Gå til innhold

Luft "forsvinner" i trykktank, absorbert av vannet ?

Anbefalte innlegg

Jeg har elektrisk vannpumpe i brønn og en 200L trykktank i stål.
Trykktanken er fyllt med luft når systemet er åpent (0 bar) og vanntilkoplingen er i bunnen av tanken.
Ved oppstart tar det mer enn et minutt fra pumpa starter (2 bar) til den kobler ut (6 bar).
Etter ca 6 mnd drift er det så lite luft igjen i trykktanken at pumpa går ofte og bare 10s om gangen. Jeg tapper så ut mye vann av trykktanken. Jeg har inspisert tanken men kan ikke finne noen hull/sprekker hvor luften kan unnslippe.
Luft absorberes av vann med økende trykk og avtagende temperatur, kan det være at lufta i trykktanken forsvinner i vannet ?
Fant informasjon om absorbering her: Solubility of Air in Water men er ingen kløpper i fysikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trykktanker med gummibelg trenger bare halvparten så stort tankvolum som de uten fordi det er mottrykk mellom belgen og tanken som presser vannet ut av belgen. Ulempen er at belgen har begrenset levetid og at mottrykket må etterfylles av og til med kompressor. Som du skriver skiller belgen vannet fra luften men det som undrer meg er at så mye luft absorberes av vannet.

Lenke til kommentar

@Bjørn Kristiansen   Mest nærliggende er jo at du har en ørliten luftlekkasje i toppen av tanken. Det er jo en skruepropp der også - på min i alle fall, under et plastlokk. Der kan man også fylle på trykkluft uten å tømme trykktanken. Et bilde av tanktoppen hadde vært nyttig.

Ettersom lekkasjen muligens er fryktelig liten er det vanskelig å teste med såpevann, men en gummiballong (party-type) kan kanskje tres over proppen. Om den blåser seg bare litt opp etter mange timer vet du at det lekker luft der.

Absorpsjon av luft i vannet har jeg ingen tro på.

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Det er riktig at luften vil absorberes i vannet. Det er riktig det du sier om dette: "Luft absorberes av vann med økende trykk og avtagende temperatur, kan det være at lufta i trykktanken forsvinner i vannet"

Det er det økte trykket som gjør at luft vil gå inn i vannet. Altså en del av luften vil gå ut hver gang vannet byttes ut.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

@Bjørn Kristiansen   Mest nærliggende er jo at du har en ørliten luftlekkasje i toppen av tanken. Det er jo en skruepropp der også - på min i alle fall, under et plastlokk. Der kan man også fylle på trykkluft uten å tømme trykktanken. Et bilde av tanktoppen hadde vært nyttig.

Ettersom lekkasjen muligens er fryktelig liten er det vanskelig å teste med såpevann, men en gummiballong (party-type) kan kanskje tres over proppen. Om den blåser seg bare litt opp etter mange timer vet du at det lekker luft der.

Absorpsjon av luft i vannet har jeg ingen tro på.

Festet en frysepose tømt for luft utvendig på blindpropp på toppen med strikk, den ble ikke blåst opp etter å ha vært der i flere uker.
I artikkelen jeg lenket til øverst er det noen tabeller og grafer for oksygen og luft løst i vann.
Når luft absorberes av vann utgjør oksygen i overkant av 1/3.
Ved 4 grader celsius i normalt lufttrykk vil 1L vann ta opp 13mg oksygen + ca 26mg nitrogen = 39mg luft.
Hvis gjennomsnittlig trykk er 4 ganger høyere vil 0,16g luft per liter vann bli absorbert.
Vannet i trykktanken brukes av 2 husstander så friskt vann blir til stadighet tilført og trykksatt slik at det er en kontinuerlig absorbsjon av luft. Hvor fort lufta tas opp og hvor mye vann som brukes har jeg ikke tall på.
Ved normalt lufttrykk veier 1 liter luft 1,3g (ved 4 bar: 5,2g)

Endret av Bjørn Kristiansen
Lenke til kommentar
Bjørn Kristiansen skrev (2 timer siden):

Festet en frysepose tømt for luft utvendig på blindpropp på toppen med strikk, den ble ikke blåst opp etter å ha vært der i flere uker.
I artikkelen jeg lenket til øverst er det noen tabeller og grafer for oksygen og luft løst i vann.
Når luft absorberes av vann utgjør oksygen i overkant av 1/3.
Ved 4 grader celsius i normalt lufttrykk vil 1L vann ta opp 13mg oksygen + ca 26mg nitrogen = 39mg luft.
Hvis gjennomsnittlig trykk er 4 ganger høyere vil 0,16g luft per liter vann bli absorbert.
Vannet i trykktanken brukes av 2 husstander så friskt vann blir til stadighet tilført og trykksatt slik at det er en kontinuerlig absorbsjon av luft. Hvor fort lufta tas opp og hvor mye vann som brukes har jeg ikke tall på.
Ved normalt lufttrykk veier 1 liter luft 1,3g (ved 4 bar: 5,2g)

Jeg tenker det mest relevante tallet er dette:

Screenshot2025-03-26at16-24-22SolubilityofAirinWater.png.096329a80ebce79c96a4bf4fc75bb0dd.png

Dette gjelder riktignok ved 25°C, men ved 6 bar absolutt trykk. I følge en av grafene der øker løseligheten av luft ved lavere temperaturer. Sånn på øyemål ca 35% høyere løselighet ved 10°C og 6,9 bar enn ved 25°C og 6,9 bar. Det vil si ca 0,184 gram luft per kg vann. Oversatt til liter så løser 1 liter vann 0,14 liter luft ved 10°C og 6,9 bar. Senker vi trykket til 1 bar (atmosfærisk trykk) så ekspanderer lufta fra 0,14 liter til 0,97 liter.

I min kommune sier vann og avløpsetaten at gjennomsnittsforbruket per innbygger i private boliger 180 liter per døgn. Hvis deres to husstander inneholder totalt 6 personer så kan vi estimere 1080 liter per døgn. Forutsatt at lufta absorberes totalt i vannet så vil deres vannforbruk kunne tappe 1043 liter ikke trykksatt luft ut av tanken hvert døgn. Dette estimatet er en øvre grense med ganske mange forutsetninger.

PS. Karbonert vann er en relevant sammenligning. Setter du en ballong over korka på en brusboks og klarer å åpne boksen uten å sprekke ballongen så vil ballongen blåse seg større enn volumet på boksen, hvis den får nok tid. Desto lavere temperatur jo lengre tid vil det ta før karbondioksiden slipper ut. Har du sodastream kan du prøve å karbonere kaldt og varmt vann og deretter la de to romtemperere seg og til slutt måle volumet som slipper opp i ballongen. Den kalde skal i teorien kunne karboneres mer enn den varme.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ved relativ gassmetning 100% holder vann dobbelt så mye oksygen ved dobling av trykk. 

En liten vannoverflate er ikke noen effektiv metode for innløsing av gass i vann, jeg tror ikke du løser inn like mye gass som tabellene over viser. Du har nok heller en gassmetning godt under 100 % relativ på vannet ut. Allikevel er det ikke umulig at noe forsvinner med vannet ut. 

Jeg ville først begynt med en skikkelig lekkasjetest. Har du mulighet til å sette lufttrykk på tanken over natta, for å se om trykket minker når alt er avstengt?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Trykktanken står i kjelleren til naboen som i sin tur leier ut huset så tilgang er litt komplisert. Naboen er bonde og har snakket om å etablere egen borrebrønn fordi han trenger x antall tusen liter for å fylle opp vannhenger til sprøyting av jorder og brønnen min klarer ikke å levere nok på kort tid så det blir nok en endring på oppsettet her etterhvert. Inntil videre fungerer det greit at jeg sender SMS 2 ganger i året til naboen når jeg hører at vannpumpa jobber med korte intervaller. Da tømmer han trykktanken for vann. Hvis det hadde vært lekkasje i tanken vil jeg tro at det ville vært synlig rustavleiring utvendig i å med at det alltid er trykk på tanken og 100% luftfuktighet inni den.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Bjørn Kristiansen said:

Det ser ut til at lufta blir absorbert av vannet og forsvinner ved daglig bruk.

Det ser ut som at dette kan stemme, hvis luft og vann er i kontakt med hverandre. Omtrent det motsatte som skjer i en brusflaske. Når trykket synker så frigjøres den gassen som er oppløst i brusen, og når trykker stiger, så kan vi for eksempel tilsette CO2.

https://no.wikipedia.org/wiki/Henrys_lov

Hvis vannet under gassen ikke skiftes ut så vil det være begrenset hvor mye luft som kan løses opp. Skifter man ut vannet så kan man løse opp mer luft i vannet fortløpende.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...