Gjest e93f8...b12 Skrevet fredag kl 13:51 Del Skrevet fredag kl 13:51 Jeg sluttet i jobben min i 2024, fikk derfor utbetalt feriepenger opptjent i 2023 på siste lønning. Ut fra hva jeg forstår skal jeg da ikke betale skatt på dette, men alt er oppført under ett i skattemeldingen. Er dette riktig? Evt. hvordan fører jeg det separat slik at jeg ikke betaler skatt på feriepengene? Anonymous poster hash: e93f8...b12 Lenke til kommentar
ps5 Skrevet fredag kl 13:57 Del Skrevet fredag kl 13:57 (endret) 5 minutes ago, Guest e93f8...b12 said: Jeg sluttet i jobben min i 2024, fikk derfor utbetalt feriepenger opptjent i 2023 på siste lønning. Ut fra hva jeg forstår skal jeg da ikke betale skatt på dette, men alt er oppført under ett i skattemeldingen. Er dette riktig? Evt. hvordan fører jeg det separat slik at jeg ikke betaler skatt på feriepengene? Anonymous poster hash: e93f8...b12 Du skatter av alt du tjener, men feriepenger fungerer som en tvungen sparebøsse der penger tjent i år X spares og utbetales i år X + 1, tilsynelatende uten skatt men kun ved at du betaler høyere skatt de øvrige måneder år X + 1. Hvis du slutter og får utbetalt samme år som opptjening (X) blir du trukket ordinær skatt. Men netto skatt er altså den samme uansett. Endret fredag kl 13:57 av ps5 Lenke til kommentar
Illuminatum Skrevet fredag kl 13:58 Del Skrevet fredag kl 13:58 Gjest e93f8...b12 skrev (6 minutter siden): Jeg sluttet i jobben min i 2024, fikk derfor utbetalt feriepenger opptjent i 2023 på siste lønning. Ut fra hva jeg forstår skal jeg da ikke betale skatt på dette, men alt er oppført under ett i skattemeldingen. Er dette riktig? Evt. hvordan fører jeg det separat slik at jeg ikke betaler skatt på feriepengene? Anonymous poster hash: e93f8...b12 Du betaler helt vanlig skatt på feriepenger. Du betaler bare ikke forskuddsskatt på feriepenger som utbetales i ferieåret. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet fredag kl 14:19 Del Skrevet fredag kl 14:19 Gjest e93f8...b12 skrev (27 minutter siden): Jeg sluttet i jobben min i 2024, fikk derfor utbetalt feriepenger opptjent i 2023 på siste lønning. Ut fra hva jeg forstår skal jeg da ikke betale skatt på dette, men alt er oppført under ett i skattemeldingen. Er dette riktig? Evt. hvordan fører jeg det separat slik at jeg ikke betaler skatt på feriepengene? Anonymous poster hash: e93f8...b12 Du betalte skatt på de feriepengene i 2024. Alt som utbetales i 2024 skattes i 2024. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet mandag kl 08:55 Del Skrevet mandag kl 08:55 Gjest e93f8...b12 skrev (På 28.3.2025 den 14.51): Jeg sluttet i jobben min i 2024, fikk derfor utbetalt feriepenger opptjent i 2023 på siste lønning. Ut fra hva jeg forstår skal jeg da ikke betale skatt på dette, men alt er oppført under ett i skattemeldingen. Er dette riktig? Evt. hvordan fører jeg det separat slik at jeg ikke betaler skatt på feriepengene? Anonymous poster hash: e93f8...b12 Du skatter av alt du tjener. Feriepenger utbetalt i ferieåret er trekkfrie, men de er ikke skattefrie. Du bare skatter litt mer resten av året for å få mer penger når du tar ferie. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå