Gå til innhold

Ønsker investere overskudd i eget AS, hva er skattemessig mest gunstig?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har et AS der jeg har overskudd jeg ikke trenger ta ut. Ønsker investere dette i aksjer eller fond.

Det jeg lurer på er om jeg kjøper verdipapir for alt overskudd hver måned, må jeg fortsatt skatte for det overskudded, eller regnes aksje/fondskjøp som utgifter slik at AS da ikke har overskudd skattemessig?

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (27 minutter siden):

Du trenger ett holdingselskap 

Da flytter man vel bare overskuddet til et nytt selskap og sitter igjen med samme problem.

Er ikke 100% sikker men mener jeg sjekket at aksjer/fond ikke regnes som utgift, som egentlig er selvforklarende - da det ikke er en utgift, men bare en annen form for oppbevaring av verdier/overskuddet.

Endret av MrL
Lenke til kommentar
MrL skrev (3 minutter siden):

Da flytter man vel bare overskuddet til et nytt selskap og sitter igjen med samme problem.

Er ikke 100% sikker men mener jeg sjekket at aksjer/fond ikke regnes som utgift, som egentlig er selvforklarende - da det ikke er en utgift, men bare en annen form for oppbevaring av verdier/overskuddet.

IMG_0472.png

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

IMG_0472.png

Jeg ser ikke hva som er relevant til det TS spør om.

Dette er ikke relevant for skatt av overskuddet, som trekkes før utbytte. 

Det er ikke dumt med holdningselskap, men om du eier selskapet 100% selv så kan du jo bare velge å ikke ta utbytte og reinvestere overskudd i samme selskap, inntil man tar det ut privat og får 37% uannsett. 

Lenke til kommentar
Calamity skrev (14 timer siden):

Har et AS der jeg har overskudd jeg ikke trenger ta ut. Ønsker investere dette i aksjer eller fond.

God plan

Calamity skrev (14 timer siden):

Det jeg lurer på er om jeg kjøper verdipapir for alt overskudd hver måned, må jeg fortsatt skatte for det overskudded, eller regnes aksje/fondskjøp som utgifter slik at AS da ikke har overskudd skattemessig?

Det regnes ikke som en kostnad, da verdipapirene har en varig verdi også etter at du har kjøpt dem. Du reduserer dermed ikke skatten av å gjøre dette.

Fordelen med å gjøre som du har skissert ligger i fritaksmetoden. Så lenge du kjøper aksjer og fond som er hjemmehørende i EØS(med små unntak) så er fortjenesten vedsalg av disse skattefri. Evt utbytte skattes også ekstremt lavt. Det er en ekstremt gunstig ordning.

Jeg ser at noen sier du trenger et holdingselskap, men det er egentlig ingen økonomiske fordeler med det - kun merarbeid. Den eneste årsaken til å opprette et holdingselskap, er for å redusere risiko. Hvis ditt nåværende selskap blir skyldig penger, så må du bruke av de investerte pengene til å dekke dette hvis de er i samme selskap. Hvis du har de adskilt i et holdingselskap er ikke holdingselskapet ansvarlig. Men det jeg ikke vet er hvor realistisk det er at ditt nåværende selskap blir skyldig penger ut over det du uansett må ha i selskapet. Hvis det kun er en teoretisk mulighet er det ingen grunn til å opprette et holdingselskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...