Spillredaksjonen Skrevet fredag kl 15:00 Del Skrevet fredag kl 15:00 Kommentar: – Riksmediene sprer frykt Les hele saken på Gamer.no» Lenke til kommentar
Purfunxion Skrevet lørdag kl 00:00 Del Skrevet lørdag kl 00:00 Dette emnet har vært studert på ganske lenge. Mesteparten av tiden, om et spill gjør en person voldelig hadde de allerede voldelige tendenser fra før. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet lørdag kl 00:28 Del Skrevet lørdag kl 00:28 Jeg lurer på om litt av utfordringen er at spilljournalister/journalismen i seg selv fremstår relativt ensrettet og ofte mer belærende enn undersøkende og undrende. Det har i alle fall slått meg at dekningen når det gjelder sammenheng mellom spill og vold er temmelig ensidig (kanskje med rette), samtidig som vi har sett svært lite tilsvarende kritisk journalistikk når det tidvis har vært bevegelser som har angrepet spillmediet for annen "skadelig påvirkning". Der savner jeg spilljournalister som går inn i betente problemstillinger med et minimum av nysgjerrighet, heller enn å opptre "forkynnende", og jeg er redd det er noe av grunnen til at så mye av diskusjonen rundt spill for tiden preges av ytterpunktene "woke/anti-woke". Mange av oss er etter hvert temmelig lei av disse ytterpunktene, og kanskje bidrar nettopp disse til det karikerte bildet gjestekommentatoren peker på. Kanskje er det i "spillpressen" en først bør ta tak. Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet lørdag kl 00:56 Del Skrevet lørdag kl 00:56 (endret) 55 minutes ago, Purfunxion said: Dette emnet har vært studert på ganske lenge. Mesteparten av tiden, om et spill gjør en person voldelig hadde de allerede voldelige tendenser fra før. Spill gjør ikke folk voldelige. Før var det filmer, før det var det rockemusikk. Det er bare en gjeng idioter (politikere/bekymrede foreldre) som leter etter en syndebukk. Endret lørdag kl 00:56 av Krig og fred 3 Lenke til kommentar
Jubutak Skrevet lørdag kl 08:44 Del Skrevet lørdag kl 08:44 herzeleid skrev: Jeg lurer på om litt av utfordringen er at spilljournalister/journalismen i seg selv fremstår relativt ensrettet og ofte mer belærende enn undersøkende og undrende. Det har i alle fall slått meg at dekningen når det gjelder sammenheng mellom spill og vold er temmelig ensidig (kanskje med rette), samtidig som vi har sett svært lite tilsvarende kritisk journalistikk når det tidvis har vært bevegelser som har angrepet spillmediet for annen "skadelig påvirkning". Der savner jeg spilljournalister som går inn i betente problemstillinger med et minimum av nysgjerrighet, heller enn å opptre "forkynnende", og jeg er redd det er noe av grunnen til at så mye av diskusjonen rundt spill for tiden preges av ytterpunktene "woke/anti-woke". Mange av oss er etter hvert temmelig lei av disse ytterpunktene, og kanskje bidrar nettopp disse til det karikerte bildet gjestekommentatoren peker på. Kanskje er det i "spillpressen" en først bør ta tak. Takk for en godt skrevet kommentar. Jeg synes at disse ytterpunktene du skriver om har tatt en for stor rolle i dagens dataspilldiskurs. Noen ganger må disse ytterpunktene beskjempes, spesielt i møte med hat og trakassering, men generelt sett ønsker jeg at vi, både spilljournalister og andre, er villige til å ha en mer nyansert samtale rundt tematikken om vold og radikalisering i dataspill. Det er ingen hemmelighet at amerikanske politikere har våpenisert dataspill for å rekruttere unge sårbare gamere, og om vi skal kunne klare å ha en god diskusjon og mer kritikk må vi være nyskjerrig og undersøkende. God helg! :) Julian Buckholm Taknæs, gjestekommentator. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå