ForTheImperium Skrevet 26. mars Del Skrevet 26. mars Siden Maga høvding ønsker å isolere seg selv fra omverden med sin tullete handelskrig med egentlig alle minus Russland, kan USA økonomi klare seg selv uten verden? Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 27. mars Del Skrevet 27. mars (endret) Interessant spørsmål. De er jo driftige folk. Tenk deg USA uten økonomiske interesser rundt om i verden. Da kan de glemme Panama-kanalen 🙂 Endret 27. mars av lada1 Lenke til kommentar
Ove38 Skrevet 27. mars Del Skrevet 27. mars Tror hensikten med å kjøre toll på andre lands varer. Er å få andre land til å oppheve eller senke tollen på USAs varer. Slik at hensikten ikke er å være utenfor verden, men å få større innpass i verden med sine varer. Dette igjen for at vare produksjonen i USA skal ta seg opp. Det hele for å "make america great again" 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 27. mars Del Skrevet 27. mars Ove38 skrev (50 minutter siden): Tror hensikten med å kjøre toll på andre lands varer. Er å få andre land til å oppheve eller senke tollen på USAs varer. Slik at hensikten ikke er å være utenfor verden, men å få større innpass i verden med sine varer. Dette igjen for at vare produksjonen i USA skal ta seg opp. Det hele for å "make america great again" Det er vel så enkelt at Trump tror investeringskapitalen vil renne inn i USA og således skape mye ny industri der. Jeg er ikke så sikker på at det vil skje. Eksport fra USA vil uansett måtte møte annen lands industri når varene der skal ut på verdensmarkedet - og jeg kan ikke se for meg at USA vil være særlig konkurransedyktig der. Videre vil amerikanerene måtte betale mer for varene produsert i eget land - enn om de importerte de uten toll. Mao vil man kanskje oppleve at den jevne amerikaner faktisk blir fattigere sett opp mot andre lands innbyggere - dvs. den jevne amerikaner må betale mer av inntekten for å skaffe seg f.eks en vaskemaskin,bil osv. Jeg tror ikke et innenlandsk marked i USA vil kunne ha en langvarig vekst uten at man også får eksportert av varer. I første omgang vil nok amerikanerene flest oppleve at alle priser går opp. Så får man kanskje litt ny vekst som følge av effekten Trump håper på - men det vil raskt kunne ende i stagnasjon igjen. Dollaren må uansett mye,mye ned før USA sine varer vil fremstå som billige sammenlignet med Kina varer. Dessuten er min erfaring at man i USA ofte lager dårligere produkter enn det man kan få tak i Europa og Kina - så prisen (dollaren) må ned og kvaliteten på varene opp før USA sine varer vil fremstå som konkurransedyktige internasjonalt. Og akkurat nå er det jo slik at folk flest er negative til USA pga. Trump - og det bare forsterker sansynligheten for en nedtur i USA sin økonomi. I bunn og grunn tror jeg Trump ødelegger USA ved sin politikk. Jeg tror ikke den er bærekraftig over tid. Det han driver med er i praksis å undergrave tillitt - og uten tillitt så rømmer investorene. Bare se for deg alle kostnadene Trump nå dytter over på amerikanerene ved å sette moms til 25% på en rekke varer. Dette vil presse prisene på varer opp og før man vet ordet av det har man en en domino effekt på prisene fra økte råvarepriser til ferdige produkter i hele verdikjeden. 3 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 27. mars Del Skrevet 27. mars 17 hours ago, ForTheImperium said: Siden Maga høvding ønsker å isolere seg selv fra omverden med sin tullete handelskrig med egentlig alle minus Russland, kan USA økonomi klare seg selv uten verden? Det kommer an på definisjonen av "klare seg". Økonomien vil bli mindre og svakere, de fattige og arbeiderne vil få det dårligere, de rike og mektige vil få det bedre. 52 minutes ago, Ove38 said: Tror hensikten med å kjøre toll på andre lands varer. Er å få andre land til å oppheve eller senke tollen på USAs varer. Slik at hensikten ikke er å være utenfor verden, men å få større innpass i verden med sine varer. Dette igjen for at vare produksjonen i USA skal ta seg opp. Det hele for å "make america great again" Jeg tror hensikten er makt til eliten og oligarkene. Et folk som er "låst" inne er langt, langt enklere å kontrollere. Du må kjøpe alt du trenger av de få som eier bedriftene i USA. Du får informasjonen de ønsker å gi. Du er avhengig av jobbene de tilbyr deg og dine. 3 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 27. mars Del Skrevet 27. mars Utspillene om toll handler om, som andre har påpekt, å få vekk toll. Trump har rett i at det er en del ensidige tollmurer. Hvis Europa fjerner all toll på amerikanske varer, har Trump uttalt at dem kommer til å gjøre det samme. Hensikten er ganske god, og som tilhenger av frihandel synes jeg at toll ikke skal være et så mye brukt virkemiddel. Vi klarer fint å konkurrere mot amerikanske matvarer i Europa hvis vi forsøker. USA vil uansett måtte forholde seg til europeiske regler, så den ultraprosseserte drittmaten deres må tilpasses. Så kan vi heller bruke toll mot prisdumping. Problemet til Trump og resten av gjengen hans er at måten dem framstiller det på er helt på jordet, ekstremt tabloid og polariserende. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 27. mars Del Skrevet 27. mars (endret) 15 minutes ago, Nedward said: Hensikten er ganske god, og som tilhenger av frihandel synes jeg at toll ikke skal være et så mye brukt virkemiddel. Vi klarer fint å konkurrere mot amerikanske matvarer i Europa hvis vi forsøker. USA vil uansett måtte forholde seg til europeiske regler, så den ultraprosseserte drittmaten deres må tilpasses. Så kan vi heller bruke toll mot prisdumping. Det er ikke helt riktig og Norge er et godt eksempel. Vi har helt soleklart dårligere forutsetninger for å drive effektivt landbruk i stor skala, sammenlignet med områder i Europa. Vi har mye fjell og variert terreng, mens de i Europa har enorme flate områder. Vi kan ikke konkurrere med de på pris. Toll kan og bør brukes til å beskytte næring som det er viktig for nasjonen å opprettholde. Vi kan ikke bli 100% avhengig av import av mat, så vi må sørge for å beskytte norsk landbruk. Den beskyttelsen kan gjøres på to måter. Gjøre utenlandske varer dyrere eller subsidiere norske varer. En kombinasjon er det vi har lagt oss på, og antagelig det som er mest fornuftig. Det viktigste med bruk av toll, som DT og MAGA ikke forstår, er at det må skje rolig og kontrollert. Bedrifter, arbeidere og konsumenter må ha tid til å tilpasse seg. Dette styret med skyhøye satser som kommer over natten, for så å bli utsatt og brått ikke utsatt allikevel skaper usikkerhet og kaos. Rett ut idiotisk måte å styre økonomi på. Endret 27. mars av WiiBoy 3 1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 27. mars Del Skrevet 27. mars 2 hours ago, obygda said: Mao vil man kanskje oppleve at den jevne amerikaner faktisk blir fattigere sett opp mot andre lands innbyggere - dvs. den jevne amerikaner må betale mer av inntekten for å skaffe seg f.eks en vaskemaskin,bil osv. Siden en kjører enkle økonomiske argumenter: Trump mener vel at tollmurer fører til flere arbeidsplasser i USA og dermed høyere lønninger der. Dyrere vaskemaskiner er vel OK når en tjener mer 🙂 Lenke til kommentar
Imaginacíon Skrevet 27. mars Del Skrevet 27. mars 7 minutes ago, lada1 said: Siden en kjører enkle økonomiske argumenter: Trump mener vel at tollmurer fører til flere arbeidsplasser i USA og dermed høyere lønninger der. Dyrere vaskemaskiner er vel OK når en tjener mer 🙂 Inflasjon mener du. Ingen blir rikere av at de får 10% mer i lønningsposen hvis samtidig prisene går opp 10%. 1 Lenke til kommentar
Ove38 Skrevet 27. mars Del Skrevet 27. mars 5 hours ago, obygda said: Det er vel så enkelt at Trump tror investeringskapitalen vil renne inn i USA og således skape mye ny industri der. Jeg er ikke så sikker på at det vil skje. Eksport fra USA vil uansett måtte møte annen lands industri når varene der skal ut på verdensmarkedet - og jeg kan ikke se for meg at USA vil være særlig konkurransedyktig der. Videre vil amerikanerene måtte betale mer for varene produsert i eget land - enn om de importerte de uten toll. Mao vil man kanskje oppleve at den jevne amerikaner faktisk blir fattigere sett opp mot andre lands innbyggere - dvs. den jevne amerikaner må betale mer av inntekten for å skaffe seg f.eks en vaskemaskin,bil osv. Jeg tror ikke et innenlandsk marked i USA vil kunne ha en langvarig vekst uten at man også får eksportert av varer. I første omgang vil nok amerikanerene flest oppleve at alle priser går opp. Så får man kanskje litt ny vekst som følge av effekten Trump håper på - men det vil raskt kunne ende i stagnasjon igjen. Dollaren må uansett mye,mye ned før USA sine varer vil fremstå som billige sammenlignet med Kina varer. Dessuten er min erfaring at man i USA ofte lager dårligere produkter enn det man kan få tak i Europa og Kina - så prisen (dollaren) må ned og kvaliteten på varene opp før USA sine varer vil fremstå som konkurransedyktige internasjonalt. Og akkurat nå er det jo slik at folk flest er negative til USA pga. Trump - og det bare forsterker sansynligheten for en nedtur i USA sin økonomi. I bunn og grunn tror jeg Trump ødelegger USA ved sin politikk. Jeg tror ikke den er bærekraftig over tid. Det han driver med er i praksis å undergrave tillitt - og uten tillitt så rømmer investorene. Bare se for deg alle kostnadene Trump nå dytter over på amerikanerene ved å sette moms til 25% på en rekke varer. Dette vil presse prisene på varer opp og før man vet ordet av det har man en en domino effekt på prisene fra økte råvarepriser til ferdige produkter i hele verdikjeden. Det er nettopp eksport av USAs varer som er målet. Og det er nettopp Kinas vareeksport som er forbilde. Når det gjelder priser, vil de sikkert som Kina gjøre alt som er nødvendig for å holde vareeksporten i gang. Men det første målet er å bryte ned andre lands toll på USAs varer, som til nå har vært fullstendig disproposjonal. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 27. mars Del Skrevet 27. mars 6 minutes ago, Ove38 said: Men det første målet er å bryte ned andre lands toll på USAs varer, som til nå har vært fullstendig disproposjonal. Ja, USA har over lang tid blitt utnyttet på det groveste noe som har resultert i at de har verdens sterkeste økonomi... Jeg har ikke nok økonomisk innsikt til å forstå hva som er galt med å være verdens sterkeste økonomi, eller hvordan andre land har sluppet unna med å få USA til å bli den økonomiske supermakten de er.. Jammen bra at DT forstår seg på slik og gjør noe med det 1 Lenke til kommentar
Ove38 Skrevet 27. mars Del Skrevet 27. mars 3 minutes ago, WiiBoy said: Ja, USA har over lang tid blitt utnyttet på det groveste noe som har resultert i at de har verdens sterkeste økonomi... Jeg har ikke nok økonomisk innsikt til å forstå hva som er galt med å være verdens sterkeste økonomi, eller hvordan andre land har sluppet unna med å få USA til å bli den økonomiske supermakten de er.. Jammen bra at DT forstår seg på slik og gjør noe med det USAs valuta har til nå vært verdens reservevaluta. Det er derfor de til nå har vært en økonomiske supermakt. Og det har ingen ting med produksjon og eksport av varer å gjøre, kun produksjon og eksport av dollar. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 27. mars Del Skrevet 27. mars 8 minutes ago, Ove38 said: USAs valuta har til nå vært verdens reservevaluta. Det er derfor de til nå har vært en økonomiske supermakt. Og det har ingen ting med produksjon og eksport av varer å gjøre, kun produksjon og eksport av dollar. Så en gang så var det en slags loddtrekning hvor man trakk opp en dollarseddel av urnen og dermed var dollaren valgt som reserve valuta, og uten det så hadde USA vært et økonomisk uland? skjønner.. Er det ikke bedre å være ærlige og hoppe bukk over det tullet DT og MAGA spyr ut? USA har på mange områder vært styrt veldig bra, de er blant de beste landene i verden på mange områder, de har verdens sterkeste økonomi,++ Det er USA sin sterke økonomi og sin sterke rolle i verden som har gjort dollaren til en reservevaluta. 1 1 Lenke til kommentar
Ove38 Skrevet 27. mars Del Skrevet 27. mars (endret) 48 minutes ago, WiiBoy said: Så en gang så var det en slags loddtrekning hvor man trakk opp en dollarseddel av urnen og dermed var dollaren valgt som reserve valuta, og uten det så hadde USA vært et økonomisk uland? skjønner.. Er det ikke bedre å være ærlige og hoppe bukk over det tullet DT og MAGA spyr ut? USA har på mange områder vært styrt veldig bra, de er blant de beste landene i verden på mange områder, de har verdens sterkeste økonomi,++ Det er USA sin sterke økonomi og sin sterke rolle i verden som har gjort dollaren til en reservevaluta. Helt feil, det var Bretton Woods-avtalen som gjorde dollaren til verdens reservevaluta. https://snl.no/Bretton_Woods-avtalen Endret 27. mars av Ove38 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 27. mars Del Skrevet 27. mars 12 minutes ago, Ove38 said: Helt feil, det var Bretton Woods-avtalen som gjorde dollaren til verdens reservevaluta. https://snl.no/Bretton_Woods-avtalen Så du tror at det var tilfeldig at dette skjedde i USA og at "alle" samlet seg mot dollaren? Det kunne like gjerne vært en hvilken som helst annen valuta de landet på? Nei, jeg har nok helt rett om du gidder å sette deg litt inn i dette. Dollaren ble bestemt som den styrende valutaen nettopp fordi USA hadde den største og sterkeste økonomien. Lenke til kommentar
Ove38 Skrevet 27. mars Del Skrevet 27. mars 3 minutes ago, WiiBoy said: Så du tror at det var tilfeldig at dette skjedde i USA og at "alle" samlet seg mot dollaren? Det kunne like gjerne vært en hvilken som helst annen valuta de landet på? Nei, jeg har nok helt rett om du gidder å sette deg litt inn i dette. Dollaren ble bestemt som den styrende valutaen nettopp fordi USA hadde den største og sterkeste økonomien. Nei, USA hadde elendig økonomi 1930-årene. Det var først etter Bretton Woods-avtalen 1944 da dollaren ble verdens reservevaluta at økonomien begynte å blomstre. Årsaken til at dollaren ble valgt og forble verdens reservevaluta helt frem til i dag var USAs mulighet til å bakke opp dette med våpen. 1 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 27. mars Del Skrevet 27. mars 8 minutes ago, Ove38 said: Nei, USA hadde elendig økonomi 1930-årene. Det var først etter Bretton Woods-avtalen 1944 da dollaren ble verdens reservevaluta at økonomien begynte å blomstre. Årsaken til at dollaren ble valgt og forble verdens reservevaluta helt frem til i dag var USAs mulighet til å bakke opp dette med våpen. USA kom svært godt ut av krigen. De var nøytrale i førsten og var en storprodusent av utstyr til de krigende partene i Europa. Da de ble dratt inn i krigen, så slapp USA veldig lett unna i forhold til de Europeiske landene, siden USA var langt unna krigshandlingene og opplevde lite skader innad i nasjonen. De fleste Europeiske land stod foran en enorm oppbygging av infrastruktur, bygg, industri, landbruk,++ En oppbygging som tok tid og kostet store ressurser. Hvilket land hadde størst og sterkest økonomi i 1944 mener du? Du bør lese deg opp på historien. Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 28. mars Del Skrevet 28. mars Trådstarter spør "kan USA økonomi klare seg selv uten verden?". Jeg mener at dette er et interessant spørsmål. Ville det kunne fungere dersom den teknologiske utviklingen rettet seg mot slik "issulasjonisme" ? Stikkord: 3-printing, roboter, funsjons-reaktor (?), nyvinninger innen mat-produksjon, name it. Nå kan en kjøpe billig på det internasjonale markedet - men behøver dette å ha fremtiden for seg på lang sikt? Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 28. mars Del Skrevet 28. mars Det er bare å se på hvordan den bitte lille økonomien til Russland fremdeles klarer seg til tross for hvor stor prosent av BNP som går til forsvarsindustrien, og hvordan de er isolert fra resten av den globale (vestlige) økonomien. USA produserer svært mye som resten av verden er avhengig av, med den globalismen som eksisterer nå. Slik vil eksport være noe de alltid har i både volum og value-add. Samtidig forsøker de å tvinge industrier hjem på hjemmebane for å bedre arbeidsmarkedet og produktiveten på egen jord. Langsiktig vil det trolig være svært gunstig for USA, men på kort sikt er det på ingen måte positivt. Det vil nemlig ta flere år enn Trump har i presidentskapet før man ser den store endringen. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 28. mars Del Skrevet 28. mars (endret) On 3/26/2025 at 1:56 PM, ForTheImperium said: Siden Maga høvding ønsker å isolere seg selv fra omverden med sin tullete handelskrig med egentlig alle minus Russland, kan USA økonomi klare seg selv uten verden? De vil klare seg, men de vil tape på det da de får et mye mindre marked for varene sine og kan i mindre grad spesialisere seg på det de er best på. Det blir feks interessant å se hva som skjer med de amerikanske bøndene nå som de mister all den billige arbeidskraften sin. Endret 28. mars av Reg2000 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå