Anonym21 Skrevet 25. mars Del Skrevet 25. mars Halaos! Jeg er en 21 år gammel mann som ønsker ta en utdanning der jeg kan jobbe offshore etter utdanning. Jeg gikk studie spesialiserende linje på vgs, så jeg har i dag generell studiekompetanse. jeg er veldig motivert til å starte en utdanning, ønsker helst å kunne starte i år. Lurte på om noen har noen gode tips til hva jeg kan søke meg inn på i år for å ha mulighet til offshore etter endt utdanning. En type ingeniør utdanning er absolutt aktuell, har ikke hatt realfag tidligere så da hadde det vært mest aktuelt om studieplassen tilbyr en type TRES vei. Er også veldig åpen for å ta eventuelle kurs i stedet for høyere utdanning for å komme meg ut tidligere, men har oppfattet at man helst bør ha kontakter for å få jobb hvis man kun tar kurs privat. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april Stillasarbeider, industrimekaniker, kokk, forpleining, elektriker, bore og vedlikeholdsoperatør. er aktuelle yrker for å nevne noen. Korteste vei ut er gjerne forpleining, ta da grunnkurs offshore og så videre på kurs for avansert førstehjelp (eller hva det nå heter) så kan du jobbe i vaskeriet og re senger som daglig arbeid mens du er innsatspersonell. hovedjobben er da ufaglært og du blir valgt til å reise offshore fordi du har ett attraktivt ekstra kurs. Er ønsket å jobbe fast turnus på rigg eller er det noe annet? Det er ikke bare å velge en utdanning som er offshore rettet og så reise ut når den er ferdig, uansett hva du velger å utdanne deg til og hvilken kurs du tar så må du få jobb i ett firma som har jobber offshore og ønsker å sende deg. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april Å ta en utdannelse for å komme offshore er en dårlig idé. Du skal jobbe med dette 12 timer i strekk minimum 14 dager i strekk og ofte mer. Tenk på hva som interesserer deg der ute, gå den veien. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april Må vel nesten minne om at den mest openbare vegen å gå er å ta nautikkutdanning og bli skipskaptein, då har du i alle fall eit godt grunnlag til å jobbe offshore. Eg vil likevel følge opp spørsmålet til @Salvesen. og vil utfordre deg til å definere kva som gjer at du vil jobbe offshore. Offshorearbeid har blitt mindre attraktivt med åra ved at oljeaktiviteten går ned og at skipsmannskap oftare blir hyra inn frå utlandet. Der begynner å bli ein del norske skip der det omtrent berre er kapteinen som er norsk og resten av mannskapet er frå eit lavkostland. Er det eventyret du er interessert i, slik at du helst bør jobbe på eit skip som seglar verden rundt og ikkje på ei plattform? Er det lønna som frister? I så tilfelle er det etterkvart ganske mange landbaserte jobbar som også har turnusar og ulempetillegg som gir ekstra betaling. Er det det sosiale med å heile tida være omgitt av ei forholdsvis lita gruppe med personar døgnet rundt? Eller er det heilt andre ting som gjer at du vil jobbe offshore, som at du vil kjenne lukta av sjø kva dag? Å berre seie at du vil jobbe offshore er nesten det same som å seie at du vil jobbe på kontor, på kontor kan du jobbe som ufaglært med å sortere papirer til at du kan være direktør i eit multinasjonalt selskap. Tilsvarande er det med arbeid offshore, både ei plattform og eit stort skip er ein liten by som treng mykje forskjellig, frå "sivile" jobbar med reinhald, matlaging, kiosksalg, osv til profesjonsstillingar som boreoperatør eller controller. Eg trur nok at alt etter kva behov du ønsker å fylle så vil du finne mange andre moglegheiter enn berre offshore. 1 1 Lenke til kommentar
Anonym21 Skrevet 14. april Forfatter Del Skrevet 14. april The Avatar skrev (1 time siden): Må vel nesten minne om at den mest openbare vegen å gå er å ta nautikkutdanning og bli skipskaptein, då har du i alle fall eit godt grunnlag til å jobbe offshore. Eg vil likevel følge opp spørsmålet til @Salvesen. og vil utfordre deg til å definere kva som gjer at du vil jobbe offshore. Offshorearbeid har blitt mindre attraktivt med åra ved at oljeaktiviteten går ned og at skipsmannskap oftare blir hyra inn frå utlandet. Der begynner å bli ein del norske skip der det omtrent berre er kapteinen som er norsk og resten av mannskapet er frå eit lavkostland. Er det eventyret du er interessert i, slik at du helst bør jobbe på eit skip som seglar verden rundt og ikkje på ei plattform? Er det lønna som frister? I så tilfelle er det etterkvart ganske mange landbaserte jobbar som også har turnusar og ulempetillegg som gir ekstra betaling. Er det det sosiale med å heile tida være omgitt av ei forholdsvis lita gruppe med personar døgnet rundt? Eller er det heilt andre ting som gjer at du vil jobbe offshore, som at du vil kjenne lukta av sjø kva dag? Å berre seie at du vil jobbe offshore er nesten det same som å seie at du vil jobbe på kontor, på kontor kan du jobbe som ufaglært med å sortere papirer til at du kan være direktør i eit multinasjonalt selskap. Tilsvarande er det med arbeid offshore, både ei plattform og eit stort skip er ein liten by som treng mykje forskjellig, frå "sivile" jobbar med reinhald, matlaging, kiosksalg, osv til profesjonsstillingar som boreoperatør eller controller. Eg trur nok at alt etter kva behov du ønsker å fylle så vil du finne mange andre moglegheiter enn berre offshore. Det som interesserer meg mest ved å jobbe offshore er turnus ordningen. Det å for eksempel jobbe 12 timer i 14 dager så derretter ha fri 4 uker, er ekstremt attraktivt for meg. Har jobbet sånn som det da jeg var i førstegangstjeneste med 12 timer vakter i 2 uker så fri i 2 uker, så har fått prøvd det ut litt. Det jeg verdsetter mest med det er friheten man har når man først er hjemme. ulempetillegg og høy lønn er jo absolutt bare et bonus men ikke det jeg ser på som mest attraktivt. Som sagt er jeg veldig motivert for å ta diverse kurs/utdanning for å få dette til så jeg vil gjerne sikte litt «høyere» enn renhold, kiosk etc. Har hørt flere ganger at jeg bør ta en offshore rettet utdanning, men det jeg sliter med å finne ut av er hvilke utdannings alternativer jeg har nå når jeg allerede har gått allmennfag på videregående skole. Vil helst prøve å unngå å måtte gå videregående på nytt men hvis det absolutt er det som trengs så er jeg villig. Lurer derfor på om noen vet hva utdannings alternativer som er mulig å gå fra mitt utgangspunkt. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april Anonym21 skrev (3 minutter siden): Det som interesserer meg mest ved å jobbe offshore er turnus ordningen. Det å for eksempel jobbe 12 timer i 14 dager så derretter ha fri 4 uker, er ekstremt attraktivt for meg. Har jobbet sånn som det da jeg var i førstegangstjeneste med 12 timer vakter i 2 uker så fri i 2 uker, så har fått prøvd det ut litt. Det jeg verdsetter mest med det er friheten man har når man først er hjemme. ulempetillegg og høy lønn er jo absolutt bare et bonus men ikke det jeg ser på som mest attraktivt. Som sagt er jeg veldig motivert for å ta diverse kurs/utdanning for å få dette til så jeg vil gjerne sikte litt «høyere» enn renhold, kiosk etc. Har hørt flere ganger at jeg bør ta en offshore rettet utdanning, men det jeg sliter med å finne ut av er hvilke utdannings alternativer jeg har nå når jeg allerede har gått allmennfag på videregående skole. Vil helst prøve å unngå å måtte gå videregående på nytt men hvis det absolutt er det som trengs så er jeg villig. Lurer derfor på om noen vet hva utdannings alternativer som er mulig å gå fra mitt utgangspunkt. Husk at du kjemper i mot ett helt "vestland" av VGS elever med spesialkompetanse samt ingeniører m.m. fra høyskolene/universitetene. Disse har også ofte en onkel, pappa osv som jobber i relevante stillinger og hjelper de ut. Det er ikke enkelt å bare ta seg noen kurs eller en relevant utdanning å komme seg ut, men det er mulig med litt kamp og motivasjon. Kjenner mange som brukte årevis å komme seg ut, men også andre som kom seg ut med banal erfaring i ekstremt gode tider. Dette med 2-4 er også en liten drøm, det er de "beste" stillingene. De fleste jobber her andre rotasjoner. Når jeg føyk rundt på rigger og båter så hadde jeg ingen rotasjon. Jobbet på site, og på kontor når jeg kom hjem(service ingeniør). Andre går gjerne "4-4", "2-2", "2-3", "4-8" osv. I tillegg må en gjerne bruke store deler av fritiden sin til å reise til og fra jobb som sagt, det er ofte ikke betalt og bare reduserer fritiden din. Feks å jobbe i afrika, mexico osv. Men om du er klar for å kjempe litt for å komme deg ut, gjerne ta noen dårlige jobber til å starte med også jobbe deg opp til en "easy" stilling i en av de store med 2-4 og rolige dager så er det ingenting som stopper deg Og om du har noe kjentskap du kan ta i bruk så hjelper det ekstremt på! Det er også stor risiko å velge en veldig spesefikk utdanning for offshore arbeid, om du finner ut at du ikke liker det. Det fant jeg ut, heldigvis hadde jeg tatt elektro automasjon som er veldig allsidig. Men kjenner flere med veldig spesefikk kompetanse som reiser ut pga de ikke har noe "valg". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå