Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseier låste seg inn i leiligheten mens jeg var hjemme

toppsecret

Anbefalte innlegg

Huseier låste seg inn i leiligheten mens jeg var hjemme.
Han ringte meg på telefonen jeg tok den ikke og satt mobilen på lydløs /dempa det mens det ringte.
Kort tid senere kommer han ned trappa ned til leiligheten, banker på og roper på navnet mitt. Jeg svarer ikke.
Så tar han i håndtaket og nærmest smeller det ned.

Så hører jeg han drar fram diverse nøkkler som gir fra seg lyd, putter den i låsen og låser seg inn.

I det han går inn nærmest roper jeg noe med:
Nei, du må ut /eller du får ikke lov til å komme inn

Dette gjentatte gangerr også går han fremover i leiligheten og mot sengen der jeg ligger, der spør han om jeg er syk.
Gjentar jeg meg med at han må ut flere ganger.
Noe med at dette har du ikke lov til og da svarer han jo det har han, før han ender opp med å gå ut av leligheten.

Dette har hendt før jeg har oppdaget at han har gått inn i leligheten uten lov. Blant annet når jeg er på jobb.

Senere etter hendelsen
Sender han en melding og bekalger seg, der skriver han usikker på om hvordan jeg hadde det.

Jeg ønsker å gjøre det klart at dette kan aldri skje igjen og gjentar dette seg, vurderer jeg trekk i husleia + evt ta dette opp videre.
Skal noen i leiligheten igjen, må dette avtales på forhånd, med mindre det er brann, vannlekasje eller andre situasjoner som gjør at du må låse deg inn.

Hvordan kan jeg gå frem her med denne meldingen? Kan noen hjelpe meg å formidle en melding på dette?

+Hva anbefaler dere at jeg gjør her? Dette var ikke greit, føler meg uvel i etterkant av dette.

Endret av toppsecret
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
toppsecret skrev (15 minutter siden):

Jeg ønsker å gjøre det klart at dette kan aldri skje igjen og gjentar dette seg, vurderer jeg trekk i husleia + evt ta dette opp videre.
Skal noen i leiligheten igjen, må dette avtales på forhånd, med mindre det er brann, vannlekasje eller andre situasjoner som gjør at du må låse deg inn.

Hvordan kan jeg gå frem her med denne meldingen? Kan noen hjelpe meg å formidle en melding på dette?

Slike ting kan være vanskelig med tanke på å ikke starte / forverre en eventuell konflikt men, f.eks:

"Jeg viser til hendelsen hvor du bare låste deg inn i leiligheten uten lovlig grunn. Dette er ikke greit, og noe som skremte meg. Meg bekjent så er det ikke første gang at du har låst deg inn uten avtale på forhånd. Ifølge husleieloven (tror det er paragraf 5 - 6) så er dette ikke noe du har anledning til å gjøre, og hvis slikt skjer så har jeg rett til å bytte lås på din regning, som jeg kommer til å trekke fra i husleia". 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor gammel er du?
Når jeg var 16-17-18 år, opplevde jeg lignende stadig vekk. Følte gjerne det kom av lav alder, og at de derfor ville "sjekke". Dessverre; respekterer ikke voksne folk "ungdom" (altså, unge voksne) like mye. Hadde du vært godt opp i 20-åra, så tror jeg de fleste hadde tenkt seg om en gang eller to før de hadde gjort det igjen.

Her er det nok en huseier som ikke kjenner til sin rolle som utleier godt nok. 
Jeg hadde spurt vedkommende om hva hensikten med dette er. Sagt at dersom slik atferd forsetter, så vil du flytte ut!

Eventuelt; kan du bare begynne å se etter ny leilighet med en gang. 

Eventuelt

https://www.aliexpress.com/item/1005006293211807.html?spm=a2g0o.productlist.main.69.18ea31fbmg7uOK&algo_pvid=a233b81d-0bf9-4d61-a69a-dabbfe1ad996&algo_exp_id=a233b81d-0bf9-4d61-a69a-dabbfe1ad996-34&pdp_ext_f={"order"%3A"119"%2C"eval"%3A"1"}&pdp_npi=4%40dis!NOK!326.14!134.97!!!219.62!90.89!%40211b813b17429206308817388eae1c!12000036787465527!sea!NO!0!ABX&curPageLogUid=ntc8tSXDjEpx&utparam-url=scene%3Asearch|query_from%3A

Denne er helt frittstående, trenger ikke å skrus inn i noe som helst... og vil lage en alarm dersom han prøver seg. ;p

Og alarm har du jo lov å ha. ^^ 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker at det nok heller er dette enn det du beskriver her:

Milhouse85 skrev (4 minutter siden):

Når jeg var 16-17-18 år, opplevde jeg lignende stadig vekk. Følte gjerne det kom av lav alder, og at de derfor ville "sjekke". Dessverre; respekterer ikke voksne folk "ungdom" (altså, unge voksne) like mye. Hadde du vært godt opp i 20-åra, så tror jeg de fleste hadde tenkt seg om en gang eller to før de hadde gjort det igjen.

Dessverre så er det mange utleiere som ikke helt forstår at når de har leid ut huset sitt, så mister de samtidig disposisjonsretten over det frem til leietaker flytter ut. Ved kriser, vedlikehold osv, er saken en annen, men normalt skal man ha beskjed i god tid før utleier tar seg inn i leiligheten. Å stoppe brann, vannlekkasje er selvsagt noe som må tas tak i med en gang :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (18 minutter siden):

Hvor gammel er du?

Jeg hadde spurt vedkommende om hva hensikten med dette er. Sagt at dersom slik atferd forsetter, så vil du flytte ut!

Eventuelt; kan du bare begynne å se etter ny leilighet med en gang. 

Eventuelt

https://www.aliexpress.com/item/1005006293211807.html?spm=a2g0o.productlist.main.69.18ea31fbmg7uOK&algo_pvid=a233b81d-0bf9-4d61-a69a-dabbfe1ad996&algo_exp_id=a233b81d-0bf9-4d61-a69a-dabbfe1ad996-34&pdp_ext_f={"order"%3A"119"%2C"eval"%3A"1"}&pdp_npi=4%40dis!NOK!326.14!134.97!!!219.62!90.89!%40211b813b17429206308817388eae1c!12000036787465527!sea!NO!0!ABX&curPageLogUid=ntc8tSXDjEpx&utparam-url=scene%3Asearch|query_from%3A

Denne er helt frittstående, trenger ikke å skrus inn i noe som helst... og vil lage en alarm dersom han prøver seg. 😜

Og alarm har du jo lov å ha. ^^ 

Jeg er over 25 år

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 time siden):

Slike ting kan være vanskelig med tanke på å ikke starte / forverre en eventuell konflikt men, f.eks:

"Jeg viser til hendelsen hvor du bare låste deg inn i leiligheten uten lovlig grunn. Dette er ikke greit, og noe som skremte meg. Meg bekjent så er det ikke første gang at du har låst deg inn uten avtale på forhånd. Ifølge husleieloven (tror det er paragraf 5 - 6) så er dette ikke noe du har anledning til å gjøre, og hvis slikt skjer så har jeg rett til å bytte lås på din regning, som jeg kommer til å trekke fra i husleia". 

Tusen takk! :)

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

§ 5-6.Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 time siden):

Etter å ha sendt meldingen, svarte huseier kort med: at det aldri skal skje mer og ville at jeg skulle tilgi han.
Anbefaler du /eller dere at jeg svarer på det? evt. hva?

Endret av toppsecret
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
toppsecret skrev (3 minutter siden):

Etter å ha sendt meldingen, svarte huseier kort med: at det aldri skal skje mer og ville at jeg skulle tilgi han.
Anbefaler du at jeg svarer på det? evt. hva?

Du kan jo svare tilbake at du setter pris på at han sier dette, og at du anser deg ferdig med saken?

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det virker åpenbart at dette var en uheldig glipp forårsaket av uforstand, og ikke noe slags ekkel stalking eller lignende.

Tror det kan være en fordel å bevare det lille som er igjen av god stemning mellom dere, slik at det hele ikke utvikler seg til noe nasty på sikt.

Endret av Kakkelfant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det virker åpenbart at dette var en uheldig glipp forårsaket av uforstand, og ikke noe slags ekkel stalking eller lignende.

Tror det kan være en fordel å bevare det lille som er igjen av god stemning mellom dere, slik at det hele ikke utvikler seg til noe nasty på sikt.

Ok, men synes du jeg skal svare på den siste meldingen hans, evt hva? Der han svarer med at det aldri skal skje mer og han vil at jeg skal tilgi han.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja jeg synes du skal fortelle han det som Markii skrev over her, at du setter pris på hva han sa og at du tilgir han. Det er en veldig grei investering for fremtiden som ikke koster deg noe særlig. Hvis du fortsatt er litt satt ut av det hele kan du jo installere kamera eller sensor som du skrur på når du er ute av leiligheten/sover?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (1 minutt siden):

Ja jeg synes du skal fortelle han det som Markii skrev over her, at du setter pris på hva han sa og at du tilgir han. Det er en veldig grei investering for fremtiden som ikke koster deg noe særlig. Hvis du fortsatt er litt satt ut av det hele kan du jo installere kamera eller sensor som du skrur på når du er ute av leiligheten/sover?

Skrev kort: Jeg setter pris på det du sier og anser meg ferdig med saken.

Med tanken på at huseier tidligere har tatt seg inn uten lov, som f.eks når jeg har vært på jobb. Så har jeg vurdert dette, men har ikke hatt ønsket om å styre med dette.

Det jeg har vært redd for i ettertid av dette.. Hva om jeg ikke hadde våknet opp av telefonen f.eks? Og finner han i leiligheten mens jeg sover. Det hadde nærmest skremt livet ut av meg.

Med tanken på at han skriver at dette ikke skal skje mer, så dropper jeg for nå gå så langt med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...