Gå til innhold

Hjelp til å specce Desktop/Laptop for Videoredigering og CAD

Anbefalte innlegg

Hei!

Disse skattepenga disse skattepenga, vi skal vel gi de litt bein å gå på eller?

Jeg har en litt eldre PC med i7-9700K prosessor, 32GB RAM og GTX 1070Ti skjermkort. 

Dette oppsettet har hengt med overraskende lenge, og jeg har ikke tenkt å kvitte meg med det men la det leve videre som plex server. Den gjør denne jobben i dag også, men i dag gjør den jo alt annet i tillegg også, så den skal få leve pensjonisttiden sin med litt pusterom :)

Som overskriften sier så skal den nye PC'n brukes til to hovedting, det er å drive Inventor CAD software samt DaVinci Resolve Studio og selvfølgelig litt photoshop og slikt. 
Eneste grunnen til oppgradering er egentlig at dagens videofiler begynner å bli tunge å dra gjennom i lengre edits. Ja jeg kan bruke proxy mode for å gjøre jobben lettere under redigering, men det minsker ikke rendringstitden til slutt. 

Jeg var i kontakt med Komplett og de ga meg et tilbud på dette oppsettet;
image.png.18b1216a4d799e814808c3b5ea9b4775.png

Dette blir heeelt i smertegrensen hva kostnad angår, så spørsmålet mitt er om noen av dere har noen endringer som kan gjøre dette litt rimeligere for meg men samtidig ikke miste så mye ytelse. 

Setter pris på gode tips, dette vet jeg dere er gode på fra ganske nylige erfaringer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg glemte å si.. 
Om det finnes en laptop som kan holde følge med dette og fungere med en god docking så kan dette også være aktuelt, men jeg har et inntrykk av at laptoper som skal gjøre samme jobb som en ATX PC gjerne blir noe dyrere, så det utelukker seg selv på den måten kanskje..

Lenke til kommentar

Er mange variasjoner som er mulig, men om det er aktuelt å gå ned litt på GPU, til eks 4060 kan du også vurdere andre alternativer.

eks kan kansje arc a770/b580 være et alternativ, spesielt om du dropper F utgaven av cpu og går for 14700 med iGPU, og bruker Intel deeplink hyper encode. Ser eks komplett har kampanje på Sparkle Intel Arc A770 16GB.

Velger du en 4060 variant så se om du finner et kort med mer GPU minne, eks 16gb. (davinci drar fordel av mer gpu minne, men er mer fordel med en 4070 12gb vs 4060 16gb.)

du bør også sjekke at GPU har hardware støtte for codec’s som du normalt bruker etc.

Alternativt så er jo RTX 5070 også noe å vurdere vs 4070, ser proshop.no har noen til 7790,-……

Til video redigering ville jeg normalt ikke gått for en intel F cpu men en 14700 dette pga at F utgaven mangler iGPU, noe som du kan dra nytte av ved video redigering.

Laptop er generelt dyrere/tregere. 
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...