nor.jorgen Skrevet tirsdag kl 21:46 Del Skrevet tirsdag kl 21:46 3 hours ago, toppsecret said: Skrev kort: Jeg setter pris på det du sier og anser meg ferdig med saken. Med tanken på at huseier tidligere har tatt seg inn uten lov, som f.eks når jeg har vært på jobb. Så har jeg vurdert dette, men har ikke hatt ønsket om å styre med dette. Det jeg har vært redd for i ettertid av dette.. Hva om jeg ikke hadde våknet opp av telefonen f.eks? Og finner han i leiligheten mens jeg sover. Det hadde nærmest skremt livet ut av meg. Med tanken på at han skriver at dette ikke skal skje mer, så dropper jeg for nå gå så langt med det. Du har en nabo som låser seg inn uten grunn, som ikke respekter dine avvisninger når du roper at han skal ut og du er redd for han i ettertid. Din vurdering er da du dropper å gjøre noe mer med det! Utrolig! Hvorfor skal du ikke sikre deg? Redd for å såre han? Dette er jo ikke bare stalker-oppførsel fra han, han har gått et steg videre fra det. Jeg ville ha anbefalt at du flytter og at du ikke er alene når du kommer tilbake for å hente tingene dine. Skaff deg midlertidig plass hos en venninne eller AirBnb. Resten av tingene kan du hente når som helst. Du trenger ikke si noe som helst til utleier. Bare si opp avtalen når du er trygg et annet sted. Du har fått klare tegn nå. Når skal du ta det på alvor? Tenk om vi bare kunne vite på forhånd at en situasjon er potensiell farlig og at vi kunne gjøre noe med. En dame ble drept av en eks-kjæreste i fjor. Hun skulle møte eksen til en siste prat eller noe sånt, men er redd. Hun skriver en melding til han: "Ikke kom hit sint, akkurat nå er jeg helt ærlig litt redd deg". Eksen svarer at han ikke skal komme sint. Kort tid etter blir hun funnet drept. https://www.vg.no/nyheter/i/8q1mkE/tiltalt-for-aa-ha-knivdrept-ekskjaeresten-erkjenner-straffeskyld Et ekstremt eksempel selvfølgelig, men poenget er at man erkjenne situasjon man er i, at det er en unik situasjon og gjøre nødvendige tiltak. 1 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet onsdag kl 09:53 Del Skrevet onsdag kl 09:53 Unødvendig skremselspropaganda @nor.jorgen. De aller, aller, aller fleste mennesker her i verden har gode hensikter. Men noen er mindre sosialt oppegående enn andre, og har andre personlige utfordringer som kommer i veien. Jeg tenker at en huseier som låser seg inn hos en leietaker unødig, først å fremst gjør det av "egen uro". Bekymringer rundt hus/inventar, eller leietaker som individ. I form av at "oi, jeg har ikke sett h*n på tre dager nå", eller noe så teit som at "oi, gardinene er trekket igjen, noen h*n aldri gjør..." . Av egen erfaring, skjer dette ofte hos folk som ikke har fast arbeid, er pensjonerte - eller har for mye fritid til å fylle med unødvendig tankevirksomhet som dette. Nordmenn er alt for beskjedene og redde for å konfrontere og sette krav. Istedenfor blir det synsing og spekulasjoner, eller "worst case tenkning"". TS har allerede fått en melding, med en unskyldning og et løfte om at det aldri skal skje igjen. Det tenker jeg er bra - og viser at utleier evnet til å reflektere over egen handling. Samt at han la seg flat og kom med et løfte om at det ikke skal skje igjen. Dette er det beste som kunne skje for TS. Ja, det finnes stalkere, de som bare er nysgjerrige, vil sniffe på undertøysskuffen og drepe deg. Ehhh, altså - måter du sånne mennesker, så kan du banne på at du vil i det aller fleste tilfeller få en uggen magefølelse lenge før dette skjer. Å tenke i de baner "bare" fordi noen låser seg inn til det - blir for dumt. Folk gjør feil. Folk tar feil vurderinger. Og veldig ofte - klarer ikke folk å skille mellom de ulike rollene man har. Her har nok utleier tatt seg en rolle eller fem over det man skal, som utleier. Og var jeg TS, hadde jeg i det minste spurt utleier om hvorfor han valgte å låse seg inn. Dialog er langt bedre enn enhver spekulasjon. Spekulerer man får mye og lenge - blir det fort fem høns av en fjær. 2 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet onsdag kl 11:40 Del Skrevet onsdag kl 11:40 Alt taler for at det ikkje er nokon dramatikk bak dette ved at utleiger fyrst prøver å ringe, deretter banker på og roper etter leigetakaren, og til slutt låser seg inn før utleigaren frivillig går ut igjen etter å ha fått kontakt med leigetakaren. Eg er einig med @Milhouse85 at ger er det nok meir snakk om ein utleigar som har tatt ein veldferdssjekk utan å reflektere over lovlegheita. Om trådstarter vil foreta seg noko meir etter at å ha mottatt ei unskyldning så er det sjølvsagt alltid eit alternativ å skifte lås. Som leigetakar kan du bytte lås og på den måten hindre utleigar adgang, det er også slik at dersom du bytter lås så er dette din lås som du kan ta med deg ved utflytting, forutsatt at du då monterer tilbake den originale låsen og at du ikkje har påført døra ein skade. Går du for ein litt dyrare smartlås så får du samtidig logg som viser når døra har vært forsøkt opna samt at du kan fjernstyre låsen for å sleppe inn utleigar ved til dømes brann eller vasslekkasje utan at utleigar treng å ha eigen nøkkel/kode. 3 1 Lenke til kommentar
toppsecret Skrevet torsdag kl 15:31 Forfatter Del Skrevet torsdag kl 15:31 (endret) The Avatar skrev (På 26.3.2025 den 12.40): Alt taler for at det ikkje er nokon dramatikk bak dette ved at utleiger fyrst prøver å ringe, deretter banker på og roper etter leigetakaren, og til slutt låser seg inn før utleigaren frivillig går ut igjen etter å ha fått kontakt med leigetakaren. Eg er einig med @Milhouse85 at ger er det nok meir snakk om ein utleigar som har tatt ein veldferdssjekk utan å reflektere over lovlegheita. Jeg tror dette nok dreier seg mer om at han vil forsikre seg at jeg ikke er hjemme ved å gjøre følgende: Ringe meg, hører han telefonen i gangen? Nei, jeg hadde den på lydløs /dempet det. Banker på og roper meg, er nok av samme grunn. Forsikre seg om at jeg ikke er hjemme, men her gikk han i fella. + Han har tidligere ringt meg når jeg er på jobb, da tar jeg ikke telefonen og det viser seg han kommer over på jobben. Der spør han etter det jeg husker mener jeg på med følgende: hvordan går det med deg? jeg ville bare se hvordan det går. (Noe rundt der) Når jeg kommer hjem senere den dagen fra jobben og da finner jeg ut han har vært i leiligheten. Endret torsdag kl 15:32 av toppsecret 2 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet torsdag kl 15:41 Del Skrevet torsdag kl 15:41 toppsecret skrev (4 minutter siden): Jeg tror dette nok dreier seg mer om at han vil forsikre seg at jeg ikke er hjemme ved å gjøre følgende: Ringe meg, hører han telefonen i gangen? Nei, jeg hadde den på lydløs /dempet det. Banker på og roper meg, er nok av samme grunn. Forsikre seg om at jeg ikke er hjemme, men her gikk han i fella. + Han har tidligere ringt meg når jeg er på jobb, da tar jeg ikke telefonen og det viser seg han kommer over på jobben. Der spør han etter det jeg husker mener jeg på med følgende: hvordan går det med deg? jeg ville bare se hvordan det går. (Noe rundt der) Når jeg kommer hjem senere den dagen fra jobben og da finner jeg ut han har vært i leiligheten. Høres logisk ut det du skriver - men uansett; gigantisk rødt flagg! Jeg hadde vurdert å flytte. Noe vi gjorde da jeg jobbet i barnevernet, var å sette en gjennomsiktig tape-bit i dørsprekken høyt oppe. Da kan du se om noen har åpnet døra, etter at du har låst den. Vi hadde ikke lov med alarm, der jeg jobbet. Men en "alarm" vi bruke, var å legge en halvliter-flaske med vann på dørhåndtaket. Man må ta ned håndtaket for å åpne døra, men man trenger ikke det for å lukke døra igjen. Så det fungerte bra, mot ungdom som ønskte å rømme. Da ble jeg som nattevakt vekket. Er dette en enslig mann? Uten kjerring og barn? Desto større rødt flagg... Tror nok ikke han vil deg noe vondt. Men uansett - skikkelig ubehagelig med slikt. 1 Lenke til kommentar
toppsecret Skrevet torsdag kl 15:54 Forfatter Del Skrevet torsdag kl 15:54 Milhouse85 skrev (12 minutter siden): Høres logisk ut det du skriver - men uansett; gigantisk rødt flagg! Jeg hadde vurdert å flytte. Noe vi gjorde da jeg jobbet i barnevernet, var å sette en gjennomsiktig tape-bit i dørsprekken høyt oppe. Da kan du se om noen har åpnet døra, etter at du har låst den. Vi hadde ikke lov med alarm, der jeg jobbet. Men en "alarm" vi bruke, var å legge en halvliter-flaske med vann på dørhåndtaket. Man må ta ned håndtaket for å åpne døra, men man trenger ikke det for å lukke døra igjen. Så det fungerte bra, mot ungdom som ønskte å rømme. Da ble jeg som nattevakt vekket. Er dette en enslig mann? Uten kjerring og barn? Desto større rødt flagg... Tror nok ikke han vil deg noe vondt. Men uansett - skikkelig ubehagelig med slikt. Dette er pensjonister. De er 2, mann og kone. 1 Lenke til kommentar
toppsecret Skrevet torsdag kl 15:56 Forfatter Del Skrevet torsdag kl 15:56 (endret) Hvis dette gjentar seg? Etter å ha gitt han klar melding på at han ikke kan ta seg inn i leiligheten som han vil, ved hjelp av den meldingen jeg sendte inn fra dere. La oss si dette gjentar seg og jeg finner ut av han har vært i leiligheten. Kan jeg da anmelde han? + Alt tyder i meldingen hans at han faktisk lyver: <Senere etter hendelsen Sender han en melding og bekalger seg, der skriver han usikker på om hvordan jeg hadde det.> Endret torsdag kl 15:59 av toppsecret Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet torsdag kl 15:59 Del Skrevet torsdag kl 15:59 Løsningen jeg ville gått for er et viltkamera med SMS varsling - det tar bilde (med nattsyn) når sensor blir utløst og sender deg en SMS melding om at det har skjedd. Lenke til kommentar
toppsecret Skrevet torsdag kl 16:03 Forfatter Del Skrevet torsdag kl 16:03 Kakkelfant skrev (2 minutter siden): Løsningen jeg ville gått for er et viltkamera med SMS varsling - det tar bilde (med nattsyn) når sensor blir utløst og sender deg en SMS melding om at det har skjedd. Er dette nok til å anmelde han hvis dette skulle gjenta seg og eller evt. få flere advokater på banen? Kommer jeg noe vei med det? 1 Lenke til kommentar
toppsecret Skrevet torsdag kl 16:05 Forfatter Del Skrevet torsdag kl 16:05 Kakkelfant skrev (5 minutter siden): Løsningen jeg ville gått for er et viltkamera med SMS varsling - det tar bilde (med nattsyn) når sensor blir utløst og sender deg en SMS melding om at det har skjedd. Kunne faktisk ha tenkt å gjøre dette, men jeg har lite lyst til å måtte ut med flere hundre kroner for dette. Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet torsdag kl 16:09 Del Skrevet torsdag kl 16:09 toppsecret skrev (1 minutt siden): Kunne faktisk ha tenkt å gjøre dette, men jeg har lite lyst til å måtte ut med flere hundre kroner for dette. https://www.prisjakt.no/product.php?p=5695414 Denne er genial til "bare" 400,- + hva enn du eventuelt har eller må kjøpe av microSD. Den kan sende varsel hvis den ser bevegelse, den kan lagre video, og ikke minst har den nattsyn. Du kan eventuelt si til utleier at du har installert alarm med overvåkning uten at du har det. Burde være skremselspropaganda nok til at han holder seg unna. 3 Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet torsdag kl 16:09 Del Skrevet torsdag kl 16:09 (endret) 8 minutes ago, toppsecret said: Er dette nok til å anmelde han hvis dette skulle gjenta seg og eller evt. få flere advokater på banen? Kommer jeg noe vei med det? Du kan alltids anmelde, spørsmålet er hva du ønsker å oppnå med det. Du må huske på at ektefeller kan finne på å gjøre de utroligste ting for hverandre, som f.eks å lyve for å gi hverandre alibi (hvor du da blir beskrevet som problemet på noe fantasifullt vis). Et slikt bilde av vedkommende på vei inn i rommet er da gull verd, hvis de beviselig lyver for politiet kan de bare glemme å ha noen sak. En annen ting er at da vil jo selvfølgelig hele situasjonen bli betent og en følelsesmessig blemme for alle parter. Ikke lurt om du vil fortsette å bo der. Det er nok relativt dyrt for et slikt viltkamera, du kan jo gjøre som andre har foreslått å sette opp gjennomsiktig tape på døren, eller en annen form for varsling om ikke koster noe særlig. Endret torsdag kl 16:11 av Kakkelfant 2 Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet torsdag kl 16:12 Del Skrevet torsdag kl 16:12 Dudeliduu skrev (3 minutter siden): https://www.prisjakt.no/product.php?p=5695414 Denne er genial til "bare" 400,- + hva enn du eventuelt har eller må kjøpe av microSD. Den kan sende varsel hvis den ser bevegelse, den kan lagre video, og ikke minst har den nattsyn. Du kan eventuelt si til utleier at du har installert alarm med overvåkning uten at du har det. Burde være skremselspropaganda nok til at han holder seg unna. Jeg glemte å nevne at du også kan snakke gjennom den fra mobilen. Lenke til kommentar
toppsecret Skrevet torsdag kl 16:16 Forfatter Del Skrevet torsdag kl 16:16 (endret) Dudeliduu skrev (5 minutter siden): Jeg glemte å nevne at du også kan snakke gjennom den fra mobilen. Har tatt å lagret linken og ser at flere har den på tilbud. Kan være greit om jeg ombestemmer meg. Tusen takk! Endret torsdag kl 16:18 av toppsecret Lenke til kommentar
leticia Skrevet torsdag kl 16:59 Del Skrevet torsdag kl 16:59 toppsecret skrev (1 time siden): Dette er pensjonister. De er 2, mann og kone. Bare nysgjerrige sannsynligvis m.a.o 1 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet fredag kl 20:57 Del Skrevet fredag kl 20:57 (endret) Hadde leieboer hos meg en gang som hadde en lei tendens til å komme opp trappa uanmeldt (leiligheten ikke fysisk avsperret, kun nøkkel på siden mot leilighet). Løste det enkelt å greit ved å taue håndtaket på døra fast slik at det ikke lot seg rikke. Endret fredag kl 20:57 av geir__hk Lenke til kommentar
Føniks Skrevet i går, 11:27 Del Skrevet i går, 11:27 (endret) Kanskje utleier er en gammel gris og går inn i leiligheten din når du ikke er hjemme for å tilfredsstille sine seksuelle lyster. Brukt undertøy er jo en gjenganger blant gamle griser, og om du er ei ung jente som leier av han så er ikke dette en utenkelig hypotese. "Usikker på hvordan du hadde det" er jo en åpenbar løgn. Han trodde vel du ikke var hjemme. Hva skulle han egentlig inn til deg å gjøre denne gangen og tidligere ganger? Endret i går, 11:37 av Føniks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå