Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bytte klosser og skiver


Anbefalte innlegg

hei, ved neste service så må jeg skifte bremsklosser og skiver og lurer på om det er lurest å ta dette på merkeverksted, altså Toyota? Er er det store kvalitets forskjeller på slike deler? 

Lokale verkstedet skal ha ca 6000kr, mens Toyota tar vel godt over 8000kr. Er det verdt å betale de ekstra kr. hos Toyota?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. Funker fint med verkstedet som skal ha 2000 kroner mindre. Sannsynligvis er det i hovedsak forskjell på timesatsen, og ikke delene som utgjør denne forskjellen.

Endret av leticia
skrivefeil
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Volvo lager jo ikke bremsedelene selv.

Quote

However, Volvo does not manufacture their own rotors. On the contrary, they outsource to other suppliers. Therefore, it is likely your Volvo box will contain rotors made by Zimmerman, Bosch, ATE, etc.

https://www.fcpeuro.com/blog/volvo-brake-options-from-fcp-euro#:~:text=Genuine Volvo&text=However%2C Volvo does not manufacture,%2C Bosch%2C ATE%2C etc.

Edit: Leste Volvo ved en feil. Men er samme med andre merker. De lager ikke skivene selv. De bestiller fra annerkjente produsenter som nevnt over.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (20 minutter siden):

Nei. Det er i hovedsak Bosch eller andre anerkjente merker som brukes av samtlige. 

Jeg er ikke enig i at kvaliteten på «anerkjente merker» som Bosch, og originale deler alltid er den samme. 

Endret av Hollabaloo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener at det ikke er verdt den ekstra kostnaden hos Toyota, delepriser og timepriser hos Toyota er veldig mye dyrere enn hva som er nødvendig.

Dessuten så har Toyota hatt kvalitetsproblemer med bremseskivene sine de siste årene, en annen ting er jo det med å støtte det lokale verkstedet.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (6 minutter siden):

De færreste bilprodusenter produserer slike deler selv lenger. 

Absolutt. Så hvis man kjøper fra deleprodusenten som leverer til bilprodusenten, så kan det hende man i praksis får originaldel. Men det er ikke alltid sånn, det kan være at bilprodusent ber deleprodusent om å produsere delen etter en annen spesifikasjon for det som skal i original eske, enn det deleprodusenten selger selv som «passer til» på ettermarkedet som private og ikke-merkeverksteder har tilgang til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 minutter siden):

Eller motsatt. De som faktisk lever av å lage bremseutstyr og har gjort dette i evigheter, og som har utmerket kompetanse på å lage bremsedeler, og moderne høykvalitets utstyr for å lage bremsedeler kan fint lage deler som er bedre enn det OEM spesifiserer.

Ja godt poeng

Lenke til kommentar

Med å bruke Toyota så får man (i teorien) deler som har en viss kvalitet. Om det viser seg at de ikke holder kvalitet, er det etter min erfaring særs enkelt å få reklamert på slikt hos Toyota.
Nå er det ikke noe problemer å få kjøpt bremsedeler som trolig har høyere kvalitet enn det som originalt er levert. Man kan og få deler som er betydelig svakere enn originalt. Begge deler lovlig. Bruker du et uavhengig verksted er det grunn til å tro at de bruker nokså rimelige deler, men helt hvor på skalaen de velger er umulig å si. Så jeg ville hørt med det uavhengige verkstedet om hvilke deler de benytter. Hvilke merker.
Uansett synes jeg ikke hverken 6 eller 8 høres urimelig ut. Det kommer forsåvidt også an på hvilken service de gjør utenom selve byttet av skiver og klosser. Toyota har tradisjonelt ofte brukt en "tett" glidebolt-løsning som har en tendens til å sette seg grundig fast. Om ikke disse får litt vedlikehold samtidig som man har av kalipperne, kan det fort ende opp med at disse setter seg fast en tid etter bremsebytte, med tilhørende skjevslitte klosser og varmkjørte skiver.
Hvem som faktisk sjekker glideboltene aner jeg ikke. Man kan gjette at Toyota vil gjøre dette av erfaring med egne biler mens et uavhengig kanskje ikke er like opptatt av denslags, men det kan fint bli omvendt også.
Jeg ville vurdert å høre med begge verkstedene om de også sjekker tilstand på glidebolter og evt rengjør og smører disse også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bremseprodusenten i Toyota-konsernet er Akebono. Hvis man vil ha orginale bremser til en japansk-produsert (*) Toyota så er det altså mest sannsynlig Akebono-deler man må kjøpe.

For inntil et par år siden var bremsedelene hos biltema merket med "Tilvirket av Akebono" eller tilsvarende. Mulig de har byttet leverandør nå, de har ihvertfall fjernet det merket.

 

* Har man en europeisk-produsert Toyota (En Peugot/Citroen med Toyota-merker på) så stemmer det sikkert ikke.

Lenke til kommentar

For 6 tusen, er dette skiver og klosser både foran og bak, eller kun foran f.eks? For en vanlig bil kan man ofte skifte 4 skiver og alle klosser for ca 2-3 tusen i deler. Så er det noen timers arbeid å skifte det, som regel ikke vanskelig. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (29 minutter siden):

For 6 tusen, er dette skiver og klosser både foran og bak, eller kun foran f.eks? For en vanlig bil kan man ofte skifte 4 skiver og alle klosser for ca 2-3 tusen i deler. Så er det noen timers arbeid å skifte det, som regel ikke vanskelig. 

Vel...

Da de byttet på min bil i høst så kostet skiver + klosser 7000 kroner bare for delene. Brembo, om merket har noe å si. Så kommer arbeidet i tillegg.

Endret av leticia
feil ord 😅
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, leticia said:

Vel...

Da de byttet på min bil i høst så koster bremser + klosser 7000 kroner bare for delene. Brembo, om merket har noe å si. Så kommer arbeidet i tillegg.

Tommelfingerregel er at deler du kjøper via et verksted koster ca 2-3x det du kan kjøpe delene for selv.

En bremseskive fra en kjent OEM-produsent (Brembo, Bosch, NK, Akebono) koster normalt rundt 700,- foran og 400-500 bak. Et sett med bremseklosser til en aksling koster normalt 200-400,-. Trenger man moteringssett med fjærer og detaljer så kan man regne et par hundrelapper til, så er man i ca 3500,- for alle slitedeler. At verkstedet ditt tok 7000,- for de samme delene stemmer nok greit med det man kan forvente.

OP har ikke sagt om det er snakk èn eller begge aksler, men prisen indikerer at det ikke er begge.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...