempelet er jo at du veksler mer enn du trenger, og så veksler tilbake) 2) Eventuell skatteplikt oppstår først når du realiserer tap/gevinst, det vil si når du selger den utenlandske valutaen igjen. Så lenge verdiene står som utenlandsk valuta har du ikke realisert tap eller gevinst. 3) Den utenlandske valutaen er formue, og må innrapporteres som dette. Betydningen av dette er begrenset om du ikke er i formuesskatteposisjon (medregnet den utenlandske valutaen). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå