Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo XC60 og kilometerstand på brukt bil

Anbefalte innlegg

Når en ladbar hybrid er "tom" for strøm så er det fremdeles mye strøm igjen. ca. 20% for en Golf hybrid. Den vil da fremdeles bruke elmotoren for start/stopp og man merker ingen forskjell i forhold til når batteriet er ikke "tomt".

Men hvis man ikke lader en ladbar hybrid så er 95% av poenget helt borte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være lurt å sjekke den totale rekkevidden på slike biler. Ofte er den ganske kort. Jeg vet BMW 330e hadde 40 liters tank. Så gikk den 50 km på strøm, 600 km på bensin ved 0.6-0.7 per mil. Så du må fylle strøm hele tiden, og drivstoff relativt ofte, særlig på langtur. Alt kommer an på bruken av bilen hva som passer den enkelte. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, freedomseeker said:

Jeg vet at blant annet at Mitsubishi Outlander PHEV har vist seg å være særdeles pålitelige biler, men med en hybrid så dobler man jo i realiteten potensielle feilkilder.

Vet ikke helt med Outlander men for min hybrid så er el-biten så godt som vedlikeholdsfri og ikke noen spesielle problemer. Den fjerner også en del feilkilder på bensin-delen. Den har ikke starter, ikke servopumpe, har elektrisk servo og bremsekraftforsterker (ingen lekkasje), ingen multireim, ingen dynamo. Bensinmotor og elmotor deler drivlinje (elmotor sitter i mellom bensinmotor og girkasse).

Lenke til kommentar
kremt skrev (På 28.3.2025 den 16.52):

Det kan være lurt å sjekke den totale rekkevidden på slike biler. Ofte er den ganske kort. Jeg vet BMW 330e hadde 40 liters tank. Så gikk den 50 km på strøm, 600 km på bensin ved 0.6-0.7 per mil. Så du må fylle strøm hele tiden, og drivstoff relativt ofte, særlig på langtur. Alt kommer an på bruken av bilen hva som passer den enkelte. 

Vi hadde en Outlander PHEV, og jeg er veldig tydelig på at en Long Range elbil er MYE mer egnet for langturer enn enn ladbare hybrider. Har også hatt en Opel Ampera ladbar hybrid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...