Markiii Skrevet onsdag kl 18:51 Del Skrevet onsdag kl 18:51 Gaea skrev (3 timer siden): Synes denne saken er veldig vond å følge, samt kommentarene i trådene som støtter tiltalte og spesielt oppførselen og utsagnene til Reinsvang, men det forstår man ikke med mindre man selv er et offer for vold i nære relasjoner og selv har vært gjennom en skikkelig smertefull og langdryg prosess. Jeg synes det er mange gode innlegg i denne tråden. Enkelte prøver å bagatellisere, latterliggjøre og bortforklare, men det virker som de fleste her skjønner hvor ille mishandling i nære relasjoner er. Selvsagt kan man ikke vite hvordan det er å stå midt oppe i det hvis ikke man har gjort det, men man kan likevel vite noe om teamet og skjønne f.eks. hvordan det kan påvirke mennesker, hva slags reaksjoner som kan oppstå, osv. 3 1 Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet onsdag kl 19:50 Del Skrevet onsdag kl 19:50 Tror og håper at alle normale oppegående mennesker kan enes om at det ikke er greit det som har foregått. Det store spørsmålet blir jo hva som er straffbart og hva som "bare" er elendig og forkastelig oppførsel. Hvor går grensa på streng oppdragelse og mishandling? Er roping mishandling? Er kjefting mishandling? Er ett klaps på kinnet mishandling? Er tre klaps på kinnet mishandling? Er å holde hardt i en arm mishandling? Hvilke omstendigheter, om noen, er formildende? Hva er et slag? Hvilken kraft og hastighet utgjør et straffbart slag kontra et ustraffbart et? osv osv Nå tenker jeg på det reint juridiske her, ikke moralske, bare så det er sagt. Personlig mener jeg at det er aldri greit å legge hånd på barn, spesielt ikke sine egne (annet enn i reint sjølforsvar) men jeg er også samtidig litt betenkt med å sette et for detaljert juridisk rammeverk hva som er "lov" og ikke. Alle håper jeg mener at det ikke er greit å banke barna sine, men hva er den juridiske definisjonen på "bank". Er definisjonen for løs så gir den mye rom for tolkning i alle retninger, er definisjonen for spesifikk så gir det mye mer rom for å bevege seg utenom, men fortsatt tett opptil. Det kan heller ikke være mye ålreit å få hele familieoppvasken bretta ut i alle landets aviser heller... 2 1 Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet onsdag kl 20:03 Del Skrevet onsdag kl 20:03 Jeg synes det er spesielt de tar dette såpass offentlig. Men det er vel ulempen med å være kjendis? Det kommer ut uansett så kanskje like greit å la massene få fullt innblikk? Jeg har ikke greid å følge saken da det føles som kikking. Lenke til kommentar
Gargantua Skrevet onsdag kl 20:04 Del Skrevet onsdag kl 20:04 12 minutes ago, Wheeljack said: Hvor går grensa på streng oppdragelse og mishandling? Er roping mishandling? Er kjefting mishandling? Er ett klaps på kinnet mishandling? Er tre klaps på kinnet mishandling? Er å holde hardt i en arm mishandling? Hvilke omstendigheter, om noen, er formildende? Hva er et slag? Hvilken kraft og hastighet utgjør et straffbart slag kontra et ustraffbart et? osv osv Det er jo nøyaktig dette som skal prøves i retten. Jeg syns dét er en god ting, og jeg verken tror eller håper faren slipper unna med dette. Psykisk mishandling skal man ikke kimse av, og jeg håper jussen kan avstedkomme en hard straff her. Barna må jo slite med traumene av dette resten av livet. Man har bare én far, og de psykiske sårene han har påført vil aldri gro. 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet onsdag kl 20:16 Del Skrevet onsdag kl 20:16 Wheeljack skrev (19 minutter siden): Er roping mishandling Det kan være det Wheeljack skrev (20 minutter siden): Er kjefting mishandling Det kan være det Wheeljack skrev (20 minutter siden): Er ett klaps på kinnet mishandling? Dette er vold og straffbart Wheeljack skrev (21 minutter siden): Er tre klaps på kinnet mishandling? Åpenbart vold og straffbart Wheeljack skrev (22 minutter siden): Er å holde hardt i en arm mishandling? Det kan være det. Blåmerke er kroppslig krenkelse Wheeljack skrev (23 minutter siden): Hvilken kraft og hastighet utgjør et straffbart slag kontra et ustraffbart et? osv osv Alle slag vil være straffbare, men med forskjellig alvorlighetsgrad i forhold til strafferammen 3 Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet onsdag kl 20:37 Del Skrevet onsdag kl 20:37 Roping er mishandling? Ok. Hvilke spesifikke ord og hvilket spesifikt tonefall utgjør mishandling? Den juridiske definisjonen altså. Siden du sier "kan være" så regner jeg med at du vet? Det er det ormebolet og presedensen der som dem må være forsiktige med. Jeg sier fortsatt ikke at det er greit, og jeg er enig i at noen kan kalle streng roping mishandling, men hva er den jurdiske presedensen for at roping kan være mishandling? Hvilke ord gjør det straffbart og hvilke ord gir ikke straff? 1 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet onsdag kl 21:01 Del Skrevet onsdag kl 21:01 (endret) Wheeljack skrev (24 minutter siden): Siden du sier "kan være" så regner jeg med at du vet? Når jeg sier kan være så kommer det an på totalbildet. Det må retten vurdere i hver enkelt sak, også i denne. https://www.barneombudet.no/for-barn-og-unge/dine-rettigheter/vold-og-overgrep "Det er forbudt å slå barn i Norge. Det er heller ikke lov å true, skrike eller si slemme ting til barn slik at de blir redde eller lei seg." Endret onsdag kl 21:03 av leticia utdrag fra linken 1 1 Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet onsdag kl 21:11 Del Skrevet onsdag kl 21:11 Der står det heller ikke annet enn "ikke lov". Ikke hvilke konkrete lover det er brudd på. Quote "Det er heller ikke lov å true, skrike eller si slemme ting til barn slik at de blir redde eller lei seg." Det der er noe jeg tror alle med sunt bondevett er enig i, men det står fortsatt ikke hva konkret hva som innebærer at noen blir "redde eller lei seg". Jeg kan godt som trassen 13-åring bli "lei meg" fordi jeg ikke får lov til å være ute til klokka 21, men er det da "mishandling"? "Hvis du ikke rydder rommet ditt får du ikke lørdagsgodteri" er jo en trussel, men er det også "mishandling"? Juridisk sett? Jeg prøver ikke å bagatellisere hva Gert har drivi med her, da jeg syntes det helt åpentbart noe som burde straffes, men jeg er genuint interessert i det reint juridiske. Hva, konkret i forhold til loven, er ikke lov. Når det blir for detaljert, eller for diffust så åpner det for mistolking og utnytting. 1 Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet onsdag kl 21:16 Del Skrevet onsdag kl 21:16 (endret) 1 hour ago, Gargantua said: Det er jo nøyaktig dette som skal prøves i retten. Jeg syns dét er en god ting, og jeg verken tror eller håper faren slipper unna med dette. Psykisk mishandling skal man ikke kimse av, og jeg håper jussen kan avstedkomme en hard straff her. Barna må jo slite med traumene av dette resten av livet. Man har bare én far, og de psykiske sårene han har påført vil aldri gro. Jeg er helt enig med deg. Jeg prøver ikke å forsvare oppførselen på noen som helst slags måte. Personlig mener jeg at folk som mishandler barn er avskum Det jeg prøver å prate om er det reint juridiske. Hva konkret er straffbart av alt han (angivelig) har gjort og hva konkret er ikke f.eks. Endret onsdag kl 21:18 av Wheeljack 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet onsdag kl 21:19 Del Skrevet onsdag kl 21:19 (endret) Wheeljack skrev (9 minutter siden): Der står det heller ikke annet enn "ikke lov". Ikke hvilke konkrete lover det er brudd på. Det der er noe jeg tror alle med sunt bondevett er enig i, men det står fortsatt ikke hva konkret hva som innebærer at noen blir "redde eller lei seg". Jeg kan godt som trassen 13-åring bli "lei meg" fordi jeg ikke får lov til å være ute til klokka 21, men er det da "mishandling"? "Hvis du ikke rydder rommet ditt får du ikke lørdagsgodteri" er jo en trussel, men er det også "mishandling"? Juridisk sett? Jeg prøver ikke å bagatellisere hva Gert har drivi med her, da jeg syntes det helt åpentbart noe som burde straffes, men jeg er genuint interessert i det reint juridiske. Hva, konkret i forhold til loven, er ikke lov. Når det blir for detaljert, eller for diffust så åpner det for mistolking og utnytting. Dette kan kanskje gi deg litt mer innsikt. https://www.overgrep.no/aktuelt/2017/sier-straffeloven-psykisk-vold/ Men rettsregler vil aldri være veldig konkrete, da de skal favne vidt. Men vi har ofte forarbeider, forskrifter sedvane, andre dommer, høyesterettsavgjørelser å forholde oss til for å finne ut hvor grenser skal gå. Edit: I dette tilfellet (hvis det som er fremkommet til nå medfører riktighet) så er det snakk om både fysisk og psykisk vold, og da skal det nok mindre til for å kunne definere trusler o.l. som psykisk mishandling enn hvis det kun var snakk om psykiske krenkelser. Endret onsdag kl 21:23 av leticia edit 3 Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet onsdag kl 21:26 Del Skrevet onsdag kl 21:26 4 minutes ago, leticia said: Dette kan kanskje gi deg litt mer innsikt. https://www.overgrep.no/aktuelt/2017/sier-straffeloven-psykisk-vold/ Men rettsregler vil aldri være veldig konkrete, da de skal favne vidt. Men vi har ofte forarbeider, forskrifter sedvane, andre dommer, høyesterettsavgjørelser å forholde oss til for å finne ut hvor grenser skal gå. Ja den var mer dekkende. Takk for link. Som sagt, det er det reint juridiske jeg er interessert i - av nysgjerrighet da jeg syntes lovtolkning er både interessant og skremmende på en gang. For ordens skyld; Personlig og moralsk/etisk er jeg helt enig med deg og flesteparten av dem som skriver i tråden her. 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet onsdag kl 21:30 Del Skrevet onsdag kl 21:30 Wheeljack skrev (1 minutt siden): Ja den var mer dekkende. Takk for link. Som sagt, det er det reint juridiske jeg er interessert i - av nysgjerrighet da jeg syntes lovtolkning er både interessant og skremmende på en gang. For ordens skyld; Personlig og moralsk/etisk er jeg helt enig med deg og flesteparten av dem som skriver i tråden her. Jeg har litt interesse selv, så jeg forstår. (Har ca 1 års juss, men ikke innen strafferett) mens ene barnet er igang med 2 året på juss, så vi har litt felles å snakke om, og jeg lærer litt fra hen også) 😅 1 Lenke til kommentar
Gargantua Skrevet onsdag kl 21:33 Del Skrevet onsdag kl 21:33 15 minutes ago, Wheeljack said: Det jeg prøver å prate om er det reint juridiske. Hva konkret er straffbart av alt han (angivelig) har gjort og hva konkret er ikke f.eks. Mm. Det er derfor jeg liker uttrykket "prøves i retten". De - ekspertene på jussen her - skal se på loven med argusøyne, og prøve lovene på det han har gjort. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet onsdag kl 21:49 Del Skrevet onsdag kl 21:49 Flyttet til "Politikk og samfunn", dette innlegget skal ikke kommenteres, tilbakemeldinger tas på PM. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet torsdag kl 01:28 Del Skrevet torsdag kl 01:28 obygda skrev (På 24.3.2025 den 17.03): Det beste for alle burde være om de skværet opp og la rettssaken på hylla. Det er politiet som har tatt ut tiltale uten at barna har anmeldt. obygda skrev (På 24.3.2025 den 17.03): Mao her har Gjert alt å vinne - Jakob og de andre alt å tape. Jacob og de andre kan få medhold (bekreftelse) i at behandlingen de fikk ikke var normal og innafor. Motsatt tilsvarende for Gjert. 6 Lenke til kommentar
obygda Skrevet torsdag kl 05:27 Forfatter Del Skrevet torsdag kl 05:27 frohmage skrev (3 timer siden): Det er politiet som har tatt ut tiltale uten at barna har anmeldt. Jacob og de andre kan få medhold (bekreftelse) i at behandlingen de fikk ikke var normal og innafor. Motsatt tilsvarende for Gjert. Et liv i toppidretten vil aldri fremstå som normalt for oss andre. Alt fra kosthold,søvn,hvile, trening,omgangskrets og utstyr osv kommer under lupen. 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet torsdag kl 06:11 Del Skrevet torsdag kl 06:11 Wheeljack skrev (10 timer siden): Tror og håper at alle normale oppegående mennesker kan enes om at det ikke er greit det som har foregått. Det store spørsmålet blir jo hva som er straffbart og hva som "bare" er elendig og forkastelig oppførsel. Hvor går grensa på streng oppdragelse og mishandling? Er roping mishandling? Er kjefting mishandling? Er ett klaps på kinnet mishandling? Er tre klaps på kinnet mishandling? Er å holde hardt i en arm mishandling? Hvilke omstendigheter, om noen, er formildende? Hva er et slag? Hvilken kraft og hastighet utgjør et straffbart slag kontra et ustraffbart et? osv osv Nå tenker jeg på det reint juridiske her, ikke moralske, bare så det er sagt. Personlig mener jeg at det er aldri greit å legge hånd på barn, spesielt ikke sine egne (annet enn i reint sjølforsvar) men jeg er også samtidig litt betenkt med å sette et for detaljert juridisk rammeverk hva som er "lov" og ikke. Alle håper jeg mener at det ikke er greit å banke barna sine, men hva er den juridiske definisjonen på "bank". Er definisjonen for løs så gir den mye rom for tolkning i alle retninger, er definisjonen for spesifikk så gir det mye mer rom for å bevege seg utenom, men fortsatt tett opptil. Det kan heller ikke være mye ålreit å få hele familieoppvasken bretta ut i alle landets aviser heller... Vil et klaps i ansiktet være straffbart hvis en gjør det mot et annet menneske? Da er det straffbart hvis en gjør.det mot eget barn 3 Lenke til kommentar
obygda Skrevet torsdag kl 06:36 Forfatter Del Skrevet torsdag kl 06:36 Tussi skrev (19 minutter siden): Vil et klaps i ansiktet være straffbart hvis en gjør det mot et annet menneske? Da er det straffbart hvis en gjør.det mot eget barn Det foregår slosskamper i samfunnet hele tiden uten at folk dømmes. Selv politiet slår. Det er kun der man får skader folk straffes. Et klaps i ansiktet er således ikke nok for å få en straff. Men sammen med andre,f.eks psykiske, overtramp så vil man kunne straffes. Og det er vel denne kombinasjonen påtalemyndigheten her mener har skjedd. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet torsdag kl 07:07 Del Skrevet torsdag kl 07:07 obygda skrev (15 timer siden): Dersom Gjert er psykopat - så skal han dømmes til tvungen psykisk helsevern. Det er for psykoser, ikke psykopati, psykopater vet hva de gjør. obygda skrev (15 timer siden): Jeg finner heller ikke noe som tilsier at faren har utøvd svært alvorlig ulovlig vold på barna her. Vold er vold, og vold er ulovlig, det er ikke verre enn det. Som tidligere nevnt, å piske noen i ansiktet er svært alvorlig, de mulige konsekvensene er svært alvorlige. obygda skrev (15 timer siden): Men noen stor alvorlig sak mhp vold mot barn osv..det synes jeg ikke denne saken er. Den ligger helt i nedre enden av en alvorlighetsskala mhp vold mot barn Dette er alvorlig, forstår du ikke hva psykisk terror er ? Greier du ikke å sette deg inn i en situasjon der man er redd hele tiden ? "Hver eneste lille feil, hva skjer nå ? Ingenting, kanskje det kommer senere ?" Du må se dette fra et barns perspektiv, et barn som blir utsatt for en voldelig overmakt i flere år. Det er mulig dette gjør vondt for deg, men prøver du å rettferdiggjøre den behandlingen du fikk selv ? Beklager å måtte si det, men det er ingenting greit med det du opplevde. 5 Lenke til kommentar
leticia Skrevet torsdag kl 07:16 Del Skrevet torsdag kl 07:16 obygda skrev (29 minutter siden): Det foregår slosskamper i samfunnet hele tiden uten at folk dømmes. Selv politiet slår. Det er kun der man får skader folk straffes. Et klaps i ansiktet er således ikke nok for å få en straff. Men sammen med andre,f.eks psykiske, overtramp så vil man kunne straffes. Og det er vel denne kombinasjonen påtalemyndigheten her mener har skjedd. Du har nok misforstått litt her. @Tussi snakker om hva som er straffbart. Altså forbudt ved lov. Du er mer inne på hva man faktisk ender opp med å få straff for. Det er vanskelig å bevise at man har slått / klapset noen i ansiktet hvis det ikke er overvåkningsbilder eller fysiske merker på personen. Du er likevel inne på noe angående slosskamper. En kroppskrenkelse kan gjøres straffri hvis den er gjengjeldt med en kroppskrenkelse... - men i denne saken er påstanden gjentakende vold i nære relasjoner og da er det strfl 282 som blir brukt. § 271.Kroppskrenkelse Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som øver vold mot en annen person eller på annen måte krenker ham fysisk. En kroppskrenkelse kan gjøres straffri dersom a. den er gjengjeldt med en kroppskrenkelse eller kroppsskade, eller b. den gjengjelder en forutgående kroppskrenkelse, kroppsskade eller særlig provoserende ytring. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-10#§274 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå