Gå til innhold

Strømagregat m.inverter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Por que skrev (2 timer siden):

Hei 😊 Er det noen som kan anbefale et inverter strømaggregat. 

Hva er behovet ditt? Hvor mange Watt har du behov for? Hvor lene vil forbruket vare? Skal du ha fjernstart? Skal den driftes på bensi, diesel eller solenergi? Trenger du ren Sinus eller er det bare for vanlig forbrukerelektronikk? Må du ha 230V AC eller vil du ha 12V DC?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mange takk for svar 😊

Det er ønskelig at den takler verktøy som forbruker 2000W, samt at det kan kobles til utstyr til lading som mobil, tv o.l.

Det er også ønskelig at den ikke skal støye for mye, og at den har god tank kapasitet og er gjerrig på forbruk og kan driftes i mange timer uten å måtte fylle etter.

Fortinnsvis bensin. 

To stk 230 AC uttak mm

Trenger ikke fjernstart. 

Lenke til kommentar

Sjekk ut Honda EU22i. Alternativet er å kjøpe et billig og bråkete Kinaagregat som du bare starter når store elverktøy skal brukes, samt kjører nomale forbruk fra en stor AGM-batteribank med inverter. Kina-agregatet eller et solpanel kan vedlikeholdslade batteribanken.

Endret av Professor Balthazar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Por que skrev (På 28.3.2025 den 18.00):

Mange takk for svar 😊

Det er ønskelig at den takler verktøy som forbruker 2000W, samt at det kan kobles til utstyr til lading som mobil, tv o.l.

Det er også ønskelig at den ikke skal støye for mye, og at den har god tank kapasitet og er gjerrig på forbruk og kan driftes i mange timer uten å måtte fylle etter.

Fortinnsvis bensin. 

To stk 230 AC uttak mm

Trenger ikke fjernstart. 

Det blir VELDIG overkill å starte et 3000 Watt bensinagregregat og la det stå å bråke 5 timer for å lade en mobiltelefon som trekker 3 Watt (men bruker 5 timer på å lade til 100%). En moderne TV trekker kanskje 30-100W. Slike små-trekk bør heller tappes fra et batteri. Skal du bruke sirkelsaga eller en kraftig støvsuger (eller lade batteriet), da starter du agregatet.

Lenke til kommentar

Mange takk for svar 😊

Fortinnsvis bensin. 

To stk 230 AC uttak mm

Trenger ikke fjernstart. 

Mange aggregat sliter med startstrømmen. Har en sag på 1800w på hytta og aggregat på 2,3kw men det stopper ofte pga startstrømmen på saga, det er noe sporadisk men likevel veldig irriterende. Til belysning og tv har jeg et hjemmesnekra solcelleanlegg på 200ah med 110w panel, det holder i massevis.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (5 minutter siden):

Mange aggregat sliter med startstrømmen. Har en sag på 1800w på hytta og aggregat på 2,3kw men det stopper ofte pga startstrømmen på saga, det er noe sporadisk men likevel veldig irriterende. Til belysning og tv har jeg et hjemmesnekra solcelleanlegg på 200ah med 110w panel, det holder i massevis.

Har et 5.5kW aggregat og startstrømmen på kappsaga som drives av 1fas 16A blir for mye for det. Må nok ha bra med "headroom" skal en sikre seg mot sånt. Kunne tenkt meg et 3fas 25-30kVA aggregat så var en selvforsynt i nøden uten disse begrensningene :D

Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

Har et 5.5kW aggregat og startstrømmen på kappsaga som drives av 1fas 16A blir for mye for det. Må nok ha bra med "headroom" skal en sikre seg mot sånt. Kunne tenkt meg et 3fas 25-30kVA aggregat så var en selvforsynt i nøden uten disse begrensningene :D

Ja da har man ihvertfall en voldsom sikkerhetsmargin😄👍👍👍. Ledpærer er gull verdt for hyttebruk,gikk fra 630w til 19w på hyttebelysningen(kjøpte gammel hytte med glødepærer)

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (22 minutter siden):

Ja da har man ihvertfall en voldsom sikkerhetsmargin😄👍👍👍. Ledpærer er gull verdt for hyttebruk,gikk fra 630w til 19w på hyttebelysningen(kjøpte gammel hytte med glødepærer)

25kVA var for eget bruk til verksted/hus så det var ikke meningen å foreslå det til OP :) men skal en forsyne utstyr med motor som trekker 2kW ville jeg ikke sett på mindre enn 3.6kW evnt les litt om hvordan inverter håndterer startstrøm. 

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (8 timer siden):

Bare minner om at startstrømmen normalt er mange ganger høyere enn nominell strøm .

https://elfagentusiastene.blogspot.com/2018/03/beregning-av-motor.html

Lenke til kommentar

Kompressor, sag etc har en del startstrøm som nevnt. Lurt å teste dette før kjøp. Det finnes også mer og mer f.eks kapp/gjærsag på batteri. Vi har brukt dette en del og de fungerer veldig bra. Brukes både til kapp av aluminium og treverk. Har man sporadiske kapp er det irriterende å ha et aggregat stående å gå hele tiden. Ofte kan man da klare seg med et Honda EU10 bare for lading et par timer per dag. 

Lenke til kommentar
minim skrev (8 timer siden):

25kVA var for eget bruk til verksted/hus så det var ikke meningen å foreslå det til OP :) men skal en forsyne utstyr med motor som trekker 2kW ville jeg ikke sett på mindre enn 3.6kW evnt les litt om hvordan inverter håndterer startstrøm. 

Høres fornuftig ut, startstrømmen kan være brutal

Lenke til kommentar
Vokteren skrev (2 timer siden):

Bare minner om at startstrømmen normalt er mange ganger høyere enn nominell strøm .

https://elfagentusiastene.blogspot.com/2018/03/beregning-av-motor.html

Ja det er ofte det som er problemstillingen med tanke på aggregatdrift. Noen løser det med batteridrevne kapp og gjærsager, da trenger de kun strøm til selve ladingen, noe som er en mer skånsom tilnærming.

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at problemer med startstrøm løses med softstart-moduler?

I alle fall i gamle dager ble dette også løst med en stjerne/trekant 3-fas omkobler (forutsetter 3fas Tx-nett - fungerer ikke med norsk IT-nett)

Har ikke erfaring med slike selv men var også bekymret ifm med brønnpumpa min på nominell 1.2 kW. Men både min EcoFlow Delta2 Max  og Kipor 2000 har fungert de få gangene jeg testet.

Endret av trikola
det var noe misforståelse fra min side
Lenke til kommentar
8 minutes ago, trikola said:

fungerer ikke med norsk IT-nett)

Stjerne-trekant vender var oppfunnet og brukt lenge før TN nett var oppfunnet og brukt her i landet. Men stjerne-trekant vender er nå en utdatert og overflødig løsning. Den gangen det ble brukt var det pga svake forsyningsnett med høye spenningsfall ved start av motorer. Det er ikke lenger tilfelle de aller fleste steder. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (2 minutter siden):

Stjerne-trekant vender var oppfunnet og brukt lenge før TN nett var oppfunnet og brukt her i landet. Men stjerne-trekant vender er nå en utdatert og overflødig løsning. Den gangen det ble brukt var det pga svake forsyningsnett med høye spenningsfall ved start av motorer. Det er ikke lenger tilfelle de aller fleste steder. 

Brukes da fortsatt på større motorer.

Lenke til kommentar

Hmmm, ja, da ble jeg klar over at det holder jo å bare koble sammen de 3 motorvindingene ensidig også uten at at man har en null-leder. Belastningen bør jo være lik på alle faser og null-lederen bærer da uansett ingen strøm.

Skal slutte med vranglæren og rett opp min post oppe.

Lenke til kommentar

Mange takk for svar 😊

Fortinnsvis bensin. 

To stk 230 AC uttak mm

Trenger ikke fjernstart. 

Dette verktøyet på 2000W, starter det med full last eller er det kun oppstart uten belastning?

Lenke til kommentar
1 hour ago, agvg said:

fortsatt på større motorer.

Hva er "større" motorer? Har koblet motorer på flere hundre kW, det er enten frekvensomformer eller direktekoblet.

1 hour ago, trikola said:

holder jo å bare koble sammen de 3 motorvindingene ensidig også uten at at man har en null-leder

I en ren 3-fase last bruker man ikke nulleder. Den er verken fremført eller tilkoblet, og motor har ingen tilkobling for dette. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...