Gå til innhold

Formue på skatteetaten

toppsecret

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, toppsecret said:

Noen som vet om man kan skjule formue-beløpet på skatteetaten?
Altså for andre som søker deg opp.

Nei.

2 minutes ago, toppsecret said:

Jeg har ingen ønsker om at random ppl skal se hva jeg har i formue.

Da får du sende inn ønskeliste og se hvordan det går.

Lenke til kommentar

Nei, heile poenget er at det skal oppgis den formuen og inntekta som er grunnlaget for ditt skattetrekk, slik at andre kan kontrollere at du betalar det du skal av skatt. 

Det skattelistene ikkje kan brukast til er å finne ut kva du har av inntekt og formue då det på skattelistene ikkje er oppgitt kva du har av frådrag på tiø dømes gjeld, pendling, osv. 

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
toppsecret skrev (5 minutter siden):

Hei.
Noen som vet om man kan skjule formue-beløpet på skatteetaten?
Altså for andre som søker deg opp.
Jeg har ingen ønsker om at random ppl skal se hva jeg har i formue.

Du kan se hvem som søker deg opp om ikke annet. Hele poenget med listene hadde jo vært borte dersom man kunne velge å ikke være søkbar..

Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 time siden):

Pr dags dato vet jeg om kun ett slikt tilfelle, og det er den personen som vant 1,xx milliard på Eurojackpot.

Dette ble vel iverksatt av myndighetene automatisk, tror jeg.

Lottogevinster er helt skattefrie de (og tilsvarende er lotto-tap ikke avdragsberettiget 🤣). Disse søkelistene skal vel kun vise hva vi har betalt i inntekts- og formueskatt? Ikke liste ut hva vi faktisk hadde netto i inntekt/formue/gjeld.

Slik jeg tolker regelverket, trenger ikke skattevesenet foreta seg noe for å aktivt skjule lottogevinst. Det er jo allerede fritatt skatt! (Men dersom man investerer litt med gevinsten, så vil kanskje både formue og -skatt begynne å løpe – og vises?)

---

Forøvrig: noen mennesker er ikke søkbare. Jeg er usikker på om jeg kan søke opp ligningstall for en person som lever på strengt hemmelig adresse med ny identitet, eksempelvis. 

Videre mener jeg å huske det var litt rabalder for noen år siden, da det ble oppdaget at kongen og andre rojale ikke var søkbare? (Ikke at jeg bryr meg særlig mye om hva kongen betaler i skatt, tbh.) Har man en god nok begrunnelse, vil jeg tro det er mulig å bli fjernet fra søket. Men den må være ganske god. 

PS: Siden det logges hver gang noen gjør et søk på deg, så er det ikke veldig fristende. Det er sjeldent noen har søkt opp meg, hvertfall. (Ikke at jeg er en så veldig spennende person å søke opp da. Dårlig med ekstragavant luksus eller dyre hus og biler her i gården. Tvert om!)

Endret av qualbeen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (Akkurat nå):

Lottogevinster er helt skattefrie de (og tilsvarende er lotto-tap ikke avdragsberettiget 🤣). Disse søkelistene skal vel kun vise hva vi har betalt i inntekts- og formueskatt? Ikke liste ut hva vi faktisk hadde netto i inntekt/formue/gjeld.

Slik jeg tolker regelverket, trenger ikke skattevesenet foreta seg noe for å aktivt skjule lottogevinst. Det er jo allerede fritatt skatt! (Men dersom man investerer litt med gevinsten, så vil kanskje både formue og -skatt begynne å løpe – og vises?)

Skattelistene viser formue. Eller er det kun skattbar formue det gjelder? 🤔

Lenke til kommentar
Duriello skrev (2 minutter siden):

Skattelistene viser formue. Eller er det kun skattbar formue det gjelder? 🤔

Den viser kun skattbar inntekt. Ikke faktisk inntekt. Så da trodde jeg det samme gjaldt for formue? Meeen .. jeg blir jo litt usikker når du spør sånn rett ut. :p Synes det er rart om den viser reell formue, og ikke skattbar formue. 

En skatteliste burde jo først og fremst handlet om skattbare tall. Altså skattbar formue? 

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (2 minutter siden):

Den viser kun skattbar inntekt. Ikke faktisk inntekt. Så da trodde jeg det samme gjaldt for formue? Meeen .. jeg blir jo litt usikker når du spør sånn rett ut. :p Synes det er rart om den viser reell formue, og ikke skattbar formue. 

En skatteliste burde jo først og fremst handlet om skattbare tall. Altså skattbar formue? 

Kjapp titt på skattelistene på tv2, da for trondheim.

Screenshot_20250326_182851_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

Riktig, og det er det de viser. Men en pengespillgevinst er naturligvis ikke fritatt for formuesskatt bare fordi den er fritatt for inntektsskatt, verken før eller etter du "investerer litt med gevinsten".

https://www.nettavisen.no/okonomi/ble-milliardar-pa-eurojackpot-far-enorm-skatteregning/s/5-95-1586538

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Inge Rognmo skrev (2 minutter siden):

Riktig, og det er det de viser. Men en pengespillgevinst er naturligvis ikke fritatt for formuesskatt bare fordi den er fritatt for inntektsskatt, verken før eller etter du "investerer litt med gevinsten".

https://www.nettavisen.no/okonomi/ble-milliardar-pa-eurojackpot-far-enorm-skatteregning/s/5-95-1586538

Da har jeg blitt lurt! Har alltid trodd lottogevinst var helt skattefrie (slik de jo påstår). 

Æsj, også nå som det straks var min tur til å vinne, og alt ting! 😉🫤

(Men formuesskatt gir absolutt mening)

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (15 timer siden):

All formue er skattbar. Lottogevinst er fritatt fra inntektsskatt, men at midlene du får skulle være unntatt formuesbeskatning er i overkant optimistisk... 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...