Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo XC60 og kilometerstand på brukt bil

MariusM

Anbefalte innlegg

Kikker på en Volvo XC60.

2022-modell, gått 70.000.

Vet det er litt mye, men den er pent holdt. 1 eier + at det er utvidet garanti på 7 år (4 år igjen) (evt. opp til 150.000 km.).

Har et budsjett å forholde meg til, så om den har gått mindre, er den enten eldre, eller dyrere.

Hva tenker dere? er det for mye? eller er 70.000 fortsatt et godt og trygt kjøp av en Volvo XC60 T8 ? 70.000 km 2022-modell?

Endret av MariusM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

70 000 km er ikke mye. 

Har selv en Volvo 940 som har gått 415 000 km. 

Selv om bilen har garanti, så bør du ikke tømme hele budsjettet ditt. Dette er tunge biler så dekk og bremser er ikke billig. 

Du må også se på hvordan du bruker bilen. Antar at det er en ladbar hybrid? Kjører du mange korte turer og kan lade hjemme, så kan du spare en del. 

Kommer du til å kjøre mange lange turer med mye av driften på bensin, så er det ikke en spesielt billig bil å kjøre med. Da hadde jeg heller vurdert en ren dieselbil. 

Lenke til kommentar
Opelduude skrev (2 timer siden):

70 000 km er ikke mye. 

Har selv en Volvo 940 som har gått 415 000 km. 

Alle biler kan gå 415000km, men jeg skulle like å sett et regnskap over service og reparasjoner på en Volvo 940 vs. en Volvo XC60 T8 plugin-hybrid der begge har gått så lang. Ville blitt overrasket om ikke 940en var ekstremt mye billigere p.g.a. at det er en teknisk mye enklere og (jeg antar) mer robust konstruksjon. 

Endret av Hollabaloo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MariusM skrev (10 timer siden):

Takk for svar. Ladbar hybrid, ja.

kunne ønske at den var nede på 50-60.000 km, men ser at de er dyrere. Alternativt et år eldre.

Tenker da ut fra svar her, at 70.000 på emn Volvo ikke er avskrekkende 🙂 

Husk at motoren nok har gått atskillig mindre, siden det er en ladbar hybrid. Nei den km.standen bør ikke være noen bekymring. Særlig ikke når vedlikeholdet er godt dokumentert. Høres ut som en god bil og et trygt kjøp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
MariusM skrev (13 timer siden):

det er utvidet garanti på 7 år (4 år igjen) (evt. opp til 150.000 km.)

Volvo vet at batteriet varer 150,000 km (dvs. det varer ikke så mye lenger). Det koster vel 150.000 kroner å bytte det hos Volvo og de har gjort det vanskelig å bytte det andre steder.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar. 

Føler meg tryggere med tanke på kilometerstand 🙂

Jeg skal kjøpe den hos autorisert Volvo-forhandler.

Den garantien jeg får med, er Fragus Complete.

De sier at den om litt vil overtal for Volvo Selekt.

Synes det høres rart ut, men det stemmer kanskje?

Dette kan jeg lite om, så jeg forholder meg til det de forteller meg. 

Kan det stemme? at Volvo Selekt skal "bli til" Fragus Complete?

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Husk at motoren nok har gått atskillig mindre, siden det er en ladbar hybrid. Nei den km.standen bør ikke være noen bekymring. Særlig ikke når vedlikeholdet er godt dokumentert. Høres ut som en god bil og et trygt kjøp.

Nja. Av/på-sykluser på en kald motor er betraktelig mye røffere enn kontinuerlig drift. Hybrider har problemer med akkumulering av vann og drivstoff i oljen, og koksing. Hybridsystemer er dessuten mye mer komplekse, og har flere komponenter som kan bli ødelagt.

Med det sagt så betyr ikke det at hybrider trenger å være mindre pålitelige, Toyota Prius er et godt bevis på det, men det er ingen statistikk som tilsier at du skal forvente lengre levetid på en hybrid enn en vanlig fossilbil.

Lenke til kommentar

Slike hybrider kan føles ganske masete når man driver småkjøring med tomt batteri. Bensinmotoren starter og stopper hele tiden mens man kjører, inn mot kryss, når man triller osv. Hvis du kjører mest lokalt er elbil et bedre valg. Hvis du kjører mye langt er diesel suv et bedre valg. Hybrid er på en måte verken fugl eller fisk, tross det er det jo ganske mange som er fornøyd med de også. Men man bør være klar over begrensningene. Kjørefølelse på disse volvoene er heller ikke det beste. 320 hk bensinmotor som driver forhjul, 90 hk elmotor som driver bakhjul. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...