Gå til innhold

Ekstern harddisk til Mac mini 2012

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du må ha ekstern strømforskyning avhenger litt av hva slags ekstern harddisk du kjøper. hvis du kjøper en med 3.5'' disk må du det, men hvis du kjøper en med SSD trenger du ikke. Skal du ha mye bang for bucks ville jeg sett på en med 3.5'' disk, men de har litt dårligere skrivehastighet. 

Lenke til kommentar

Oppfølgingsspørsmålet blir kva du bruker din Mac Mini til?

Om du berre er ute etter pris per terrabyte så kan du sortere etter dette dette på prisjakt.no.
https://www.prisjakt.no/c/eksterne-harddisker?direction=asc&sort=property.64014

Dersom du følger denne lenka så er lista ferdig sortert på pris/TB (bruk kollonnevisning for å få gjort Pris/TB kollonen synleg.
Den som ligg øvst akkrat no ei Segate Expansion Deskotop Drive på 20 TB gir ein prs på 215,20 kr TB. Den er basert på 3,5'' disk og må ha ekstern straumforsyning.

Det er likevel mange andre kvalitetar som bør være med i vurderinga som kor mykje pengar er du villig til å bruke på ein eksterndisk totalt sett? Har du behov for eksterndisk med innebygd kryptering? Kva med ulike tilkoplingsmoglegheiter og overføringshastigheit?
Du får også kjøpt heilt trådlause eksterne harddiskar som brukar oppladdbart batteri og wifi til å overføre filer om det er noko du har behov for, til dømes om du vil ha haddisken kopla til din Mac Mini og samtidig vil enkelt kunne hente fram filmene på anna device som mobiltelefonen din.

Lenke til kommentar

Glemte å trykke follow topic 🫣

Mac mini’en står som server her hjemme. Hovedoppgave er å være backup for videoer og bilder. Men det ligger i iCloud alt sammen også da. 

Den eksterne disken brukes i all hovedsak til å spille av filmer over plex. 4K uten transkoding er det mest ekstreme på lese fronten.

Dersom jeg laster ned mange ehem, Linux distroer på en gang, så blir det ganske mye skriving, men tror ikke skrivehastigheten blir choke point. 

Av det jeg kan finne ut stå støtter Mac minien min USB opptil 5Gb/s
Og Thunderbolt 10Gb/s 

Kommer jeg til å merke noe forskjell til bruken min på det?

Ganske mye billigere å gå for en disk uten Thunderbolt ser det ut til. 

Lenke til kommentar
16 hours ago, bzzlink said:

Av det jeg kan finne ut stå støtter Mac minien min USB opptil 5Gb/s
Og Thunderbolt 10Gb/s 

Kommer jeg til å merke noe forskjell til bruken min på det?

Ganske mye billigere å gå for en disk uten Thunderbolt ser det ut til. 

Av bildet (som kommer opp når man følger linken i 1.post) ser det ut til at det må brukes en dedikert Thunderbolt-plugg, altså ikke USB-C som er det vanlige for Thunderbolt i dag. Det kan vel gjøre det vanskelig å finne en ekstern disk i dag som støtter den Thunderbolt-porten du har.

Men en ekstern disk som støtter USB 3 med vanlig type A-plugg burde fungere i massevis når det gjelder overføringshastighet.

LaCie har jo lenge vært assosiert med Mac, og det finnes LaCie d2 Professional i flere størrelser (inkl. 8TB og 16TB) i det jeg vil kalle et stilig kabinett - om man ikke lar seg distrahere for mye av det blå lyset -, men jeg er usikker på om den kan kobles til USB Type A-porten på din Mac mini.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...