FCW Skrevet 25. mars Del Skrevet 25. mars Jeg driver et lite enk med salg av tjenester, jeg kjøper verktøy og utstyr jeg trenger i vanlig butikk/nettbutikk inkl. mva., og fører da som kjøp i regnskapssystemet mitt. Jeg ble ifjor mva registrert, og fører nå inngående mva på kjøp av verktøy jeg bruker. I tillegg til mva refusjon får jeg vel inntektsreduksjon tilsvarende kjøpssummen ekskl.mva (mtp skatt) - Etterhvert så slites verktøyet og utstyret, eller bedre kommer på markedet. Jeg derfor vil gjerne selge unna på bruktmarkedet mens det enda har en restverdi for å være med å finansiere nytt. Hvordan skal jeg gjøre dette for at det blir riktig? Skal jeg skrive faktura på bruktsalgssummen inkl.mva slik at dette blir registrert i regnskapet? Andre momenter jeg må være klar over? Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 25. mars Del Skrevet 25. mars (endret) Du skriver faktura på salgssum og legger på mva, på samme måte som når du selger tjenester. Mva rapporteres også inn og innbetales til skatteetaten på samme måte. Selskapets inntekter øker da tilsvarende salgssummen eks.mva mtp skatt. Endret 25. mars av nirolo 1 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 25. mars Del Skrevet 25. mars FCW skrev (32 minutter siden): Andre momenter jeg må være klar over? Salg til privatpersoner vil gi deg garantiansvar, selv på brukt utstyr. Ville da nesten heller solgt utstyret fra firmaet til seg selv, så selge det som privatperson videre. Men du kan ikke selge alt for 1,- til seg selv, da kommer skatteetaten. Du kan selge det privat, og når du vet summen, så fakturerer du deg selv den summen fra firmaet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå