Gå til innhold

Hvordan håndterer man søvn og jetlag?

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst å reise på ferie til utlandet for første gang. Men jeg lurer på om det beste er å være våken helt til neste natt eller å ta med seg sovetabelett?

Jeg kan IKKE sove på fly eller ta noen høneblunder. Jeg er bare en av de som aldri kan sove bortsettfra når jeg vet jeg skal sove 8 timer om natta. Det er IKKE et alternativ.

Hva skal jeg gjøre? Være våken helt til kveld eller ta sovetabelett?

Hvis jeg er 14 dager på ferie så har jeg ikke lyst å miste 2-3 dager på jetlag :( 

Turen blir f.eks 13 timer og landet er 8 timer foran. Igjen, kan ikke sove på flyet. Bare er sånn grunnet traume/angst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Deechon skrev (7 minutter siden):

Bare vær våken du. Du kommer til å ende opp med å bli ganske trøtt, og du ender jo opp med "søvngjeld" som må betales tilbake til kroppen med renter, men det er jo ikke farlig.

God tur 😀

Ja, men selv om det ikke er farlig er det trist å betale for ferie men vite at flere dager blir man i dårlig humør. Høres ut som det ikker er så gøy å reise :( 

Lenke til kommentar

Eg ville i alle fall ikkje brukt sovemedisin med mindre du har brukt det før, er veldig lett å gjere vondt verre.

Det er generelt enklare å holde seg våken lengre og stå opp tidlegare, enn det er å skulle ta søvne på forskudd. 

Personleg så synes eg ikkje jetlag er så problematisk når du er på ferie. Det er mykje å oppleve både tidleg om morgonane og seint på natta. Om du ender opp med å enten stå opp eller legge deg veldig tidleg dei fyrste dagane så betyr det ganske. Det er mykje verre når du reiser i jobbsamanheng og må kunne fungere mellom kl 8 og 16 lokaltid uavhengig av din biologiske klokke. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Er systematisk og har derfor aldri hatt jetlag:

• Stiller klokken om til destinasjonen straks flyet letter og instiller med inn på hvor på dagen man er der.
  • Slapper så mye som mulig av på flyet. Når vanlig boarding starter sitter jeg ofte allerede i vindussete og sover. Om noen aldri har vært i utlandet hvordan vet de at de ikke kan sove på fly? Du burde i det minste klare slumre litt. Lytt på musikk og lukk øynene.
  • Unngå alkohol og kaffe på flyet, men drikk jevnt med vann.
  • Opphold deg mest mulig utendørs første dagen. Det hjelper kroppen stille seg om til ny tid.
  • Aldri, aldri, aldri legg deg nedpå litt om du er sliten når du kommer frem. Kom deg raskt ut og gå en rolig tur istedefor.
  • Legg deg til normert tid.
  • Husk at du kan reise rett sørover og holde deg i samme tidssone. lIte risiko for jetlag ved å dra til Sør-Afrika.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kommer jo an på hvor langt du skal, og ikke minst hvilken vei du reiser, østover eller vestover.

Har vært både i Peru og Sør-Korea det siste året og jeg synes det enkleste er å reise vestover. Da reiser du "med" sola, og dagen blir bare litt lenger. Da blir du kjapt trøttere på kvelden, og står opp tidligere når du er på selve ferien. Vinn-vinn.

Allikevel så trumfer "nytt sted" jet-lagen, så jeg merket ingenting til det da jeg var i Sør-Korea heller. Da var gleden av å være på et nytt sted slik at jeg ikke merket at jeg var sliten før man skulle legge seg. Hjemturen var også uproblematisk da jeg da reiste vestover, og dagen ble bare litt lenger.

Det vanskeligste, synes jeg, er når du reiser østover hjem igjen. Da reiser du gjerne gjennom natta og hvis du da ikke sover på flyet, så blir dagen gjerne VELDIG lang.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
robertaas skrev (8 timer siden):

Er systematisk og har derfor aldri hatt jetlag:

• Stiller klokken om til destinasjonen straks flyet letter og instiller med inn på hvor på dagen man er der.
  • Slapper så mye som mulig av på flyet. Når vanlig boarding starter sitter jeg ofte allerede i vindussete og sover. Om noen aldri har vært i utlandet hvordan vet de at de ikke kan sove på fly? Du burde i det minste klare slumre litt. Lytt på musikk og lukk øynene.
  • Unngå alkohol og kaffe på flyet, men drikk jevnt med vann.
  • Opphold deg mest mulig utendørs første dagen. Det hjelper kroppen stille seg om til ny tid.
  • Aldri, aldri, aldri legg deg nedpå litt om du er sliten når du kommer frem. Kom deg raskt ut og gå en rolig tur istedefor.
  • Legg deg til normert tid.
  • Husk at du kan reise rett sørover og holde deg i samme tidssone. lIte risiko for jetlag ved å dra til Sør-Afrika.

Gode råd som jeg har fulgt med hell ved alle mine utenlandsreiser.

De fleste klarer å stille om døgnrytmen med litt velvilje og fleksibilitet, ref sommer/vintertid.
Da bør man ikke starte med forutinntatte holdninger om hva som er helt umulig og at jetlag vil ødelegge ferien….

Lenke til kommentar

Om du klarer kan du snu før du reiser også, om det passer inn i hverdagen. 

Men som nevnt før, det viktigste er å ikke sovne på feil tidspunkt. Hold deg våken så lenge som du klarer og om du må så tar du en tidlig kveld. Men sovner du på dagen er det gjort og det er vanskelig å komme inn i rytmen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...