Gå til innhold

På tide å bytte ut forvaringsdom med livstid?

Anbefalte innlegg

Da tenker jeg for skikkelig grove kriminalitet eller terror som Breivik, Matapour og Manshaus. Jeg har alltid følt en forvaringsdom er ikke en garanti for at de blir buret inne for alltid. En livstidsdom uten mulighet for prøveløslatelse eller øke straffen fra 30 til 50 år. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva tenker du det skal gjøre? Tror du virkelig at noen som begår en kriminalitet som er så grov at den fordrer en forvaringsdom, hadde tenkt som om 2 ganger bare fordi den ikke automatisk blir livstid?!?

Jeg synes det er et tegn på et samfunn som faktisk tenker rehabilitering at det i hvert fall finnes en teoretisk mulighet for at man kan slippe ut. Det er vel noe sånn som rundt 50% av de som får forvaring som faktisk slipper ut etter hvert.

Tror ikke vi trenger bekymre oss for at hverken Breivik, Matapour eller Manshaus kommer til å tråkke rundt i gatene noen gang igjen uansett.

Endret av RookieNO
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Enig med siste taler. USA er et godt eksempel på land som praktiserer livstid uten mulighet for prøveløslatelse, og der er det også stater som praktiserer dødsstraff. Uten at det vel ser ut til å begrense voldelig kriminalitet i nevneverdig grad...?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Steve Cook skrev (25 minutter siden):

Enig med siste taler. USA er et godt eksempel på land som praktiserer livstid uten mulighet for prøveløslatelse, og der er det også stater som praktiserer dødsstraff. Uten at det vel ser ut til å begrense voldelig kriminalitet i nevneverdig grad...?

Det du derimot glemmer er hvor mye verre USA hadde vært om alle skulle fått Kardemommeby straffer som i Norge.

Altså, hvorfor gidder man å vaske gulvet når det alikevel er møkkete igjen etter en uke?

Nå har vel ikke TS sagt at dette har noe med preventivt kriminalitet å gjøre heller. 

Spørsmålet jeg synes man stiller for lite er hvorfor man synes det er greit å bruke befolkningen som forsøkskaniner for å forsøke å rehabilitere en kriminell? Er det rettferdig for øvre befolkning? 

For har du drept eller ødlagt livet til en person, skylder samfunnet deg ingenting. Og har du drept to, da bør du ihvertfall aldri slippes fri igjen.

Endret av MrL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
RookieNO skrev (På 28.3.2025 den 22.39):

Hva tenker du det skal gjøre? Tror du virkelig at noen som begår en kriminalitet som er så grov at den fordrer en forvaringsdom, hadde tenkt som om 2 ganger bare fordi den ikke automatisk blir livstid?!?

Jeg synes det er et tegn på et samfunn som faktisk tenker rehabilitering at det i hvert fall finnes en teoretisk mulighet for at man kan slippe ut. Det er vel noe sånn som rundt 50% av de som får forvaring som faktisk slipper ut etter hvert.

Tror ikke vi trenger bekymre oss for at hverken Breivik, Matapour eller Manshaus kommer til å tråkke rundt i gatene noen gang igjen uansett.

Hvordan kan du være så sikkert på det? Tenk om en av de klarer å lure psykatriet en dag og blir prøveløslatt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...