Milhouse85 Skrevet i går, 15:54 Del Skrevet i går, 15:54 Jeg har en slik: https://batbua.no/produkt/osean-portabel-marine-gassovn-1200w/ Som bruker slike: https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/gassbeholder-227-g392-ml-2000035641 Sist helg var jeg ute på årets første campingtur med min hjemmesnekra bobil, en VW T3 - 87 modell. Gassovnen i funksjon! Det blåste godt ute; så ovnen var på maks hele kvelden - med to voksne personer i bilen. Siden bilen er gammel, er det nok av trekk i form av dårlige pakninger/lister og litt sprekker her og der. Såpass mye, at du kan kjenne det trekker fra dører og vinduer. Men allikevel lot jeg et vindu stå litt på gløtt; for sikkerhets skyld. Men - hvor trykt er det egentlig ??? I følge Chatgpt: 400 liter brennbar gass i en så liten boks, høres jo ganske mye/utrolig ut syns jeg. Her skriver Chatgpt "flere tusen liter oksygen" men når jeg spør spesifikt, får jeg dette svaret: ehhhhhh Jeg blir ikke helt klok på dette! Hva bør jeg passe på? Bør jeg anskaffe meg noe sikkerhetsgreier? CO2 alarm? Bør jeg drite i å bruke gassbrenneren i slike forhold? Har noen tilsvarende erfaringer? Lenke til kommentar
Mercruiser Skrevet i går, 16:09 Del Skrevet i går, 16:09 (endret) Du bør skaffe deg en alarm - det er en billig forsikring. Slike ovner er ikke å spøke med. Ville aldri lagt meg til å sove med den i sving. Sørg for god lufting når den er i bruk. Alarm bør du ha uansett. Endret i går, 16:12 av Mercruiser 1 Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet i går, 16:22 Del Skrevet i går, 16:22 (endret) Veldig mange som har tatt kvelden fordi de la seg med gass/varmekilde som sluknet og begynte å ose. Det går fort også når rommet blir mettet, svært liten sjangse for å våkne opp og redde seg ut, symptomer og mer info: https://www.helsenorge.no/Giftinformasjon/giftige-gasser/karbonmonoksid Endret i går, 16:22 av Kakkelfant 1 2 Lenke til kommentar
Trene Arnholdt Skrevet i går, 16:28 Del Skrevet i går, 16:28 Nei, det er ikke trygt å sove med en gassbrenner på sånn og iallefall ikke i så små rom. Jeg er ikke sikker på butan, men hvis det ikke er co2 og det blir oksygen fattig mens du sover, så er sjansen mye større for at dere aldri våkner enn at dere våkner og oppdager at noe er galt. Kroppen reagerer på for mye co2, men så lenge du puster en annen gass og kvitter deg med co2 på vanlig måte på utpust vil man ikke merke noe. Er den på under oppsyn, så bør alarmbjellene gå hvis flammene begynner å bli mindre og dere føler dere trøtte og sløve. Da er det for lite oksygen. Når det kommer til mengde gass i en sånn beholder, så er det en god del. Vi bruker div 50kg flasker med gass ved 200 bar trykk, noe som skal tilsvare 10000 l gass. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet i går, 16:39 Del Skrevet i går, 16:39 Blir det lite oksygen i rommet så får du mye større problemer enn CO2. Da får du CO. 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet i går, 16:46 Del Skrevet i går, 16:46 Du bør ha en Gassalarm/Varsler https://www.hyttetorget.no/kombipakke-co-gassvarsler 2 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet i går, 16:53 Forfatter Del Skrevet i går, 16:53 Mange nevner å ha den på mens man sover. Det er selvsagt fullstendig uaktuelt. Tanken er på kvelden, før leggetid, under måltider, når jeg ser tv/film inne i bilen - eller bare slapper av. Eller for å få litt varme i meg etter en tur. Å sove med en slik på er fullstendig galskap. Uansett! Det sier seg selv. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet i går, 17:09 Del Skrevet i går, 17:09 Når alt fungerer som det skal så er det ikkje veldig farleg, då produserer den CO2 og vassdamp som om du hadde hatt fleire personar i bubilen. Den store faren er om du får ufullstendig forbrenning som kan oppstå om oksygennivået blir redusert, eller dersom ovnen sløkner slik at uforbrent gass slepper ut. CO gass medfører langt større kvelnimgsfare enn CO2 gass. Har du ein godkjent ovn som fungerer som den skal så har den sikkerhetsfunksjon som skal stenge av gassen om flammen sløknet eller oksygennivået blir for lavt til å få fullstendig forbrenning. Faren er eigentleg størst når gassovnen ikkje er i bruk og du får ein lekkasje, i tillegg til at forgiftingssymptoma er at du blir trøtt noko som kan gjere det vanskeleg å innsjå at det har oppstått eit problem. Andre symptom som kan oppstå er svimmelheit og kvalme. Kombinert med trøttheit kan det gjere det veldig vanskeleh å forstå at du held på å bli CO forgifta og at det ikkje er vinglaset du har kosa deg med som har gjort deg trøtt og svimmel. CO varsling er ei god investering. I tillegg så kan du med fordel oppbevare oven/gassflaska utvendig eller inne i eit skap med lufting ut i friluft i staden for inn i bilen. Du skal normalt lukte lekkasjen, men om det skjer medan du aøv såner det ikkje sikkert du merker det. 2 Lenke til kommentar
trikola Skrevet i går, 17:21 Del Skrevet i går, 17:21 (endret) Er jo dyrere, men kanskje en varmer som henter forbrenningsluften gjennom en slange som DU plasserer slik at denne luften kommen fra utsiden: https://eur.vevor.com/diesel-heater-c_10321/vevor-diesel-air-heater-all-in-one-12v-5kw-lcd-remote-control-for-car-rv-indoors-p_010282474417 Trenger også 12V og noe mer plass. En beredskapsgreie er den også. Har lest om folk som setter den på biltaket og fører kun varmeslangen inn i bilen. ----- Kan fjernstyres med Bluetooth fra mobilen Endret i går, 17:28 av trikola 2 1 Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet i går, 17:51 Del Skrevet i går, 17:51 (endret) CO-/kullosvarsler er vel mer eller mindre obligatorisk i alle situasjoner med gass eller spritaparat innendørs. De deler av verden man har innlagt gass hjemme har man gjerne kullosvarsler på samme måte man har brannvarsler. Endret i går, 17:53 av MailMan13 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet i går, 18:43 Forfatter Del Skrevet i går, 18:43 trikola skrev (1 time siden): Er jo dyrere, men kanskje en varmer som henter forbrenningsluften gjennom en slange som DU plasserer slik at denne luften kommen fra utsiden: https://eur.vevor.com/diesel-heater-c_10321/vevor-diesel-air-heater-all-in-one-12v-5kw-lcd-remote-control-for-car-rv-indoors-p_010282474417 Trenger også 12V og noe mer plass. En beredskapsgreie er den også. Har lest om folk som setter den på biltaket og fører kun varmeslangen inn i bilen. ----- Kan fjernstyres med Bluetooth fra mobilen Ikke dumt. Men jeg liker det enkelt. Veldig enkelt. En populær ting å gjøre, er overraskende nok kanskje, å installere en mini-vedovn i bilen. Denne er populær, men dyr: https://www.tinywoodstove.com/product/small-stove-the-dwarf-3kw-lite/ Montert i samme bil som min. Så er det bare å hive inn en kvist eller to..... https://www.google.com/search?sca_esv=2b28cc150f795d78&q=Mini+vanlife+wood+stove!&udm=2&fbs=ABzOT_DDfJxgmsKFIwrWKcoyw2Rf7ED7CYyDAoRz3agYVnoe8QdvXHgnQoeCnjUDFivsBMjzhU0y-QQCm4BnBET2wCluzjzySAk51zyohuDF8YpivNl7cInqQljh68f0D1M32DHRjTkOUyJbcnAQkMGHuAZHwmfvP-mIRL0Frtssf4RxLtI6O7Yopa3i4cHSIh1NN_DnAtuo&sa=X&ved=2ahUKEwjd0tiarqOMAxUE1gIHHev-IJsQtKgLegQIFxAB&biw=1920&bih=917#vhid=5nRs7sKkzpaHqM&vssid=mosaic Mange kreative løsninger. Men å betale 10 laken for en bitteliten vedovn/kvistovn er i høyeste laget. Men jeg syns det er langt tryggere (og mer naturlig) å holde på med åpen ild, enn gass og andre avanserte ting. Lenke til kommentar
trikola Skrevet i går, 18:54 Del Skrevet i går, 18:54 En vedovn som denne endrer vel ingenting ved CO-problematikken. Og så er pipa noe av mest kompliserte å håndtere jeg kan tenke meg - må til og med gå hovedsakelig loddrett. Lenke til kommentar
daruu Skrevet i går, 19:33 Del Skrevet i går, 19:33 (endret) Hvis du kjøper en gassvarsler så bør du være safe, om du bare bruker ovnen når du er våken. De er utrolig sensitive, har sånn på hytta - den slår ut på både en liten dæsj hårspray eller byggskum feks(i tillegg til annen gass selvsagt), selv om det er brukt i andre enden av hytta Edit: Den pakka med gassvarsler og co alarm maskinfører linker til er fin Endret i går, 19:35 av daruu 1 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet i går, 20:13 Forfatter Del Skrevet i går, 20:13 Maskinfører skrev (3 timer siden): Du bør ha en Gassalarm/Varsler https://www.hyttetorget.no/kombipakke-co-gassvarsler Skal kjøpe denne! trikola skrev (1 time siden): En vedovn som denne endrer vel ingenting ved CO-problematikken. Og så er pipa noe av mest kompliserte å håndtere jeg kan tenke meg - må til og med gå hovedsakelig loddrett. Nei, det sa jeg vel heller ikke. Jeg tenker at med all teknologi, elektriske duppeditter og annet - som krever strøm/drivstoff/gass/hvasomhelst. Så er det alltid en-eller-annen risiko for at det ikke fungerer. Så det å ha en vedovn er ganske så analogt, enkelt og "idiotsikkert" - så lenge man vet hva man holder på med. Rent nostalgisk, mtp stemning og "god-følelsen" - er også vedovn bedre, enn en slange med varm luft inn i bilen. På sikt også billigere, da du enkelt kan plukke en kvist eller fem på veien. Uten å måtte fylle på diesel - som også er langt mindre miljøvennlig. At man må ha pipe, som står opp er en enkel prosess. 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet i går, 20:14 Del Skrevet i går, 20:14 Milhouse85 skrev (Akkurat nå): Skal kjøpe denne! Nei, det sa jeg vel heller ikke. Jeg tenker at med all teknologi, elektriske duppeditter og annet - som krever strøm/drivstoff/gass/hvasomhelst. Så er det alltid en-eller-annen risiko for at det ikke fungerer. Så det å ha en vedovn er ganske så analogt, enkelt og "idiotsikkert" - så lenge man vet hva man holder på med. Rent nostalgisk, mtp stemning og "god-følelsen" - er også vedovn bedre, enn en slange med varm luft inn i bilen. På sikt også billigere, da du enkelt kan plukke en kvist eller fem på veien. Uten å måtte fylle på diesel - som også er langt mindre miljøvennlig. At man må ha pipe, som står opp er en enkel prosess. Det er bra 😀😀 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå