Gjest d7dff...63a Skrevet 27. mars Del Skrevet 27. mars Hei! Vunnet en sak i forliksrådet, et bruktbil firma (AS) skylder meg penger. Namsmann har tatt pant i en tilhenger, to elbiler en fra 2014, og en fra 2016, begge har vært avregistrert siden 2022. For å få pengene, må jeg sende begjæring om tvangssalg. Dette koster meg 4000 kr, og er penger jeg får igjen når jeg får pengene av saksøkte. Problemet er at jeg ikke tror en tilhenger, og to elbiler som ikke har vært registrert siden 2022 dekker over 60 000kr. Hva gjør jeg? Jeg får ikke pratet med saksbehandler, får bare vage svar fra namsmann når jeg ringer de. De sier jeg kan be om at saken behandles på nytt, da må jeg ut med 1400 kr, det er 9 måneder behandlingstid nå, for å se om bruktbil firmaet har noe annet de kan ta pant i. Bruktbil firmaet selger fortsatt biler, biler fra 70 000- 500 000 kr, det gjorde de også da saken var pågående, men ingen av bilene er registrert på firmaet ( tror dette er for å unngå at jeg får pengene mine). Anonymous poster hash: d7dff...63a Lenke til kommentar
HW1 Skrevet 27. mars Del Skrevet 27. mars Kan veldige lite om dette temaet, men restkravet blir vel ikke borte av at tvangssalget ikke dekker hele beløpet? Er ikke det naturlige å kreve tvangssalg av det som er pantsatt nå. og hvis det ikke dekker kravet så kan du be om at saken behandles på nytt? 1 Lenke til kommentar
Gjest d7dff...63a Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april HW1 skrev (På 27.3.2025 den 15.58): Kan veldige lite om dette temaet, men restkravet blir vel ikke borte av at tvangssalget ikke dekker hele beløpet? Er ikke det naturlige å kreve tvangssalg av det som er pantsatt nå. og hvis det ikke dekker kravet så kan du be om at saken behandles på nytt? ts her. Litt usikker på om jeg kan det. Noen som vet? Behandlingstiden er over 6 månder om saken blir behandlet på nytt. jeg må også ut med 4500 kr for å få namsmann til å kreve inn penger om jeg krever salgt av pansatte eiendeler. Helt sikker på at firmaet ikke har bilene tilgjengelig, de er registrert som av skiltet. Anonymous poster hash: d7dff...63a Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april Tvangsprosessen er grovt sett delt i to - sikringsstadiet (utlegg etter kapittel 7) og dekningsstadiet (kapittel 8-12). Du har sikret kravet ditt. Kravet er sikret i to elbiler og en tilhenger. I utgangspunktet skal namsmannen anslå verdien av det namsmannen tar utlegg i, men det skjer i praksis aldri. Du kan nå velge mellom å gå videre til dekningsstadiet, som er å be namsmannen tvangsselge det pantsatte, eller å ta en ny runde på sikringsstadiet, som går ut på å be namsmannen om å lete etter flere gjenstander å sikre. Du kan også velge å vurdere å gå etter ledelsen i foretaket med krav om erstatning. Et siste alternativ, som sjelden er aktuelt for små kreditorer, er å begjære konkurs (dette er lite aktuelt fordi den som begjærer konkurs må stille sikkerhet for at statens kostnader ved konkursbehandlingen blir dekket). Dekningsstadiet er ikke risikofritt. Du hefter for namsmannens gebyrer uansett, og det er bare hvis salgssummen for bilene overstiger 3,45R at det blir noe på deg i det hele tatt. Hvis bilene overtas for vrakpantpris går du cirka i null. Gitt disse alternativene ville jeg nok vurdert å heller ta en ny runde utlegg. PS: Det skal sies at det er ikke uvanlig at bruktbilfirmaer selger biler de ikke eier selv. Det kalles å selge på kommisjon. Det firmaet ikke eier, det kan du heller ikke få utlegg i. Men du bør i en ny utleggsbegjæring be namsmannen om å faktisk møte opp hos saksøker i stedet for å gjennomføre en kontorforretning, som det høres ut som om de gjorde sist (les namsboken og sjekk hvor forretningen ble avholdt). 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå